Slappe mest....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

POLLO

Re: Slappe mest....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:45

Hier de paarden snachts van het zand afgehaald en nu gaat het veel beter. Volgend jaar beton storten en dan daar de paarden op. Ze krijgen bij mij best veel zand binnen.

Odi vorig jaar vroor het idd al veel eerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:18

Oppassennmet zand is niet zommakkelijk uit darmen te krijgen als men denkt.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:24

Russel enig idee hoe je het het beste eruit kan krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:30

Valt niet mee, schijnt dat zand het laagste punt opzoekt, dus in de darmen onderaan een zandbankje vormt waar alles overheen spoelt. Parafine spoelingen doen ze maar betwijfel of je daar alles mee weg krijgt.
Als de darmen goede peristaliek hebben kan je het meeste kwijt raken, veel kleine porties erg grof hooi, bv graszaadhooi, wat ze koeien ook voeren bij voeren en lijnzaad koken, dit een paar weken volhouden, regelmatig zandtesten doen.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 02:02

ok dan ben ik goed op weg.
Ze staan niet meer op het zand. Alleen nog om te spelen.
Kleine portie's voer ik wel. Lijnzaad ga ik nog doen. Ze krijgen 1x in de maand psylium kuur. Meer kan ik iet doen denk ik.
Oja spoelen is ook al gedaan.

Bij de zand testen komt er bij de 1 een theelepel en bij de andere een dessertlepel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:46

Zo dat is veel, de darmen kunnen beschadigd raken. Ik denk dat je nog een paar keer moet laten spoelen..er is een psylium met omega 3 dat blijkt beter te helpen. Hooi voeren alleen op stal of op een bestraat gedeelte en dat steeds schoon vegen voordat je opnieuw voert, niet te lang buiten zonder volle buik. Oppassen dat ze geen wortels gaan opgraven en eten.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 12:04

Hier nog steeds prima mest, alleen een ander probleem inmiddels gehad. En ook bijns weer opgelost.
Chico hield opeens vocht vast, niet alleen de dikke koker maar ook twee grote banen over zijn buik langs de middennaad zeg maar.
Typisch oedeem-gevalletje want ik voelde gewoon dat waar ik prikte de putjes erin bleven staan.
Twee dagen aangekeken, paard is fit, blij, eet goed, drinkt goed, urine is prima, mest is prima....maar het bleef enorm! Dus toch maar de Da gebeld.

Kreeg een muts....die vond dat de koker dik was = vieze piemel.
Gaf al aan dat dat NIET zo was en mijn paard toch wel kende na 18 jaar..enfin, óch verdoven en uitschachten, piemel was idd schoon, tóch gewassen... en bloed laten afnemen voor onderzoek en mest meegegeven. Hart was ok.
En waar ik al bang voor was gebeurde: door de verdoving verplicht uitschachten en dus door de gezwollen koker niet meer in te trekken. Arm dier, KWAAD de Da opgebeld en verteld dat die betreffende muts nooit meer hoeft te komen, tenzijn onder begeleiding van hem.

Paar dagen later uitslagen: mest ok, urine ok.
Bloed wees uit dat organen ( lver, nieren etc) prima waren. Geen infecties, geen wormen...
Eiwitten waren perfect.
Kortom: 100% gezond paard (huh?)
Ging er niet mee accoord en DA zelf is gekomen (die Chico goed kent) en nogmaals onderzocht.
Oedeem is een stuwings probleem en kan voortkomen uit hartproblemen, een tumor of iets dergelijks.
We kunnen er nu eenmaal niet ín kijken maar hij lijkt écht gezond.

Nu een week verder is het bijna helemaal weggetrokken.
En na alles nog eens nagesproken te hebben kán het te maken hebben met de vorstperiode die er even was. Hij heeft toen amper bewogen in de bak omdat keiharde bobbelige grond gewoon niet prettig is voor hem met zijn HB/artrose. Ws daardoor vocht vastgehouden.... maar de mest blijft goed!!!!

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:17

Fijn dat het goed gaat met Chico.

Hier problemen. Ik heb 1 paard psylliumkuur gegeven en die heeft nu last van koliek aanvallen. Komt een bodem van een emmer zand vanaf in 5 dagen.
Het was diegene die voordien maar een theelepel zand teste

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 12:23

Ow wat kl*te zeg!!!! dat is heel veel !!!! Zou spoelen door de DA een optie zijn ? hoewel, wat Russel ook al aangeeft...zand gaat in de darmplooien zitten en komt er niet snel uit. Voorlopig op stal ook geen optie zeker ???

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:46

Spoelen met olie bedoel je?
Is nu 2x gedaan.
2 dagen geleden op mijn verzoek omdat ik bang ben voor verstopping. Olie komt er nu mee uit. Zand wordt nu minder. Phyllium raakt uitgewerkt of het zand is bijna op. Laten we dat laatste maar hopen dan.
Nu kan hij bijkomen, darmen kunnen herstellen.
HIj staat nu veel op stal idd. Ik ga 2 x per dag met hem wandelen.
Paddock wordt eind deze maand verhard en dan mogen ze weer vrij naar buiten.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 11:59

succes met hem in elk geval!!! Hier buik dun en mest ok...

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:57

Hier een update van mijn ervaring afgelopen winter.
Zoals eerder te lezen in het topic heb ik mijn paard Haylage van Naf gevoerd, ben hier nu een paar weekjes mee gestopt. Daarnaast krijgt ze nu nog steeds lintbegrazing. Het is deze winter goed gegaan!!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:19

russel schreef:
Valt niet mee, schijnt dat zand het laagste punt opzoekt, dus in de darmen onderaan een zandbankje vormt waar alles overheen spoelt. Parafine spoelingen doen ze maar betwijfel of je daar alles mee weg krijgt.
Als de darmen goede peristaliek hebben kan je het meeste kwijt raken, veel kleine porties erg grof hooi, bv graszaadhooi, wat ze koeien ook voeren bij voeren en lijnzaad koken, dit een paar weken volhouden, regelmatig zandtesten doen.

Helemaal mee eens, al zou ik niet zeggen paar weken, maar paar maanden volhouden. Na een onbeschrijfelijke episode van zandkoliek, krijgt die van mij nu ruim een jaar later nog steeds paraffine door de slobber afgewisseld met 1x per maand psyllium.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:35

Hier nu ook weer een poos verder.
Problemen gehad met zand koliek. Na 3 x een kuur psyllium nu van de problemen verlost. Geen koliek en diarree meer.
Nu wilde ik ook door gaan met de psyllium 1x per maand. Alleen willen ze het niet meer eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:31

Hoe is het met jullie paarden?

Sinds vorige week begint mijn paard weer. Snap er niets van

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 15:42

nou, ben sinds half april verhuisd met hem, van "aan huis" wegens prive situatie weer in pension....vanaf dag 1 weer mis.... half zachte mest, flaflippen en soms harde mest....
Staat hele dagen op de wei van 09.30 tot 17.00, krijgt 07.00 uur voordroog, 17.00 uur voordroog en 21.00 uur ook nog.
Dezelfde slobber als voorheen..... geef het op, gezond paard, geen wormen, tanden ok , alles ok..... dan maar soms dunne mest.....

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:46

Heb je nog gras Russel? Hier gaat het nog steeds goed. Maar bij ons begint de ellende ook altijd wat later in het jaar. Vanaf november wil ik dat NAF Haylage weer gaan bijvoeren. Vorig jaar deed mijn paard het daar erg goed op.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:18

Na onze kuren tegen zand doen ze het hier ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:44

Ja, ze staat weer op een stukje gras, maar daar zit nu wel veel water in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:46

Ik ga binnenkort eens laten testen op een schimmel in de darmen..want er gist dus wel steeds iets, anders zouden er niet zo veel winden zijn.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:46

Hallo, nou ik heb met mijn paard de afgelopen tijd al van alles meegenaakt, maar mest was altijd goed. Stond altijd s nachts op stal. Hij staat sinds een week of 5 dag en nacht op een landje voor zijn luchtwegen en nu heeft hij af en toe dunne mest en borrelende darmen. Ik heb net een kuur psylium afgerond, week geleden denk ik. Hij krijgt smorgens en s avonds voldoende hooi, maar graast natuurlijk ook van het korte gras. Ik geef hem nu maar weer een kuurtje. Wat denken jullie ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:11

Ja moeilijk, plotseling ander voer en dan nu dus gras, want dat is zwaarder verteerbaar dan alleen hooi, kan daar voor zorgen.. Net is ook koud geweest en als hij nu dan veel en lang buiten staat, kan hij even een klap op de darmen hebben gehad, mijn paarden gaan ook altijd even op de slappe als het weer drastisch naar koud en nat omslaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:09

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:30

Bij mijn paard lag het duidelijk aan de hoeveelheid zand in de mest. Na een kuur en een ander weiland is de slappe mest gelukkig weer weg

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:05

Helaas gaat het dit jaar niet goed hier.
Dacht ik vorig jaar de oplossing te hebben gevonden. Hele winter lintbegrazing + Haylaga. Is de diarree dit jaar veel eerder begonnen en heeft ze ook nog 3 keer koliek gehad.
Maar wat me nu opvalt en dat kan natuurlijk toeval zijn. Op dit moment zijn haar darmen rustig en heeft ze weer mooie drollen. Zou het met de temperatuur te maken kunnen hebben, omdat het de afgelopen dagen lekker warm was.
Hoe gaat het met jullie "alleen in de winter diarree" paarden? Merken jullie verschil?