Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
dynamiek schreef:Je weet dat je niet zo leuke reacties kan verwachten, ik denk eerlijk gezegd een ieder die reageerd in dit topic, had het ook liever anders gezien. Echter een beest kan je niet overleven een mens wordt ouder dan een dier, dan had je een schildpad of een papegaai moeten nemen.
Mixx schreef:@ Stef:
15% pijn bij bewegen...
@ Griebels:
Ik zie hem eigenlijk nooit rennen, als ik aankom komt hij soms naar me toe gewandeld...
mamabird schreef:Dat laten vervallen van kosten is iets wat Dhr Laarakkers wel vaker doet hoor. Zo ook bij een pensionklant van mij (beestje wordt eindeloos gezalfd en omhangen met kristallen ????) en ze 'meten' iedere keer vooruitgang... Beetje jammer dat het beestje alleen met zomerse temperaturen functioneerd... de rest van het jaar is het een hoopje ellende..) . Hij kan dat makkelijk aanbieden want hij blijft erop verdienen.....
Maar goed even on-topic:
Je eigen gevoel en het gevoel wat jouw paard jouw geeft is het belangrijkste, daarbij meegerekend dat een paard pas echt opgeeft als het echt helemaal niet meer gaat. Dus om daar op te wachten lijkt mij geen optie.
Een paard is pas paard als hij lekker kan rollen, liggen, rennen, stoeien met vriendjes, uren op rust kan droezelen in het zonnetje enz... Als dit niet haalbaar is dan zou ik hem zeker laten gaan. Ik zou hem flink aan de pijnstilling zetten en, zoals eerder al genoemd, hem helemaal verwennen en hem dan laten gaan.
Erg veel sterkte, zowel voor jou als je paard!
Citaat:Niet iedereen kan zo 'gemakkelijk' dit soort keuzes voor haar paard maken, ook al weet je theoretisch dat je voor die beslissing kan komen te staan.
Bovendien denk ik dat het ook anders is als je paard al lijdt aan iets dat chronisch is (bijv hoefbevangenheid, HKO, grass sickness), en waar je dus al langere tijd rekening houdt met het feit dat het een keer mis kan gaan, dan wanneer je min of meer onverwacht met een zeer ernstige ziekte/afwijking wordt geconfronteerd. Dan komt het heel rauw op je dak vallen, dan wanneer je zelf al tijdens een langere ziekteduur van je paard alle overwegingen hebt kunnen maken, wanneer voor jou (en dus je paard) de grens bereikt is.
simodi schreef:Mixx schreef:@ Simodi:
Tegen jou, bedoel bedankt voor je advies maar eenomdat het niet leuk is...
Oh oke, ik dacht al dat je boos was op mijn reactie, terwijl ik juist bedoelde om jou op een andere manier te laten kijken, waardoor je misschien beter in staat bent een keuze te maken.
Cayenne schreef:Als hij een breuk in zijn rug, een dwarslaesie heeft en ook zijn bekken vast zitten waardoor zijn ruggewervels en zenuwen niet goed meer functioneren, kan hij dan uberhaupt nog wel lopen?
Het feit dat ie af en toe op slot staat lijkt me verre van goed.
Hoeveel pijn heeft hij nu? De klachten die je hierboven beschrijft lijken mij niet pijnloos.
Ik denk dat ik de keus zou maken hem te laten inslapen.
85% pijnvrij betekent nog altijd 15% met pijn en dat is imo 15% teveel.
Mixx schreef:@ Maikeltje:
Bodegraven had hem eigenlijk al opgegeven na foto's, scan en veel behandelingen. Toen zelf nog een fysio/osteopaat erbij gehad. Uiteindelijk om laatste duidelijkheid te krijgen naar Laarakker gegaan. Deze bevestigde en verduidelijkte de problemen...
Nogmaals.. Als is terugkijk naar wat mijn paard al heeft aangegeven en nu laat zien heb ik geen enkele twijfel bij de diagnose(s) die is/zijn gesteld.
Laarakker boodt zelfs aan me tegemoet te komen in de prijs van de goudkorrels, als ik de behandeling van de goudkorrels zou doen zou hij het laatste consult laten vervallen qua prijs. Denk niet dat iemand dat aanbiedt als hij alleen op geld uit is!
tiny_tiger schreef:oordeel is altijd wel zo dat vanuit ieder zijn punt een paard moet werken
als het paard dat niet kan dan moet het maar weg ( inslapen, verkopen enz.)
als het paard hiermee kan leven LET OP !! kan leven , dan zou ik hem niet in laten slapen
maar het paard moet ook niet lijden want dan ze het niet meer waardig zijn
kijk ik heb ook vanaf mn 17de een knie die niet in orde is ik heb er ook last van
maar je leert ermee omgaan en je leert met die last te leven stel dat dit ook zo is met het paard
dat hij ermee om kan gaan dan zou hem laten gaan wel met overleg van DA
dan zou ik hem laten leven en als gezelschap dier houden
over het algemeen ( los van dit onderwerp) : een paard wordt gezien als werkdier
maar een paard die iets mankeert waardoor hij niet meer kan werken dan wordt al gauw gezegt
van hij moet weg voor de dood
@ eigenaar van dit paard : je kent je paard het beste als je ziet dat dit paard echt lijdt dan
moet je hem laten gaan MAAR als dat niet zo is dan denk ik wel dat een een kans mag hebben om te leven
kies vanuit wat je voor je ziet lopen als je naar je paard kijk doe geen dingen waar je spijt van krijg
het is moeilijk, maar doe wat eerlijk is naar voor je paard
ieder kan zijn menig uiten hier maar je bent degene die ervoor staat en er verdriet van heeft
kijk wij geven onze menig en dat is makkelijk te doen want we hebben niks met het paardje
jij kent je paard het beste vandaar dat ik zeg kijk naar je paard en maak daar uit je beslissing ALS hij ermee om kan gaan dan vindt ik het wel een kans waard inslapen kan altijd
ik wens je verder sterkte toe ,ik hoop dat je hoe dan ook het juiste doet
Ziviaantje schreef:Slager... brrrr... ik zou zelf een paard in laten slapen, maar goed. Over dit paard, als hij met pijnstillers het goed doet zou ik proberen hem als weidemaatje een mooi plekje te geven. Wel met een lief niet dominant paardje natuurlijk. Maar goed, ik denk dat ik een softie ben als ik alle meningen hier lees