Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:16

Rhinopneumonie en deelname aan KNHS regio kampioenschappen springen Noord Brabant

Zeer recent is in de omgeving van Groesbeek (gld) een uitbraak van Rhinopneumonie vastgesteld.
Inmiddels vertonen in de noordelijke helft van KNHS kring Cuijk ook meerdere paarden verschijnselen van Rhinopneumonie, hoewel het daar niet officieel is vastgesteld.
Het Regiobestuur van Noord Brabant doet een dringend beroep op deelnemers aan de regiokampioenschappen op 25 en 26 februari a.s. uit dat gebied om goed te controleren of hun paarden ziekteverschijnselen vertonen dan wel in contact zijn geweest met paarden uit dit gebied. Indien dit het geval is verzoekt de regio deze deelnemers niet aan de start te verschijnen om zo hun eigen paarden te behoeden voor de ziekte en verdere verspreiding ervan te voorkomen.
Vandaag 22 februari heeft de KNHS een persbericht doen uitgaan n.a.v. de melding van Rhinopneumonie in de omgeving van Groesbeek http://www.knhs.nl/news.asp?ID=23855

Het Regiobestuur van Noord Brabant

22 februari 2012

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:23

Ik lees hier ook een hoop bangmakerij :o Er zijn tot dusver nog geen andere stallen besmet! De mensen hebben hier ontzettend veel contact met elkaar over het wat en hoe en iedereen staat op scherp... Dus om te roepen dat er nog veel meer adressen zijn vind ik gewoon echt bangmakerij!

Bij de flierenberg zijn idd paarden overleden aan Rhino en de veerkracht heeft zijn deuren gesloten omdat er "iets" aan de hand is, maar de bevestigiging van Rhino moet nog komen... Er zijn meerdere stallen die hun deuren op slot hebben gedaan uit voorzorg maar hun hebben bijv. geen paarden met koorts! (Dit is op de veerkracht dus wel het geval)
De besmetting van stal tot stal is waarschijnlijk nog heel simpel te verklaren en dat is hoogstwaars. van paard tot paard gegaan... Verdere uitleg vind ik persoonlijk niet nodig :o

Zelf zit ik ook in een soort van gevarenzone... En ik hoop van harte dat het niet bij mij op stal komt, maar je hebt er gewoon helemaal niks over te zeggen!

Ik wens iedere betrokkenne heel veel sterkte en succes toe!

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:28

heb net de knhs gemaild hoe dat gaat volgende week op het NK
in ermelo. Aangezien er een incubatie tijd is (maw dan weet je nog niets
van een besmetting) en er dus uit heel Nederland pony rondlopen op
het knhs centrum.
We moesten hun site in de gaten houden voor de verdere informatie

ernientjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:53

De ontsmettingsbak voor laarzen
Met vuile laarzen even door een ontsmettingsbak stappen is totaal zinloos. Het organisch materiaal dat aan de laarzen kleeft, neutraliseert de werking van het ontsmettingsmiddel. Daarenboven is het contact met het ontsmettingsmiddel hooguit enkele seconden.Laarzen dienen steeds vooraf met een borstel, zeep en water proper geschrobd te worden. Hierbij dient men vooral te letten op vuil tussen de ribbels van de zolen. Het gebruik van witte laarzen vergemakkelijkt de visuele controle.
Om de korte inwerkingtijd van het ontsmettingsmiddel in een doorloopbak op te vangen, moet een hoge concentratie van een krachtig ontsmettingsmiddel gebruikt worden, bijvoorbeeld 5% Halamid. Beter nog is twee paar laarzen afwisselend aan te trekken, zodat steeds één paar in de ontsmettingsbak kan blijven.Wanneer zichtbaar vuil in de ontsmettingsbak aanwezig is dient men het ontsmettingsmiddel te vervangen.
Een mousse op de bodem van de ontsmettingsbak is te mijden: hierin wordt immers veel vuil geabsorbeerd.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:03

Jeetje sterkte allemaal en ik hoop dat het niet onze kant op komt...

_Mir_

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:06

Ik ken de stal erg goed en wens de mensen daar veel sterkte!

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:28

lausan schreef:
Stallen op slot gooien is verstandig, maar paniek zaaien is niet nodig; zeker op zo'n afstand niet.

Hoho, paniek zaaien is nooit ergens goed voor, maar dat mensen even stil staan waar ze geweest zijn en waar hun paard mee in contact komt is deze tijd van het jaar altijd goed!

Rhinopneumonie is een latent aanwezig herpesvirus, dus een paard draagt het al bij zich, dat wordt op een gegeven moment ziek en op dat moment besmettelijk voor andere paarden. Dat kan in heel nederland gebeuren! En deze tijd van het jaar, met veel opstallen, begin van de verharing dus dip in weerstand, in combinatie met deze temperaturen is standaard risicoperiode voor een uitbraak.

Dus hou je paard zowiezo goed in de gaten en wees alert bij "een verkoudheidje". En dat de stallen in de getroffen regio maatregelen nemen is gepast, want hier is dus zeker dat er besmettelijke paarden rondlopen.

horsefun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:57

Uit betrouwbare bron gehoord, dat het bedrijf in Heumen (De veerkracht) ook rhino heeft.
Ze hebben de uitslag binnen en de test is positief! Ik wil geen paniek zaaien, maar ik vind
dat we al het mogelijke moeten doen het om virus niet te verspreiden. Als een paard in
aanraking komt en niet ziek wordt, dan kan het wel een drager worden. Dat betekent dat
als je een paard verhuist of verkoopt en de weerstand van dat paard daalt, deze andere
weer kan besmetten.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:59

Dan kan ieder paard in heel Nederland en daarbuiten een drager zijn....

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:00

Ik denk dat iedereen er al wel vanuit ging dat het daar ook rhino was. En ook de stallen in de omgeving hebben hun maatregelen genomen. Laten we met zijn alle duimen dat het hierbij blijft!! En zeker moet je niet alleen nu voorzichtig zijn, maar altijd bewust nadenken over dit soort dingen!

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:06

Ja Liempje, zo is het.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:23

Wij komen van Angeren/Doornenburg (Tussen Nijmegen en Arnhem) en wij gaan gewoon lessen vanavond.
Bij ons in de omgeving nog geen maatergelen dus, terwijl wij zo'n 20 km op Groesbeek vandaan zitten.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:26

Calypso84 schreef:
Wij komen van Angeren/Doornenburg (Tussen Nijmegen en Arnhem) en wij gaan gewoon lessen vanavond.
Bij ons in de omgeving nog geen maatergelen dus, terwijl wij zo'n 20 km op Groesbeek vandaan zitten.

Maar die maatregelen kan je toch zelf nemen, dat hoeft een ander toch niet voor je te bepalen?
Als jij met veel vreemde paarden vanavond moet lessen, die misschien ook wel aan wedstrijden hebben meegedaan in de omgeving van de besmettingsgevallen, dan kan het misschien geen kwaad om even af te wachten hoe groot de uitbraak is en een weekje of twee niet te lessen? Misschien blijft het bij deze gevallen en is er elders niks aan de hand, maar dat weet je nu nog niet.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:29

Ik neem aan dat je bij de club in Angeren gaat lessen? Daar komen ze met trailers overal vandaan. Dan zou ik inderdaad min. 2 weken overslaan.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:29

Calypso84 schreef:

Tja eigen keuze. ik had zelf even overgeslagen hoor

horsefun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:36

Ja, Liempje! Als we het met zijn allen niet proberen te beperken, hoe is het
dan over 5, 10, 20 jaar als er nog geen vaccin is uitgevonden?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:37

Ik vraag me iets af, geen idee of het al gevraagd is of uitgelegd. Een van de stallen waar het heerst ligt heel erg dicht bij de plek waar mijn moeder is opgenomen eergister. Je komt dan vaak met de auto langs de uitrit van de stal.

In hoeverre kan een autowiel besmet raken op stal door paarden en vervolgens dit via modder overbrengenop een ander autowiel en zo het virus naar een andere regio slepen? De kans lijkt me heel erg klein, maar dat bedacht ik me net eigenlijk.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:43

Calypso84 schreef:

Maatregelen hoeven toch niet opgelegd te worden om zelf maatregelen te nemen?

Maar goed, ben wel blij dat je het zegt, ik kom de komende weken dus niet in de binnenbak.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:00

horsefun schreef:
Uit betrouwbare bron gehoord, dat het bedrijf in Heumen (De veerkracht) ook rhino heeft.
Ze hebben de uitslag binnen en de test is positief! Ik wil geen paniek zaaien, maar ik vind
dat we al het mogelijke moeten doen het om virus niet te verspreiden. Als een paard in
aanraking komt en niet ziek wordt, dan kan het wel een drager worden. Dat betekent dat
als je een paard verhuist of verkoopt en de weerstand van dat paard daalt, deze andere
weer kan besmetten.

http://www.horses.nl/gezondheid/nieuws/ ... in-heusden

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:01

karuna schreef:
Ik vraag me iets af, geen idee of het al gevraagd is of uitgelegd. Een van de stallen waar het heerst ligt heel erg dicht bij de plek waar mijn moeder is opgenomen eergister. Je komt dan vaak met de auto langs de uitrit van de stal.

In hoeverre kan een autowiel besmet raken op stal door paarden en vervolgens dit via modder overbrengenop een ander autowiel en zo het virus naar een andere regio slepen? De kans lijkt me heel erg klein, maar dat bedacht ik me net eigenlijk.

Een hele, hele kleine kans denk ik. De kans is klein dat er nu net in die modder een beetje snot oid van een besmet paard ligt.

Maar goed, de hele, hele kleine kans is er wel en dan gaat het er denk ik ook om hoe lang het virus buiten het paardenlijf levend blijft. Dat is dezelfde vraag die je jezelf moet stellen bij de kans dat je het nu in het bos oploopt bij een buitenrit. De meeste stallen houden hun paarden nu op het erf.
Heb best veel gelezen de afgelopen dagen (ik sta op een stal in Groesbeek) en dat ben ik nog nergens tegen gekomen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:08

We wonen zelf heel heel eind ervandaan, ongeveer 60 km denk ik, dus dat is het gevaar niet. Alleen komen we met de auto er nu dus wel veel de komende tijd. En met diezelfde auto komen we ook bij ons op stal. Dan maar niet meteen doorrijden naar stal maar de auto een nachtje laten staan. Dan zal het virus zeker wel dood zijn.

lucky_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:15

Ik vind t doodeng.Sta met mijn paardje ook in hatertse vennen wijchen en t komt wel erg dichtbij nu...sta op een pensionstalling waar toch nog wel het een en ander rondloopt.Nu het bij de veerkracht bevestigd is komt t wel erg ;( dichtbij

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:21

Geplaatst door: laura - 23-02-2012 13:24
helaas is er een uur geleden bevestigt door de dierenarts, dat in heumen op psv de veerkracht het rhinovirus heerst.
er zijn 49 van 54 paarden/pony's zijn besmet

Dit staat onder het bericht van omroep Gelderland....

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:22

Okee, maar wat verstaan ze precies onder besmet?

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:22

wittepit schreef:
lausan schreef:
Stallen op slot gooien is verstandig, maar paniek zaaien is niet nodig; zeker op zo'n afstand niet.

Hoho, paniek zaaien is nooit ergens goed voor, maar dat mensen even stil staan waar ze geweest zijn en waar hun paard mee in contact komt is deze tijd van het jaar altijd goed!

...

Dus hou je paard zowiezo goed in de gaten en wees alert bij "een verkoudheidje". En dat de stallen in de getroffen regio maatregelen nemen is gepast, want hier is dus zeker dat er besmettelijke paarden rondlopen.

Eens :j
Maar wat ik probeer te zeggen, is dat men uiteraard moet proberen voorzorgsmaatregelen te nemen, maar niet onnodig te panieken.