Zou je dit paard in laten slapen????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 12:19

Dank je, daar heb ik wat aan..:) :(

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:21

Mixx schreef:
Dank je, daar heb ik wat aan..:) :(

Wat bedoel je met deze :( ? Tegen wie heb je het?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:26

Je weet het vast wel, maar wil er natuurlijk niet aan.
Het is ook moeilijk en kan ook erg oneerlijk voelen.
Ook is het altijd moeilijk als je zo'n belangrijk onomkeerbaar besluit voor een ander moet nemen.
Vresselijk moeilijk is dat.
Ook wij hebben met omze dieren wel eens die keus moeten maken, is nooit makkelijk.

Ik ga je niet zeggen wat je moet doen, maar wens jou en je paard veel sterkte en wijsheid toe.

Mixx

Re: Zou je dit paard in laten slapen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 12:28

@ Simodi:

Tegen jou, bedoel bedankt voor je advies maar een :( omdat het niet leuk is...

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:31

Je weet dat je niet zo leuke reacties kan verwachten, ik denk eerlijk gezegd een ieder die reageerd in dit topic, had het ook liever anders gezien. Echter een beest kan je niet overleven een mens wordt ouder dan een dier, dan had je een schildpad of een papegaai moeten nemen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:36

Mixx schreef:
@ Simodi:

Oh oke, ik dacht al dat je boos was op mijn reactie, terwijl ik juist bedoelde om jou op een andere manier te laten kijken, waardoor je misschien beter in staat bent een keuze te maken. ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:41

dynamiek schreef:
Je weet dat je niet zo leuke reacties kan verwachten, ik denk eerlijk gezegd een ieder die reageerd in dit topic, had het ook liever anders gezien. Echter een beest kan je niet overleven een mens wordt ouder dan een dier, dan had je een schildpad of een papegaai moeten nemen.

Niet iedereen kan zo 'gemakkelijk' dit soort keuzes voor haar paard maken, ook al weet je theoretisch dat je voor die beslissing kan komen te staan.

Bovendien denk ik dat het ook anders is als je paard al lijdt aan iets dat chronisch is (bijv hoefbevangenheid, HKO, grass sickness), en waar je dus al langere tijd rekening houdt met het feit dat het een keer mis kan gaan, dan wanneer je min of meer onverwacht met een zeer ernstige ziekte/afwijking wordt geconfronteerd. Dan komt het heel rauw op je dak vallen, dan wanneer je zelf al tijdens een langere ziekteduur van je paard alle overwegingen hebt kunnen maken, wanneer voor jou (en dus je paard) de grens bereikt is.

Ik zeg hiermee overigens absoluut niet dat het dan minder moeilijk en verdrietig is om die keuze te maken (ik spreek ook uit ervaring), maar het proces er naar toe is anders ...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:05

Mixx schreef:
@ Stef:
15% pijn bij bewegen...

@ Griebels:
Ik zie hem eigenlijk nooit rennen, als ik aankom komt hij soms naar me toe gewandeld...

Dat betekend dat hij ook niet speelt met de andere paarden waarschijnlijk en ook niet kan vluchten als ze hem lastig vallen...
Dus ook op de wei kan hij geen fatsoenlijk leven hebben, dan nog de pijn die hij heeft...
Ik denk dat je wel weet welke keuze juist is, het is alleen moeilijk om de knoop door te hakken...
Heel veel sterkte!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:08

mamabird schreef:
Dat laten vervallen van kosten is iets wat Dhr Laarakkers wel vaker doet hoor. Zo ook bij een pensionklant van mij (beestje wordt eindeloos gezalfd en omhangen met kristallen ????) en ze 'meten' iedere keer vooruitgang... Beetje jammer dat het beestje alleen met zomerse temperaturen functioneerd... de rest van het jaar is het een hoopje ellende..) . Hij kan dat makkelijk aanbieden want hij blijft erop verdienen.....

Maar goed even on-topic:
Je eigen gevoel en het gevoel wat jouw paard jouw geeft is het belangrijkste, daarbij meegerekend dat een paard pas echt opgeeft als het echt helemaal niet meer gaat. Dus om daar op te wachten lijkt mij geen optie.
Een paard is pas paard als hij lekker kan rollen, liggen, rennen, stoeien met vriendjes, uren op rust kan droezelen in het zonnetje enz... Als dit niet haalbaar is dan zou ik hem zeker laten gaan. Ik zou hem flink aan de pijnstilling zetten en, zoals eerder al genoemd, hem helemaal verwennen en hem dan laten gaan.

Erg veel sterkte, zowel voor jou als je paard!

Eens, en ik zelf ben ook niet zo'n fan van Laarakkers :n

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:10

Ik denk niet dat de ts zich hierdoor beter voelt...ze heeft niet om een mening over laarakker gevraagd

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:11

[quote="simodi
Citaat:
Niet iedereen kan zo 'gemakkelijk' dit soort keuzes voor haar paard maken, ook al weet je theoretisch dat je voor die beslissing kan komen te staan.

Bovendien denk ik dat het ook anders is als je paard al lijdt aan iets dat chronisch is (bijv hoefbevangenheid, HKO, grass sickness), en waar je dus al langere tijd rekening houdt met het feit dat het een keer mis kan gaan, dan wanneer je min of meer onverwacht met een zeer ernstige ziekte/afwijking wordt geconfronteerd. Dan komt het heel rauw op je dak vallen, dan wanneer je zelf al tijdens een langere ziekteduur van je paard alle overwegingen hebt kunnen maken, wanneer voor jou (en dus je paard) de grens bereikt is.

Als je in het begin topic had gelezen schijnt het paard al 2,5 jaar zo rond te lopen met pijn, dus de topicstarter leeft er ook na toe.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:13

Moeilijke beslissing. Ik kan nu heel makkelijk zeggen dat ik het diertje zou laten inslapen, maar als eigenaar is het denk ik een stuk lastiger om deze moeilijke beslissing te nemen.

Misschien dat je samen nog van de zomer kan genieten, veel aandacht en knuffels geven. En daarna de knoop door hakken.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:19

oordeel is altijd wel zo dat vanuit ieder zijn punt een paard moet werken
als het paard dat niet kan dan moet het maar weg ( inslapen, verkopen enz.)

als het paard hiermee kan leven LET OP !! kan leven , dan zou ik hem niet in laten slapen
maar het paard moet ook niet lijden want dan ze het niet meer waardig zijn
kijk ik heb ook vanaf mn 17de een knie die niet in orde is ik heb er ook last van
maar je leert ermee omgaan en je leert met die last te leven stel dat dit ook zo is met het paard
dat hij ermee om kan gaan dan zou hem laten gaan wel met overleg van DA
dan zou ik hem laten leven en als gezelschap dier houden

over het algemeen ( los van dit onderwerp) : een paard wordt gezien als werkdier
maar een paard die iets mankeert waardoor hij niet meer kan werken dan wordt al gauw gezegt
van hij moet weg voor de dood

@ eigenaar van dit paard : je kent je paard het beste als je ziet dat dit paard echt lijdt dan
moet je hem laten gaan MAAR als dat niet zo is dan denk ik wel dat een een kans mag hebben om te leven
kies vanuit wat je voor je ziet lopen als je naar je paard kijk doe geen dingen waar je spijt van krijg
het is moeilijk, maar doe wat eerlijk is naar voor je paard
ieder kan zijn menig uiten hier maar je bent degene die ervoor staat en er verdriet van heeft
kijk wij geven onze menig en dat is makkelijk te doen want we hebben niks met het paardje
jij kent je paard het beste vandaar dat ik zeg kijk naar je paard en maak daar uit je beslissing ALS hij ermee om kan gaan dan vindt ik het wel een kans waard inslapen kan altijd

ik wens je verder sterkte toe ,ik hoop dat je hoe dan ook het juiste doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:39

simodi schreef:
Mixx schreef:
@ Simodi:

Oh oke, ik dacht al dat je boos was op mijn reactie, terwijl ik juist bedoelde om jou op een andere manier te laten kijken, waardoor je misschien beter in staat bent een keuze te maken. ;)

Het lastige met boktsmileys is dat : ( voor mij een verdrietige smiley betekend maar dat bokt er een :( boos smiley van maakt . Dus ik begreep gelijk wat TS bedoelde . Ze bedoelde vermoedelijk |( , maar vind daar de toetsen maar eens voor :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:39

tiny_tiger, jij hebt duidelijk niet gelezen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:19

Citaat:
="dynamiek
Als je in het begin topic had gelezen schijnt het paard al 2,5 jaar zo rond te lopen met pijn, dus de topicstarter leeft er ook na toe.

dat heb ik gelezen en daar staat dat paard al wel lang klachten heeft, maar dat ts nu pas de diagnose heeft en weet hoe ernstig het is.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:46

Cayenne schreef:
Als hij een breuk in zijn rug, een dwarslaesie heeft en ook zijn bekken vast zitten waardoor zijn ruggewervels en zenuwen niet goed meer functioneren, kan hij dan uberhaupt nog wel lopen?
Het feit dat ie af en toe op slot staat lijkt me verre van goed.
Hoeveel pijn heeft hij nu? De klachten die je hierboven beschrijft lijken mij niet pijnloos.

Ik denk dat ik de keus zou maken hem te laten inslapen.
85% pijnvrij betekent nog altijd 15% met pijn en dat is imo 15% teveel.

Ik sluit me hier absoluut bij aan :). Sterkte met je keuze!

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:21

Ik wou toch even reageren op jou topic, ik heb een maand geleden mijn paardje moeten laten inslapen wegens lichamelijke klachten hij was nog maar 1 jaar oud, het was erg moeilijk om dat besluit te maken want hij was blij en vrolijk in de wei, maar beter zou die niet worden en heb ik die moeilijke keuze gemaakt.

Ik had besloten om hem gewoon thuis in te slapen, in het weiland waar die anders ook altijd was.

Ik wil je 1 advies geven, luister niet teveel naar andere mensen ze hebben altijd hun oordeel wel klaar en weten het altijd wel beter, jij kent je paard het beste en zult de beste keuze voor m kunnen maken.

Veel sterkte met het maken van je beslissing want ik weet dat dat niet zo makkelijk is en al helemaal niet bij zon jong diertje. Mijn pb staat open.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:16

nou als ik het zo allemaal lees, is 95% van de mensen hier van mening dat je het paard moet laten inslapen!
En om eerlijk te zijn sluit ik mij hier helemaal bij aan!

Jij hebt het geluk dat je voor dit dier mag beslissen, als het een mens was geweest was het allemaal veel moeilijker geweest.
Maar zeg nu zelf, 15% pijn lijkt mij voor geen enkel levend wezen eerlijk.
Ga eens bij je zelf ten rade, wat nou als jij dag in dag uit pijn had, ook al hoefde je niets meer te doen....
Van pijn wordt je totaal gestoord, het veranderd een persoon EN een dier!

Wees eerlijk, en help dit dier een handje.......
Je vraagt wat wij zouden doen, maar puntje bij paaltje zeg je dat je hem niet wilt laten inslapen......
Vraag dan ook niet wat wij zouden doen...
Ik snap dat de emotie spreekt, maar je zou naar je verstand moeten luisteren ipv naar je hart!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:58

Mixx schreef:
@ Maikeltje:
Bodegraven had hem eigenlijk al opgegeven na foto's, scan en veel behandelingen. Toen zelf nog een fysio/osteopaat erbij gehad. Uiteindelijk om laatste duidelijkheid te krijgen naar Laarakker gegaan. Deze bevestigde en verduidelijkte de problemen...
Nogmaals.. Als is terugkijk naar wat mijn paard al heeft aangegeven en nu laat zien heb ik geen enkele twijfel bij de diagnose(s) die is/zijn gesteld.
Laarakker boodt zelfs aan me tegemoet te komen in de prijs van de goudkorrels, als ik de behandeling van de goudkorrels zou doen zou hij het laatste consult laten vervallen qua prijs. Denk niet dat iemand dat aanbiedt als hij alleen op geld uit is!

Handig van hem. :+ Hij hoopt dat je dat doet met die goudkorrels maar hij voelt wel aan dat je twijfelt en dus probeert ie je zo over te halen. Zo zie ik het, sorry. Dus als ik het goed begrijp was het op de foto's en scan ook te zien? Wat heeft Bodegraven voor een advies gegeven?

Maar hoe dan ook, wanneer je paard niet in staat is pijnvrij rond te lopen dan zul jij je moeten afvragen of het eerlijk is om hem nog lang te laten lopen. Hoe moeilijk het ook is....ik wens je heel veel sterkte bij je beslissing. :(:)

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:44

Slager... brrrr... ik zou zelf een paard in laten slapen, maar goed. Over dit paard, als hij met pijnstillers het goed doet zou ik proberen hem als weidemaatje een mooi plekje te geven. Wel met een lief niet dominant paardje natuurlijk. Maar goed, ik denk dat ik een softie ben als ik alle meningen hier lees :P

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:56

Een paard dat alleen geen pijn heeft als hij niet beweegt, dat is toch geen paardwaardig bestaan?

Ik vind het nog wat moeilijk te begrijpen dat de keuze niet al gemaakt is. Weidemaatje? Als hij niet eens pijnvrij kan lopen :? ? Arm beest ;(...

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:01

tiny_tiger schreef:
oordeel is altijd wel zo dat vanuit ieder zijn punt een paard moet werken
als het paard dat niet kan dan moet het maar weg ( inslapen, verkopen enz.)

als het paard hiermee kan leven LET OP !! kan leven , dan zou ik hem niet in laten slapen
maar het paard moet ook niet lijden want dan ze het niet meer waardig zijn
kijk ik heb ook vanaf mn 17de een knie die niet in orde is ik heb er ook last van
maar je leert ermee omgaan en je leert met die last te leven stel dat dit ook zo is met het paard
dat hij ermee om kan gaan dan zou hem laten gaan wel met overleg van DA
dan zou ik hem laten leven en als gezelschap dier houden

over het algemeen ( los van dit onderwerp) : een paard wordt gezien als werkdier
maar een paard die iets mankeert waardoor hij niet meer kan werken dan wordt al gauw gezegt
van hij moet weg voor de dood

@ eigenaar van dit paard : je kent je paard het beste als je ziet dat dit paard echt lijdt dan
moet je hem laten gaan MAAR als dat niet zo is dan denk ik wel dat een een kans mag hebben om te leven
kies vanuit wat je voor je ziet lopen als je naar je paard kijk doe geen dingen waar je spijt van krijg
het is moeilijk, maar doe wat eerlijk is naar voor je paard
ieder kan zijn menig uiten hier maar je bent degene die ervoor staat en er verdriet van heeft
kijk wij geven onze menig en dat is makkelijk te doen want we hebben niks met het paardje
jij kent je paard het beste vandaar dat ik zeg kijk naar je paard en maak daar uit je beslissing ALS hij ermee om kan gaan dan vindt ik het wel een kans waard inslapen kan altijd

ik wens je verder sterkte toe ,ik hoop dat je hoe dan ook het juiste doet

hier ben ik het volledig mee eens, kijk naar je paard, en als het nog een kans waard is als weidepaard, laat hem dan nog even genieten je zal zlef zien als hij erg achteruit gaat dat je de keuze moet gaan maken.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:49

Ziviaantje schreef:
Slager... brrrr... ik zou zelf een paard in laten slapen, maar goed. Over dit paard, als hij met pijnstillers het goed doet zou ik proberen hem als weidemaatje een mooi plekje te geven. Wel met een lief niet dominant paardje natuurlijk. Maar goed, ik denk dat ik een softie ben als ik alle meningen hier lees :P

Alleen wij merken er wat van als een paard ingeslapen of naar de slacht gaat. Een paard heeft er geen weet van.
Slager gaat zo snel, ook daar voelen ze niks van en is voor een paard ook niks anders :n
Wij zijn degene die het er moeilijk mee hebben :)
Als je dit paard in de natuur zou loslaten zou hij of verhongeren of doodgemaakt worden.
Waarom dan kosten wat het kost zo'n dier die continue pijn heeft ( ook met pijnstilling) laten leven??
Hoe eerlijk ben je dan ten opzichte van je paard? Is het omdat hij nog eet en drinkt en JIJ denkt dat hij het leuk heeft of is het omdat JIJ geen afscheid kan nemen en dus gewoon heel ego bezig bent. Wat zo simpel is het gewoon dan.
En afscheid nemen doet pijn, helaas daar weet ik alles van.

En geloof mij als het onverwachts gebeurd doet het net zoveel pijn als dat je ernaartoe kan leven/groeien, maar wij als eigenaren moeten wel heel serieus en kritisch kijken of het paardwaardig is.
Zelf zou je ook niet elke dag met pijn willen lopen als je de keuze had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:24

Tiny-Tiger, jij kan je situatie beredeneren een paard niet. Die leeft voornamelijk op instinct en wanneer een vluchtdier lichamelijk niets kan doen om uit voor hem penibele situaties te komen, vind ik het persoonlijk niet paardwaardig.
Een paard welke door pijn niet meer goed kan bewegen, moet je die willen laten lopen? Hij rent nooit, wandelt soms naar de eigenaar, opstaan vanuit ligstand kan geloof ik niet, dus ook niet rollen tegen jeuk.
Soms is het juist zo ruimhartig om voor het einde te kiezen en niet tot treurenswaardig je paard te laten lopen.