Desert:bijzondere auto-imuunziekte en meer,maar wel leerzaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:26

Ben benieuwd hoe dit nu verder zal gaan en of je wat met het foliumzuur kan proberen.
"blijft duimen dus! :(:) "

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 18:12

Vandaag weer de da op laten draven, Desert bleef liggen....en zoals ik de laatste tijd al roep ze is benauwd,maar toen was er nog niets te horen bij haar longen,alleen rond de keelstreek...kortom ze zit nu tegen longontsteking aan ,...
Heel raar het is er nu op of onder,ik ben heel rustig, want ik heb zelf het idee dat dit de doorbraak is...klinkt heel raar en dat ga ik vanavond ofzo uitleggen,komt er op neer dat de prednison alles onderdrukt heeft en nu ik gestopt ben alles eruit komt.
Da komt dinsdag terug en ik zorg dat ik mijn puzzel op papier heb,kan ze meedoen ;)
Haha snappen jullie het nog? :o Er gaat zoveel om in mijn hoofd...

Vooralsnog ga ik er nog steeds voor.....mede dat Desert het zelf zo goed aan geeft,als er iets moet gebeuren gaat ze liggen en blijft liggen en als ze weet dat ik het gesignaleerd heb,blijft ze erna dus staan en eet wel, en ik sta altijd voor l*l bij de da :P het klinkt heel bizar dat weet ik,maar toch doet ze het zo.....wonderlijk meisje en ik denk dat als het echt genoeg is en zij er niet meer voor wilt vechten,dat ze dat heel goed aangeeft en ik haar kan begrijpen en dan mag ze gaan..omringd door alle liefde van ons en de kudde....

wel gaf da de tip om haar toch te scheren ivm dikke vacht en vele zweten en dan onder de deken.....tips?????

_Angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:35

Ach gut :(:) :(:) tja die prednison maskeert een hoop natuurlijk. Nu trek je de beerput open.
Ik zou zelf gaan voor het scheren van hoofd/hals (ruim). Dat geklooi met die dekens, krijg je ook niet gedroogd nu. Of je moet er al tig hebben liggen. Als ze straks staat te rillen als een riet (van de kou) ben je nog verder van huis. Of zo'n sportstreep scheren.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:47

Blijft een moeilijk verhaal, arm meisje. :(:)

Ik heb Junita geschoren staan en loop dus continue met dekens te slepen en ik kan het je niet aanraden. Dekens staan elke avond op schraagjes voor de houtkachel te drogen zodat ze voor de volgende dag weer droog zijn. Junita heeft er niks van, ze geeft er niet om dat ze 24/7 een jas aan heeft maar ik vind het een bak ellende.
Laatst bijgewerkt door Bassenqua op 10-11-12 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:49

Mmmm arme Desert, ook nog een longontsteking er bij..... :(:)

Scheren lijkt mij geen slimme oplossing. Dr weerstand is al zo laag (dr lichaam is nu zo hard bezig met alles), de kans dat ze dan wéér een infectie oploopt is dan natuurlijk wel heel groot. En als deze winter net zo koud wordt als de 2 voorgaande winter heeft ze dr vacht hard genoeg nodig, de natuur heeft dr niet voor niks al zo'n dikke vacht gegeven ;)
Maar als je toch echt wilt gaan scheren, zeker niet verder gaan dan hoofd/hals en evt borst! Beetje als nr 11 maar dan evt nog met de hele hals ook kaal:
Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:51

he bah, als je stopt gaat het dus direct minder, maar je kunt ook niet eeuwig doorgaan he, het scheren zou ik niet weten, misschien idd alleen hals en hoofd zoals angelique zegt, dekens , ik heb er genoeg, maar hoop ze niet te moeten gebruiken, lijkt me een gezeul van niks, maar goed als het echt nodig is, dan moet je het gewoon doen

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 21:34

Even voor de helderheid,..wat ik met Desert heb gebeurt niet vaak,zo is (as 15 nov al 5 jaar geleden)bevallen van Kaylee en wij hadden Desert drachtig gekocht en ze was 15 december uitgerekend,voor ons een eerste ervaring wb veulenen en deze dag zag ik verandering aan Desert zelf,uier was eht niet zover,mensen oa fokster en da laten kijken en die zeiden nee ze is nog lang niet zover,..en ja wie ben ik dan....maar toch dat gevoel....en ja hoor ze beviel s avonds van Kaylee en ze stond met vlies uit haar te kijken onder haar onderdeur op de tijd dat we normaal altijd voerden,maar nu waren we iets later,we zagen het op camera en ze had hulp nodig....en mede door mijn gevoel hebben we zowel Kaylee als Desert nog ;)
en zo heb ik met Desert heel veel meegemaakt...ik zou er bijna een boek over gaan schrijven :D

Het is voor mijn gevoel geen kwestie van pappen en nathouden en rekken want als ik dat idee had zou ik allang ingrijpen,mijn gevoel en ervaring door de jaren heen naar Desert toe zegt dat ze een grote kans maakt om een normaal dierwaardig leven nog te lijden...dan moeten er geen complicaties bijkomen natuurlijk...
Ik heb zoveel van mijn dierbare dieren,paard,hond,kat etc in laten slapen dat ik best realistisch ben in t leven en zeker met mijn ervaring als dierenartsassistente dat ik geen struisvogel ben...ik denk alleen dat ik zonder zweverig over te willen komen,nog veel meer op mijn gevoel moet vertrouwen,want de medicijnen die Desert nu krijgt,had ik het al met Rene 2 dagen geleden over,maar ik wil niet als ziekerd overkomen bij de dierenartsen,maar had ik maar op mijn gevoel vertrouwd,dan had ze al 2 dagen verder geweest :')

Merrieveulen,..ja hier hebben we het weer!!!!onze lessen in t leven ;)

Maar bovenal alles is zo zeldzaam bij haar en we zijn begonnen met de hele slechte nierwaardes in haar bloed,die nu allemaal hersteld zijn,een coombtest die dubbel positief is op het AIHA en de laatste keer negatief, dat betekent dat alle waardes en haar lichaam aan het herstellen zijn en die ct-scan,tsja...er is geen 1 paard die er door kan en weinig ervaring nog met mini's,wie weet lopen er heel veel met dezelfde uitslagen alleen weten we dat niet....

Ik denk dat ik eerst hals en zweetplekken scheer en dan even kijk hoe ze het doet, ik ben normaal geen voorstander van scheren,wintervacht hebben ze niet voor niets,maar als ik naar haar ziektebeeld kijk en combi zweten door haar extreme dikke vacht gaat daardoor een hoop extra verloren die ze ook broodnodig heeft....dekens heb ik tig hier liggen dat is het probleem niet.....

Bedankt voor alle reacties en het meedenken en meeleven _/-\o_ +:)+

Sappos

Re: Desert:bijzondere auto-imuunziekte en meer,maar wel leerzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:05

Lekker scheren, desnoods alleen een racestreep zodat ze buiten kan staan. Als ze tegen longontsteking aanzit vind ik helemaal scheren link OF je moet haar echt goed inpakken. Zorgen dat ze wel voldoende buiten staat maar t zeker niet koud krijgt. Vergeet niet dat het WARM is voor de vacht die ze aan hebben gemaakt. Die 2 druppels regen kunnen ze goed hebben en de temperatuur komt amper onder de 10 graden, zeker bij jullie aan zee niet. Scheren is wel een fijne oplossing verder. Ik heb Nelson die niet zweet maar het ook benauwd krijgt. Dat uit zich in wondjes over zn lichaam omdat het haar verstikt en een pony die niet wil werken en na het uitstappen nog een kwartier napompen. Zweten doet hij dan niet, zweette hij maar eens. Maar ik sta positief tegenover scheren, heb er hier 3 kaal staan

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:15

Lees het topic al een tijdje bij, maar nu toch even een reactie op scheren. IK zelfde wilde geen gedoen met dekens dit jaar, ze hebben niet voor niks zo'n vacht inderdaad en omdat mij shet ook niet lekker in de bloedwaardes zit vind ik helemaal scheren geen optie dit jaar, gezien weerstand. Ik ben gegaan voor optie 8 in het bovenstaande schema. Ze vindt het heerlijk, we noemen haar dan ook nu Nike Air Sylke. Dekens niet nodig en als het warm is kan ze de warmte via haar tochtgaten kwijt.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 00:40

Sap,het is met Desert al iets anders,want ze moet zoveel mogelijk rust om te kunnen herstellen en ze zweet al zo intens zonder beweging,buiten is ze alleen maar bezig om haar kind in de gaten te houden,en de rest van de kudde te corrigeren...
Maar ik heb een nieuwe kudde indeling gemaakt wat denk ik beter werkt en in de paddocks,dus overzichtelijk,...pfft je kan maar wat over hebben voor 1 merrie :')

cobelens,grappig,wij hadden net besloten dat dit het idd gaat worden,ik heb dit scheerboekje waar het plaatje uit komt ook thuis en ja de rest kan altijd nog mits het nodig is.... ;) beterschap voor je shet :(:)

Het goede nieuws is dat ze het nu weer redelijk goed doet en minder benauwd is,ze staat nog steeds en relaxed zo te zien op de cams,hopelijk is mijn gevoel goed en gaat ze vooruit,dan heb ik mijn puzzel bijna klaar,zo niet heb ik werkelijk alles geprobeerd wat er te proberen viel denk ik en opgeteld had ik voor haar bijna een nieuwe kudde kunnen aanschaffen :P
Iig ben ik heel veel ervaring rijker :+

Goh wat hoop ik volgend jaar weer een topic te kunnen openen over Desertly :j

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:50

Jij heel veel succes met Desert! Denk dat Sylke het met een laag hb en hematocriet(alle ander waarde ok) het een stukje makkelijker heeft dan dappere Desert.
En inderdaad vertrouw op je gevoel, zoals ik de verhalen lees en hoe je er over vertelt denk ik dat jouw gevoel je niet in de steek zal letten.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 01:00

@cobelens,..dank je, ik hoop nog meer te horen over Sylke en t liefst positief :j en ja wb Desert hoop ik het ook,mijn gevoel heeft me tot dusver ver gebracht,althans het is ook een wisselwerking met Desert..
Hoe het ook afloopt,ik denk dat ik echt veel ervaring rijker ben en ook op emo gebied,ik heb nog nooit zo'n byzonder dier gezien en ze is wijzer dan menig mens, de mensen die haar kennen zullen dat zeker beamen ;)
ik heb echt diep respect voor Desert _/-\o_

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:45

Tessa_Pro schreef:
Zooo hele topic door gelezen! Pffff. Maar goed :p fijn dat het beter gaat met je paardje(s)!!! Respect voor jou doodzettingsvermogen! En die van Desert natuurlijk!

Dit. Heb van de zomer ook mijn problemen gehad met Rhea, met jeuk en met haar ogen die ze soms bijna tot bloedens toe open schuurde (Rhea is mijn oudste maxi), dus hoe je je moet voelen door het niet weten, ik kan het me zo goed voorstellen. Meer dan respect voor jou en je man, ook voor wat betreft Wynn, een ander zou het al lang opgegeven hebben.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:03

Desert is superwomen. <3

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:23

Wat vervelend Sandra, dat het weer minder gaat met Desert.
Zou het zweten ook mede kunnen komen van de medicijnen?

Hm, scheren... Mss wel de beste oplossing. Omdat ze nu al tegen een longontsteking aanzit, is het risicovol om haar te laten zweten. Dan vatten ze juist kou, als ze zo nat zijn. Ik hoop dat je met bv dekscheren het euvel kan verhelpen en Desert haar warmte beter kwijt kan.

Sterkte voor jullie allen.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 21:56

Desert is vandaag iets minder benauwd dan gister,maar ze is er nog lang niet,soms weet ik het echt niet meer -O-
Dinsdag komt de da weer voor controle,dan wil ik alles echt eens goed op een rijtje zetten samen met haar...

hahahatsjoe en nadita, thanks ;)

Desert is een stukje geschoren,maar ik kwam er amper doorheen,bij haar keel en hals naar borst een streep,ziet er niet uit,maar goed....ze was heel braaf,maar hier laat ik het even bij,even kijken hoe ze hierop reageert....

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:28

Kan je alleen maar weer wijsheid toewensen in deze puzzel, hopelijk kom je er morgen met de DA uit hoe nu verder en via welke weg.. :o :(:)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:41

ik denk inderdaad dat eens stukje scheren om koelte erin te laten niet verkeerd is. Mone is ook steeds iets klam op het moment, maar niet écht aan het zweten.

Vwb de levenslessen, tja die steken toch elke keer weer ergens de kop op he. Jij met jouw ervaring(en) zou inmiddels wel moeten weten dat je er niet aan ontkomt ;) en dat gevoel/ intuïtie/ instinct van veel groter belang zijn dan vaak wordt gedacht. voor een hoop mensen is dat moeilijk of niet voor te stellen omdat men zo ver van het gevoel af staat tegenwoordig.

maar goed dat is een heel ander onderwerp. ik ben heel benieuwd hoe deels kale Desert eruit ziet, en ook naar wat jullie volgende stap gaat zijn. Kennelijk vindt er een zeker herstel plaats, maar dat is dus allemaal lastig na te gaan. Maar; de wonderen zijn de wereld nog niet uit natuurlijk, en dit paardje heeft jullie al vaker verbaasd zoals je al zegt... je weet maar nooit.

Desert hoeft er echt niet bang voor te zijn dat je niet de moed zou hebben om de juiste beslissing voor haar te nemen, daar ben ik wel zeker van. En voor zover ik het zie, zij ook.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 23:51

tosa thanks :*

merrieveulen jij hebt even de woorden die men soms even nodig heeft,thanks :*

Maar,ik ga eerst kijken hoe Desert morgen is met luisteren,ik heb heel de avond schema's gemaakt (resultaat barstende koppijn)en alle bloedwaardes vanaf het begin en tot nu overzichtelijk naast elkaar gezet en uitgepuzzeld en hoe dan ook .buiten het AIHA gebeuren om,haar nier en leverwaardes in juni nog erg slecht zijn nu helemaal goed,bloedarmoede is verbeterd en dit vind ik dus de moeite waard om verder te puzzelen voor mijn meisje......
Wie weet kan ik hierna solliciteren ergens als expert bloeduitslagen en ziektes bij paarden :P

Dier moest eens weten hoeveel uren en energie ik in haar heb zitten....(en ik hoop niet voor niets ;( )

Morgenochtend komt da, hopelijk is het verbeterd,anders is het gauw klaar met puzzelen.....

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 00:14

Veel succes morgen met de DA, ik hoop echt zo van harte dat de situatie gaat verbeteren!!!!

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 00:20

By the way, Sylke was vandaag helemaal gesloopt, gisteren zijn we op stap geweest(clinic vrijheidsdressuur) heeft het echt super gedaan en goed volgehouden, al is ze op de terug weg zo wat in slaapgevallen in de trailer. Stond gewoon te suffen toen we aan kwamen. Vandaag was ze dan ook gewoon echt moe, voel me dan schuldig dat we gegaan zijn, maar stond al heel lang gepland en DA was er niet negatief over. ( we hebben samen echt een super dag beleeft)
Maar als jij zo'n expair bent in bloeduitslagen, is een HB van 6,1 ernstige bloedarmoede, kom er zelf niet echt uit wat ze nu kan, mag en zelf doet. Heb nu het idee dat ze door de vakantie(vanaf augustus) steeds meer achteruit is gegaan kwa conditie, terwijl het hb gelijk gebleven is.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 00:28

Ik volg niet alles en soms alleen maar wat stukjes, maar wil toch een dikke knuffel komen brengen aan je in dit topic San * knuffel *
Wat jij voor en met je dieren doet is bijzonder.
Misschien moet ik gewoon zeggen dat je een bijzonder mens bent ? :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 07:36

sandra3235 schreef:
tosa thanks :*

merrieveulen jij hebt even de woorden die men soms even nodig heeft,thanks :*

Maar,ik ga eerst kijken hoe Desert morgen is met luisteren,ik heb heel de avond schema's gemaakt (resultaat barstende koppijn)en alle bloedwaardes vanaf het begin en tot nu overzichtelijk naast elkaar gezet en uitgepuzzeld en hoe dan ook .buiten het AIHA gebeuren om,haar nier en leverwaardes in juni nog erg slecht zijn nu helemaal goed,bloedarmoede is verbeterd en dit vind ik dus de moeite waard om verder te puzzelen voor mijn meisje......
Wie weet kan ik hierna solliciteren ergens als expert bloeduitslagen en ziektes bij paarden :P

Dier moest eens weten hoeveel uren en energie ik in haar heb zitten....(en ik hoop niet voor niets ;( )

Morgenochtend komt da, hopelijk is het verbeterd,anders is het gauw klaar met puzzelen.....

Dat weet ze, daar ben ik zeker van. Alleen op een andere manier dan wij het zien, haha! Maar goed daar is het dan ook een paard voor he.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:43

ben benieuwd wat de Da vindt vandaag, wie weet nu alles zo overzichtelijk op een rijtje staat valt in ene dat laatste puzzelstukje op zijn plek.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 12:33

Zo ben ik weer met een update....
Geloof het of niet,longen klinken een heeeel stuk beter *\o/* het gerochel is weg en het erge benauwde ook *\o/* Da was ook oprecht verbaasd,ze herstelt toch wel steeds snel ondanks haar ongezonde lijf....ik maak wel de kuur af :j
Het extreme zweten is ook sinds gisteren over...

Ik heb samen met de da het lijstje nagekeken en ja ik geloof dat ik mijn puzzel rond heb,op een paar ontbrekende stukjes,...misschien moet ik mij richten op t behandelplan zoals ik nu doe en niet wat de oorzaak is of geweest is, je krijgt toch nooit overal een antwoord op.
Wijs gesproken,nu nog uitvoeren :o :+

Maar idd haar lichaam is zich aan het herstellen,de bloedarmoede hoort echt bij het AIHA,maar beenmerg is bezig nieuwe cellen aan te maken,nierwaardes en leverwaardes zijn nu hersteld,ik heb van de rest ook duidelijke uitleg gehad,maar alle nu afwijkende waardes zijn niet echt van belang,omdat ze de goede manier afwijken,waar de 1 te hoog is,is het erg als het te laag zou zijn en vica versa....
Ik heb een eerlijk antwoord gevraagd,maar ook zij geeft Desert nog een kans omdat alles zo zeldzaam is en ze zo goed bezig is met herstellen,dus geen kwestie van rekken,maar toch hopen op een leuke oude dag.En zo niet heeft da er het vertrouwen in dat ik goed genoeg aanvoel tot hier en niet verder en dan kan euthanasie altijd nog.

Ik heb nu afgesproken dat ik zo verder ga met op mijn gevoel de bijhorende medicijnen te gebruiken,omdat ze vertrouwen heeft dat ik Desert zo goed ken,bij iedere verandering neem ik t waar.En zo en zo ondersteun ik haar nog steeds met reiki.
En dan blijven we om de 4 weken bloedprikken,want die bloedarmoede moet niet erger worden.....

De toekomst zal het leren, soms ben ik het ook wel eens zat, want heel eerlijk als ze er niet meer zou zijn,zou het een stuk makkelijker zijn in de kudde nu,maar ik geloof dat Desert het echt waard is om voor door te zetten, ik ben nog niet uitgeleerd van haar ;)

Wordt ongetwijfeld vervolgd.........