[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:05

nou ja,opstaan is wel inspanning he,dus als het dan hoest dan heeft het dus nog wel last van de longen.
zeke met veulens moet je niet te lang blijven omprutsen.,
neem de temperatuur op van het diertje en als die te hoog is zou ik wel weer een veearts er bij halen.
vieze oogjes zie ik bij ons op stal ook wel, op zich zegt dat niet zo heel veel.
maar houd het diertje goed in de gaten en kijk hoe het verer gaat?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:54

Op staan is inderdaad inspanning, maar als hij draaft door de wei, dan hoest hij niet, voor mijn gevoel zou hij het dan ook moeten doen. Hij heeft geen verhoging en oogt ook niet ziek. ik hou hem nu wat meer binnen met dit koude weer, hij kan namelijk niet uit de wind gaan staan, dan heeft hij ook onbeperkt hooi (buiten eten de anderen alles voor zijn neus op) Ook geef ik hem dus veulen brok, (voor extra weerstand) hij kent het alleen niet, heeft iemand tips hoe ik hem brok kan leren eten.
Hij kent alleen hooi en de rest laat hij alles staan (pony brok, voederbieten, musli) Als hij de brok goed eet dan kan ik ook Fenegriek toe voegen, voor de luchtwegen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:01

ja dat moeten ze vaak wel leren eten,mooiste is er een ander dier bij zetten en dan neemt hij het wel over.
en anders uit de hand voeren, gewoon kleine beetjes per keer.
zo doen wij het ook bij de veulens als ze moeten leren brok eten

zorg er wel voor dat als hij binnen staat het daar wel fris is en niet stoffig,anders blijf je het probleem houden.
mijn pony hoestte alleen na het rollen,maar tijdens het draven door de bak niet.
opstaan na rollen is een heel andere inspanning dan een stuk lopen,maar zo lang hij dat nog doet zijn d elongen gewoon niet goed
als het hoesten na het opstaan beter word dan is je dier aan de beterende hand denk ik

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:12

:wave:
Net terug van de DA. Alles zag er netjes uit, wel slijm uit de luchtpijp gehaald en wordt wederom op kweek gezet voor de zekerheid. Maar volgens de DA blijft het de allergische toestand waar ze last van blijft houden.
Nu dus weer prednisolon/ventipulmin voor langere tijd (helaas).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:28

ik had al zo'n vermoeden dat je niet al te veel niuews zou horen wat je niet al wist
maar goed,nu dus uitzoeken waarvoor die allergie dan is?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:33

nee, dat is haast onmogelijk vlgns mijn DA (en te kostbaar en dan nog weet je niks zeker). Maar ik ben iig blij dat ik nu weer zeker weet dat haar luchtwegen niet geirriteerd zijn zoals eerst en dat alles er nog steeds goed uit ziet. Tis voor mij ook een stukje extra geruststelling. DA opperde wel om evt. te gaan puffen ipv de poeders te geven. Dan heb je lagere doseringen nodig, minder belasting voor het lichaam en het komt waar het moet komen.

Dat wil ik dus zeker gaan proberen, maar eerst moesten we even de uitslag van de kweek afwachten. Voor mij iig weer genoeg duidelijkheid. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:18

Misschien is puur broncho dan wat voor je paard Jibbel ?! Dat schijnt dezelfde werking te hebben als ventipulmin....
Hielp de ventipulmin in het verleden wel ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:30

nog een vraagje, sinds ik grasmix bijvoer hoest mijn paard soms ( hij hoest ook van droog hooi, hoe goed dat hooi ook is )..... Kan dat door de grasmix komen denken jullie ?? Ik heb vandaag voor de zekerheid de grasmix maar nat gemaakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 07:51

heb je grasmix van Hartog dan?
wat zit er allemaal in?

Jibbel

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:42

Ik heb ongeveer dezelfde vraag gister aan mijn DA gesteld en zij zei dat er in hooi en stro schimmels zitten waar de meeste paarden op reageren. Het stof uit bijv. balen zaagsel, compact gras, biks etc. is niet het soort stof waar ze last van hebben. Ze zei dat die grasmixen / lucerne / pre alpin aspero etc. in fabrieken zo worden
bewerkt, dat daar geen schimmels(sporen) meer inzitten en ze in principe daar dus geen last van zouden moeten krijgen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:48

Mijn paard kan anders toch aardig last hebben van stof. Als ze weer even gevoeliger is op de luchtwegen en we gaan een ietwat stoffige binnenpiste binnen dat staat ze te hoesten.
Maar het zijn inderdaad voornamelijk de schimmels in stro en hooi waar ze op reageren, maar stof kan evengoed.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:27

In grasmix zit ....... gedroogd gras ( en wat melasse ).
Hmmm ik krijg toch echt het idee dat hij daardoor wat aan het hoesten is heel soms.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:59

Ik denk dat, als er eenmaal een irritatie is, dat ze dan op meerdere dingen reageren dan alleen de oorspronkelijke oorzaak.

Stond vanochtend met het hooi en de hooispray in de wei, bleek de plantenspuit waar de spray in zit, compleet bevroren en de inhoud gedeeltelijk ook. :o
Water is ook geen optie, dus ik heb droog hooi gevoerd. Ze moeten tenslotte toch eten.....
Ik blijf de kruiden door het eten voeren, maar omdat ik niet kan rijden en met deze temperaturen geen uren in de buurt van mijn paarden ben, heb ik geen idee of er nog gehoest wordt.
Vorige week ging het al veel beter, ben benieuwd of het nu echt weg is. En of de kruiden en de spray dus effect hebben gehad.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:13

@ Maris: Misschien zitten er toch gewoon schimmelsporen in de grasmix. DA werkt niet in een paardenvoer fabriek, dus die kan het net zo goed ook fout hebben. ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:06

ja wie weet.
Gisteren had hij in ieder geval net voor het longeren grasmix op en was hij even aan het hoesten. vandaag geen grasmix van te voren gegeven en geen enkele hoest terwijl hij toch lekker heeft lopen vliegen.
Dus voortaan maar natte grasmix.....

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:45

Zou je denken dat het toch aan de grasmix ligt. Inderdaad nat geven dan.

Ik heb contact gehad met mijn dierenarts over mijn veulen dat hoest. Zij denkt dat het beestje te weinig weerstand heeft om goed te herstellen (stond bij de vorige mensen dag en nacht buiten zonder schuil mogelijkheid en zonder extra voeding dan alleen hooi.) Zolang hij geen koorts heeft nog geen kuur. Voor nu moet ik hem een vit. spuit geven en hij
eet ondertussen ook de veulenbrok en hier moet ik foenegriek over gaan strooien. Hoest hij over een week nog dan toch voor de zekerheid een kuurtje. Ook heb ik mest weggebracht voor onderzoek voor evt wormen. (volgens vorige eigenaar had hij 1,5 maand geleden nog een wormenkuur gehad, maar ze kunnen dat altijd zeggen).

Volgens dierenarts is een wit veulentje vatbaarder voor ziektes (minder weerstand), heeft hier iemand ervaring mee. IK heb namelijk zelf 30 jaar geleden een witte jaarling gehad (was ook wit geboren) en daar is nooit een dierenarts bij geweest en is 26 jaar geworden. Dus het overviel me dat ze dat zei.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:00

Ik heb de uitslag van de kweek gekregen! :)
En wat ben ik toch blij dat ik er zo om gezeurd heb om nog een scopie te doen! Er is nl. een bacterie in dr longen gevonden waarvoor ze antibiotica moet gaan krijgen. Dus behalve dat de DA het makkelijk op haar 'allergie' gooit, is er dus wel degelijk meer aan de hand.
Ben erg blij dat ik weer merk dat ik gewoon mn gevoel moet volgen dat het niet goed zit.
Hopelijk blijkt dan ook weer dat we zonder de prednisolon verder kunnen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:08

een wit veulen vatbaarder voor ziekten?
waar is dat op gebaseerd dan??

zeker net als dat witte hoeven ook zwakker zouden zijn?
pigment heeft toch niks met weerstand te maken?
zou wel vragen hoe dat dan zit, lijkt mij zelf eigenlijk een beetje blabla.
maar een vitaminespuit kan wel helpen hoor,wij doen het ook wel als ze wat snotterig zijn :j

met appie gaat alles nog prima,maar wel krijgen ze sinds gisteren andere voordroogkuil,die veel droger is als de vorige dus ik wacht nog even af of hij daar nog weer op gaat reageren.
wel ligt er in zijn schuilstal weer stro, en tot nog toe hoest hij daardoor niet.

jibbel,weet je ook welke bacterie dat is en hoe je paard daar aan komt?
vind ik altijd wel fijn om te weten namelijk

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:27

hij heeft het wel gezegd, maar ik heb het niet opgeschreven. Moeilijke naam iig. Maar ik krijg alle verdere info als ik de medicijnen ga halen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:40

eigenlijk zou je dan kunnen zeggen dat het bij hoestklachten wel een idee is om uit voorzorg een paard een antibiotica kuur te geven om bacteriën uit te sluiten?
ik weet dat appie bij de eerste keer wel een antibiotica kuur heeft gekregen en dat dat toen wel hielp,toen was het over.

ik hoop echt voor je dat het dan straks weer helemaal over is en je weer lekker aan de slag kunt :D

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:49

Nou, dat lijkt me niet verstandig. Als je maar te pas en te onpas bij ieder hoestje antibiotica gaat geven, werk je het alleen maar meer in de hand dat de bacteriën steeds minder goed reageren op de antibiotica. Sowieso moet je eerst uitvinden om welke bacterie het gaat en welke antibiotica daartegen helpt. Als je bijv. een breedspectrum antibiotica zou geven heb je kans dat de goede daarbij zit, maar je geeft ook veel wat dus niks doet en dan kun je hetzelfde krijgen als bij wormen, bacterien worden resistent en uiteindelijk moet er een nieuw antibioticum worden uitgevonden.

Het is dus altijd beter om eerst te onderzoeken of het uberhaupt een bacterie is (want ook van een virus kunnen ze gaan hoesten en dan helpen antibiotica niet) en welke antibiotica iets doet tegen de betreffende bacterie.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:50

Antibiotica heeft toch flinke invloed op de darmflora? Dat geef je toch niet 'zomaar'?
Door de impact op de weerstand, moet je dan na de antibiotica weer iets geven om die weerstand te verbeteren. Bij mensen weet ik dat veelvuldig antibiotica-gebruik een bepaalde resistentie geeft. Dus als je het dan echt nodig hebt, is het maar de vraag of het wat gaat doen.

edit: Jibbel, je was me voor :D

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:52

@ jolanda, idd, wat jij zegt is ook zo, antibiotica heeft ook impact op de gehele weerstand.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:46

nou ja lijkt me ook duidelijk dat dat niet meteen gebruikt word. ;)
maar als er een aantal zaken niet werken, zou het wel een idee zijn.
en zo slecht is antibiotica nou ook weer niet hoor, heb er zelf net een kuur doxicycline op zitten en voel me veel beter dan daarvoor,zelfs mijn darmen lijken beter te werken! :D
dus wat dat betreft valt het mee.
vind je het toch eng,dan kun je na een kuur gewoon je paard een probiotica geven om de boel eventueel te herstellen.

maar goed, eerst even afwachten wat de kuur bij jouw paard gaat doen, en ik ben benieuwd naar verdere info over de bacterie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:08

ik meld me ook even.
mijn paard is ook begonnen met hoesten en na 3 keer in het jaar medicijnen te hebben gehad, gaan we nu over op andere onderzoeken etc. (ze krijgt al nat hooi en staat overdag buiten en s nacht binnen)

alleen wil graag het topic nog eerst doorlezen vandaar mijn post ( dan raak ik dit topic niet kwijt (A) )
er staat volgens mij veel goede tips in!
alvast bedankt!