Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Succubi

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:50

Gefeliciteerd met Montoyo! *\o/*

@sueno: Zonde van Appie :(:). Wat is Sueño een stoere bink zeg! +:)+

Nou, om maar even "on-topic" te komen...
Vandaag sta ik toch wel op het punt om meneer te castreren.
Hij is altijd in een groep gehouden, hij is altijd een eenling geweest, onderdanig maar slim genoeg om beste vriendjes met de kudde leider te worden. Wel heeft hij altijd voorkeur voor koudbloeden, anders gekleurde en bonte paarden. Maar vandaag spande de kroon.
Hij is al helemaal in love op zijn kleine welsh vriendje. Ze staan de hele dag over het draad met elkaars halster te spelen :')
Sinds gister een bonte tinker erbij op stal en Gráni is totaal tot over zijn oren <3 <3 <3 op die ruin.
Gezien hij altijd in een kudde is gehouden hebben we ze vandaag samen gezet... De lieverd (ruin) is welgeteld 4x gedekt door mijn monster {:)-:(. Hij word gewoon helemaal heet van bonte paarden :n.
Nu staan ze op stal en Gráni tussen de 2 ruintjes in. Dat gaat goed, af en toe kijkt hij op en maakt hij een liefdesgeluidje maar ze staan alle 3 rustig te eten.
Zolang hij zicht op "zijn paarden" heeft gaat het goed. Maar zodra er 1tje om de hoek wandelt of op stal staat gaat hij tekeer (beetje paraderen) en flink hinniken :roll:

Dan doe ik hem (zijn vriendje := ) en mezelf denk ik een groter plezier mee om hem te ruinen.
Maar ja, wanneer?? Nu is de boel drassig bij ons, de da doet het liever in het voorjaar maar als zijn hormonen al zo tekeer gaan? Pfff... Was het maar een merrie :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:59

Ik denk dat jouw man wel een roze strikje in z'n manen mag :))

Mijn kerl had vandaag ook even praatjes toen ik aan de box kwam, fikse tik tegen z'n neus en een ferm nee en even geoefend op wachten met eten als het in z'n bak ligt. Plots wist ie weer heel snel wie de baas is (én hoe hij beteuterd moet kijken :') )

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:05

Gráni heeft al álles in het roze :o

Ik heb hem na zijn avontuur in het land nog even met hem gewandeld, hij was erg eeeeh opgewonden, dribbelde wat en wilde graag naar zijn nieuwe vriendje <3. Maar hij luisterde verder prima aan de hand, stilstaan en weg stappen ging allemaal heel braaf.
Dus naar mij toe is er ook helemaal geen probleem. Maar ja... Als hij alle ruinen wil gaan dekken? :roll:

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:06

Ik heb een Welsh mountain hengstje van 1,5 jaar en wil hem ook van het voorjaar laten castreren. Hiervoor heb ik een Shetland hengstje gehad. Die was altijd heel lief, rustig en makkelijk op z'n plek te zetten. Ik merk heel duidelijk dat dit met mijn hyperactieve Welsh toch wat anders ligt, haha. Hij is een stuk pittiger en niet snel onder de indruk als ik hem wil corrigeren. Het steigeren is hij nu ook goed in geworden en dat is toch niet heel handig.. (niet richting mij gelukkig)

Toch maar de beslissing genomen om hem te laten castreren.. Ik ga het op de kliniek laten doen op tafel, toch de veiligste methode denk ik.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:08

Sueno schreef:
Barcelano schreef:
Mijn vorige hengst een spaanse arabier.
Was ook altijd een slungel rond zijn 5e begon hij steeds meer paard te worden en kreeg steeds meer body.
Montoyo is vandaag 4 geworden *\o/* en is rond de 1.58 dus voor een arab een mooie maat.

Van harte gefeliciteerd met Montoyo !! *\o/*
Dan heeft de mijne nog wel ff te gaan voor hij 4 is en zo'n bouw heeft :P
Al zou hij bv klein blijven of niet aanzwaren of pimpelpaars met gele bolletjes worden, in mijn ogen is hij uiteraard altijd de knapste vent :))

Dank je:)
Ik merk dat over het algemeen ieder paard wel voorkeur heeft in kleuren en bepaalde paarden.
Barcelano reageerde erg op een appaloosa merrie met een paar sprieten als manen en staart...niet moeders mooiste dus :o

Gewoon even aankijken hoe hij blijft reageren op de Bonte.
Montoyo reageert op friezen dan gaat hi zich ook groot maken maar dat komt denk ook door de houding van friezen paarden :+

En de tempratuur is ook weer gestegen dus de voorjaar kriebels kunnen we ook nog met zijn allen voor de kiezen krijgen :+

Ik vind via de kliniek ook de fijnste methode.
Heb al hoop onstekingen zien voorbij komen via staande casteratie...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:28

Als ik hem castreer word het sowieso op de kliniek en wss gewoon via de lies (voorkeur van de da) dan blijft hij ook een nachtje daar.
Maar bij thuiskomst lijkt mij die blubber ook niet het meest geweldige.
Ik kwam hem vandaag zo tegen :=
Afbeelding

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:39

:+ Die heeft even een modderbad genomen om zijn huidje te verzorgen :D
Normaal moet je daar veel geld voor betalen :P

Dat vind ik een voordeel via de lies het is maar een hele kleine incessie.
Dus minimale tot geen naverzorging en hygienischer

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:19

JA, het erge is dat ik zijn moeder de dag ervoor óók zo tegen kwam :')
Ik vind het heerlijk om te zien hoor! Ook na zijn modderbad een gehakseld stro bad maakt het natuurlijk helemaal af! :')
Maar na een castratie?... (het gaat sowieso via de lies :) )

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:26

de mijne is met bijna 2 jaar en 3mnd geruind, hij dekt in het kand merries, verdedigt zijn kudde en is dus strontvervelend....

In omgang verder super makkelijk

(ik kocht hem al geruind overigens, maar in dit geval was eerder ruinen wel handig geweest)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:33

Succubi schreef:
JA, het erge is dat ik zijn moeder de dag ervoor óók zo tegen kwam :')
Ik vind het heerlijk om te zien hoor! Ook na zijn modderbad een gehakseld stro bad maakt het natuurlijk helemaal af! :')
Maar na een castratie?... (het gaat sowieso via de lies :) )

Even vragen aan de Da.
Volgens mij mogen ze na een week al naar buiten..

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:54

@Colway: Dat is wel heel vervelend!

@Barcelona: Morgen maar even de da bellen -O-

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:04

voor de ervaringsdeskundigen hier... :D

als een hengst van 2 jaar nog geen negatief hengstengedrag vertoont zegt dit dan iets over hoe hij zich mogelijk in de toekomst gaat/blijft gedragen of kan dit nog zomaar veranderen?

ik wil mijn hengst van nu net 2 jaar graag zo lang mogelijk hengst laten om te zien hoe hij zich gaat ontwikkelen, maar ik heb me wel voorgenomen dat hij gecastreerd wordt als hij lastig wordt naar mensen of naar andere paarden...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:07

Nouvel schreef:
voor de ervaringsdeskundigen hier... :D

als een hengst van 2 jaar nog geen negatief hengstengedrag vertoont zegt dit dan iets over hoe hij zich mogelijk in de toekomst gaat/blijft gedragen of kan dit nog zomaar veranderen?

ik wil mijn hengst van nu net 2 jaar graag zo lang mogelijk hengst laten om te zien hoe hij zich gaat ontwikkelen, maar ik heb me wel voorgenomen dat hij gecastreerd wordt als hij lastig wordt naar mensen of naar andere paarden...

Eens!
Soms wordt het hengst zijn hoe ouder ze worden hoe meer ze er last van gaan krijgen.
Vorige hengst werd juist makkelijker in de loop van de jaren...
je kan er inderdaad niks van zeggen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:08

dan wachten we het maar af... :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:13

Nouvel schreef:
dan wachten we het maar af... :D

:D Haha meer kan je niet doen :+

Het is wel dubieus vind ik: Aan de ene kant komt Montoyo hopelijk in aanmerking voor een premie.
Aan de andere kant begint het hele circus dan pas....
En door mijn vorige hengst en nu de merrie zie en merk ik ook wel hoe makkelijk het is om geen hengst te hebben.
Ook de omgeving reageert dan anders op het gedrag van paarden zonder ballen :D

Gelukkig weten ze bij mij op stal wel wat een ballenmans betekend aangezien er een opfok van hengsten aan vast zit :+

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:41

@Nouvel: Ik had die gedachte ook een beetje. Mijn hengst is poepie braaf! Tot 2,5 jaar had hij geen idee wat merries waren en zou er niet aan denken om tegen mij in te gaan.
Dus ik dacht "kat in het bakkie" ik heb een brave! Maar hij begint sinds kort echt "man" te worden en vooral andere paarden ziet hij echt zitten.
Aan de andere kant heb ik monsters van hengsten gezien van 1 tot 2 jaar oud en die werden juist weer steeds relaxter.
Ik denk dat je het per paard en per keer zal moeten bekijken :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:45

Succubi schreef:
@Nouvel: Ik had die gedachte ook een beetje. Mijn hengst is poepie braaf! Tot 2,5 jaar had hij geen idee wat merries waren en zou er niet aan denken om tegen mij in te gaan.
Dus ik dacht "kat in het bakkie" ik heb een brave! Maar hij begint sinds kort echt "man" te worden en vooral andere paarden ziet hij echt zitten.
Aan de andere kant heb ik monsters van hengsten gezien van 1 tot 2 jaar oud en die werden juist weer steeds relaxter.
Ik denk dat je het per paard en per keer zal moeten bekijken :)

En waar je net zin in hebt ;)
Ieder paard moet je opvoeden toch vind ik dat je net wat scherper moet zijn met hengsten.
Niet alleen de trucjes die zij uit de doos halen MAAR juist de caperioolen die mensen om je heen uithalen naar jou en je hengst toe :) (als jullie snappen wat ik bedoelen)
Je oren in je nek hebben :+
De snelheid van een cheeta :+
De dominantie van een alpha merrie :P

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:52

Barcelano schreef:
Je oren in je nek hebben :+
De snelheid van een cheeta :+
De dominantie van een alpha merrie :P

Amen! _/-\o_

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 06:29

Ik moet zo nog een belletje doen om te kijken of de vrachtwagen wel geregeld is.. Tja alles gaat hier op z'n elf'n dertigste! En als het goed is gaan we morgen ochtend Heeul vroeg naar de kliniek. Het blijft spannend! Toen ik zei dat ik het paard wilde laten gelden kwam hij eerst aan met jaa maar zijn been hebbebn we al na gekeken.. ( hij heeft een behoorlijk groot stuk wild vlees groeien waar nooit iets aan is gedaan en dat gaat ontzettend lang duren voor het weg gaat! ) En toen ik vertelde;

" No i want to cut away his Balls" No more babies!!!... toen snapte hij het! Dus nja zegt ook wel iets !

Om even terug te komen op een ander stukje; Opvoeding.

Dat is zeker belangrijk, ben ik helemaal mee eens! Ben hier nu 5 maanden aan het werk en er zijn al zoveel dingen veranderd. Voordat ik echt aan de slag kan gaan met de paarden moest ik eerst het personeel naar mijn hand draaien.
Opvoeding hebben ze nooit gehad. Ze rennen zo over jan en alleman heen omdat ze gewoon nooit is geleerd dat ze niet mogen galopperen als je ze in de paddock wilt zetten. En daar ligt dus het gevaar nu, Ik zelf kan niet met ze lopen want dan sleuren ze me overal mee naar toe.. Ik ben wel heel erg bezig om de staljongens te leren dat dat slecht gedrag is en dat ze dat niet moeten belonen met :
"Okay boy.... goood boy!!" Maar strenger moeten optreden endesnoods het stukje nog 10 keer lopen tot hij snapt dat het niet mag. En dat werpt nu wel zijn vruchten af maar dan blijft het ok nog eens heel erg moeilijk personeel om mee te werken die het niet snappen!

Met 1 hengst ben ik nu in training we hebben er inmiddels opgezeten en aan de longe gaat het ook steeds beter maar ik blijf van mening; ze worden niet gebruikt om te dekken want dar hebben we onze hengst met papieren voor dus wat mij betreft;
hakkie takkie weg ist zakkie... maar probleem bij die andere hengsten is dat ze 8, 7 en 6 zijn! En dan is het nog maar de vraag of het nog verantwoord is om deze operatie te laten uitvoeren!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 09:01

Oke, bedankt voor jullie reakties!

Ik kijk het gewoon even af dan hoe alles zich ontwikkelt en hoe hij op z'n omgeving en de omgeving op hem reageert...

Misschien een domme vraag, ik weet het niet... :+
Maar is de opvoeding van een hengst echt heel anders dan van een merrie?
consequent, rustig en duidelijk zijn hoort volgens mij bij elk jong paard...
wat komt daar bij een hengst nog bij?

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:38

Nouvel schreef:
Oke, bedankt voor jullie reakties!

Ik kijk het gewoon even af dan hoe alles zich ontwikkelt en hoe hij op z'n omgeving en de omgeving op hem reageert...

Misschien een domme vraag, ik weet het niet... :+
Maar is de opvoeding van een hengst echt heel anders dan van een merrie?
consequent, rustig en duidelijk zijn hoort volgens mij bij elk jong paard...
wat komt daar bij een hengst nog bij?

Je moet bij een hengst iets scherper zijn en een beetje ogen in je rug hebben :D
Omdat een hengst zijn gedrag van het ene op het andere moment kan omslaan.
Maar voor de rest vind ik het bull dat een hengst een "andere" opvoeding nodig zou moeten hebben.
Een hengst is gewoon wat scherper, alerter, daar moet je rekening mee houden.

Maar als je naar gedrag kijkt dan zijn vaak de merries erger hoor, ze moeten zich toch maar de status van Alfa zien te bemachtigen, terwijl een hengst er eigenlijk alleen maar is om te dekken, de rest doen immers de merrie's. Er zijn zat merrie's die als een bos konijn door de bak sjeesen en rodeo kunstjes laten zien, ook ineens en onverwachts, dan word gezegd "de ruiter is dat schuld of dat paard heeft geen opvoeding gehad of ze zal wel hengstig zijn of moeten worden, ... Echter doet een hengst dit..word er meteen geroepen, TJA, Dat heb je met een hengst he..onhandelbaar, onbetrouwbaar, snap niet dat ze hem niet hebben laten catereren, dat had je dit niet!! Bull uiteraard, elk paard heeft zijn uitspattingen en ontplof momentje, of het nou hengst, merrie , ruin , wild paard of een ezel is.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:32

True!, maar neem als voorbeeld de hengsten hier. hebben 7 jaar geen mensen handen aanzich gehad..
hebben misschien toen ze 3 waren een halster omgekregen met veel geweld (denk ik) en die is daarna nooit meer af geweest..
er heeft nooit iemand mee rond gelopen die hen opvoeding heeft gegeven.. en je hebt gelijk dat ieder paard evenveel opvoeding nodig heeft, de paarden hier hebben dat allemaal niet gehad dat is het vervelende.. Maar bij deze hengsten ( arabisch volbloed) is het de verkeerde kant opgeslagen en hun bepaalde de route en wat er gebeurde en dat is fout...

maar ik ben wel blij dat bij 1 van de hengsten toch echt de ballen er af gaan...is nog jong, leergierig en kan een onwijs leuk paardje worden en met de juiste opvoeding en hulpen word het nog leuker ! :)
( en dan maar hopen dat het helpt haha)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:54

Tja risico s aan castreren zijn er altijd...Iedere behandeling of operatie eigelijk;)
Alleen de risico s zijn er ook als een hengst niet genoeg handelbaar is en zijn eigen in de weg zit....Tot nu toe is het dan nog best allemaal goed gegaan zonder kleer scheuren bij kimberley als ik het zo begrijp.
Maar leuk is het niet om constant de hormonen te corrigeren in zo stadium.
Dus wat weeg je tegen elkaar op....

Over verschil van opvoeding...
Ik ben met met merrie net zo streng als me hengst...Alleen is het minder nodig bij de merrie :D
Een paard is een paard...gemiddeld 600 aan kilo s :+

Alleen waar soms me merrie aan een eeh genoeg heeft wil de hengst weleens nog even toch proberen :+
Is ook de leeftijd niet alleen de hengst zijn want de merrie is al 9 maar kan soms wel drammerig zijn :+

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:26

ook wat geopperd word dat een castratie niks doet aan de groei ontwikkeling van een paard ben ik het niet mee eens ... een hengst wat langer hengst blijft krijgt gewoon een veel mooiere bouw, sterkere en dikkere nek en word geblokter ( natuur bepaald)

Een hengst wat jong geruind word blijft ranker, krijgt die bepaalde spiermassa niet (die ze juist door de hormonen krijgen) en groeit vaak ook enkele centimeters door de hoogte in. En wat dan het karakter van je paard gaat worden is onvoorspelbaar, het ene paard word loom en een typische volger en het andere paard blijft bepaalde hengsten streken/trekken behouden. Dus ook een castratie is géén garantie dat je van een "etter hengst" een lief, betrouwbaar paard krijgt.
De een vind het geweldig als jet paard dan groter word,de ander ziet het absoluut niet zitten.
Tis uiteraard ook ras bepaald en het is ook wat je zelf wilt. Ik denk niet dat bv fokkers of mensen die een bepaald ras standaard nastreven erop zitten te wachten dat hun paard TE groot word of buiten proportie groeit. Het is uitaard smaak verschillend en wat een ieder zelf wilt.

Ik ben uiteraard wel van mening dat als het TE gevaarlijk word of dat het dier TE veel last krijgt van zijn hormonen je dan wel maatregels moet treffen.. wat heb je aan een onhandelbaar paard die op een gegeven moment van hand naar hand gaat? En die hormonen aanslag word uiteraard straks nog eens extra versterkt als het dier in de pubertijd raakt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:42

Dat is voor mij ook wel een maatstaf betreffende het wel of niet hengst blijven...
Hij moet normaal op een pensionstal kunnen staan, liefst met andere ruinen naar buiten kunnen gaan, en handelbaar zijn voor iedereen die 'm in handen moet hebben (buiten/binnen zetten etc...)