Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balada

Re: Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:53

Snel weer: de laatste pagina ging het over de wet Big etc,.....

Soms verlies ik idee over wat ieder schrijft want het gaat nogal snel en uiteenlopend.
Ja, ik ben er volledig mee akkoord dat er GEEN enkele alternatieve opleiding is voor vee (paarden en alle daar toebehorenden).
Ik heb alleen maar vermeld en tig maal uitgelegd hoe ik ontworm en aangezien de bloedtest jaarlijks ok is, is het effectief., Ik herhaal mezelf: in alle andere twijfelgevallen ga ik onmiddelijk regulier met mijn dieren, behalve dan die Bach-bloesem therapie om mijn merrie wat te kalmeren..... Het had effect want nu is ze weer ontzettend krengerig en zenuwachtig. Ook normaal als je niet kan trainen met een volbloed... dusssss

er zijn verschillende paarden homeopaten etc via internet te vinden, vooral nederlandse sites.... deze hebben geen enkele opleiding- diegenen die ik vindt- dus------ die zal ik zelf, ondanks mijn opleiding NOOIT contacteren!!

Waarom eem MOD gemeld moet worden , snap ik niet, Nieuw op Bokt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:57

Balada schreef:
Ik kan zelf wel googlen hoe het zit in Nederland ivm met homeopaat, fyto, etc. Maar als het HBO - opleidingen zijn, dan is het bijgevolg goedgekeurd studeermateriaal met examens.........

Ze streven naar een opleiding die voldoet aan de eisen van het HBO-niveau.
Dit wil niet zeggen dat het een volledig HBO opleiding is.
Je krijgt ook niet een erkend staatsexamen.

Het zijn allemaal particulieren opleidingen die niet (mee)betaald worden (oa stufi) door de regering.
Wel is de opleiding aftrekbaar van de belasting, maar dat kan je bijna met elke opleiding (erkend of niet).

Dit is volgens de gegevens van de Koninklijke Vereniging Homeopathie Nederland
http://www.kvhn.nl/over-homeopathie/opleidingen/
Citaat:
Ben je met een diploma officieel erkend?
Nee, in Nederland bestaan geen door de wet erkende homeopathie-opleidingen. In alle gevallen gaat het om particuliere scholen die naar eer en geweten hun eigen diploma afgeven. Daarbij wordt er wel gelet op algemene normen zoals ze door de Nederlandse en Europese beroepsorganisaties zijn vastgesteld. Maar een officiële bachelor of mastertitel kun je dus niet halen. Je hebt na de opleiding geen officiële titel. Sterker nog, het beroep van homeopaat is onbeschermd, wat betekent dat iedereen zich homeopaat mag noemen. Een diploma geeft wel recht op het lidmaatschap van de Nederlandse Vereniging van Klassiek Homeopaten (NVKH) en de Nederlandse Organisatie van Klassiek Homeopaten (NOKH). Ook bij de NWP, Nederlandse Werkgroep van Praktizijns in de natuurlijke geneeskunst, kun je je registreren. Het lidmaatschap zorgt ervoor dat mensen met een aanvullende zorgverzekering in de meeste gevallen een deel van de behandelingskosten kunnen terugkrijgen.
Artsen kunnen lid worden van de Artsenvereniging voor homeopathie VHAN.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:35

Balada schreef:
Waarom eem MOD gemeld moet worden , snap ik niet, Nieuw op Bokt.

Het is niet dat er een mod gemeld / getipt moet worden...maar ik zou nu zo graag eens een antwoord hebben van een mod of beheerder hier op bokt waarom dit soort illegale praktijken met toestemming (maar tegen hun eigen regels in) wordt toegelaten...terwijl al een link naar een programma (al dan niet illegaal !!) verboden is en er dan wel wordt ingegrepen.

Sterker nog.. als je tegen kwakzalf dingen bent en daar over schrijft wordt die lijn om de meest gekke redenen gesloten dan wel verplaatst (afhankelijk welke mod je treft) naar dat stoffige onvindbare kamertje/lijntje , omdat .... er iemand boos wordt die heilig gelooft in genezing door kraaltjes omhangen ofzo en dus een mod tipt...omdat...iemand in een eerste bericht meld dat hij/zij er geen discussie over wil bij een alternatief onderwerp...en dat toch gedaan wordt (omdat de regels dát onderbouwd wel toestaan)....omdat.... er iemand lachwekkend schrijft en er dus gelachen wordt (geen bokt-regel-verbod overigens)...omdat ... er iemand offtopic gaat (waar in andere lijnen eerst een waarschuwing wordt geplaatst zoals hier ook)...omdat....verzin het maar....

Haal dan eventueel het echte offtopic gedeelte weg, geef die persoon een waarschuwing of zelfs een ban bij herhaling......maar laat zo'n lijn open als er commentaar op komt als iemand zo'n kwakzalf therapie aan bied.
Plaats hem dan niet naar een lijn waar dagelijks honderd nieuwe stal of wei zoekers hun bericht plaatsen zodat i heel rap ergens op pagina 100 te vinden is...

Daar doe IK ...en een aantal andere dus niet al die moeite voor om hier het tegendeel te onderbouwen.

Dieren hebben al niks te beslissen...laten we er dan in ieder geval open en bloot uitleg op kunnen geven aan (vooral de beginnende) lezers hier die er nog geen verstand van hebben dat dit niet kan, wettelijk niet mag en bovendien gevaarlijk is voor het dier....

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:37

Balada schreef:
Snel weer: de laatste pagina ging het over de wet Big etc,.....

Soms verlies ik idee over wat ieder schrijft want het gaat nogal snel en uiteenlopend.

Dat gebeurd nog al snel op een forum...daarom is het ook zo belangrijk dat er goed gelezen wordt in plaats van snel geantwoord.

Citaat:
Ja, ik ben er volledig mee akkoord dat er GEEN enkele alternatieve opleiding is voor vee (paarden en alle daar toebehorenden).

Hoewel er hier ook al mensen voor paarden diagnoses stellen/schrijven en daarop een behandelplan trekken na 7 pagina's te hebben gelezen in een wazig boekje en dus denken dat ze bekwaam zijn dit te doen...of via een of andere hoger gelegen macht/kunde dit zelfde via foto hun 'zaken" kunnen doen... of hun kraalrijgkunst als genezende kettinkjes hier kunnen verkopen...
bestaan er wel degelijk alternatieve opleidingen voor vee wat richting "geneeswijze voor dieren" gaat.
En er zullen hier dan ook vast schrijvers tussen zitten die zo'n opleiding gevolgd hebben.

En het l*llige is dat dat dan ook nog eens "verkocht" wordt met/door een indruk te maken dat het een (door de staat)erkend diploma op kan leveren.
Dát papiertje is dus geen drol waard...de diagnose niet... de behandeling ook al niet en bovendien is dat hele gebeuren ook nog eens wettelijk verboden.

Citaat:
er zijn verschillende paarden homeopaten etc via internet te vinden, vooral nederlandse sites.... deze hebben geen enkele opleiding- diegenen die ik vindt- dus------ die zal ik zelf, ondanks mijn opleiding NOOIT contacteren!!

Tja..op internet staat een hele hoop ....dus ook onzin van een of andere lolbroek die geld ruikt en goed kan overtuigen.

Waar het MIJ om gaat is dat Bokt aan deze onzin mee werkt door het forum daarvoor beschikbaar te stellen als een soort reclame bord.... voor schrijvers EN betalende bedrijven !!
De op de lezers gerichte reclame banners over al die kwakzalverij onderaan in dit soort lijnen bedoel ik dan bijvoorbeeld...

als voorbeeld een link die hier onder stond.. voor een erkende kruidencursus.
http://www.sorag.nl/kruidengeneeskunde- ... DgodfAobyw
Een beetje door gebladerd daar na aanklikken van de link... kan je er ook een proefles downloaden.
Er staat een mooi verhaaltje over de WHO , hoe belangrijk het is , dat er wetten voor zijn en zelfs wordt er genoemd dat er ook giftige kruiden zijn die niet gebuikt mogen worden en het dardoor een stuk veiliger is geworden....enz.enz.
Scrol op onderstaande link iets naar beneden en bekijk diercurssusen maar eens wat daar gegeven wordt...
Erkende cursus..ja ja...
http://www.sorag.nl/proefles/index.php?ask=downloaden

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:11

wel, ik denk niet dat Bokt meewerkt, aangezien we zelf het topic hebben gestart, alias Papagroom.
Voor de rest hebben jullie me fijn uithehoord hoe ik hier alles regel , alternatief , met goede resultaten. Weerom, de DA staat altijd paraat aangezien ik GEEN opleiding heb voor dieren....
Bokt doet niet mee aan reclame, het zijn jullie die linken posten..... niet bokt! Ik heb in het algemeen vermeldt dat mijn opleiding -hoger- Canadees- is---- geen link naar de opleiding dus geen reclame van mijnwege toe.

waarom Ester ermee stopt, de vermelding dat ik dat niet kan veranderen is ook een beetje vaag, aangezien ik niet weet waarom. Een PM na al deze pagina's zou welkom zijn , aangezien ik (ook) mijn tijd in dit topic heb gestoken..... en uitleg gegeven. Enige referencie die ik heb gemaakt, is de vermelding van Juliette de Levy. Geen reclame, men moet naar de bib of haar boek(en) kopen..... ze is al enkele jaren op oudere leeftijd overleden.....

Als het topic eindigt met een " disagreement", voor mij even goed. Kan er beter een slotje op dan te blijven voort zeuren.
Ik maak geen reclame voor alternatieve therapie voor paarden, ik heb enkel mijn eigen wormkeur meermaals gemeld, die de bloedtest haalt.
Voor de rest doet ieder wat die wil, je kan me niet beschuldigen van een die-hard kwakkie te zijn en al het reguliere overboord te gooien!

er was een mening gevraagd bij het openen van dit topic en ik heb gereageerd en behoorlijk tegenwerking gekregen..... Mij hoor je niet gillen of mezelf terugtrekken uit het gesprek (dit is geen discussie maar een gesprek online!!) ik heb enkel gevraagd om de individuele termen te respecteren in plaats van iedereen alternatief op 1 hoop te gooien, iedereen blijft maar kwakjes zeggen .......

Ik zie wel hoe dit verloopt....

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:13

Balada schreef:
Bokt doet niet mee aan reclame, het zijn jullie die linken posten..... niet bokt!

Eerst kijken wat ik schrijf....dan schrijven... is echt beter hoor

Die alternatieve reclames worden echt niet alleen door de schrijvers hier geplaatst hoor.
Want die komen niet verder met hun reclame dan in de berichten hier op medisch en andere lijntjes.
Zo'n banner kost namelijk eerst een hele hoop geld ... en iemand krijgt dat geld op de rekening maar dat zijn zeker de schrijvers hier niet...

Al eens onder aan deze pagina de reclame banners gelezen ?
Net is de eerder door mij genoemde alweer gepasseerd...en als je je pagina enkele keren ververst zal i er zo wel weer staan....

Kruidengeneeskunde Erkende schriftelijke thuisstudie Lesgeld € 308,10 of 12 x € 29,25 http://www.sorag.nl

Citaat:
waarom Ester ermee stopt, de vermelding dat ik dat niet kan veranderen is ook een beetje vaag, aangezien ik niet weet waarom. Een PM na al deze pagina's zou welkom zijn ,

Nogmaals... blijf on topic (zoals door de mod is gevraagd) .
Ik had al gemeld dat jij niet de oorzaak was...want dat gaat een schrijver niet lukken...en er iets aan kunnen doen gaat je ook al niet lukken...

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:51

Kijk...daar leer je nog eens wat...
http://www.silverlinde.com/site/nl/news ... lente.html

Eens even lezen hoor...
HET IS LENTE
maandag 26 maart 2012
Het is lente! Tijd voor het plukken van verse kruiden, want wat is lekkerder dan een kop verse muntthee, een potje jam van klein hoefbladbloempjes, een salade van paardenbloem en maarts viooltje of een kom brandnetelsoep?
Silverlinde organiseert deze lente speciaal voor kruiden- en dierliefhebbers de 2-daagse cursus Fytotherapie. Lees verder…

Nou...eigenlijk wil ik dat al niet eens meer...
Want geheel zonder studie...maar met een beetje intresse in waar ik voor te zorgen heb...kwam ik al geruime tijd geleden tot de ontdekking dat hoefblad nu niet echt een plant is voor paarden....
Nog een kleinigheidje wat de cursusleidster blijkbaar niet weet...(of je maakt jam die van alles bevat behalve dit plantje...)
Er bestaat al jaren een Warenwetbesluit Kruidenpreparaten met een lijst die regelmatig aangepast wordt.
Een samenvatting zoals op mijn site ook al jaren vermeld staat...in eenvoudige woorden zodat het begrijpelijk is voor iedereen...

Kruiden en de wet:

Kruiden die niet - niet in zijn geheel en ook niet gedeeltelijk (1 microgram per kg of liter) - in een kruidenpreparaat , in extracten , in voedingssuplementen en in huidsmeersel die niet onder cosmeticawetgeving vallen, mogen voorkomen (zie onderaan voor de exact wetgeving):

In de lijst daaronder vallende en genoemde planten staat ook de petasitis ofwel hoefblad.

Vrij eenvoudig al op mijn site giftigeplant.nl te vinden dus , via de daar aanwezige link "kruiden en de wet".

Maar niet iedereen kent mijn site natuurlijk, gelukkig hebben we daarom google.
Want via een even eenvoudige zoek opdracht kan je ook direct naar de bron...
http://wetten.overheid.nl/BWBR0012174/g ... 03-04-2012
Waar hetzelfde te lezen staat in iets duurdere taal misschien...

Deze site , die van silverlinde dus...valt dan dus voor mij ook direct onder kwakzalverij verkoop....

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:57

Bij een goede behandelaar verwacht ik iemand die over kennis en kunde te beschikken om een diagnose te stellen en het probleem te behandelen of te kunnen zeggen dat het probleem zijn/haar kennis te boven gaat. Een kwakzalver, in mijn optiek, doet voorkomen of hij/zij over deze kennis en kunde beschikt maar mist deze of kan niet beoordelen of het probleem de kennis en kunde te boven gaat. Verder kan een kwakzalver iemand zijn die er alleen op uit is om zijn middeltjes te slijten, ongeacht of ze werken of niet (gebeurd ook veelvuldig in de reguliere sector).

In de 30 jaar dat ik paarden houd ben ik diverse kwakzalvers tegengekomen: een net gestarte homeopaat die vooral te kort schoot in inzicht en ervaring. verschillende dierenartsen die op 5 meter afstand van het paard konden vertellen wat het paard mankeerde en "wel een zalfje of medicijn in de praktijk zouden klaarzetten" (rontgen-ogen of een verbinding met boven waarschijnlijk) en een dierenarts die ondanks mijn herhaalde vraag of hij zeker wist dat hij het enten echt aandurfde het paard als dartbord gebruikte om een injectie te zetten....
Verrassend genoeg is de persoon die zich het meest als kwakzalver gedroeg degene die tot nu toe het beste de problemen van een paard aan het licht bracht en ze deels kon behandelen.
Verder heb ik te maken gehad met verschillende osteopaten waarvan er een aantal zeer kundig en succesvol (lees paard verbeterde sterk na de behandeling) zijn geweest en een paar onder de noemer kwakzalver waren te plaatsen.

Alternatief is voor mij dus zeker niet synoniem aan kwakzalver maar je moet wel weten wanneer je een alternatief genezer inschakelt en wanneer je regulier gaat.

In het begin van het topic werd een quote aangehaald die zei: "a quack is a murderer without a license to kill". dat geeft je te denken wat een reguliere arts is (a murderer with a license to kill? :D )

Iemand vroeg wat de werkzame stof in look is, dat is waarschijnlijk allicine. Er wordt op dit moment druk onderzocht of dit een vervanger kan zijn voor de antibiotica die preventief in de bio-industrie wordt gebruikt. (overigens is mijn mening dat lookachtigen niet in de voerbak van een paard horen te komen)

Iemand kwam ook met een stelling dat het ergens bewezen is dat positiviteit niet genezend zou werken. Volgens mij is het juist bewezen dat positiviteit een zeer krachtige genezer is, dit is onder meer bekend als het placebo-effect....

Verder is in mijn ogen de term 'gezondheidszorg' de meest misleidende term die er ongeveer bestaat. Alleen als je flink ziek bent met een duidelijk ziektebeeld of mechanisch iets mankeert kunnen ze iets voor je doen. 'Ziektezorg' zou dus een aanmerkelijk betere betiteling zijn. In Nederland zijn ca. 1 miljoen mensen chronisch depressief, 3 miljoen mensen hebben chronisch pijn, 1,5 miljoen mensen slikken cholesterolverlagers, ca 4 miljoen van de Nederlanders heeft een slaapprobleem en een onbekend aantal mensen moeten iedere dag een gevecht leveren om enigszins normaal mee te kunnen draaien in de maatschappij. Op al deze problemen (en meer) heeft de reguliere geneeskunde geen antwoord (of jawel, het antwoord is: u bent niet ziek (wij herkennen er tenminste niet een ziekte in die stond in de boekjes die we tijdens onze opleiding hebben gelezen), het zit tussen uw oren). Een deel van deze mensen kan (of wordt) wel geholpen worden door de "alternatieve" sector.
Voor echte gezondheidszorg moet je trouwens toch in China zijn, daar zijn ze er (traditioneel tenminste) helemaal op gericht om te voorkomen dat je ziek wordt en niet, zoals wij, achteraf de ziekte gaan behandelen.

Hetzelfde geldt voor paarden (we zitten immers op een paardenforum 8-) ) hoeveel paarden hebben zomereczeem, hoesten, zijn headshakers, hebben vage kreupelheden, chronisch mok of zitten niet goed in hun vel en hoeveel reguliere dierenartsen kunnen daarop een diagnose stellen en een succesvolle behandeling voor geven? En hoeveel dierenartsen erkennen dat ze iets niet weten, kunnen of durven?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:19

irmaz schreef:
Iemand vroeg wat de werkzame stof in look is, dat is waarschijnlijk allicine. Er wordt op dit moment druk onderzocht of dit een vervanger kan zijn voor de antibiotica die preventief in de bio-industrie wordt gebruikt. (overigens is mijn mening dat lookachtigen niet in de voerbak van een paard horen te komen)

Dat was ik...ik ga daar eens op zoeken...bedankt voor die info

Citaat:
Iemand kwam ook met een stelling dat het ergens bewezen is dat positiviteit niet genezend zou werken. Volgens mij is het juist bewezen dat positiviteit een zeer krachtige genezer is, dit is onder meer bekend als het placebo-effect....

Ik ben het een heel eind met je stuk eens...maar hier bleef ik even hangen.
Placebo's en het effect daarvan worden gebruikt bij gedegen wetenschappelijke onderzoeken, of dat in de alternatieve sector gebruikt wordt weet ik niet (meer/nog).

Ik heb echter nog nooit een onderzoek gelezen waarbij een grote groep mensen of dieren genezen zijn van een ernstige ziekte met een placebo en het daaraan toegewezen effect
Dat het bij een "ziekte" effect heeft die ook vanzelf was genezen zonder enig medicatie kan ik begrijpen...
Maar dat dit "zeer krachtige effect" een kanker of een zomereczeem maar ook geen verstoppingskoliek , Q koorts, wormen of gebroken benen of dergelijke ernstige ziektes en aandoeningen geneest... daar geloof ik niet in.
Gezien men in de homeopathie al toegeeft dat het eigenlijk een placebo (met geheugen)is....zegt dat veel over de "ziektes" die men daarmee zou kunnen genezen...

Overigens...zo goed zijn die chinezen nu ook weer niet... er komt nog steeds thyphus voor om maar iets te noemen, net als vele andere ziektes waarvoor geadviseerd wordt je te enten voor je daar heen gaat.
Of wat dacht je van de malnutrition bij kinderen ??? of het melamine geintje ???
Hoezo goede zorg in china om gezond te blijven...
Ook de vogel-ziektes komen geloof ik vaak uit die landen net als dat onze griepvirus hier op de griepsoorten die daar eerst voorkomen afgestemd worden.

Of in china de gezondheids zorg voor dieren al net zo goed is als elders hier in Europa betwijfel ik sterk...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:38

Placebo's werken omdat mensen erin geloven en zich daarom beter voelen. Placebo chemo geneest geen kanker. Dieren geloven niet, die zijn ziek, of niet. En als ze echt ziek zijn, hebben ze ook echte medicijnen nodig, geen edelstenen, knoflook, of wichelroedes. Dieren trappen daar niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:43

Wat bij paarden wel vaak gebeurt is dat de baasjes door het toedienen van het (niet werkende) middel ook tegelijkertijd hun gedrag tov het paard veranderen waardoor het paard inderdaad ook verandert. Het is dan dus niet het middel dat werkt, maar het geloof en de hoop van het baasje dat terugkomt in gedrag. Dit is uiteraard voornamelijk onbewust en iemand ziet dat niet van zichzelf, maar onechte aandoeningen genezen hierdoor.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 23:56

Klopt....ik quote me zelf even uit het HK topic.
Citaat:
Loop bij een perfect lopend paard maar eens de bak binnen,en zeg.....volgens mij loopt ie niet helemaal lekker hoor......mag ik even kijken?.....meestal zal het antwoord zijn.....oh jee...niets van gemerkt,jeetje,ja graag kijk eens even......vervolgens ga je heel moeilijk kijken,knijpt hier en daar wat in...prevelt wat moeilijke woorden,en laat de eigenaar het ros weer bestijgen......onder lovende kreten als,ja nu loopt ie veel beter,en ,wat een superknol verlaat je de rijhal....wedden dat je tot wonder dokter bestempeld wordt,en als heet beestje eens echt kreupel is wordt je zeer zeker gebeld....
Zo suggestief werkt het alternatieve sircuit.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:57

Maar paarden hebben geen onechte aandoeningen. HKO genees je niet door recht te richten, dampigheid niet met maansteentjes. Paarden die slecht gereden worden, en met een wichelroede therapie in de wei gezet worden zullen vast opknappen, maar die hebben niet echt iets, behalve last van hun ruiter.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 00:00

veel mindere ruiters kunnen zelf niet eens inschatten hoe hun paard loopt....die kun je van alles op de mouw spelden ,inclusief een genezing,om dat ze het verschil zelf niet zien....dat is pas echte kwakzalferij..

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 01:59

Dus als ik schrijf dat positiviteit belangrijk is, ben ik een kwakje? als iemand anders het schrijft zijn jullie (nickalthena ) ermee akkoord?

Wat is uiteindelijk het nut van dit topic?

Ik haak niet af van dit topic, MOD of niet, maar ik begin het wel een beetje beu te worden dat niemand openstaat voor een iets andere behandeling dan regulier- .... wanneer gepast.

Als Ester zomaar afhaakt dan kan ik dat ook. zonder meer, Maar als ik het doe, dan lijkt het alsof ik mijn argumenten ofzo niet kan onderbouwen etc.... ik zie de commentaar al komen van ver......

Wet BIG is er voor een reden, een HBO opleiding is wel staats goedgekeurd, punt uit.

Voor de rest, alle paardentheratpeuten (behalve ik met mijn wormenkuur), aan iedereen die dit leest, INFORMEER JEZELF alvorens ENKEL regulier af te schrijven......

en ik ben een serious gecrediteerde homeopate, ik blijf erbij: er zijn middelen voor symptomen en er zijn dringende reguliere middelen nodig voor andere symptomen.

Het is niet nodig om zo enorm zwart-wit te denken..........

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 02:50

Irmaz _/-\o_

Ik word een beetje simpel van dit topic (en trouwens ook van die anti-kwakzalverij-site, als er ergens een paar sikkeneurige oude mannetjes bij elkaar zitten :+ ). Ik heb het gevoel dat er mensen met een soort kruistocht bezig zijn tegen alles wat niet-regulier is.

NickAltena schreef:
Ik heb echter nog nooit een onderzoek gelezen waarbij een grote groep mensen of dieren genezen zijn van een ernstige ziekte met een placebo en het daaraan toegewezen effect
Dat het bij een "ziekte" effect heeft die ook vanzelf was genezen zonder enig medicatie kan ik begrijpen...
Maar dat dit "zeer krachtige effect" een kanker of een zomereczeem maar ook geen verstoppingskoliek , Q koorts, wormen of gebroken benen of dergelijke ernstige ziektes en aandoeningen geneest... daar geloof ik niet in.
Gezien men in de homeopathie al toegeeft dat het eigenlijk een placebo (met geheugen)is....zegt dat veel over de "ziektes" die men daarmee zou kunnen genezen...

Wat wil je hier nou mee zeggen? Er is aangetoond dat positiviteit helpt bij een chronisch ziekteproces. Bij een virus helpt antibiotica ook niet, werkt antibiotica daarom niet? Of heb je gewoon het juiste middel op de verkeerde plaats?
Bij een gebroken been ga je niet naar de homeopaat, bij psychische problemen ga je niet naar de hartspecialist en bij longproblemen ga je niet naar de fysiotherapeut (en bij vragen over gezonde voeding moet je vooral niet bij de huisarts zijn trouwens :+).

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 03:05

ja kijk, het is hier 1 's nachts en heb nu pas tijd om alles door te lezen.... Wie perse tegen is, blijft tegen. Hopelijk komen julle ooit een ervaren therapeut tegen die jullie kan helpen als niks reguliers meer helpt, want zo gaat het meestal---

Ik stop er ook mee, net als Esther, Het voelt als verloren tijd, terwijl mijn seizoen nu volle bak begint en ik tot 1 u in de ochtend achter de laptop zit. Mijn tijd spendeer ik postitief, want om 6 moet ik er weer uit....

Ieder doet wat die wil, zowiso , regulier of alternatief. Het is niet omdat je regulier denkt, dat je op tijd je DA belt etc etc etc . Dit heeft geen einde en ik heb mijn mening gegeven

Ik kap ermee, te druk en wil liever rijden dan posten zonder enig resultaat. Mijn post van ontworming is onderbouwd....... de HBO cursussen ook...... dussss iedereen chillen die tegen is want het is een opleiding.

Maar zoals bij elk beroep, zijn er goede en zijn er zeikers. Daarvoor hoef je geen alternativo te zijn om ee kwakje te zijn....... er is een goede tandarts en er zijn er verschillende waar ik noooooooooooit terugkeer!! net net hetzelfde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:32

papagroom schreef:
veel mindere ruiters kunnen zelf niet eens inschatten hoe hun paard loopt....die kun je van alles op de mouw spelden ,inclusief een genezing,om dat ze het verschil zelf niet zien....dat is pas echte kwakzalferij..

Bedoel je daarmee de lesgevens, die er in overvloed zijn en niet weten wat ze doen en wat er gebeurd? Al die wedstrijdcrackers die met een onregelmatig paard starten en niet uitgebeld worden? Dus al die mensen die met paarden bezig zijn met een ernstig gezicht , maar geen idee hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:38

Nick in China is er ook regulier hoor.... En wat heeft tyfus er mee te maken....helaas hebben zij ook weer ziektes gekregen door het over en weer reizen van niet- en chinezen.

Om gezond te blijven moete Chinezen ook de tao leer volgen...dat is voor de westerling niet te snappen, eten ze anders dan wij.....
De moderne Chinees leeft zoals een Amerikaan, westerling en dan komen de ziektes om de hoek...incl. De welvaartsziektes.....die zij voorheen niet kenden.....

Discussiëren over de traditionele Chinese geneeskunde is te hoogstaand voor bokt....zou er maar niet aan beginnen...........als jij dat allemaal weet, hangen we aan je lippen

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 09:15

russel schreef:
papagroom schreef:

Bedoel je daarmee de lesgevens, die er in overvloed zijn en niet weten wat ze doen en wat er gebeurd? Al die wedstrijdcrackers die met een onregelmatig paard starten en niet uitgebeld worden? Dus al die mensen die met paarden bezig zijn met een ernstig gezicht , maar geen idee hebben?

IDD....daar kan de gemiddelde kwak een hoop centjes aan veredienen....je verzint een afwijking,vervolgens verzin je een therapie,dan verzin je een genezing,en roept heel hard,geweldig,zie je wel,,,,hij is nu veel beter.....en je hebt gegarandeerd een tevreden klant,en minimaal 8 tientjes in de knip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:16

Effe rare quote.... :o

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 09:21

Zag t....is hersteld....

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:33

sanne83 schreef:
Wat wil je hier nou mee zeggen?

Dat het in china ook helemaal nog niet zo goed geregeld is met de gezondheid zoals de schrijver beweerde ?
Niet voor mensen... en al helemaal niet voor dieren ?

Citaat:
Er is aangetoond dat positiviteit helpt bij een chronisch ziekteproces. Bij een virus helpt antibiotica ook niet, werkt antibiotica daarom niet? Of heb je gewoon het juiste middel op de verkeerde plaats?

Ach... bij een virus antibiotica geven zou het zelfde zijn als een placebo... beide nutteloos...maar alleen om de gedachte dat iemand antibiotica krijgt zou hij/zij dan ook beter worden ? net als bij het placebo?
Is het niet zo....dat de patient sowieso wel beter zou worden.... zonder een van beide ?
Is het dan niet eerlijker gewoon te zeggen dat het niet nodig is en dus ook dat placebo geen effect heeft?
Overigens wordt er wel eens antibiotica gegeven bij een (ernstige) virus infectie:

De enige goede reden waarom soms (in Nederland in nog mindere mate dan in België) antibiotica worden voorgeschreven als iemand een virale infectie heeft, is om te voorkomen dat een opportunistische bacterie-infectie als complicatie optreedt.
Bron Wiki

Dán heeft...ondanks dat antibiotica geen virus infectie geneest... de antibiotica dus wel een nut.
Dit nut... ga je met homeopathische druppeltjes of naaldjes in je oor, met pendelen of een anijskuurtje en zelfs met de roeptoeter of oorkaars niet bereiken.

Een placebo zou dit dus niet voorkomen, ondanks de toe-bedichte "geneeskracht".
Bij dieren al helemaal niet, want die kennen geen placebo effect maar reageren op hun verzorger/baas en niet op het nepspul wat ze krijgen.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:08

Balada schreef:
Dus als ik schrijf dat positiviteit belangrijk is, ben ik een kwakje? als iemand anders het schrijft zijn jullie (nickalthena ) ermee akkoord?

Toch nog iets beter lezen hoor.
Mijn 2de regel was:
Ik ben het een heel eind met je stuk eens...maar hier bleef ik even hangen.

en nu juist het stuk daarna ging over dat placebo effect waar ik het niet mee eens was /ben.

Overigens ben ik geen jullie...maar schrijf ik voor mijzelf hoe ik hier over denk en wat ik hier over geleerd heb.
Hoe een ander over kwakzalven voor zichzelf denkt zal me de bekende ..... wezen
Dat ze dit kwakzalven dan echter ook bij dieren doen omdat men er zo 'n aanhanger van is stoort mij wel.

Misschien een leuk boek om eens te lezen voor hen die denken wormen te kunnen bestrijden met "natuurlijke middelen" als kruiden.

http://www.amazon.com/dp/B003X977YW/ref ... B003X977YW

Je kan er een aantal pagina's van bekijken, chapter 16 bijvoorbeeld...

en nog een:
http://www.amazon.com/dp/B003XKNWG8/ref ... B003XKNWG8

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:10

Wormen bestrijden met natuurlijke middelen lijkt me niet haalbaar, een ernstige wormbesmetting voorkomen met natuurlijke middelen zou mogelijk moeten zijn. Volwassen paarden zijn uitstekend in staat om een ernstige wormbesmetting buiten hun lijf te houden mits hun weerstand op peil blijf. Die weerstand op peil houden met kruiden, waarom niet..... :j
Probleem zit 'm er alleen in dat veel mensen niet aan hun paard kunnen zien of de weerstand goed is en de manier van paarden houden is vaak zo tegennatuurlijk dat je zeker weet dat je de weerstand niet goed kunt houden. Ontwormen met chemische middelen lijkt me dan toch aangewezen.