broadway schreef:Heel triest...ik vind het gewoon heel stom om een paard te longeren met een bit , terwijl je weet dat het een gevoelige mond heeft ivm het trekken van...!
Een paard valt nooit zomaar achterover...is altijd een teken van overvragen of een uiting van pijn !
Laat het paard zichzelf achterover vallen dan verkiest het paard zelf de dood , dan ben je ver over zijn grenzen van kunnen en/of pijn gegaan !
In de meeste gevallen overlijden ze dan door een hersenbloeding, breken hun nek of raken ze verlamd...
In dit geval een zenuwbeschadiging m.a.g blindheid ...
Zo te lezen is het geconstateerd maar niet verder gecontroleerd of er mogelijk meer aan de hand is, want dat kan nog komen hoor , zelfs 3 mnd. of nog later !
Dan denk ik aan verschoven wervels, ont/belastend lopen, hoofdhouding...hoofd/nek tot staart goed blijven observeren ...maar ook slepende benen...hoofd niet kunnen dragen (dus niet kunnen grazen !) enz.
vooral bij dit laatste is de bloedsomloop naar het hoofd toe vaak duidelijk extremer !
Ik snap ook niet waarom dit paard in deze situatie weer zo nodig longeerwerk moet doen ..., is in mijn ogen een grote kwelling !!!
Neem eerst de tijd om haar te laten wennen aan de veranderde situatie...tot ze zelf laat zien wat ze normaal gesproken ook deed...haar eigen weg weer zoeken...dan pas begint de revalidatie en de tijd zal zeggen of het gezichtsvermogen terugkomt of niet...
Maak het haar zo makkelijk mogelijk zodat ze ontspanning krijgt...is super belangrijk bij het genezen van....!
Longeerwerk is een overdreven woord. Ik denk dat ze maximaal drie minuten rondjes heeft gesjokt. Ze staat inmiddels ruim 3 maanden op stal, kan niet naar buiten niks, dus vandaar dat we haar wel enige beweging wilden gunnen. Maar zoals al aangegeven zijn we hier na drie keer weer mee gestopt.
Verder kan ze op stal alles wat ze normaal ook deed. We houden haar uiteraard erg goed in de gaten. Dinsdag wordt het op de foto gezet, dus dan weten we meer.