laten inslapen nu ze nog goed is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justme83

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:40

TS wat ongelovelijk eerlijk van je en dapper bovendien om de vraag hier te stellen... Zoals al velen malen eerder geschreven is wemelt het hier van de kortzichtige mensen die willen laten zien dat zij het allemaal zo goed doen en zeggen dat je het niet moet doen omdat het niet eerlijk is.... Ik snap jou vraag heel goed... waarom zou je wachten totdat je paardje echt pijn laat zien... Je paardje heeft een mooi leven gehad en je bent aan je verhaal op te maken altijd eerlijk voor geweest. Ik zou niet weten wat het beste zou zijn, alleen jij kent je paardje en alleen jij weet wanneer je paardje echt pijn heeft... Dus heel bokt, inclusief mezelf, kan komen met goed bedoelde adviezen of je je helemaal afbranden hoe je dit kunt doen, de beslissing blijft bij jou.... Wat je beslissing ook mag zijn, ik wens je heel veel sterkte!!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:49

Ts is je paard gelukkig? Ook als jij er niet bij bent?
Dat kan je nu door het boekje te weten gaan komen toch?
Zo ja, laten lopen en gewoon nog even aankijken tot het geluk er uit is bij je paard.
Zo nee, lijkt me dat inslapen de enige goede keuze is voor je lieve paardje.
Ik wens je veel sterkte en moed voor je beslissing.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:43

Maar eens afwachten wat mensen in dat dagboekje schrijven...? Dan zul je weten of je pony ook happy is als je er niet bij bent. :)

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:47

Dagboek lijkt me echt een heel goed idee! zo krijg je een helder beeld van hoe ze is.
Zo zie je hoe ze gedurende de dag is, en misschien kan je hierna een definitief besluit maken.
Ik vind het echt een moedige vraag van je, het geeft aan hoeveel jij van peps houd, dat je jezelf dit af vraagt! Ik ben ook bang, van wat ik zie, dat zij niet zomaar laat zien hoe ze zich voelt. Ik merk wel dat ze aandacht van jou fijn vind! In het begin kwam ze altijd even naar me toe in het land, maar de laatste paar keren niet meer. Verder zie ik haar veel te weinig om een goed oordeel te kunnen geven. Ze staat altijd lekker te suffen op t land.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:49

Heb niet het hele topic doorgelezen, sorry 13 pagina's dat zijn er best veel.

Ik denk dat niemand via de pc een antwoord kan geven op het antwoord over wat nu wel of niet de beste keuze zal zijn.
(even ervanuit gaande dat niemand je pony dagelijks meemaakt)

Persoonlijk zou ik een ouder paard die af en toe een wat mindere dag heeft niet in laten slapen, een paard die dagelijks pijn lijd daarintegen weer wel.
Iedereen die op leeftijd raakt heeft wel een mindere periode of dag, dat is naar mijn idee niet zo erg, wel als je ziet/merkt dat je pony vaak pijn heeft, maar ook dat hangt weer van je pony af de ene is een keiharde bikkel en de andere weer niet.

Wanneer ben je telaat en wanneer ben je te vroeg? dat is een moeilijke vraag die alleen jij omdat je het paardje goed kent kunt beoordelen.

Als ik mijn eigen paard van 25 jr als voorbeeld naar voren zou schuiven zou ik waarschijnlijk half bokt over mee heen krijgen waarom dat dier uberhaupt nog leeft.
Maar ik ken hem al ruim 14 jr en kan erg goed inschatten wanneer hij pijn heeft en dat heeft hij soms.....maar ik heb reuma en ik heb ook soms pijn moet ik dan ook maar ingeslapen worden? Mijn paard krijgt pijnstillers voor zn artose en voert de hele dag geen moer uit.
Hij heeft nierfalen, waar hij medicatie voor krijgt en krijgt medicatie voor zn dampigheid, daarnaast is hij maandblind en ook daar krijgt hij zo nu en dan druppels voor.
Ik had er allang een einde aan kunnen maken, ook met instemming van de DA, maar als ik zie hoe ontzettend goed hij het de laatste tijd doet en de energie in zn ogen zie, kan ik het gewoon niet.
De medicatie kost me maandelijks een heel groot deel van mn salaris, wat me soms heel wat spanningen brengt.
Als hij er nu nog ' iets' bij krijgt is het klaar dan wordt het gewoon teveel.....hij gaat geen tig jaar meer mee maar zolang als ik merk dat hij geniet vind ik het best, hij heeft soms minder goede periodes, als deze periodes steeds vaker voorkomen laat ik hem ook inslapen.

Het is ontzettend moeilijk, om uberhaupt er alleen al over na te denken, ik denk er iedere dag aan, mede door de torenhoge rekeningen.
Maar ik heb 14 jr geleden voor dit paard gekozen en zolang als hij een waardig en prettig leven heeft zonder al teveel pijn probeer ik hem dat te bieden, koste wat het kost dat blijkt wel....

Maar......als de rek er bij hem uit is, zal ik hem niet laten lijden voor mijn eigen gemoedstoestand omdat ik hem niet zou willen missen of iets dergelijks.
Misschien gaat hij nog een paar jaar mee, misschien is morgen de dag dat het niet meer gaat..ik weet het niet...ik weet alleen dat een paard van 25 jr met zijn conditie er niet veel meer bij kan hebben en of het nu morgen is of over 2 jr ik zal hem niet meer proberen op te lappen of andere medicatie te geven daarvoor is er al teveel gebeurd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:55

cissie schreef:
Heb niet het hele topic doorgelezen, sorry 13 pagina's dat zijn er best veel.

Ik denk dat niemand via de pc een antwoord kan geven op het antwoord over wat nu wel of niet de beste keuze zal zijn.
(even ervanuit gaande dat niemand je pony dagelijks meemaakt)

Persoonlijk zou ik een ouder paard die af en toe een wat mindere dag heeft niet in laten slapen, een paard die dagelijks pijn lijd daarintegen weer wel.
Iedereen die op leeftijd raakt heeft wel een mindere periode of dag, dat is naar mijn idee niet zo erg, wel als je ziet/merkt dat je pony vaak pijn heeft, maar ook dat hangt weer van je pony af de ene is een keiharde bikkel en de andere weer niet.

Wanneer ben je telaat en wanneer ben je te vroeg? dat is een moeilijke vraag die alleen jij omdat je het paardje goed kent kunt beoordelen.

Als ik mijn eigen paard van 25 jr als voorbeeld naar voren zou schuiven zou ik waarschijnlijk half bokt over mee heen krijgen waarom dat dier uberhaupt nog leeft.
Maar ik ken hem al ruim 14 jr en kan erg goed inschatten wanneer hij pijn heeft en dat heeft hij soms.....maar ik heb reuma en ik heb ook soms pijn moet ik dan ook maar ingeslapen worden? Mijn paard krijgt pijnstillers voor zn artose en voert de hele dag geen moer uit.
Hij heeft nierfalen, waar hij medicatie voor krijgt en krijgt medicatie voor zn dampigheid, daarnaast is hij maandblind en ook daar krijgt hij zo nu en dan druppels voor.
Ik had er allang een einde aan kunnen maken, ook met instemming van de DA, maar als ik zie hoe ontzettend goed hij het de laatste tijd doet en de energie in zn ogen zie, kan ik het gewoon niet.
De medicatie kost me maandelijks een heel groot deel van mn salaris, wat me soms heel wat spanningen brengt.
Als hij er nu nog ' iets' bij krijgt is het klaar dan wordt het gewoon teveel.....hij gaat geen tig jaar meer mee maar zolang als ik merk dat hij geniet vind ik het best, hij heeft soms minder goede periodes, als deze periodes steeds vaker voorkomen laat ik hem ook inslapen.

Het is ontzettend moeilijk, om uberhaupt er alleen al over na te denken, ik denk er iedere dag aan, mede door de torenhoge rekeningen.
Maar ik heb 14 jr geleden voor dit paard gekozen en zolang als hij een waardig en prettig leven heeft zonder al teveel pijn probeer ik hem dat te bieden, koste wat het kost dat blijkt wel....

Maar......als de rek er bij hem uit is, zal ik hem niet laten lijden voor mijn eigen gemoedstoestand omdat ik hem niet zou willen missen of iets dergelijks.
Misschien gaat hij nog een paar jaar mee, misschien is morgen de dag dat het niet meer gaat..ik weet het niet...ik weet alleen dat een paard van 25 jr met zijn conditie er niet veel meer bij kan hebben en of het nu morgen is of over 2 jr ik zal hem niet meer proberen op te lappen of andere medicatie te geven daarvoor is er al teveel gebeurd.

Hier heb ik dus respect voor en hier kan ik me helemaal in vinden.
Maar nogmaals ieder zijn eigen keuze.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:32

Ik denk dat je de beste keuze kunt maken door bemiddeling van gevoel en verstand.
Ik denk dat verstand in deze meer de doorslag zal moeten geven als je gevoel.
Aan de ene kant veel verdriet als jij de keuze moet maken omdat je paard dat zelf nog niet doet, maar daar tegenover staat de herinnering aan al jullie mooie jaren.
Sterkte! Alles zoals jij het beslist is is het goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:14

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je de keuze puur rationeel zal moeten maken. Je kunt wel wachten tot het goed voelt, maar dat moment zal niet komen. Het voelt nooit goed, het zal altijd voelen of er een stuk van je sterft.

Maar daar kom je ook overheen, een mens kan veel hebben, hoor. En als er toch pijn geleden moet worden, dan door mij, mijn dieren hebben die keus niet, en hebben de pijn ook niet verdiend. Ik heb wél de keuze gemaakt om dieren te nemen, ik zal dus ook de verantwoordelijkheid moeten dragen. Ook als daar pijn en verdriet en gemis bij hoort.
Ook als dat de moeilijkste, zwaarste, pijnlijkste beslissing betekent. Ik zal hem nemen. Ik heb mijn hond tot het einde toe begeleid, hij is ingeslapen op mijn schoot. Mijn kat Sanka is in mijn armen gestorven. Ik zal mijn dieren niet in de steek laten, nooit. Al bloedt mijn hart. Want ík maakte de keuze om ze in huis te nemen.

Makkelijk wordt het nooit, en iedereen die dat zegt, liegt dat het gedrukt staat. Maar je wordt er wel een sterker mens van, als je de pijn níet ontloopt. Je wordt er een beter mens van, als je je verantwoordelijkheden tot het bittere einde toe draagt.

kimpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:15

Hallo,
sorry heb 7 blz van het tropic gelezen.
En vind het echt dapper dat je deze vraag stelt!
Toevallig heeft een vriendin van me gisteren haar paard laten inslapen.
Zij liep al ander half jaar met deze vraag rond.
Haar paard was 23 jaar en had ook artrose en de overige ouderdoms kwaaltjes.
Ze kwam niet meer uit haar vacht en moest dan geschoren worden enz. (winter was ook echt een probleem, en extra werk)

Voor de artrose heeft ze in overleg met de veearts een limiet opgesteld tot hoever ze met pijnstillers zou gaan.
Haar paard zat nog niet op dat limiet, maar je zag aan het paard dat ze nog wel gelukkig was maar het ging gewoon niet meer.
Ze liep ook nog dravend naar de wei, keek blij, oortjes altijd naar voren, maar ondertussen.
Het duurde 10 min voordat ze goed kon lopen als ze de nacht in de stal had geslapen, kon bijna niet meer omhoog komen als ze lag.
Kon steeds slechter eten, zelfs de slobber ging niet geheel makkelijk meer. enz.

Dus samen met de veearts (en nog 2 andere artsen die ze om een second opinion had gevragen) heeft ze hem gisteren uit zijn leiden verlost.
Op een gegeven moment zie je het gaat niet meer, het kan nog wel maar met moeite en dat was haar overtuiging dat het mooi was geweest.

Maar alleen jij kunt dit bepalen, en misschien met mensen die je pony kennen.
Hun zien haar ook op andere tijden en momenten. Zo heeft me vriendin haar keuze kunnen vergemakkelijken
Sterkte, en geniet van de tijd die je nog met haar hebt!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:50

TS, hoe gaat t nu met haar?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:53

Heb je nog wat aan het boekje gehad waar iedereen wat in kon opschrijven?

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:04

en heb je al een beslissing kunnen nemen?

HellenPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:42

Hoi,

Ik denk dat je het niet moet doen. Zoals je jouw stukje beschrijft ben je een gevoelig type mens.
Zou je besluiten om haar in te laten slapen, dan hou je van de rest van je leven een rot schuld gevoel!!
dat is nog veel erger dan een paar jaar wachten.

bovendien als ze niet meer wil leven, besluit ze zelf om dood te gaan.
Waarschijnlijk voelt ze al dat je dit overweegt!

succes ermee!

ps. bedenk dat je je pony niet alleen hebt om op te rijden.
Ze doen veeeeeeeeeeeeeeeeel meer voor je dan je denkt!!!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:32

Hellen, dat is misschien juist het riskante, dat ze veel doen en daardoor dus ook veel pijn kunnen lijden. Gevoelig, ja maar een schuldgevoel, waarom? Omdat je hebt gekozen voor een zachte dood ipv een lange lijdensweg? Dit is zwartwit gesteld, om even te chargeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:38

HellenPS schreef:
ps. bedenk dat je je pony niet alleen hebt om op te rijden.
Ze doen veeeeeeeeeeeeeeeeel meer voor je dan je denkt!!!

Ze rijd al een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeele tijd niet meer. Het gaat om pijn, het gaat om de pony zelf en niet om wat de pony voor haar doet.

floor44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:48

Geweldig om deze discussie te lezen (heb ook niet alles gelezen). Ik vind het goed van je dat je je pony een goede oude dag gegeven hebt, maar op een gegeven moment houdt t op. Een paard houden kost nou eenmaal geld en ik kan me goed voorstellen dat je graag weer een rijpaard wil. Jou pony heeft mazzel gehad dat ie nog een paar jaar van zijn pensioen heeft mogen genieten en ik vind het absoluut niet erg om een nu in te laten slapen!

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:01

Mijn paardje is afgelopen donderdag ingeslapen...nog niet zo oud maar wel veel te veel pijn en sterk vermagerd. Ik vond het ook een erg moeilijke beslissing maar het was wel beter voor haar. Ik vind dat een paard ook wel zonder moeite en pijn zou moeten kunnen draven en dat kon die van mij niet meer en zag er ook uit dat dat niet meer zou gebeuren. Idd als je een goede dierenarts hebt gaat alles rustig en vredig. Zo is het bij mij ook gegaan. Misschien nog eens een andere dierenarts erbij halen om eens te vragen of hij denkt dat ze pijn heeft of niet.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:05

Hellen: het spijt me dat ik dat moet zeggen, maar dat is niet echt een verstandig advies in mijn mening.

Stel nou dat de pony wel lijdt, moet de TS dat dan door laten gaan om zichzelf de pijn van het verlies te besparen?

Dat vind ik eerlijk gezegd een tikje egoïstisch, we houden die dieren dan wel voor onszelf maar het hoeft niet ten koste te gaan van het dier...

Als de beste uitweg gekozen wordt, in de mening/afweging van de TS, dan hoeft zij zich daar nooit schuldig over te voelen. Of ze dan een gevoelige persoon is maakt helemaal niet uit. Het heeft gewoon helemaal geen zin om je nadat wat voor beslissing wel of niet uitgevoerd is nog voor je kop te gaan zitten slaan. Je kunt niet het "ultieme" besluit nemen, want je weet natuurlijk nooit helemaal of je het volgens het universum goed doet.

Wat je wel weet, is dat je het volgens je eigen hart en evt. het advies van de dierenarts goed doet. De dierenarts zal sowieso ieder besluit respecteren, zeker als hij/zij weet dat de eigenaar van het dier deze beslissing heel goed heeft overwogen, of die nou wel of niet besluit het dier te laten gaan.

Een dierenarts mag hoogstens nog bij zichzelf denken "ik had het anders gedaan" maar de klant (patiënt-eigenaar) is nog altijd de baas en degene die het dier het beste kent.

Ik spreek hier dus niet over voorvallen van domme eigenaren want daar ga ik standaard even niet van uit bij de TS, want het is al bewezen dat ze dat niet is. ;)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 20:55

hey allemaal,

Opeens weer reacties.

Eigenlijk is het nogsteeds hetzelfde. Ik voelde een week geleden dat het een goede beslissing was om haar in te laten slapen. Maar nu haalt pepper alweer 3 dagen het bloed onder mn nagels vandaan door écht weer streken te vertonen *waar ik onwijs gelukkig van wordt, maar de beslissing wel vermoeilijkt* . Ze staat altijd lekker te grazen als ik aankom en heb het idee dat ze het prettiger vind om in de wei te blijven, inplaats van mee te gaan om iets te doen.
Ze ziet er op het moment ook eigenlijk best goed uit. Vetjes nogsteeds echt niet, maar op de een of andere manier glanst ze weer als nooit tevoren. Het maakt het er allemaal niet makkelijker op.
Ook wat er in het dagboek wordt geschreven is allemaal zó tegenstrijdig. De een zegt dat ze geen wakkere indruk maakt, de ander zegt dat ze vrolijk is en ontzettend wakker. De een let erg goed op of ze op rust staat en met welk been dan voor (vanwege de artrose) en of ze ondertredend staat of niet. De ander kan niet objectief blijven en voegt er emotie bij. Zucht.. het is dus allemaal een beetje onduidelijk nog.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:00

Jeetje, kan me voorstellen dat het het allemaal moeilijk maakt zeg, ik zou niet graag in jou schoenen staan om eerlijk te zijn :o

Ik vind het wel ECHT heel goed van je, dat je er iig al over na denkt, dat geeft aan dat je het voor de pony wilt doen, en niet voor je zelf. Chapeau ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:07

Bij je dagboekje de vereiste zetten "probeer je emoties erbuiten te laten want ik probeel een rationeel besluit te nemen"; niet iedereen KAN dat, maar misschien staan ze er dan iets langer bij stil voor ze van die Hyves-krabbeltjes erin gaan zetten ofzo. ;)

Zo te horen is het op en af, ook als je er niet bij bent, maar tot de mensen echt op die specifieke dingen gaan letten (wat je er dus helaas echt bij zal moeten vragen als je dat dagboekje daar laat) zul je het helaas niet zeker weten.

Wat wel zo is is dat een dier dat niet lekker in zijn vel zit, niet zal glanzen, dus blijf even ook op die vacht letten. Een depressief paard glanst niet.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:32

Pepper hóeft toch ook nog niet dood? Voel het niet als dwang nu, omdat je er over nadenkt. Wel, prima, niet ook goed, morgen toch wel, even zo goed..

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:04

Precies wat Pauline zegt. Gelukkig NEEM je die tijd ook - dat kan best nu ze op en af gaat etc. :)

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:56

Ik denk dat de meeste tips al wel gegeven zijn. Ik kan vooral instemmen met Yamcha. Blijf rationeel, ik weet dat iedereen altijd zegt "als het tijd is weet je het en voelt het goed" maar geloof me, het voelt nooit goed, het voelt k*t. En daardoor ga je stiekem voor jezelf toch de grens verschuiven.

Ik kan je alleen uit ervaring nog het volgende meegeven: Ik heb honderden dieren laten inslapen en nog maar 1x iemand gehoord die dacht misschien wat te vroeg geweest te zijn. Maar zeker tientallen mensen die zich achteraf ontzettend schuldig voelden dat ze te laat waren. Ben zelfs wel eens midden in de nacht gebeld door een huilende eigenaar van een hond die zichzelf wel iets kon aandoen nu ze terugkeek op wat ze haar diertje had laten doorstaan. Weet je wat het is: een dier kijkt niet vooruit. Je kunt je pony niet uitleggen dat deze winter misschien heel pijnlijk is, maar dat het in de zomer weer beter zal gaan. De pony leeft in het nu en het nu doet pijn. Het zijn eigenlijk ook heel primaire dieren he, wat ze willen is vreten, spelen, een beetje rondrommelen in de wei met vriendjes. En het zijn vluchtdieren, dat oerinstinct hebben we er nooit uit kunnen fokken, dat zo zo diep. Een paard dat voor zijn eigen gevoel niet meer snel genoeg weg kan komen voor roofdieren leeft naar mijn mening continue in stress.

Overigens moet me ook nog even van het hart dat van sommige reacties in dit topic de tranen me in de ogen sprongen. Niet alleen van hoe hard mensen naar elkaar kunnen zijn, maar ook naar hun dier. Moet dat dan echt allemaal, wachten tot zo'n dier bijna smeekt om dood te mogen, tot ze echt niets meer kunnen, tot de baas er dan eindelijk echt niet meer omheen kan, alleen zodat baasje trots kan zijn op zijn "dierenlievendheid"? Daar kan ik dan weer niet tegen, en je mag best weten dat ik in mijn carriere een paar keer keihard heb staan janken bij een dier nadat de eigenaar weg was, om wat het arme beestje allemaal nog heeft moeten doorstaan.

Heel veel sterkte met beslissen, maar ik weet zeker dat jij je pony goed genoeg kent om het juiste te doen.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:50

Ellebel schreef:
Ik denk dat de meeste tips al wel gegeven zijn. Ik kan vooral instemmen met Yamcha. Blijf rationeel, ik weet dat iedereen altijd zegt "als het tijd is weet je het en voelt het goed" maar geloof me, het voelt nooit goed, het voelt k*t. En daardoor ga je stiekem voor jezelf toch de grens verschuiven.

Ik vind dat er wel verschil is tussen achter je beslissing staan en niet (of nauwelijks) meer twijfelen, en ''goed voelen''.
Goed voelt het inderdaad nooit, misschien dat je achteraf denkt dat je het goed hebt gedaan voor de pony, maar dat het vantevoren goed voelt kan ik me inderdaad bijna niet voorstellen. :(:)
En zo te lezen twijfelt muiszje nog steeds.
Het móet ook nog niet, het is al heel knap dat je er zo mee bezig bent!
Laat je niet opjutten, misschien maak je wel eerder een beslissing dan je zelf denkt. :)