Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:05

fargo schreef:
Heb meestal liever wel geluiden dan niets, want dan weet ik dat het in ieder geval nog aan het werk is. Maar dat is misschien naief hoor ;-)

Fijn dat jullie vooruit zijn gegaan!

Daar heb je ook weer gelijk in. Zondag hoorde ik echt heel raar geborrel om een x aantal seconden. Net een soort badkuip die druppend leegliep. En dat klonk echt heel anders dan het geborrel wat hij anders heeft.

Ik ben ook best wel trots op ons. Hij is mijn eerste eigen paard en ik vind het wel heel stoer van mezelf dat ik hem zelf zadelmak heb gemaakt en nu doorrijd. We hebben door de operatie en mijn onervarenheid met groene paarden en alles wel een beetje een achterstand. Maar we beheersen nu stap, draf, galop en achteruit. Stuur en de rem zit erop en hij kan netjes zijn hals strekken in stap en draf. Als mijn lesgeefmens weer de oude is gaan we verder. Cil is trouwens vandaag 5 jaar geworden. Ik zal hem zo eens lekker verwennen. Hij zal wel denken, ben ik jarig en dan krijg ik een hooinet waar ik enorm mijn best bij moet doen om het hooi eruit te krijgen |(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 18:09

Van Harte Gefeliciteerd met zijn verjaardag! Wij hebben onze A-tjes ook zelf helemaal aangereden en mijn Whizz ook, ik snap je trots helemaal! Daarvoor dus nog nooit gedaan ook. Mijn eerste paard was fargo, die was 10 toen ik hem kreeg en die mocht ik totaal heropvoeden en weer aanrijden, daar heb ik heel veel van geleerd voor de jonkies ;-)
Nou ik ga naar stal, slobber maken, even een rondje stappen en dan zelf eten. Ben nog behoorlijk moe van woensdag en nasleep! :wave: :wave:

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:19

Wat een handig idee van die hooinetten.

Hé jakkes dat sommige paardjes van jullie weer een terugslag hadden....pfff.... Altijd schrikken. Hoop dat het snel beter gaat en blijft gaan. :(:)

Ik lees hier nog trouw mee, vind het erg handig en fijn om dit bij te houden. Jullie hebben hetzelfde gevoel bij deze situaties en soms komen er handige tips voorbij.
Handig ook om te zien hoe sommigen het voer klaar hangen in zakken :)*

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:36

Nou het geborrel heeft al afgenomen, ze heeft vanmiddag een paar plukjes hooi gehad en net heb ik haar een kleine portie gegeven.

Ik heb net tassen voor Indy gehaald, tip: bij de c1000 hebben ze nu boodschappentassen voor 1,20 hele stevige en in verschillende designs :+
Ik heb een met brood, kaas, sla, appels en bramen erop :')
En ik heb bij de Wibra kleine bakjes gehaald 2 voor 1.99 en daar past precies de 400 gram in die Indy moet hebben elke keer. En die bakjes stop ik dan bij de tassen in.
Dus een tip voor mensen die ook nog op zoek zijn ;)

Indy's little bit feeder is trouwens gearriveerd!
Weet niet hoe ze daar 4 kilo hooi in willen krijgen, of mijn hooi is gewoon zwaar :+
800 gram uitgeplozen hooi kwam al op 4/5e van de tas.
Ze snapte het de eerst minuten niet, maar daarna had ze vrij vlot door hoe het werkte. Alleen ze is slim met een hele snelle beweging trekt ze er af en toe zo een pluk uit :o

damian23

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:11

ik kijk nu uit het raam en die van mij is nog steeds bezig met zijn dubbele hooinetten. Er zat maar 1 kilootje in.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 00:03

Bojangels: dat klinkt heel goed die designs van de C1000, dan zit ik met mijn felrode tassen van de Digros :') :') Ben helemaal jaloers :D
Maar even zonder gekheid, zo is het wel strak geregeld he als je alles voor de volgende dag klaar kunt zetten.

Whizz was vanmiddag en vanavond ook lekker helder, heel vaak goede wat zachtere prima mest in behoorlijke hoeveelheden. En hij had goede trek en was vrolijk. Ben in ieder geval blij met hoe hij er voor stond vanavond. Ogen ook lekker helder. Heb een ruime 8 kg voor morgen klaar gezet. Blijf nog maar iets onder de 9 voor de zekerheid en kan het dan nog een beetje aanvullen met handjes luzerne enzo.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 09:34

Ja is zeker handig zo!!

Nou hier mijn ervaring met de little bit feeder, ben tot nu toe redelijk tevreden, maar mijn slimme paardje heeft al door hoe ze er meer hooi uit krijgt :+
Hij is echt heel mooi stevig van canvas, alleen de gaten zijn 3 bij 3cm maar mochten nog wel en slag kleiner van mij..... Ook hadden ze van mij wel aan 1 kant de gaten mochten doen, dan was het nog wel iets lastiger geweest.

Ik heb nu meer het idee dat mijne de feeder als een soort van spelletje ziet :+
Idd moet ze goed richten op zo'n gat en dan duwen om een plukje vast te pakken, maar zo slim als ze is als ze dan een redelijk stuk te pakken heeft, geeft ze 1 korte ruk en dan heeft ze een grote hap.

Ik denk wel dat ze er langzamer door eet, maar ze maakt er op dit moment nog wel een spelletje van hoe kan ik zo snel mogelijk het hooi uit die feeder krijgen. Misschien wordt dat nog wel minder met de tijd.

Had zelf eventueel het idee om aan de binnenkant nog een mini-hooinet te doen, ook met kleine mazen. Dan wordt het nog lastiger denk ik en krijg je echt het slowfeed systeem.

Maar goed, ik wacht het eerst nog even af hoe dit gaat.

Als ik 1 kilo uitpluis dan zit hij al voor 3/4e vol.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:20

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 23:05

De mijne staat ook op vlas, maar ik heb zelf niet het gevoel dat er een verband is eerlijk gezegd. Hij kan ook heel veel strootjes/kuil tussen de vlas uitzoeken en als vlas echt schoon is wil ie nog wel eens een hap nemen, maar tot nu toe was zijn gaskoliek eerder weergerelateerd volgens mij - bij omslag van het weer of omslag in dagindeling qua eten > overgang van weide naar stal en andersom bijvoorbeeld.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:05

mijne staat op koolzaadstro en dat wil hij als het schoon is ook opeten. Ik meng een nieuwe baal dan ook altijd met wat vies kzstro. Die van mij krijgt gaskoliek door een traagwerkende darm en slecht kauwen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:09

die van mij heeft vandaag wat minder hooi gekregen. Ik vond hem gisteren en vandaag wat tam en had het idee dat het daar binnen weer wat aan het ophopen was. Net met afvoeren was hij weer gretig op zijn voer en maakte weer geluidjes toen ik met de emmer aankwam. hoe gretig zijn die van jullie op hun ruwvoer? vervangen jullie wel eens een deel van het hooi door een ander soort ruwvoer? Fargo, jij voert toch lucerne bij?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:18

Mijne is helemaal gek op haar hooi.......
Ze pakt ook enkel haar eigen baaltjes, als ze bij de hooivoorraad mag eten.
Als ze het hooi al ziet aankomen, wordt ze helemaal blij haha! :+
Maar voertjes of wortel, dat vind ze helemaal lekker, daar wil ze haar hooi wel even voor laten staan ;)

Ik vervang verder geen hooi, ik voer al heel fijn hooi.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:18

*\o/* <3

Afbeelding

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:43

Hoe zwaar weegt indy?. Ik zit net mjn voerschema eens door te rekenen en zie dat paarden op rust maar op 0,9kilo per 100 gram paard zitten. Dat staat in de bijsluiter van de sanequi motility. Want waarom krijgt indy de colon? Dat is volgens mij heeft indy toch een slechte/traagwerkende darm?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:00

Dat is voor paarden die vaak gasvorming en gaskoliek hebben.
Ze heeft geen verstopping oid.

Ze weegt (en dan ga ik nu schatten) ik denk nu rond de 525 kilo.

En ik denk dat je bedoelt, per 100 kilo hè :))

Nouja dan zou je dus aan krap 5 kilo komen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:14

Ik heb in het begin zo getwijfeld of ik wel het juiste voer had. Ik had dus de motility meegekregen, maar cil heeft nog nooit verstoppingskoliek gehad en nog nooit harde drollen. Altijd gas en daarna dunne ontlasting en dat pastte in mijn ogen echt niet in het beeld wat bij de motility hoort. Maar hij heeft een traagwerkende darm (motility) maar daardoor blijft het voer te lang in de darmen zitten en daardoor raakt de darm weer verstoord (Colon). Dus.... ik voer nu beiden.....
Die van mij kon ook gewoon zomaar eens 6 uur niet mesten.

Maar als ik de "bijsluiter" zo lees hoef je je geen zorgen te maken met je 5+kilo. Meer mag ze ook niet omdat meer ruwvoer toch problemen oplevert.

hahaha, bedoelde ook per 100 kilo paard. Muts.... ik heb net een nieuwe telefoon met tatchscreen en dat is heel erg wennen. Ik was al blij dat ik een berichtje op bokt kreeg met die telefoon.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:17

Is die foto van vanmorgen? Ik wilde eigenlijk ook even een ritje maken, maar het is hier zo erg gaan waaien dat ik het maar even op longeren hou.

Fargo, hoe is het met Whizz met de storm van afgelopen nacht gegaan?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:20

Hahaha!
Nouja DA komt morgen iig langs. En zal het even aankaarten van de 0.9 kilo in rust ;)
En ik kijk of Anneke nog terug gaat mailen....

Ja foto is van vanmorgen, ik moest en zou trainen dus dan maar in de regen! :P
Heb ook niet van te voren gelongeerd, want dan werd mijn barebackpad nat. Dus ik ben op het erf direct via een boomstam erop geklommen en na een ritje oprijlaan heen en weer een beetje in de bak gereden. Ook hele kleine stukjes draf gedaan!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:24

http://www.sanequi.com/upload/0050-sane ... e-0911.pdf
bij de colon is het 1,1 kilo per 100 gram paard. Dus dan zou je op 5,5 kilo zitten.

En niet van Indy afgewaaid? Die van mij is gelukkig windproof maar ik zie hier af en toe een shetlander met wind in zijn bibs voorbij rennen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:26

Ja ik moest een andere aanhouden op de zak, ik zal straks eens kijken.
En ik moest 2 kilo colon geven.

Nee niet weggewaaid haha wel beetje natgeregend :P

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:09

damian23 schreef:
die van mij heeft vandaag wat minder hooi gekregen. Ik vond hem gisteren en vandaag wat tam en had het idee dat het daar binnen weer wat aan het ophopen was. Net met afvoeren was hij weer gretig op zijn voer en maakte weer geluidjes toen ik met de emmer aankwam. hoe gretig zijn die van jullie op hun ruwvoer? vervangen jullie wel eens een deel van het hooi door een ander soort ruwvoer? Fargo, jij voert toch lucerne bij?

Ja hij krijgt ongeveer een half tot heel emmertje per dag, in de vorm van een paar handjes voor de slobber aan of als er nog geen eten in aantocht komt. De luzerne smaakt hem goed op het moment!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:20

damian23 schreef:
Is die foto van vanmorgen? Ik wilde eigenlijk ook even een ritje maken, maar het is hier zo erg gaan waaien dat ik het maar even op longeren hou.

Fargo, hoe is het met Whizz met de storm van afgelopen nacht gegaan?

Nouuuuuuu je slaat de spijker op zijn kop. De nacht ging goed, maar vanmorgen kwam ik er achter dat ik zijn bakje mueslie voor de middag op de ochtendzak had gezet. Had 2 bakjes voor tussen de middag en half zes, maar heb kennelijk ze een zak 'te vroeg' gezet dus toen ik vanmorgen vroeg kwam had hij ipv slobber die ik zou maken al een bakje mueslie met olie achter de knopen.. toch maar beetje slobber erna in zijn bak gedaan.. Leek geen probleem even gelopen en weer weg, om half 1 moeten wij op zondag onze paarden buiten zetten en toen had hij gelegen. Nou dat kan natuurlijk, even een ommetje en weer teruggezet en toen dan maar slobber voor tussen de middag gemaakt, kwam terug geen paard in zicht. die lag op de grond.... En ik moest manlief naar schiphol brengen want die ging voor 1 week naar VS. Grrrrrrrrrrr en schrik natuurlijk. Gelukkig gisteren net colosan binnen gekregen en hij was onrustig maar niet dramatisch leek het. Colosan gegeven, iemand erbij laten blijven en na half uur indien nodig nog een portie en 'relaxed' naar schiphol gereden maar niet heus.... Toen ik terugreed belde degene dat hij weer aan het eten was en rustig leek. Toen ik terugwas heeft ie geplast en hij had tussentijds nog beetje gemest. Wat ik voordat ik wegging eng vond was dat ie links weinig geluid had en rechts wel. Bij terugkomst weer geluisterd, iets meer geluid. Ommetje gedaan, eten (kuil buiten de box) was interessanter dan in de box, even gelopen, meer geluiden! Yes. En beetje kuil vervangen. Hij ging eten en ik dacht als ie wat minder eet is het ook niet erg, want hij heeft wel buikpijn gehad. De slobber van tussen de middag (ook wat minder) was er ook nog dus ik denk hij redt zich er maar mee. Naar huis gegaan en toen ik om half 5 terug was was ie behoorlijk normaal weer, om 5 uur deel van zijn kuil gegeven, ging erin als koek dus in porties steeds wat gegeven. En gekeken hoe het viel, nou hij wilde de rest ook wel. Vanavond was ie behoorlijk normaal. in plaats van 2 x slobber 1 portie gegeven en die was ie net heel smakelijk aan het eten. Niet meer getemperatuurd of geluisterd maar naar huis gegaan. Pfffff wat een dagen weer.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:07

Altijd weer schrikken he? Gelukkig gaat het weer goed.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 11:02

Heb vanmorgen hem wel even toegesproken, dat het nu wel klaar is en dat we nu weer ons best gaan doen zonder fratsen ;-)
Hij was het er volgens mij helemaal mee eens want zijn voerbak lag weer half vol met mest :')
Ik ben wel blij dat de colosan aansloeg in ieder geval. De laatste keer heeft Da ook alleen darmontspanner gegeven, dus hij redt zich daar kennelijk wel mee. Ik baal ook zo dat je er niet de vinger achter krijgt waardoor het nu weer optreedt.. Andere ritme, of toch gewoon de storm?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:36

Jeetje het zit ook niet mee.....
Dus waarschijnlijk buikpijn van de 2 porties voer?

Fijn dat de colosan aansloeg. Bij Indy heeft het nog nooit geholpen. Bij een ander paard, Bo, kreeg ik wel reactie maar die deed 15 min later niks anders al boeren en rare geluiden maken, dat was eng :=

Vanmiddag komt de DA een bezoekje brengen aan Indy.