Peesblessure in de rug, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paul_H

Re: Peesblessure in de rug, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:06

Zoals het nu met Rose gaat, rijden we volgend jaar weer crossen. Ik mik erop over een maand of twee weer een serieuze dressuurproef en een echte springwedstrijd te rijden, en ik zou dan ergens in april of mei een eerste SGW kunnen rijden. Maar natuurlijk onder het voorbehoud dat ik Rose heel houd.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:11

Dat klinkt goed! Hoe lang duurt de blessure bij haar nu? Ik hoop voor je dat ze heel blijft :) Jij hebt ook meer dan genoeg pech gehad geloof ik zo.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:28

Ik ben in januari naar de veearts gegaan. Het ongemak kan ik toch wel verder terug in de tijd traceren - ik zie nu ook wat me destijds niet genoeg opviel om naar de veearts te stappen. En over dat "meer dan genoeg pech gehad": dat komt ervan als je de hobby wat uit de hand laat lopen :D . Nu heb ik met Rose de gelegenheid weer naar iets leuks toe te werken en dat maakt de frustratie van afgelopen jaar weer verteerbaar. Ik hoop dat jij dat binnenkort ook over jou en Vorstin kunt zeggen.

Renates85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:56

Vandaag is de dierenarts geweest. Ze heeft geen pees blessure in haar rug, maar.... Het zadel is dus toch niet goed!
Ik rij al een hele lange tijd op een slecht zadel ( half jaar geleden is de zadelmaker geweest om het natekijken en die heeft iets opgevuld en zei dat het prima lag)
Maar de DA zegt dat gewoon het hele zadel niet goed ligt, zelfs met opvullen niet! Dus in die zadelmaker heb ik niet meer zo veel vertrouwen. Doordat het zadel niet goed ligt, druk het op de schoft. En spant ze haar spieren in de rug anders aan, deze zijn nu beurs. Ook is er een grote spier in haar rug niet goed ontwikkeld, waarschijnlijk omdat ze die wil ontlasten.
Ook haar hals zit aardig vast, omdat ze deze ook weer anders is gaan gebruiken. Ze buigt niet meer goed in.

Advies van de dierenarts is:
- niet meer met dit zadel rijden
- een week rustig aan ( niet rijden) maar mag wel longeren/wandelen
- Bepaalde oefeningen dagelijks doen
- Pijnstiller/onstekingsremmer 5 dagen geven
- Over een week gaan opbouwen met longeren aan de pasoa
Zodat ze haar spieren weer gaat opbouwen!

Ik vind het echt heel zielig voor haar, en dat ik zo lang heb gereden met een toch niet passend zadel.
De DA krijgt goede berichten binnen over zadelpasservice Sta Rho, iemand van jullie ermee bekend?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:59

Hoe gaat het inmiddels met jullie paarden?

Bij mijn merrie is afgelopen week weer een echo gemaakt nadat ze wat ging staken onder het zadel. Ze heeft weer een nieuwe blessure en dit keer zag de scan er slechter uit als de vorige keer. 3/4 deel van haar rug was stuk/geirriteerd. Ze krijgt nu enkele maanden rust en dan zien we daarna wel verder. Ik moet over 10 weken terug voor weer een echo en aan de hand daarvan gaan we kijken hoe het verder moet.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:27

Dat klinkt alsof herstel nog lang gaat duren - sterkte. De rug en de voeten van Rose zijn nog steeds goed; alleen mag ik weer wandelschoenen aan want ze heeft een blessure aan het check ligament linksvoor (verkeerde beweging, verstapt of iets dergelijks). Ach ...

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:00

Mijn paard is niet meer in Bodegraven geweest. We zijn verder gegaan met een fysio omdat het probleem toch eerder van de spieren in de rug lijkt te komen. Het schiet helaas nog niet zo hard op, maar waarschijnlijk mag ik er in de eerste week van maart weer beginnen met opbouwen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:46

@aukelizzy: wat een domper!
Sterkte

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:09

@aukelizzy: wat een pech! sterkte er mee - kon de dierenarts nog een oorzaak bedenken?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:14

Waarschijnlijk toch even te snel opgebouwd, maar het kan ook best zijn dat ze zich (weer eens) vast gerold heeft in stal. Je zilt haar niet zien rollen in stal, totaal ongecontroleerd met veel herrie en "geweld" ;( Het is een nogal drukke merrie die zichzelf snel gek maakt. Tijdens de revalidatie leek haar rug het prima te houden. Tijdens alle controles geen centje pijn...Nu begon ze zomaar te staken terwijl het werk niet opgevoerd was.
Ze werkte nog geen half uurtje met veel stappen tussen door. Heb haar steeds lekker over haar rug laten lopen dus het was ook niet zo dat ze een verkeerde zelfhouding aan nam onder zadel...Tegelijkertijd had ze een virusje onder leden waardoor haar leverwaardes te hoog waren. Gooide het staken dus op dat virus en liet haar uitzieken. Daarna was ze zomaar gevoelig op haar rug zonder dat er ook maar weer een zadel opgelegen had...Waardeloos.
Nu neem ik geen risico meer en trek er flinke tijd voor uit. Ga niet eerder weer met een zadel in de weer voordat ik op de echo gezien heb dat alles compleet genezen is. De artsen zagen het nog wel positief in. Volgens hen is het een kwestie van tijd.

@ Paul_H; Dat van jou is ook ellendig. Soms lijkt er wel geen einde aan te komen :n

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:26

Aukelizzy schreef:
Je zilt haar niet zien rollen in stal, totaal ongecontroleerd met veel herrie en "geweld" ;(

Beetje vreemde zin. Was een woord vergeten. :o Moet zijn; Je zult haar niet normaal zien rollen in stal, altijd totaal ongecontroleerd met veel herrie en "geweld".

Dat krijg je als je sneller typt dan denkt en het niet goed terug leest :n Sorry....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:52

Hoe gaat het inmiddels met jullie paarden?

Mijn paard heeft goede en slechte dagen. De ene dag huppelt ze vrolijk rond en de andere dag heeft ze echt last van haar lijf. Ik mocht haar heel rustig aan een halster wat longeren, maar dit kan ze echt niet aan. De volgende dag zit er dan meteen weer zwelling in haar rug en loopt ze belabberd. Ik zit momenteel met haar in België op stage, maar over twee weken ben ik klaar en ik heb meteen een controle afspraak voor haar staan. Ben benieuwd hoe het er nu uitziet, want ik wordt er stilletjes aan wel een beetje moedeloos van. Ben inmiddels al bijna een jaar aan het dokteren met haar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 16:54

Ik heb vrijdag een controle en ze hopen dat die dan alles weer mag. Hij is nog niet helemaal zichzelf, maar gaat wel beter, dus hopen dat het ook zo is op de scan vrijdag

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:28

Ik heb geen idee hoe Vorstin er op de scan uitziet, maar ze loopt weer fantastisch! De fysio heeft wonderen gedaan. Ik ben echt blij dat ik ook andere mensen naar haar heb laten kijken. Mag sinds een maandje weer rijden. We doen nu om de dag 30 minuten tot 45 dressuren, lekker laag en over de rug, en echt die achterhand en rug aangespannen houden. Dat gaat behoorlijk goed!
Vorige week heb ik alweer gecrosst, en vandaag heb ik heerlijk een buitenritje gemaakt.
Hier zie je voor en na filmpjes:
[RIJ-ITP] Mijn stoere Vorstin @ opbouwen na blessure

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:29

Dames: ik hoop dat jullie binnenkort weer (of meer) vooruitgang kunnen melden. Hier is er weinig verandering. De rug is van Rose is nog steeds goed, de peesblessure linksvoor wordt wel minder maar heeft gewoon tijd nodig om te verdwijnen. Zoals ik al zei ... ach ...

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 07:22

Ook mijn paard heeft ups en downs.
Omdat hij buiten blijft racen en vooral hard remmen, blijft hij regelmatig wat gevoelig.
1 kant op is hij momenteel moeilijk te sluiten, vooral in de bochten, hij maakt dan wat taktfouten.
Baal er n beetje van maar niet buiten zetten is ook geen optie...
Morgen wordt hij weer gemasseerd.