Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cissie schreef:Heb niet het hele topic doorgelezen, sorry 13 pagina's dat zijn er best veel.
Ik denk dat niemand via de pc een antwoord kan geven op het antwoord over wat nu wel of niet de beste keuze zal zijn.
(even ervanuit gaande dat niemand je pony dagelijks meemaakt)
Persoonlijk zou ik een ouder paard die af en toe een wat mindere dag heeft niet in laten slapen, een paard die dagelijks pijn lijd daarintegen weer wel.
Iedereen die op leeftijd raakt heeft wel een mindere periode of dag, dat is naar mijn idee niet zo erg, wel als je ziet/merkt dat je pony vaak pijn heeft, maar ook dat hangt weer van je pony af de ene is een keiharde bikkel en de andere weer niet.
Wanneer ben je telaat en wanneer ben je te vroeg? dat is een moeilijke vraag die alleen jij omdat je het paardje goed kent kunt beoordelen.
Als ik mijn eigen paard van 25 jr als voorbeeld naar voren zou schuiven zou ik waarschijnlijk half bokt over mee heen krijgen waarom dat dier uberhaupt nog leeft.
Maar ik ken hem al ruim 14 jr en kan erg goed inschatten wanneer hij pijn heeft en dat heeft hij soms.....maar ik heb reuma en ik heb ook soms pijn moet ik dan ook maar ingeslapen worden? Mijn paard krijgt pijnstillers voor zn artose en voert de hele dag geen moer uit.
Hij heeft nierfalen, waar hij medicatie voor krijgt en krijgt medicatie voor zn dampigheid, daarnaast is hij maandblind en ook daar krijgt hij zo nu en dan druppels voor.
Ik had er allang een einde aan kunnen maken, ook met instemming van de DA, maar als ik zie hoe ontzettend goed hij het de laatste tijd doet en de energie in zn ogen zie, kan ik het gewoon niet.
De medicatie kost me maandelijks een heel groot deel van mn salaris, wat me soms heel wat spanningen brengt.
Als hij er nu nog ' iets' bij krijgt is het klaar dan wordt het gewoon teveel.....hij gaat geen tig jaar meer mee maar zolang als ik merk dat hij geniet vind ik het best, hij heeft soms minder goede periodes, als deze periodes steeds vaker voorkomen laat ik hem ook inslapen.
Het is ontzettend moeilijk, om uberhaupt er alleen al over na te denken, ik denk er iedere dag aan, mede door de torenhoge rekeningen.
Maar ik heb 14 jr geleden voor dit paard gekozen en zolang als hij een waardig en prettig leven heeft zonder al teveel pijn probeer ik hem dat te bieden, koste wat het kost dat blijkt wel....
Maar......als de rek er bij hem uit is, zal ik hem niet laten lijden voor mijn eigen gemoedstoestand omdat ik hem niet zou willen missen of iets dergelijks.
Misschien gaat hij nog een paar jaar mee, misschien is morgen de dag dat het niet meer gaat..ik weet het niet...ik weet alleen dat een paard van 25 jr met zijn conditie er niet veel meer bij kan hebben en of het nu morgen is of over 2 jr ik zal hem niet meer proberen op te lappen of andere medicatie te geven daarvoor is er al teveel gebeurd.
Ellebel schreef:Ik denk dat de meeste tips al wel gegeven zijn. Ik kan vooral instemmen met Yamcha. Blijf rationeel, ik weet dat iedereen altijd zegt "als het tijd is weet je het en voelt het goed" maar geloof me, het voelt nooit goed, het voelt k*t. En daardoor ga je stiekem voor jezelf toch de grens verschuiven.