Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tantesam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:35

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:52

Eventueel een 3-6-9 olie aan het voer toevoegen? Meer ruwvoer?
Gaat hij straks de wei op? Dan zal dat ook wel helpen, ze kunnen dan beter wat te dun dan te dik de wei op gaan.............

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:57

Caballos schreef:
Eventueel een 3-6-9 olie aan het voer toevoegen? Meer ruwvoer?
Gaat hij straks de wei op? Dan zal dat ook wel helpen, ze kunnen dan beter wat te dun dan te dik de wei op gaan.............

3-6-9 krijgt hij en hooi onbeperkt....
Vanaf dit weekend gaat hij de wei op, maar vlg maand gaan we verhuizen naar een nieuwe stal waar hij het hele jaar door op de wei mag, heerlijk natuurlijk, maar de wei daar is wel in mindere conditie. Dik zal hij er niet van worden, maar hij heeft dan wel de hele dag wat te knagen....

Nog even een duidelijke omschrijving van ulcergard
http://www.vetdepot.com/ulcergard-oral- ... -pack.html

_sil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 07:32

Shanelle schreef:
_sil_ schreef:
Bij dit paard is overigens geen endoscopie uitgevoerd, paard kreeg elke keer vreselijk koliek nadat het iets gegeten had. (echt elke keer op sterven na dood). Er is gelijk begonnen met behandelen en het paard knapte er weer goed van op.

Sorry, maar als dit mijn situatie was geweest had ik echt wèl een scopie laten uitvoeren :j Als het paard telkens even opknapt om daarna weer vreselijk ziek te worden, dan MOET je gewoon verder gaan tot je de oorzaak en oplossing gevonden hebt.

Je hebt het niet goed begrepen, het paard kreeg in drie dagen drie keer vreselijke koliek. De eerste keer heeft de da alles onderzocht, maar er was geen duidelijke oorzaak te vinden, paard kreeg een koliekspuit en toen knapte hij weer op. De volgende ochtend kreeg hij weer eten, en binnen een half uur weer koliek. Dus weer de da erbij, weer een koliekspuit. En weer was ie helemaal beter. Toen de volgende dag niet gevoerd op aanraden van de da, om zo de maag tot rust te laten komen, en toen de dag er na weer een klein beetje voer. Binnen een half uur was het paard weer ziek, toen kwam de da tot de conclusie dat het een maagzweer was en is de behandeling gestart.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:33

Ooh, oeps, dan heb ik het idd verkeerd begrepen :j

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:19

_sil_: zo ben ik er inderdaad bij die van mij ook achter gekomen. Een week lang ( nou ja 4 dagen )steeds 3 keer per dag de dierenarts erbij, in het begin door koliek, daarna om dat ze na het eten slechter werd. Op zaterdag voor het eerst, om dinsdag begon het vermoeden om een maagzweer. Afspraak gemaakt voor te scopen in de kliniek, kon daar op vrijdag terecht. Omdat ze op woe zo verslechterde heb ik haar toen al heen gebracht, en daar knapte ze gelijk op omdat ze bijna niks had gegeten en zo dus ook de maag niet vol zat.

Ergens eerder in dit topic kan je foto's zien hoe ze eruit zag in september. Nu is ze weer helemaal op geknapt. Ze heeft gastro gold gehad, die spuiten van 40 euro per stuk, en daarna gastri comp van phytonics. Laatst vond ik dat ze weer veel aan het gapen was dus ben voor de zekerheid gestart met de maagcompositum van de groene os. Ze staat nu op onbeperkt hooi, met sportfit muslie omdat deze op basis van olie is inplaats van zetmeel

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:20

Een artikel over de combinatie van endurance op hoog niveau en maagzweren:

Originele artikel:
OnlineLibrary http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.2042-3306.2010.00129.x/abstract
Prevalence of gastric ulcer syndrome in high-level endurance horses
Summary
Reasons for performing the study: Equine gastric ulcers syndrome (EGUS) prevalence studies are rare in the endurance horse and none has been carried out to date in horses competing at high level.

Objectives: To determine the prevalence of EGUS in high-level endurance horses.

Methods: Thirty endurance horses competing at high level were selected and submitted to 2 gastroscopic examinations. The first gastroscopy was performed during the interseason period, and the second during the competition season within 2–3 days following a ride of 90–160 km. Data related to housing, feeding, training system as well as age, breed and gender were recorded for each horse.

Results: The prevalence of squamous gastric ulcers was 48% during the interseason period (mean score 0.85 ± 0.13 on a scale from 0–4) and 93% during the competition season (mean score 1.60 ± 1.15) with a highly significant difference between the seasons (P = 0.001). Most of the lesions were situated in the squamous portion of the stomach but 33.3% of horses showed also glandular lesions. Significant influence of training and performance level on the gastric score (according to the distance of the ride preceding the second gastroscopy) was shown (P = 0.038). There was also a significant influence of housing on the gastric score (P = 0.002) showing higher scores in the horses kept totally on pasture (mean score: 2.14 ± 0.14) vs. horses housed in a mixed environment (stable + pasture, mean score: 1.43 ± 0.17). Both the pastured and (stabled + pastured) groups were receiving a grain supplement but the pastured group received a higher daily starch intake, which might explain the higher ulcer prevalence. There was no influence of age, breed or gender on the gastric scores.

Conclusions: The high prevalence of gastric lesions observed in this study is probably related to the high level of training and performance of the horses examined compared to the population of horses included in the prior study.

Potential relevance: This prevalence of EGUS in high-level endurance horses is comparable to the prevalence established in racing horses. The equine veterinarians may take into consideration EGUS as a potential cause of poor performance.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:45

Zo, het is hier stil! Hopelijk is dat een teken dat alles goed gaat :j ..

Ik ben zelf een beetje ongerust; mijn paard zit nu aan het laatste van zijn 2e emmer maagcompositum na een kuur gastro gard, en sinds ze terug op de wei staan (nu 2 weken) begint hij heel af en toe terug te gapen. Hij laat ook veel boeren en heeft vrij veel last van zijn darmen. Dit hoeft niet meer te lang te duren, anders DA erbij en medicatie!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:32

hier hetzelfde, had van de week 's avonds een grote emmer "vet" gras afgedaan (onze weide is vrij kaal) en de dag erna, plattere groene mest en veel meer geeuwen.
Ik vermoed dat je paard gewoon moet wennen aan een "ander" rantsoen. Hopelijk betert het snel.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:52

Ik zal me hier ook even melden. Mijn paard heeft ook last van maagzweren, ik geef haar elke dag een spuit aloë vera (in de mond als een wormenkuur) voor het eten. Dit helpt erg goed en het is ook nog eens een natuurlijk product.
De symptonen van mijn paard zijn; slecht en/of niet willen eten, ze eet dan met moeite hele kleine hapjes en laat de helf vallen. Voor de rest toont ze dan niet ziek het is puur en alleen het niet willen eten.

Wat ik mij afvraag, hebben jullie paarden ook moeite met verharen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:27

nee de mijne is vrij vroeg zelfs beginnen verharen en staat al enkele weken vol in de zomervacht. Maar bij mijn paard uiten de maagproblemen zich zuiver in het overmatig geeuwen na krachtvoer en arbeid en het overreageren op een singel. Uitzonderlijk eet ze enkele dagen "zuinig" eet wel alles op maar niet in 1x.
Voer uit de mond laten vallen heeft eerder met de tanden te maken of dat ze het voer niet lekker vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:29

Verharen ging bij de mijne juist heel goed dit jaar. Maar dat kan meerdere oorzaken hebben(geen deken dit jaar, van stal verwisseld, in een grote kudde gekomen en de maagzweer is rustig) Dus ik kan daar geen verband in leggen met een maagzweer.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:56

@petitparis Het is niet zo dat ze alles laat vallen uit haar mond, dan zou het inderdaad met haar tanden te maken hebben. Maar als je haar van de hand voert, snabbelt ze het een beetje op met haar lippen en gooit de rest van de hand of laat het tussen gaat lippen weg vallen. ( Dit is ook alleen het geval als ze een maagzweer heeft, als de maagzweer rustig eet ze gewoon netjes en laat ze niks vallen.) Zo bedoel ik..

nini_roosje De maagzweren zijn bij die van mij dit ook rustig, alleen ik merk dat ze toch nog iets anders in de vacht zit dan mn andere paard, niet dik maar nog niet helemaal in haar zomervacht. Ik had gelezen dat iemand een paard had die last ook had van maagzweren langzamer verhaarde, dus vandaar dat ik het me afvroeg.

lae991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:27

de mijne verhaard heel slecht ( hij heeft ook veel last van maagzweren ) , heb hem juis nog een kuur sedochol gegeve voor lever te zuivere en beter te verharen , nu gaat het al wat beter :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:25

Aan de experts die hier aanwezig zijn: hebben jullie ervaring met (waarschijnlijk) verlies van bloed door de maagwand tgv een fikse maagzweer ? waardoor daling van hematocrietwaarde ?

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:07

Mijn 4 jarige komt ook niet goed door haar vacht. Qua maagzweer is het rustig op dit moment. Toch goed dit topic, lijkt toch een verband te zijn tussen magzweer en niet goed verharen.

Ik geef trouwens voor het verharen, lijnzaadolie en biotine plus. Verder aangepast voer ivm maagzweer.
Voor de maagzweer, maagcompositum van de groene os.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:10

afhankelijk van de ernst van de maagzweren kan slecht verharen idd een gevolg zijn. veel zweren betekent een slechte verteringsstap in de maag, waardoor in de darmen ook niet alles benut wordt en zowieso een paard met pijn ontwikkeld een soort "wintervacht" (langere, doffere haren)

Bij mijn paard was dit voorjaar alles "onder" controle waardoor ze dus wel snel verhaarde en ik preventief al een kuur voor haar lever gegeven heb, omdat door de maagproblemen "lijdt" de lever ook erger dan "normaal"

Ervaring met bloedverlies door maagzweren en daardoor dalking van de hematocriet heb ik niet. Mijn medische kennis doet echter wel vermoeden, dat als je paard maagbloedingen heeft, de maagzweren wel heel erg gevorderd zijn, je paard volgens mij amper nog wil/kan eten, waardoor de tekorten eerder zullen komen door een slechte opname door te weinig inname (eten dus)
Behandel je de maagzweer met gastrogard (omeprazole voor paarden?) want dit remt de opname van vit B12 en ijzer, wat de verlaagde hematocriet waarde kan verklaren.
want er is een verschil tussen lage hematocriet of effectief bleodverlies. dit laatste zou je niet kunnen zien in een bloedananalyse, daar meet je niet het verschil tussen bv 5l bloed en 4.5l bloed. elke ml heeft dezelfde samenstelling.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:32

Mijn paard glanst wel, eet goed. Kan me niet voorstellen dat ze op dit moment echt last heeft van haar maag. Maar het verharen wil nog niet goed lukken. Wat geven jullie dan voor de lever... en hoeveel van seduchol bv.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:58

Mijn paard stond in februari al te verharen, net nadat hij zo ziek was geweest :D
Inmiddels blinkt hij als een spiegel in z'n korte jasje.

Het is me opgevallen dat hij net achter zijn oksel, waar de singel komt, een beetje een verdikking heeft aan beide kanten. Reden tot paniek? Hij lijkt er niet gevoel aan te zijn, maar ik ben er zeker van dat het er daarvoor niet zat >;) Het lijkt op een rib, en is heel hard, maar dat zou dan toch altijd al geweest zijn... :o? Hij is wel al een 2tal weken aan de diarree vanwege terug hele dagen op de wei. Vanavond start ik met een kuurtje digestonis (ofzoiets).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:19

sedochol of ecuchol aan +/- 10ml/100kg levend gewicht

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:55

muc schreef:
Mijn paard glanst wel, eet goed. Kan me niet voorstellen dat ze op dit moment echt last heeft van haar maag. Maar het verharen wil nog niet goed lukken. Wat geven jullie dan voor de lever... en hoeveel van seduchol bv.

Dit heeft mijne precies hetzelfde, paard glans, eet goed. Dus de maagzweren zijn op dit moment rustig. Toch gaat het verharen bij haar langzamer als bij mn andere paard. Maar ik moet zeggen dat het nu begint te komen, je ziet nu haar zomer vacht te voorschijn komen.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:34

hier nog een kandidaat helaas. Endurance paard en luchtzuigen gegarandeerd maagzweer incl symthomen.
Wat kan ik nu het beste voeren om hem te helpen? zie zn onderzoek niet echt zitten ben me toch wel zeker dat die er 1 heeft.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:35

ach ja wat doet vet voeren olie en omega 3-6-9 tegen maagzweren?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:52

of een kuurtje maag compositum van de groene os. Werkt erg goed, of de gastri comp van phytonics

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:52

Wij zijn nu een weekje gestopt met de gastro van global medics, we hebben het 2 maanden gegeven, het gaat erg goed, nu hopen dat het goed blijft...............