is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:48

De rug ziet er al wel een heel stuk beter uit! (en ik vind dr ook wel wat dunnetjes maar ze zal wel heel hard groeien nu en veel energie nodig hebben)

different1

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:53

Ik vind de rug helemaal niets verbeterd...Wat er veranderd is, is haar gewicht.
Er zit geen vet/spier meer op haar rug waardoor de rug wat meer ruimte lijkt te hebben en wat rechter lijkt.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:59

svdijk schreef:
Ik vind de rug helemaal niets verbeterd...Wat er veranderd is, is haar gewicht.
Er zit geen vet/spier meer op haar rug waardoor de rug wat meer ruimte lijkt te hebben en wat rechter lijkt.

ik heb inderdaad terug gekeken na de eerste pagina,ik begrijp wat je bedoeld inderdaad.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:03

Kijk maar als je ze naast mekaar zet, stand van bekken/heup is veel beter en bolt rug minder op.

(wou 2 foto's naast elkaar plaatsen maar dat wil op de 1 of andere manier niet lukken)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:30

ik raad je volgende pagina aan eens te lezen, kan je met iets duidelijks naar je DA afkomen. Ook heb ik gevonden dat het waarschijnlijk veroorzaakt wordt door hypoplasie van de articulatievlakken van de gewrichten van de ruggegraat

link

Deze is een linkje voor je dierenarts

en google eens op "equine swayback" ;-) - vooral de afbeeldingen-

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 00:28

En zo zie je maar weer... 13 pagina's verder met betweterige bokkers, goed bedoelde adviezen, en tips waar je wel wat aan hebt. Laat hem lekker uitgroeien. Ik begrijp dat hij geen pijn of last heeft. En vanuit daar kijk je verder wat je (on)mogelijkheden met hem zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 01:20

Ik vind de foto's nog steeds schokkend, ik vind hem ook heel raar in de verbinding, ik kan het zo via schrift moeilijk uit leggen. Daarbij is de conditie wel erg achteruit gegaan. Persoonlijk zou ik zo'n paard niet eens zadelmak willen maken of aanhouden. Maar ik begrijp dat dat voor anderen erg hard klinkt.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 08:25

Laat je paardje nog een tijdje flink groeien, ook bijvoeren om wat aan te komen!

Als je toch wat wil doen, zou ik wandelen en grondwerk. Maar vooral laten groeien, je paardjes rug lijkt wat bij getrokken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 08:41

voor een jong dier dat niet getraind wordt is ze niet te mager hoor, valt reuze mee. wel is ze gedurende de winter afgevallen, dat is duidelijk te zien. mijns inziens geen probleem, het gras gaat nu weer groeien dus dat komt wel bij.

verder ga ik mee met wat Zonnetje zegt, als het een blad papier was zou er een grote vouw in zitten, zeg maar. het hele lijf doet niet erg sterk/ gezond aan. maar goed, je weet niet wat het gaat doen, gewoon lekker laten doorgroeien voorlopig. zo te zien voelt ze zich in ieder geval goed genoeg, met d'r gebok!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 08:42

Zonnetje81 schreef:
Ik vind de foto's nog steeds schokkend, ik vind hem ook heel raar in de verbinding, ik kan het zo via schrift moeilijk uit leggen. Daarbij is de conditie wel erg achteruit gegaan. Persoonlijk zou ik zo'n paard niet eens zadelmak willen maken of aanhouden. Maar ik begrijp dat dat voor anderen erg hard klinkt.

Ik vraag me ook af of er voor dit paard wel een passend zadel te vinden is

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:11

Vraagje aan de TS, hoe lang heb je dit paardje al in je bezit en heb je foto's van toen je haar kocht, dus toen ze nog jonger was?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik meega in de mening van svdijk de rug is enkel magerder geworden waardoor de bolling naar voren/beneden minder opvalt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:23

Ik vind haar ook niet verbeterd in de rug. Ze heeft een rug die gezonken is achter het schoft. Dat is de bouw, net als dat ze strak op de lendenen zijn of een steil achterbeen hebben. Als het goed is, dan had je dit al kunnen zien toen het dier nog een veulen is.

Heb je haar bij aankoop ook laten keuren?

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:40

Ik hoop voor je dat het nog beter word maar ik word er ook niet blij van... Mijn jonge paard is met pozen ook enorm overbouwd geweest met groeien, soms op het extreme af dat ik het niet meer zag zitten, maar de rug heeft er nog nooit zo uitgezien.
Als zijn kont weer de lucht in ging was het wat erger, dan had hij echt een kuil tussen schoft en kont, maar dit trok zo weer bij, en dan was hij wel nog overbouwd, maar had hij toch een rechte rug, zie foto
http://i64.photobucket.com/albums/h168/M-loez/KopieervanIMAG0193.jpg

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 23:29

ze is afgevallen maar ze is ontzettend hard gegroeid en ze gaat s´avonds naar binnen
6 keer voer op een dag zelf in de wei krijgt ze hooi erbij dat er genoeg gras is
maar omdat ze zo hard groeit steekt ze haar energie in het groeien waardoor ze dunner word maar ze word gewoon iedere keer ontwormd en krijgt 1 keer in de maand een vitaminestoot voor iets extra
daardoor lijkt het ook meer ingevallen

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:49

Oeis -O-
De foto van dat ZZ-licht paard leken nog zo veelbelovend, maar ik schrik nu toch echt wel heel erg van jouw nieuwe foto's.
Ik vind je paard echt veel en veel te mager -O-

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:00

ik zou iedereen die dit paard 'veel te mager' vindt, graag even willen verzoeken de volgende topics eens door te kijken, en dan vooral de filmpjes in de openingspost van deze:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1603834

hierin staat ook wel het nodige aan informatie:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1598494

mijns inziens is het vooral het conditiebeeld van de mensen wat hier in NL nogal verstoord is. ja, het paardje is nu schraal, maar het staat NIET in training (zit dus ook geen spier op), groeit als kool, is amper 3 jaar en komt net uit de winter.
dit paardje kan je op dit punt dus écht NIET vergelijken met het ZZ paard op de andere pagina! dat is namelijk een volledig doorgetraind, uitgegroeid en ontwikkeld paard.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:09

sluit me helemaal aan bij wat MERRIEVEULEN zegt.schraal en mager zijn 2 heel verschillende dingen
merrieveulen schreef:
ik zou iedereen die dit paard 'veel te mager' vindt, graag even willen verzoeken de volgende topics eens door te kijken, en dan vooral de filmpjes in de openingspost van deze:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1603834

hierin staat ook wel het nodige aan informatie:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1598494

mijns inziens is het vooral het conditiebeeld van de mensen wat hier in NL nogal verstoord is. ja, het paardje is nu schraal, maar het staat NIET in training (zit dus ook geen spier op), groeit als kool, is amper 3 jaar en komt net uit de winter.
dit paardje kan je op dit punt dus écht NIET vergelijken met het ZZ paard op de andere pagina! dat is namelijk een volledig doorgetraind, uitgegroeid en ontwikkeld paard.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:40

*stille meelezer*

Waar nog geen antwoord op is gegeven, ben ik toch reuze benieuwd naar.
( of heb ik er overheen gelezen ? )

Is er ondertussen al een professional bij geweest?
Merk echt wel aan je opmerkingen dat je het beste met het beestje voor hebt,
maar dagen lang word er tegen je gezegt; Haal er iemand bij!
Dit had je meteen al moeten doen, had hier misschien een slotje op gekunt en had
je misschien al een nieuw topic kunnen plaatsen met de vorderingen!

En betreft het keuren, is dit gebeurt?

Succes ermee, met de JUISTE/PROFESSIONELE/CORRECTE hulp kom je er wel.
( dus niet afgaan op al onze 'goed bedoelde adviezen'. :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:47

het paardje is toch onder behandeling van een osteopaat
LoveBaileys schreef:
*stille meelezer*

Waar nog geen antwoord op is gegeven, ben ik toch reuze benieuwd naar.
( of heb ik er overheen gelezen ? )

Is er ondertussen al een professional bij geweest?
Merk echt wel aan je opmerkingen dat je het beste met het beestje voor hebt,
maar dagen lang word er tegen je gezegt; Haal er iemand bij!
Dit had je meteen al moeten doen, had hier misschien een slotje op gekunt en had
je misschien al een nieuw topic kunnen plaatsen met de vorderingen!

En betreft het keuren, is dit gebeurt?

Succes ermee, met de JUISTE/PROFESSIONELE/CORRECTE hulp kom je er wel.
( dus niet afgaan op al onze 'goed bedoelde adviezen'. :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 10:01

Dat het paardje wat schraal vind ik ook niet schokkend..Een paard op deze leeftijd is vaak een beetje moeilijk in conditie te houden door de groei en bv het wisselen..Ik heb hier ook een die nu wat te schraal is,door de groei en hij heeft meer last van het wisselen dan de andere 2..Hij krijgt meer dan genoeg te eten en beter iets schraler dan te dik hoor,vooral bij een jong paard...Als het gras zo weer groeit dan komt ze zo weer helemaal bij :j

@ts leuke foto's!Je paard staat in een mooie omgeving zo te zien..Ik vind dat het best wel wat is bijgetrokken,ben benieuwd hoe ze er uit ziet als ze straks weer op het gras staat..

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:57

Als het weer nog even zo door gaat zijn alle schrale paarden straks weer dik. Veel paarden komen nogal schraal uit de winter, dat is maar goed ook.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:24

Wel jammer dat ik zo'n interessante links heb gegeven, maar waarschijnlijk niemand ze heeft gelezen. Ik denk namelijk wel een wetenschappelijke basis te hebben gegeven.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 16:58

ik heb ernaar gekeken alleen ik ben niet zo goed in engels :+

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:25

Hoe oud is ze nu precies ?

Rug vind ik ook mooi bij trekken ze heeft wel een hele hoge schoft,
en ook ik vind haar behoorlijk schraal.
Ribben mag je best voelen maar niet zo duidelijk zien.
Wat voer je haar precies ?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:33

Ook al is een paard schraal, dan mag de ruggegraat niet zo "bloot" liggen...
Ik heb de linkjes wel bekeken en een beetje gelezen(ook een slecht-engels-kunnen-probleempje) en ook even op google opgezocht, zeer interessant!