Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tessebes schreef:Ik denk dat je het beter aan de lucht kunt laten drogen, ik moest dat bij mijn pony al na 3 weken. 2x daags schoonspoelen met lauw warm water en zorgen dat er niet teveel korstvorming op komt, dat is een broeinest voor bacterien. Ik vind het op die foto hierboven het er niet super uitzien, beetje rommelig en vies. De nieuwe huid lijkt geen kans te krijgen om bij te groeien door die korst. Ik wil niet betweterig over komen hoor! Het gaat al harstikke goed en gelukkig is er "alleen maar" een lap huid af wat weer dicht moet groeien. Succes verder!
Tessebes schreef:Ik moest de korstjes zoveel mogelijk verwijderen bij het schoonmaken, als je 2x per dag schoonmaakt en zalft, dan is er sowieso weinig kans tot korstvorming in zo'n korte tijd. Maar fijn dat deze manier ook werkt.
anydale schreef:Tessebes schreef:Ik moest de korstjes zoveel mogelijk verwijderen bij het schoonmaken, als je 2x per dag schoonmaakt en zalft, dan is er sowieso weinig kans tot korstvorming in zo'n korte tijd. Maar fijn dat deze manier ook werkt.
korstjes moet je nooit weghalen, die moeten er vanzelf afvallen! Dat doe je bij jezelf hopelijk ook niet? Anders blijf je littekens zien.
alexbrander schreef:Merk dat er toch wel veel vreemde ideeën zijn over wild vlees
Wildvlees is eigenlijk het resultaat van een wond die te snel dichtgroeit. Je behandeld de wond dus om hem te laten genezen, soms krijgt een wond door de goede behandeling/ voorwaarden zoveel stimulans om dicht te groeien dat er eigenlijk meer weefsel dan nodig is wordt aangemaakt om het even simpel te zeggen
Dit heet officieel hypergranulatie, het woord hyper zegt het dus eigenlijk al: teveel, te snel.
Maar eigenlijk hoef je je om wildvlees niet zoveel zorgen te maken.
Het belemmert eigenlijk nooit de functie, in tegenstelling tot littekenweefsel wat dit wel kan doen.
Vaak blijft het een esthetisch probleem, ziet er wat vreemd uit.
Maar wildvlees is prima te behandelen! Aan stippen met een zilvernitraatstift werkt heel goed.
Een mooi voorbeeld hiervan is te zien op mijn site( http://www.veterinairewondzorg.nl) onder fotoverslag 2
In deze casus was de hypergranulatie zo sterk dat we zelfs dachten dat het een terugkeer was van tumorweefsel. Nadat een biopt genomen was en bleek dat dit niet zo was, zijn we dit gaan behandelen met zilvernitraat en zoals je hier kunt zien, verdwijnt het wildvlees bijna als sneeuw voor de zon.
Groeten,
Alex
http://www.veterinairewondzorg.nl Mesitran 20 gram €11, voor €12 thuisgestuurd!