[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:56

Mara staat nu zo'n anderhalve week op de Magnesium. Het is de eerste keer dat ik haar dit suplement geef.

Ze heeft weer veel energie, ze wil weer werken, en het aller belangerijkste, ze is echt een heeeeeeeel stuk soepeler! Dat is het geen wat ik het meeste gemist heb bij Mara. Ze was niet soepel meer, ze wou niet meer lopen, keek duf uit haar ogen. Ze straald nu gewoon weer helemaal, en het valt heel veel mensen op. Ik krijg veel complimentjes over hoe ze er uit ziet :D

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 19:51

op de gewone test, maar dat is dus blijkbaar niet goed gedaan denk ik :n
zal maandag eens vragen, hij heeft het bloed wel in een aparte bak gedaan maar of dat een koeling was weet ik niet :n

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:36

Peelie, fijn van Mara zeg!

Dana, ben benieuwd!

Fiek zijn nek is hier zoooo zacht aan het worden, dat heb ik in geen jaren gevoeld.. :-)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:26

Wij hebben gisteren meegedaan aan de FFT. Daar was ook een paardenweegschaal. Ik dacht dat Flieck 520 zou wegen, maar ze woog uiteindelijk 467 kilo! Dat viel me mee. Ze had daar evengoed ook 2 uurtjes gras gegeten.
Ze is 1.51 hoog en de paardenweger heeft haar overal bevoeld en dacht dat ze nog ongeveer 30 kilo overgewicht had. Dat is al te veel denk ik, op zo'n totaalgewicht.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:10

Dat wegen is wel fijn, dan weet je wel precies waar je aan toe bent.

Fijn dat de magnesium aanslaat Peelie.

Volgens mij begint de gb aan te slaan. Grietje verhaart nog steeds goed en ze begint weer een beetje te glimmen op haar rug. Ze is best dof sinds ze bevangen is. Gister heb ik met haar gewandeld door de wei en ze liep regelmatig en ze wilde echt gaan rennen. Hopelijk zet de stijgende lijn door.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:05

Kukkie, waarop had je zelf gebaseerd dat ze zo'n 520 kilo zou wegen? Met een meetlint?
467 klinkt al goed! 30 kilo is wel overgewicht maar dat kun je zo onder controle hebben!

Cap, mooi dat je een stijgende lijn ziet!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:25

Het was puur een schatting Roos, ik heb geen meetlint. Beetje een optelsom van paarden waarvan ik wel het echte gewicht weet.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:54

Wat fijn dat deze aandoening zulke goede reslultaten heeft qua behandeling!

30 kilo overgewicht valt imo wel mee voor een paardje van 1.50?

[***] is al best goed opgeknapt! Hij is flink wat kilo´s kwijt (buikomvang van 200 cm naar 186 cm), door het dieet van in water geweekt, stengelig hooi en 2x per dag een emmertje met 3 handjes wiesencobs met extra magnesium, vitamine E (met lysine en selenium), beetje pavo vital en een pompje omega olie.
Hij beweegt weer makkelijk en ziet er fit uit.
Nu het probleem van de week: zondagochtend vertrek ik voor 5 dagen naar het buitenland, en waar hij nu staat (in een rijbak), kan hij niet blijven. De stalhoudster wil hem nu weer gewoon in een kudde zetten en hem gewoon meevoeren met de rest (2 tot 3 grote porties voordroog krijgen die, in totaal per paard zeker een halve plak per dag).
Ik ben er niet gerust op om hem hier achter te laten.. stel dat het mis gaat? Of overdrijf ik nu? Mn moeder wil hem wel elke dag zijn vitamines gaan geven. Ondertussen ben ik nog steeds druk bezig om een betere plek voor hem te vinden, dus als iemand iets weet (liefst in de omgeving van uden)..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:22

He Kukkie, was jij samen met een zwarte ijslander op de FFT?
Ik zat bij hindernis 18, de waterhindernis, als vrijwilliger.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:12

Kukkie, ah ok!

Laura, staat de kudde op gras of ook gewoon in een grote paddock? Als hij verder geen gras binnen krijgt en een halve plak voordroog per dag lijkt me dat niet zo heel extreem toch als je moeder hem die paar dagen zijn vitamines enzo wil geven...

Ik heb vandaag gezwommen met Fiek, de beste beweging die er is! Het ging echt super, straks misschien nog wel een goede foto van!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:54

Ik ben vandaag dus wezen zwemmen met Figor... Een goede manier van bewegen om af te vallen voor hem en hij is er gek op gelukkig!

Afbeelding
Op deze foto vind ik dat je mooi kan zien dat zijn hals niet meer zo verdikt is maar dat het alweer wat vlakker wordt. Fiek had gewoon dat zijn manenkam echt aan de bovenkant 'uitstak'/'uitpuilde' als het ware...

Afbeelding
En een beetje van bovenaf genomen is goed te zien dat hij weer vorm krijgt bij zijn schoft en rug. Dit was gewoon eén vet vlak geworden eigenlijk waar dus geen zadel meer op paste..

Het lijkt of we nu ineens in sneltreinvaart weer gaan een stukje terwijl die laatste beetjes juist altijd zo hardnekkig zijn.. Misschien omdat ik hem al bijna een jaar behoorlijk stabiel heb kunnen houden...
Inmiddels staat hij al een aantal weken overdag op een klein weitje, het gras zit niet veel in en er staat niet veel op. Avonden gaat hij op stal met een plakje hooi en mag hij wat stro eten.. Ondanks dat dit een experimentje was of hij op de wei kon blijft zijn hals alleen maar zachter worden en blijft hij in een mooi tempo afvallen dus in combinatie met de behandeling die hij nu krijgt lijkt hij het aan te kunnen...
Wie had dat 1,5 jaar geleden gedacht toen we geen uitweg meer zagen.. :+:

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:15

Ah leuke fotos Roos!! Echt super dat het zo goed met Fiek gaat!!
Ik wil ook zee/water in de buurt, lijkt me echt leuk om eens te zwemmen met Tender.

Met Tender gaat het ook nog goed! Zijn nek is wel alweer iets dikker, maar nog soepel... Hij staat nogsteeds op kaal stukje wei met hooi.

Ik heb nieuw bruin tuig voor hem, dit wilde ik op de foto, krijg je dit:
Afbeelding
hahah gekko blijft het!!
Hier zie je ook wel hoe hij er nu uit ziet. Hij krijgt nu een paar weken magnesium, wil het niet te lang geven, als het goed blijft gaan stop ik ermee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:17

Ik vind Fiek er goed uitzien, leuke fjord om te zien :D

Haha Tender met de gekke bek :D Bruin staan hem mooi.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:36

Fijn dat het met Tender ook goed gaat, nek wel wat dikker dus maar nog wel soepel..
Op de foto ziet hij er goed uit voor zijn doen! Toppie!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:52

Oh, Super, Superroos!! Heerlijk voor jullie!

Romeorowan, ja dat was ik! IJslander is van mijn vriendin. Zag je ons mooi door die vijver gaan? Mooi plekje had je als vrijwilliger... die vijver was geweldig! Zal sraks wel ff foto plaatsen van ons in actie. Djiez, wat was ik trots op mijn Flieck.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:47

O, Eva nog vergeten. Ziet er knap uit, maar je pony lijkt niet heel ijdel ermee... hihi

Hier een foto van de o zo gave FFT met Flieck. (o, 2 foto's)

Afbeelding

Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:47

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:46

Fijn dat het met de paardjes hier zo goed gaat en wat een geweldige foto's.
Was het water niet nog koud?
En Kukkie: petje af hoor voor de FFT! Toch een hele prestatie.

Ik heb een holistisch da benaderd voor Indiana. Ik ga terug gebeld worden voor een afspraak om bloed af te nemen. Dan wordt ze bekeken met de Biotensor en het bloed gaat mee naar de praktijk en dat wordt met de Bicom (?) na gemeten.
Ik hoop dat ze gauw tijd voor ons heeft.
Ik houd jullie op de hoogte.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:46

Gaaf topic!
En ja, ze zit ook wel okee in haar vel, zolang ze niet teveel eet. Ritjes van 20 km redt ze wel. Evenals een flinke training in de bak. En ze was braver en moediger en vertrouwender dan ik ooit had durven hopen, voor een 5-jarige.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:02

Romeorowan, welke dierenarts is dit? Hopelijk kom je er ver mee!

Kukkie, dat ze zo stabiel en evenwichtig was is echt een goed teken... Hoor toch van veel mensen dat IR en het 'ziek zijn' dat daarbij hoort echt gepaard kan gaan met stemmingswisselingen en een zeer betrouwbaar paard ineens toch anders gedrag laat zien, zoals Fiek dat ook zo extreem liet zien.. Mooi om te horen dus!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:12

Dat symptoom had ik nog niet van gehoord, Roos. En ik ken het ook niet van FLieck. Die is altijd hetzelfde. Bizar, voor een merrie. Enige wat ik merk van een hengstigheid is dat ze - als ze alleen van het erf af moet - een beetje draalt en van die ingehouden heel hoge hinnik-giertjes geeft. Heel zacht, alsof ze niet voluit mag hinniken. Heel zielig ook. En dat stokt dan een beetje in haar keel.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:15

Het is ook geen 'beschreven' iets maar hoor het in het topic vaak terug.. Ken ook wel bij merries die extreem IR zijn dat de hengstigheid op een gegeven moment gewoon stopt.. Hormonen zijn dan zo in de war.. Apart ook allemaal..

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:20

Aha... ik merk het zelf dus niet. Maar kan me voorstellen dat de hormonen in de war raken. Verminderde vruchtbaarheid.... (ik ken zelfs mensen die te zwaar zijn en geen kinderen kunnen krijgen. Ook IVF komen ze niet in aanmerking voor tenzij ze veel afvallen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 07:59

Superroos: Er komt iemand van de Kapschuur uit Gees. Dit is een holistische dierenartspraktijk.
Indiana heeft ook nooit stemmingswisselingen gehad. Ook is zij altijd heel keurig hengstig, zonder fratsen en ze is altijd direct drachtig geworden.
Ik merk aan Indiana dat ze hengstig omdat ze dan een beetje in de verte staat te turen en af en toe hinnikt.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:30

Wat een heerlijke foto´s om te zien:j Over een jaar of wat ben ik van plan om dat ook met [***] te gaan doen, lijkt me super, zowel het zwemmen als een TREC wedstrijdje :)

Met [***] gaat het nu goed, hij staat nu weer bij de ´hengstenkudde´ (hij, zijn vriendje, 1 hengstje en een andere ruin). Overdrag krijgen ze ´gewoon´ oud hooi en ´s nachts nog nat oud hooi, om weer even aan het droge hooi met meer suikers te kunnen wennen. Het lijkt allemaal goed te gaan, dus ik kan straks toch met een redelijk gerust hart even weg :D