Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:23

is dat niet net zoiets als een zenuwsnede in een been bij kreupelheid?
dan mag je met zo'n paard geen wedstrijden meer rijden...
je neemt niet de oorzaak weg maar alleen het gevoel erbij...
(of dat nou zo eerlijk is, ik weet het niet)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 22:28

Nouvel schreef:
is dat niet net zoiets als een zenuwsnede in een been bij kreupelheid?
dan mag je met zo'n paard geen wedstrijden meer rijden...
je neemt niet de oorzaak weg maar alleen het gevoel erbij...
(of dat nou zo eerlijk is, ik weet het niet)

ja dat denk ik wel, dat dat ongeveer hetzelfde is :j
maar idd vraag ik me ook af of dat wel eerlijk is, het idee staat me in ieder geval niet zo erg aan eigenlijk.

wedstrijden maakt me dan niet veel uit eigenlijk, daar heb ik toch geen hoop meer op, dus dat zou geen probleem zijn.

ik krijg er een beetje vreemde smaak van als ik dat verslag lees.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:36

ja lastig in te schatten hoe zoiets in de praktijk gaat werken...
zoals het omschreven staat maken ze sneden in spieren en geeft dat meer ruimte, dat is wel wat anders dan zenuwsnede...
maar ja, hoever moet en kun je gaan...
lastig hoor...

wanneer ga je in laten spuiten?

Miss_Arie

Re: Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 00:41

ik ben van plan om hem in september in te laten spuiten, wanneer moet ik nog even kijken, mijn trailer moet gemaakt worden of ik moet iemand lief aan kijken om met mij te rijden :D

er staat wel duidelijk in het artikel dat de pijn zal verminderen of weg zijn, dus dan lijkt mij toch dat ze aan zenuwen gaan snijden.
maar dat wordt niet gezegd, er staat alleen ligamenten, en dat zijn volgens mij idd stukjes spier.

hmmm vreemd verhaal.
maar zulk soort dingen vind ik niet echt iets wat in mijn straatje past, ik denk dat mijn grens wel een eindje daar voor ligt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:37

Ik weet niet wat ik ervan moet denken.. Ligament is een band van bindweefsel rond een gewricht, ter bescherming van dat gewricht en daar gaan ze dan in snijden. Ik kan mij wel voorstellen dat het wat meer ruimte geeft, waardoor er wellicht minder irritatie ontstaat, maar vraag mij serieus af wat de gevolgen op de lange duur zijn. Die ligamenten zitten er tenslotte niet voor de sier en ik heb zo het idee dat het ten koste van de stabiliteit van de gewrichten gaat en dat KS niet alleen toch weer op kan spelen, maar dan zonder die bescherming zoveel ernstiger zou zijn.
Ik weet het niet. Ik ben geen d.a., maar ik zou zeker willen weten wat de gevolgen voor het paardenlijf op de lange duur zijn.
Wat dat betreft heb ik vaak het gevoel dat er wel heel erg ver wordt gegaan om een paard weer rijdbaar te maken (desnoods voorlopig) en dat daarbij niet altijd even consequent bij de gevolgen op de lange duur stil wordt gestaan.
Ik voor mij ... nee, ik zou er niet aan beginnen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:55

ben het helemaal met je eens lijebo. Ipv onderzoek naar behandelmethodes, zouden ze misschien beter meer onderzoek kunnen doen naar de oorzaak. Er wordt wel vaak gesuggereerd dat het meestal veroorzaakt wordt door slechte training, maar ik ken toch ook een aantal jaarlingen/tweejarigen die het al in zo'n ernstige mate hadden dat ze afgemaakt moesten worden. Is dat dan een erfelijkheids kwestie? Trauma in de opfokperiode? Slechte voeding? Voorkomen lijkt me beter dan "genezen".

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:11

Ik denk dat een oorzaakonderzoek wel op zijn plaats is. Zelf heb ik zo het idee dat erfelijkheid een rol speelt, net als fokbeleid. Fokken is gebaseerd op bepaalde lichaamsbouw e.d. maar ik vraag mij af in hoeverre bepaalde lichaamsbouw, die als wenselijk wordt gezien, gepaard gaat met bepaalde afwijkingen in skelet (zoals aanleg voor ks) en in hoeverre er rekening mee wordt gehouden (worden fokdieren altijd röntgenlogisch doorgelicht?)
Het fokken op bepaalde eigenschappen, gaat vaak ten koste van weer andere eigenschappen. Dat is bij ieder diersoort zo. Verbetering blijkt niet altijd een kwalitatieve verbetering ivm gezondheid. Integendeel.

Ik heb lange tijd geleden eens met een arts gesproken, die bij een onderzoek van koudbloeddravers was. De koudbloeddraver is hier behoorlijk populair als rijpaard al dan niet na een drafcarriere en er was onderzocht welke inderdaad een geschikte rug hadden voor het rijden. (ze zijn uiteindelijk gefokt voor de sulky) Acht op de tien bleek ongeschikt als rijdier. Dat geeft te denken.
In hoeverre wordt in de fok geselecteerd op ruggen die geschikt zijn voor het dragen van een ruiter? Het langer worden van de rug roept per definitie bij mij al vragen op. Wellicht is er meer...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:24

er is meer.

laatst een stuk zitten lezen [weet niet meer waar] dat er uit onderzoek is gebleken dat er al een groot stuk erfelijk is bepaald.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 17:47

Bij smoke is het ook met grote zekerheid aangeboren, zijn moeder was echt niet goed, en de da gaf aan dat het tussen zijn 1e en 2e levensjaar onstaan is.
Dus in mijn geval is er totaal geen sprake van overbelasting of verkeerd trainen.

Daarom weet ik ook niet of er uberhaupt een middel gaat zijn wat hem kan helpen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:29

Smoke is niet de enige en dat geeft toch te denken.
Misschien moet de fokkerij zich meer bezig houden met die ruggen, die geschikt moeten zijn om de mens te dragen, dan zich uitsluitend te richten op sport en uiterlijk.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 19:22

Ik denk dat er heel veel dingen fout gaan in de hedendaagse fokkerij, en dan vaker nog de hobby fokkers dan de profs.
Hoe vaak hoor je niet dat een merrie word afgekeurd voor de sport, loopt slecht vanwege ocd, spat, artrose, hko, noem maar op, en de eigenaren zeggen: dan fokken we er nog een veulen van, dat kan de merrie nog wel aan.
Op die manier ben je imo een ras kapot aan het maken.

Ik was ook heel blij te lezen in de america's horse (blad van de aqha) dat tegenwoordig elk veulen wat geregistreerd moet worden getest moet worden op 5 genetische ziektes, ook puur om het ras weer schoon te krijgen.
Maar helaas zijn we nog een hele lange weg van schone rassen.

In het geval van smoke was het mams, zijn jongere broer macx is ingeslapen met 2 jaar oud, hij had de zwaarste gradatie wobbler. Dat zegt echt wel wat, maar helaas kom je daar dan pas achter als je zo'n paardje hebt en hij groeit op.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 12:22

Vandaag heb ik weer eens wat nieuws met smoke gedaan: fietsen.
Hij was al vaker meegenomen aan de fiets door de staleigenaresse naar de verre wei (ze dacht dat ik dat vaker met hem had gedaan) en dat deed hij heel braaf, dus het was wel eens tijd dat ik zelf dat eens ging proberen.
En hij vond het echt wel leuk!

Dus dat is een leuke afwisseling om te doen! :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:14

Leuk zeg :j

Heb je trouwens ook wel eens aan horse agility of vrijheidsdressuur gedacht om er bij te doen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:16

Horseagility is idd ook leuk. Deed ik ook. Helaas zitten mijn paarden momenteel al een tijd in de lappenmand. -O-

Leuk dat het fietsen goed ging. Top dat je zo met hem bezig bent!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 20:03

horseagility dat ken ik helemaal niet, ik zal eens gaan zoeken.
bedankt voor de tip!

op dit moment loopt hij weer niet lekker, niet echt kreupel, maar ook niet helemaal zuiver. ik dacht dat het aan de lengte van zijn voeten lag, de hoefsmid moest echt nodig komen, maar nu is hij gedaan en nog steeds loopt hij net niet helemaal lekker.

mijn plannen om hem deze maand in te laten spuiten ga ik maar verzetten naar volgende maand, nu loopt hij niet goed en over een dikke week heb ik vakantie en willen we nog een paar dagen weg gaan, dus ik kan het beter verzetten tot daarna.
het klinkt misschien heel oneerlijk dat ik nu mijn eigen vakantie voor laat gaan op hem, maar we zijn al 3 jaar niet meer op vakantie geweest vanwege alle paarden perikelen, en nu hebben wij even voorrang.
ze kunnen best een paar dagen zonder mij en ik zorg natuurlijk voor een goede verzorger in die tijd.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:16

Ik denk dat het voor je paard nu niet uitmaakt dat je op vakantie gaat,hij loopt er waarschijnlijk al langer mee en het scheelt misschien al veel voor hem dat hij niet wordt bereden(of zie ik dat helemaal verkeerd??)..Geniet van je vakantie!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 20:49

pleiada schreef:
Ik denk dat het voor je paard nu niet uitmaakt dat je op vakantie gaat,hij loopt er waarschijnlijk al langer mee en het scheelt misschien al veel voor hem dat hij niet wordt bereden(of zie ik dat helemaal verkeerd??)..Geniet van je vakantie!

misschien moet je eerst even het topic doorlezen :D
mijn paard word al een paar maanden niet gereden vanwege de KS, en zal na het inspuiten ook voorlopig niet worden gereden.
we zijn alleen aan de hand bezig met verschillende dingen, lange lijnen, longe, aan de fiets enz.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 20:58

Haha ik denk dat je mij niet helemaal snapt,ik bedoel gewoon dat je gewoon op vakantie moet gaan zonder schuldgevoel en dat die extra maand voor het inspuiten niet uitmaakt omdat hij dit al langer heeft dan vandaag..Dat je al een poos niet meer rijdt weet ik maar hij zal daardoor al veel minder pijn hebben en redt het toch nog wel een maandje zo!?Ik volg je topic al vanaf het begin ;)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 21:53

oh hahaha sollie :o

ik denk ook wel dat hij het nog een maandje redt zo, hij staat lekker op de wei en wij doen allerlei nieuwe dingen samen, dus aan aandacht komt hij echt niet te kort.

wij zijn er als stel echt even aan toe om een paar dagen weg te gaan, even geen paarden, geen thuis rompslomp, geen dingen die geregeld moeten of waar we nog achteraan moeten, echt even lekker wij samen genieten in Disneyland :D
ik heb er al mega zin in en ben al lekker aan het voor genieten van de filmpjes op internet :D
nee hoor, nu even een keer geen schuldgevoel over de paardjes, nu even een keer niet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:03

Geniet er maar lekker van,dan kan je er daarna weer uitgerust tegenaan!Als je paarden wat hebben kan het soms echt opbreken(ik spreek uit ervaring haha)en dan is even heel iets anders net wat je nodig hebt :j

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 00:16

ja ik ben echt een beetje uitgeblust op het moment, het lijkt wel dat ik van het ene pech geval naar het volgende struin, en dan ook wisselend per paard, dan weer de een en dan weer de ander.

nu zit ik weer vol in de medicijnen en extra zorg voor mijn andere paardje.

dus ik ga er zeker van genieten! :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:43

Ik heb me nog eens verdiept in de operatie-mogelijkheden: ik vind het goed nieuws voor enorm veel paarden en eigenaren..een ligament is de kap van bindweefsel om het gewricht, in dit geval dus eigenlijk een sterk elastisch stukje bindweefsel/zacht weefsel, dat wellicht aan de oorzaak van de KS ligt, want als die stukjes veel te strak staan(simpel gezegd) kan de rug nooit mooi opbollen, en dus spieren kweken om de ruiter te dragen.Door de betreffende stukjes in te snijden, een tikkeltje losser te maken dus, kunnen de wervels onder minder spanning verder uit elkaar "buigen", en dus is de pijn van KS voor een groot deel, of zelfs volledig weg.Ieder moet voro zichzelf bepalen of je zoiets wilt en kunt laten doen natuurlijk, daar hoor je me echt niet over, maar 't is eigenlijk heel mooi dat dit een mogelijkheid is.
Die cortico steroiden inspuitingen in paarden voor allerhande aandoeningen, daar zie ik dan geen heil in, je spuit meer kapot dan je lief is zeg ik altijd maar, maar ook daarover moet iedereen zelf beslissen natuurlijk.

Nog even over het al dan niet foute fokken: ik denk dat het zeker binnen de amerikaantjes nooit zover komt dat er op gezond en functioneel gefokt wordt, kijk naar hypp, en nu pssm..die 5-panel test is een leuk begin, maar ze moeten verder gaan, hypp wordt nog altijd enthousiast doorgefokt, en pssm de komende 100 jaar ook vrees ik. Verder is KS en bijv arthrose zeker niet enkel erfelijkheid, er zit ook een groot stuk onderhoud etc in, hoe rottig dit ook klinkt, 't is zo niet bedoelt. ongeveer 40% van de paarden met aanleg (erfelijk) ontwikkelt ook werkelijk arthrose/of ondervind last in de mate dat het opgemerkt wordt, waarom die andere 60% dan niet? door de manier van opgroeien,gebruiken en voeren denk ik persoonlijk. een 2 jarige in training nemen,23/24 op stal, op plates of andere ijzers zetten zodat ie op 3 wedstrijden loopt in welke sport ook, is vragen om vroegtijdig versleten paarden, met KS ligt dit natuurlijk iets ingewikkelder, want niet 1 paard is gemaakt om een ruiter te dragen, toch is 90% ongeveer er wel toe in staat, KS hoeft voor een "wild" paard geen beperking te zijn, voor een groot aantal sportpaarden ook niet, en dan voor een andere groep juist weer wel, ondanks de goede zorgen.Toch is KS meestal pas een probleem wanneer een paard onder het zadel komt, dus of dit foktechnisch te verwijderen is uit paarden betwijfel ik eigenlijk ten zeerste, dan moet ieder paard waarmee gefokt wordt pas voor de fok ingezet worden op volwassen leeftijd 8 of ouder en volledig op de foto en door de scan, voordat je er een veulen van kunt fokken...ik denk dat er dan nog weinig paarden gefokt zullen worden.Ik denk wel dat er dan ook veel minder paarden opgebruikt zijn met 12 jaar oud...de gemiddelde leeftijd van het paard zal dan wellicht stijgen van 8 naar mischien wel 16, zou het geweldig vinden, maar 't blijft dromen denk ik.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 23:54

Ik ben echt wel megasuf hoor!
Toevallig kwam ik vanavond het papier tegen wat ik van de kliniek had gekregen met het onderzoek en resultaat erop. Ik had van de da begrepen dat er steroide ingespoten zou worden, maar lees op het papier dat ze het over mesotherapie hebben, dus verdoving.
Dus dat is een heel ander verhaal!

@freeride: thanx voor de info! Ik had er nog niet echt verder in gespit. Maar jou uitleg maakt een hoop meer duidelijk en geeft wel aan dat het niet zo heel shocking is als ik in eerste instantie dacht.

Ik ga binnenkort de kliniek mailen en eens vragen naar de mogelijkheden van deze therapie voor smoke.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:56

Ja mesotherapie heeft mijn merrie ook gehad. Wel voor wat anders maar dat heeft ons weer op de rit gekregen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 10:40

ik denk dat mesotherapie een hele goede methode is, absoluut, maar dan moet je wel te maken hebben met een paard wat bevestigd is in het rijden, en dat is in mijn geval nog niet.
hij is wel onder het zadel, maar imo nog te weinig om zoiets met goed resultaat te kunnen toepassen.

ik heb gisteravond een mail gestuurd naar de kliniek, en ga ook eens (als ik tijd heb) spitten op buitenlandse forums of ik in contact kan komen met iemand die deze ingreep heeft laten doen bij zijn paard.