Het (west-)Nijl-virus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Re: Het (west-)Nijl-virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:45

Misschien toch maar doen dan....

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:46

Hé Annelin, jij ook hier :+?
Als ik dat had geweten, had je zo mee kunnen rijden ;)..

Maargoed, in Hellendoorn was erg interessant..
Opzich heb ik niets nieuws gehoord, maar ik had me er al behoorlijk in verdiept...
Maar desondanks was het leuk om te horen...

Ik heb geen eigen paard, dus sta niet voor de keuze wel/niet enten..
Maar weet eigenlijk ook niet wat ik zou doen...

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:29

Zo mijne is vandaag voor de eerste keer geent.. Kosten waren E 35,- en de tweede enting ook.. Horde van mijn DA dat het WNV ook al in Duitsland was....??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:52

TeeGee schreef:
Misschien toch maar doen dan....

De reden waarom ik mijn paard heb laten enten is dat ik liever een geent paard heb, voor het geval er wel een soort uitbraak komt hier en de volksgezondheid een rol gaat spelen. Want ook al is de ziekte niet direct overdraagbaar, het kan een epidemie worden. De andere reden is een grote hoeveelheid zwerfvogels bij ons op stal, als daar het virus een plek vindt, dan is er geen houden meer aan natuurlijk. Of we het virus daadwerkelijk hier krijgen weet niemand en dat blijft voorlopig gissen, ik ben blij dat ik die onzekerheid af kan kopen en als het enige resultaat is dat de veearts geld over houdt om een bloemetje te kopen voor zijn vrouw, dan is dat ook mooi :).

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 05:53

Hier zijn ze gisteren ook voor de eerste keer geent, 4 mei de 2e

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:16

Wat een verschil in prijzen zie ik hier zeg !
De pony van mijn dochter wordt vandaag geeent en mijn paard (die staat ergens anders) ook binnenkort.
De DA hier vraagt 43,25 voor 1 enting.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:12

mijn da komt volgende week de tweede enting geven. kosten 47,50 per paard. Als er veel meer ook zouden enten zou t 45 euro per enting zijn

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:14

Hier vragen ze 60 euro per enting. Daarnaast natuurlijk ook nog reiskosten en er moeten 2 weken tussen zitten volgens mij. Dat kost je een vermogen als je meerdere paarden hebt!

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:35

ja klopt petradek, maar als je meerdere paarden hebt en ze krijgen het ben je meer kwijt:s al snap ik je frustratie, ik heb gewoon een aantal dierenartsen gebeld, en gewoon evraagt wat als we meerdere paarden hebben kan je er dan een schappelijk priijsje van maken en dat kon wel. tja misschien schooierig maar het scheelde meer dan 40euro

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:28

Wij hebben er ook 4, werden allemaal gevaccineerd, en dan hoef je maar 1x de voorrijkosten te betalen.

*en nu slapen we ook beter*

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:47

Heb de DA gemaild over de prijs + advies. Zij zei ook; het komt naar NL maar de vraag is wanneer!! Kosten zijn €47,50 per pony per enting of €45,- bij 5 of meer pony's per enting. Daarbij komen nog de visitekosten natuurlijk. Vind het meevallen en heb het er zeker voor over, maar wil wel weten of het echt noodzakelijk is...
Als het echt zo erg is, waarom hoor je er in de media dan zo weinig over? Zouden niet meer dieren er dan last van moeten krijgen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:49

Dat je er zo weinig over hoort komt waarschijnlijk omdat de dreiging helemaal nog niet zo groot is.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:36

LADPR schreef:
Dat je er zo weinig over hoort komt waarschijnlijk omdat de dreiging helemaal nog niet zo groot is.

Nee, nog niet.. Maar voor mijn gemoedsrust heb ik het toch maar gedaan... je weet maar nooit.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:00

LADPR schreef:

Dat dachten ze in amerika ook... in een paar jaar van t puntje van het oosten helemaal in het westen aangekomen....pas toen dat was gebeurd begonnen ze met inenten en toen begon het weer te verdwijnen. Dus laten we daar vooral niets van leren....

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:05

annelinnie schreef:
Whoehoe, de discussie barst los :P

Verder ben ik gister helaas niet naar hellendoorn geweest, omdat me pa ziek was..

en ik laat nog altijd niet enten.. en weet je.. als wij mensen het ook kunnen krijgen, waarom houd de overheid zich daar dan niet heel druk mee bezig..?

Er is geen inenting voor de mens maar wel voor onze paarden....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:10

Rangeela: Ik zeg toch nergens dat niemand moet inenten?

Het WN is al veel langer in omringende landen aanwezig, sowieso sinds 2008 en nu in 2010 gaan wij Nederlanders ons er ineens druk om maken. Niemand kan zeggen of het dit jaar of zelfs de komende drie jaar wel in Nederland zal komen.
Voor hetzelfde geld komt het WN heir pas over 5 jaar. Dus nee in mijn ogen is de dreiging echt nog niet groot, ik ga dus ook niet enten.

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:16

Mijn paard wordt vandaag ook geënt... De kosten zijn per enting 35 euro, daar komen dan nog voorrijkosten bovenop. Dus 70,- euro exclusier voorrijkosten.
Maar bij 3 paarden of meer rekent de DA geen voorrijkosten meer en kost de enting 30,- per paard. Ik ben dus zo'n 60 euro kwijt...

Weet iemand hoeveel tijd er tussen de eerste en tweede enting zit?

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:17

Ik bedoel alleen, dat we misschien beter kunnen leren van de fouten van een ander en ik denk niet dat wij onze paarden willen zien lijden onder die nare ziekte!

Ik wist er ook niets van tot er een lezing werd georganiseerd bij de DA. Daar ben ik dankbaar voor!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:25

Tuurlijk maar ik proef soms een beetje het van ohh WN komt er aan en als je niet gaat enten ben je straks je paard kwijt. Dat soort gedachten zijn helemaal niet nodig. Heel veel mensen dat je het einde verhaal is als je paard WN krijgt tewijl als je de cijfers kijkt er een heel grote overlevingskans is.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:41

SuzannedG schreef:
Weet iemand hoeveel tijd er tussen de eerste en tweede enting zit?

Zo 4 a 5 weken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:43

LADPR, dat is wel waar hoor wat je zegt, er is maar een deel dat het krijgt en daarvan is er een deel dat die afschuwelijke lijdensweg doormaakt en uiteindelijk dood gaat. De farmaceut maakt graag gebruik van die ellendige beelden om de verkoop te stimuleren van hun entstof. Maar, ondanks al deze signalen dat het allemaal wel meevalt, blijft er een reeel risico bestaan en ik hoor tot de groep mensen die dat graag afkoopt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:03

Ja dat is zeker waar, maar dan kies je dus inderdaad ook bewust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:07

Zo bewust mogelijk :). Er komt namelijk ook nog bij dat het virus behoorlijk zijn best moet doen om een paard te besmetten, bij een mens zijn er 3 muggenbeten nodig om genoeg virus binnen te krijgen om ziek van te worden en dat zal bij het paard misschien ook wel zijn. Alleen, daar tegenover staat dat je maar 1 besmette vogel in de buurt nodig hebt om de cyclus op gang te brengen en wij zitten bij ons op stal en in de omgeving nogal ruim in de vogels. Mijn zorg is dus niet zozeer gericht op hoeveel paarden er ziek worden, maar op hoe hoog de kans is dat de vogels het krijgen en dus daarna de paarden. Misschien wel nooit, dat kan, maar dan heb ik wel mooi de veearts aan het werk gehouden en dat is toch ook een goed doel :D.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:10

Haha ja zo kan je het ook bekijken. Ik wacht hier tot de DA met het advies komt om te gaan enten of misschien tot paarden weer aan hun beurt zijn om geent te worden, dan is hij er tenslotte toch al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:22

Mee eens! Er is een kans dat ze ziek worden, maar het is echt niet zo dat elk paard het krijgt, laat staan er dood aan gaat. Maar de kans is er wel en die wordt groter. Ik koop die kans ook graag af. ;)