'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:52

Esplendido schreef:
Verder hoop ik dat je er met de trainingsstal op een goede manier uitkomt. Je kunt er verzekeringswerk van maken door bij jouw verzekering een claim in te dienen. Waarschijnlijk gaat jouw verzekering dan naar de verkering van de trainingsstal. Mocht er dan een juridische strijd ontstaan dan hoef jij die niet te leveren en ben je dus ook de kosten niet kwijt. Indien oud verzekering jou wel uitkeert dan heb je wel meteen het geld en niet eerst een (misschien wel jaren) lange procedure.

Dit verhaal gaat alleen op als TS haar paard verzekerd heeft en dat heb ik uit het topicniet op kunnen maken.

Esplendido

Re: 'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:56

Dat het paard hiervoor verzekerd moet zijn, besef ik.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:14

Wat een heftig verhaal, hoe gaat het nu met de merrie en met jou!
Gelijk hebben is iets anders als gelijk krijgen.. Ik hoop voor jullie beide dat het paard er boven op komt.

De houding van de stal vind ik echt heel erg opmerkelijk, als je niks hebt te vrezen dan ben je gewoon open en eerlijk. Dit lijkt op een groot kliekje van mensen die elkaar indekken, om dan gelijk te krijgen is erg moeilijk (weet ik uit eigen ervaring).
Ik kan je alleen deze tip meegeven, maak filmpjes, foto's bewaar mailtjes schrijf op wanneer je gebeld hebt etc. (je kan wel een map met administratie beginnen over je paard)

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:32

heel veel sterkte en s6 toegewenst heb je verhaal ook vanaf het begin stilletjes meegelezen en vindt het verschikkelijk voor jou en je paard.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 21:58

Wederom bedankt allemaal..

Vanmorgen met de merrie aan de hand wezen wandelen, maar ze was echt een beetje aan het slingeren. Heb ik nog niet eerder gezien, en kreeg er best wel de kriebels van. Krijg nu toch echt het idee dat het minder wordt in plaats van beter.. Ze ziet er ook gewoon echt niet uit. Lang in het haar en ongelukkig.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:05

wat rot dat het helemaal niet goed gaat... |(

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:06

Bah bomba dat klinkt niet goed |(

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:08

Wat een vreselijke situatie.
Ik kan me je tegenstrijdige gevoel zo goed voorstellen. Je geeft haar de tijd in de hoop dat ze geneest maar dit kan je ook weer niet aanzien..
Ken je niet iemand die een oud, rustig paardje heeft die je er zolang bij kunt zetten? Geen idee of ze daar vrolijker van worden zou (of juist onzekerder doordat ze de ander simpelweg niet ziet) maar alleen is ook maar alleen..
Kan me je angst ook weer voorstellen om er een ander paard bij te zetten. Je weet ook niet of ze zich verdedigen kan..

Ik heb veel respect voor je geduld en alles wat je voor dit dier over hebt...

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:22

IMJ schreef:
Wat een vreselijke situatie.
Ik kan me je tegenstrijdige gevoel zo goed voorstellen. Je geeft haar de tijd in de hoop dat ze geneest maar dit kan je ook weer niet aanzien..
Ken je niet iemand die een oud, rustig paardje heeft die je er zolang bij kunt zetten? Geen idee of ze daar vrolijker van worden zou (of juist onzekerder doordat ze de ander simpelweg niet ziet) maar alleen is ook maar alleen..
Kan me je angst ook weer voorstellen om er een ander paard bij te zetten. Je weet ook niet of ze zich verdedigen kan..

Ik heb veel respect voor je geduld en alles wat je voor dit dier over hebt...

Bij ons op stal hebben we echt geen enkel paard wat aan die eisen voldoet. Maar verder.. Weet je, het is ook zo lastig want er is (denk ik) iets in haar hoofd wat niet goed meer is. Bij het longeren zagen we dat dus naar voren komen, dus ik denk ook dat je echt het gevaar opzoekt met zoiets..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:31

Ja, dat bloed uit haar neus.. je zou toch zeggen dat er daadwerkelijk een bloeding in haar hersenen geweest is en wat dit behalve aan haar ogen nog meer voor schade aangericht heeft?
Goh, zo rot voor jullie beiden..

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:32

Sterkte TS! Moet je dinsdag naar de kliniek toe of kunnen ze dat ook met mobiele apparatuur bij jou op stal doen? Lijkt me ook een extra zorg dat dier in de trailer nu.

Hoop voor jullie beide dat dit tijd nodig heeft en goed komt!! Maar het klinkt niet heel erg hoopvol, maar ben dan ook geen dierenarts dus wie weet.

Heb je een shetje in je omgeving waarmee ze buiten kan staan? Die kan haar niet beschadigen zoals een groot paard kan en misschien heeft ze daar juist steun aan. Roep maar wat hoor...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:37

Ik heb ooit is een verhaal gelezen van een blind paard dat z'n weidemaatje op de voet volgde. Het maatje was 'zijn ogen'.
Maar goed, dan hebben we het uitsluitend over de ogen. Verder mankeerde het dier niets. En voor zover ik lezen kon was het dier gelukkig.
Weet zelf trouwens niet wat ik zou doen als die van mij blind werd. Wil er ook niet aan denken eerlijk gezegd..

Ik hoop toch op een beetje positief nieuws voor je dinsdag..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:43

Heel veel sterkte dinsdag. Echt een absolute rotsituatie. Wat moet jij je hulpeloos voelen :( Waardeloos zoiets.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:45

Heel triest...ik vind het gewoon heel stom om een paard te longeren met een bit , terwijl je weet dat het een gevoelige mond heeft ivm het trekken van...!
Een paard valt nooit zomaar achterover...is altijd een teken van overvragen of een uiting van pijn !
Laat het paard zichzelf achterover vallen dan verkiest het paard zelf de dood , dan ben je ver over zijn grenzen van kunnen en/of pijn gegaan !
In de meeste gevallen overlijden ze dan door een hersenbloeding, breken hun nek of raken ze verlamd...
In dit geval een zenuwbeschadiging m.a.g blindheid ...

Zo te lezen is het geconstateerd maar niet verder gecontroleerd of er mogelijk meer aan de hand is, want dat kan nog komen hoor , zelfs 3 mnd. of nog later !
Dan denk ik aan verschoven wervels, ont/belastend lopen, hoofdhouding...hoofd/nek tot staart goed blijven observeren ...maar ook slepende benen...hoofd niet kunnen dragen (dus niet kunnen grazen !) enz.
vooral bij dit laatste is de bloedsomloop naar het hoofd toe vaak duidelijk extremer !

Ik snap ook niet waarom dit paard in deze situatie weer zo nodig longeerwerk moet doen ..., is in mijn ogen een grote kwelling !!!
Neem eerst de tijd om haar te laten wennen aan de veranderde situatie...tot ze zelf laat zien wat ze normaal gesproken ook deed...haar eigen weg weer zoeken...dan pas begint de revalidatie en de tijd zal zeggen of het gezichtsvermogen terugkomt of niet...
Maak het haar zo makkelijk mogelijk zodat ze ontspanning krijgt...is super belangrijk bij het genezen van....!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 08:17

broadway schreef:
Heel triest...ik vind het gewoon heel stom om een paard te longeren met een bit , terwijl je weet dat het een gevoelige mond heeft ivm het trekken van...!
Een paard valt nooit zomaar achterover...is altijd een teken van overvragen of een uiting van pijn !
Laat het paard zichzelf achterover vallen dan verkiest het paard zelf de dood , dan ben je ver over zijn grenzen van kunnen en/of pijn gegaan !
In de meeste gevallen overlijden ze dan door een hersenbloeding, breken hun nek of raken ze verlamd...
In dit geval een zenuwbeschadiging m.a.g blindheid ...

Zo te lezen is het geconstateerd maar niet verder gecontroleerd of er mogelijk meer aan de hand is, want dat kan nog komen hoor , zelfs 3 mnd. of nog later !
Dan denk ik aan verschoven wervels, ont/belastend lopen, hoofdhouding...hoofd/nek tot staart goed blijven observeren ...maar ook slepende benen...hoofd niet kunnen dragen (dus niet kunnen grazen !) enz.
vooral bij dit laatste is de bloedsomloop naar het hoofd toe vaak duidelijk extremer !

Ik snap ook niet waarom dit paard in deze situatie weer zo nodig longeerwerk moet doen ..., is in mijn ogen een grote kwelling !!!
Neem eerst de tijd om haar te laten wennen aan de veranderde situatie...tot ze zelf laat zien wat ze normaal gesproken ook deed...haar eigen weg weer zoeken...dan pas begint de revalidatie en de tijd zal zeggen of het gezichtsvermogen terugkomt of niet...
Maak het haar zo makkelijk mogelijk zodat ze ontspanning krijgt...is super belangrijk bij het genezen van....!

Longeerwerk is een overdreven woord. Ik denk dat ze maximaal drie minuten rondjes heeft gesjokt. Ze staat inmiddels ruim 3 maanden op stal, kan niet naar buiten niks, dus vandaar dat we haar wel enige beweging wilden gunnen. Maar zoals al aangegeven zijn we hier na drie keer weer mee gestopt.

Verder kan ze op stal alles wat ze normaal ook deed. We houden haar uiteraard erg goed in de gaten. Dinsdag wordt het op de foto gezet, dus dan weten we meer.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 08:36

Pfff hoop dat jullie dinsdag wat duidelijkheid krijgen...wat voor soort fotos worden er gemaakt? Lijkt me echt sneu zo voor het beestje..blind op stal staan...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 08:48

Bomba vlg mij bedoelt Broadway niet jou maar trainngsstal. :)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:00

Pauline schreef:
Bomba vlg mij bedoelt Broadway niet jou maar trainngsstal. :)

Citaat:

Volgens mij wel

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:27

Wat een rotverhaal is dit toch.. TS kom je niet in aanmerking voor een tegemoedkoming in de kosten voor een advocaat? Ik had hier geen verzekering voor, maar heb toch een advocaat nodig gehad. Aan de hand van je inkomsten kan je hier wel een tegemoedkoming voor krijgen, mits je niet te veel verdiend hebt. Ik geloof dat ze dan naar je inkomen van 2 jaar geleden kijken. Ik zou zeggen vraag eens bij een advocatenkantoor, want hier is wel een potje voor.

EDIT: als je niet te veel verdiend hebt zijn jou kosten dan echt laag, ik geloof max 225 euro (in totaal!) en dan heb je een ruim inkomen gehad. Echt te overzien dus!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:27

Zolang je niet precies weet wat de knelpunt heeft veroorzaakt wb. de bovenlijn is longeren op een volte not done, want je kunt dan juist de schade verergeren !
Vertrouwen krijgen en houden, dat ze volgt en op stem commando's geven ,die ook bij het rijden kunnen ondersteunen... en "wandelend in beweging houden" is belangrijker, dus géén buigingen en onverwachte draaiingen...maar lekker ontspannend/spelend tot je meer weet !
Laat haar eerst controleren !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:41

broadway schreef:
Zolang je niet precies weet wat de knelpunt heeft veroorzaakt wb. de bovenlijn is longeren op een volte not done, want je kunt dan juist de schade verergeren !
Vertrouwen krijgen en houden, dat ze volgt en op stem commando's geven ,die ook bij het rijden kunnen ondersteunen... en "wandelend in beweging houden" is belangrijker, dus géén buigingen en onverwachte draaiingen...maar lekker ontspannend/spelend tot je meer weet !

Verdorie, je mag je uitroeptekens wel weglaten, alsof TS haar paard mishandeld. :\
Ik vind het juist goed dat TS het probeert, het paard staat al weken op hok of kan alleen maar stappen, ook al is t maar 1 minuut dat ie even een rondje kan draven, dan is dat toch fijn voor het dier. Helaas komen er complicaties bij, dat weet TS nu en doet ze het niet meer, maar als het wel goed had gegaan had dat fijn geweest voor het paard.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:50

Broadway, je zal het goed bedoelen maar iets meer tact mag wel :)

TS heeft al aangegeven dat ze nu dus niet meer longeert, tot die conclusie was ze zelf al gekomen en heeft ze hier ook al neergezet.
Natrappen lijkt me dus niet nodig.

Kan me de wanhoop voorstellen. Je wil iets doen maar weet niet wat.
Hopelijk hebben jullie vandaag toch wat van het zonnetje kunnen genieten samen.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 18:54

broadway schreef:

He hallo, is het nou mijn paard of jouw paard? Ik hoef me hopelijk toch niet te verdedigen.. Ik handel naar zoals mij goed lijkt. Ik heb niks overhaast of wat gedaan, gewoon aan een halstertje zonder zweep in een rustig drafje, wat ze zelf heerlijk leek te vinden. Zodra ik zag dat ze er iets draaierig van werd ben ik gestopt.

Ik ben blij dat ik het zo heb gedaan, en niet er op ben gestapt zoals jij aangeeft. Wie weet wat dat voor ongelukken had kunnen geven, voor paard en ruiter.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:15

Broadway. Ik lees in je profiel dat je aan mental coach bent.
Nu begrijp ik jou manier van reageren helemaal niet meer. Een basisregel bij het geven van kritiek begint allereerst met iets positiefs en dan je kritiek op een normale manier geven altijd opbouwend.
Ik weet niet of je het hele topic hebt gelezen, zo niet raad ik je aan om dat te doen. Vanaf de zijlijn oordelen is makkelijk, maar om nu te suggereren dat dit paard 'mishandeld' wordt doordat je met de beste bedoelingen het paard wat 'beweging' wil geven, gaat écht te ver.

Jou tip om te gaan werken met commando's daarin tegen vind ik wel heel erg sterk, misschien vind ze het zelfs wel leuk om op zo'n manier wat te doen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:34

Ik had het verhaal een maand of 2 geleden al een keer voorbij zien komen en gelezen maar wat ontzettend vervelend dat het nu nog steeds niet beter gaat!
Ik hoop natuurlijk voor het beste maar zoals een paar andere al aangaven ben ik na de dingen die ik nu gelezen heb ook bang dat het niet meer (helemaal) goed gaat komen...
In ieder geval heel veel sterkte en ik hoop dat er dinsdag meer duidelijkheid gaat komen..!