Rhino in de buurt .....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Re: Rhino in de buurt .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 06:59

Wij mogen iig het erf weer af gelukkig.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:43

Vippie schreef:
Wij mogen iig het erf weer af gelukkig.

wij ook :D

en het meest vreemde is ... :?

Prinsenstad heeft het weekend na het laatste paard dat is ingeslapen bij het BGV, gewoon zijn springconcours gehouden maar sluit juist nú zijn deuren en heeft de kringkampioenschappen afgezegd. Juist nú alle stallen weer langzaam open gaan én er nergens geen nieuwe gevallen meer zijn.

:?

lovessamson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:19

in achtmaal (nl) is er ook bij een fries rhino geconstateerd. zoals marialva schrijft denk ik niet dat je hoeft te paniekeren zolang er maar geen contact plaats vindt tussen jouw paarden en besmette paarden, schoeisel of kleding. Hoop wel dat eigenaren van besmette paarden of mogelijk besmette paarden zo slim zijn zelf de paarden in quarantaine te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:21

lovessamson: is het al bevestigt door een DA of denken ze dat die fries rhino heeft?

lovessamson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:00

dierenarts kwam gisteren enten (visdonk rdl) en had het vernomen, geen officiele bevestiging maar ik vond het alarmerend genoeg om hier te melden. Weet dat er veel spookverhalen de ronde doen en wil zeker geen paniek veroorzaken maar waar rook is is vuur. volgens de da is er geen rede tot paniek mits je niet in contact komt met besmette paarden. Dit heb je uiteraard voor een groot deel zelf in de hand. Hoop wel dat het snel rustig gaat worden en niet rustig gehouden wordt.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:03

Zo lang er geen officiele bevestingen zijn, gelieve ze ook als zodanig op te schrijven. Dus NIET zeggen dat het er is, maar dat er onderzoek naar is. Zo voorkom je onnodig veel paniek. Door de rhino gevallen bij BGV in Pijnacker zijn enorm veel rhino verdenkingen geweest in de omgeving die tot op heden allemaal loos alarm bleken te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:03

Dan hoop ik dat alles wel mee valt en dat je er optijd bij bent... Ben wel blij dat je het zo vroeg al meld!

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:37

Dat de prinsenstad de wedstrijd dit weekend afzegd vind ik ook vreemd.. eigenlijk gaan alle stallen hier weer open, bgv in ieder geval maandag weer dus vraag me af waar de paniek daar nu vandaan komt.

lovessamson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:46

Eleonoor schreef:
Zo lang er geen officiele bevestingen zijn, gelieve ze ook als zodanig op te schrijven. Dus NIET zeggen dat het er is, maar dat er onderzoek naar is. Zo voorkom je onnodig veel paniek. Door de rhino gevallen bij BGV in Pijnacker zijn enorm veel rhino verdenkingen geweest in de omgeving die tot op heden allemaal loos alarm bleken te zijn.

mijn excuses hiervoor, ik wil zeker geen paniek veroorzaken! . Vind persoonlijk dat ook verdachte gevallen (in dit geval vernomen van da) zeker wel vermeld moeten worden. Er wordt veel stil gehouden en dat stoort mij meer dan de onnodige paniekveroorzakers! Zelf ben ik graag op de hoogte van de "vernomen" uitbraken.

Uiteraard is het te hopen dat het meevalt en dat het bij verdenking blijft!

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:28

Eigenlijk ben ik het wel met Samson eens, ookal heb ik een hekel aan paniekzaaien...
Maar hoe kun je nu je eigen EXTRA voorzorgmaatregelen nemen, als je niet eens te weten komt dat er in je omgeving verdachte gevallen van deze rhino ellende zijn...
Het is zeker wel een waarschuwing waard, alleen denk ik dat paniekgedoe veroorzaakt wordt door de wijze hoe iemand er zelf mee omgaat!! (als ik nu de telefoon pak en heel nederland ga afbellen om te vertellen dat er verdachte situaties zijn geconstateerd, dan weet je zelf dat aan het eind van de dag alle paarden al overleden zijn, want verhalen worden altijd in overtreffende vorm doorverteld)
Maar ik ben juist blij om te weten dat mensen mij waarschuwen zodat ik daar mijn eigen maatregeltjes voor kan treffen...
Paniekzaaien is niet handig, maar hier op bokt kunnen we elkaar tenminste ook informeren over de ernst van het geval, of dat het juist meevalt...
De praktijk bewijst al genoeg dat er ook mensen zijn die hun verantwoording niet nemen, en zo dus andere paarden juist in gevaar brengen... En dat vind ik eigenlijk erger dan wanneer er een x een loos alarm voorbij komt, want bij een loos alarm ben ik tenminste nog blij voor de betreffende mensen/stallen...

Maar goed, dit is mijn mening, en ieder heeft recht op zijn/haar eigen mening!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:48

Als je dan iets wilt melden, dan wel DUIDELIJK vermelden of het een vermoeden is, of dat er testen gaande zijn vanuit een DA of het daadwerkelijk zo is.

lovessamson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:33

is inmiddels duidelijk toch ;)

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:38

Ik vind dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn!

Als ik ook maar denk dat het ergens fout zit, ga ik er beslist niet naar toe.

Heb zelf een paar jaar geleden op een stal gestaan waar rhino was en ik verzeker je, dat is niet fijn!
Ik wil het NOOIT meer meemaken!( helaas, die garantie heb ik niet)

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:48

AronenLoutje schreef:
Er staan op de vlielandseweg maar 2 personen met paarden dat ben ik en nog iemand anders, en daar is ook geen geval van rhino dus dit verhaal is weer een gevalletje indiaan ;)

Gelukkig. Ik schrok al. Gelukkig dus geen verdere uitbreiding.
Dank jullie wel voor de reacties :)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:02

Voorzorgsmaatregelen Blauw Gele Vendel opgeheven

De voorzorgsmaatregelen rondom manege ’t Blauw Gele Vendel in Pijnacker worden aan het einde van deze week versoepeld. Het terrein zal weer open gaan en lessen worden hervat.

In overleg met behandelend dierenarts Hogendoorn is vandaag besloten om de eerder genomen voorzorgsmaatregelen na het weekend te beëindigen. “We gaan er hierbij vanuit dat er zich de komende dagen geen nieuwe gevallen van Rhino voordoen” aldus bestuurslid Bert van de Mosselaar. De afgelopen weken is het manegeterrein in Pijnacker hermetisch afgesloten geweest. Ook is veel gecommuniceerd met omliggende bedrijven, verenigingen en organisaties. Alles met het doel verdere besmetting met dit - voor paarden gevaarlijke - virus te voorkomen.

Zondag a.s. na 18 uur mogen paarden/pony’s die eerder zijn vertrokken weer terugkeren naar hun stallen. Verder is het gehele manegeterrein vanaf maandag weer voor alle publiek toegankelijk. Vanaf dan starten ook weer de lessen voor eigen pony’s en paarden. De manegelessen worden na de zomervakantie weer hervat. “Het zou nu nog 1 week zijn voordat ook de manegepony’s zomervakantie krijgen. Na alle gebeurtenissen van de afgelopen periode geven we ze dit jaar die week extra rust”, aldus voorzitster Ineke van Schijndel. “Na de vakantie gaat alles weer volledig draaien. Ik kijk er naar uit!”. Wel geeft zij nog aan: “Vanzelfsprekend blijven we de komende periode nog wel extra waakzaam. Daarbij houden we nauw contact met onze dierenarts die ons in deze periode fantastisch heeft geholpen.”

(bron: website BGV: www.blauwgelevendel.nl)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:20

achtmaal..
als het echt 100% zeker diagnose is
wordt er dan iets naar buiten gebracht? :) achtmaal is niet ver van belgische grens, dus het is niet geheel onwaarschijnlijk..

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:17

in belgie is het volop aanwezig,en krijg het idee dat het steeds dichter bij komt.
vacineren kan en zeker bij drachtige merrie,s aan te raden ,maar waarschijnlijk wisten jullie dat al na zoveel pagina,s.
tegen de griep virus zeg maar is ook te vacc maar de neurologisch vorm is natuurlijk de erstigste daar is volgens mij niet goed tegen te vaccineren,zo snel mogelijk reageren en catariseren..temp in gaten houden maar das ook bij verkoudheidsvorm.
zorgen dat ze genoeg vocht en voeding binnen blijven krijgen.
ja ik ben er ook erg bang voor,vind het kriepie en je hoort er steeds meer van.
in belgie is het toch ook al verplicht om te vaccinerer hiervoor als je wedstrijd rijd.
dan is het na vier weken geloof ik een herhaling en dan half jaarlijks.
pff wat komt er tegenwoordig toch allemaal langst he..
hopelijk genezen alle paardjes gewoon ..of beter krijgen ze het niet..
alleen vrees ik dat het alleen maar erger gaat worden nu het zo in het rond grijpt..op naar goede genezing en dat ze maar snel beter vacc maken....

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:30

heey femke jij ook hier. tis echt erg nou he word nu toch wel beetje eng. paardjes blijven lekker thuis of op de wei toevallig 3dagen naar brabant maar zodra ze gaat snotteren goed in de gaten houden. naja ik hoor het wel

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 20:41

FF gegoogeld uit interesse:

Breaking Pijnacker - "Ondanks het positieve bericht eerder deze dag moeten wij helaas het openstellen van manege het Blauw Gele Vendel tot nader order uitstellen", dat schrijft Bert van de Mosselaar namens het bestuur van manege vanavond aan de media.

"Vrijdagmiddag bleek een van de pony`s verkoudheidsverschijnselen te vertonen en heeft de dierenarts besloten om neusslijm af te nemen en op te sturen naar de gezondheidsdienst voor dieren in Deventer. Tot nader berichtgeving blijven de eerder afgekondigde maatregelen van kracht."

Het rhino virus, dat vorige maand werd geconstateerd bij de manege aan de Monnikenweg, is een zeldzaam virus dat alleen tussen de paarden zelf kan worden overgedragen via het slijm van het dier. Twee paarden zijn eind juni overleden op de manege.

Bron: http://www.telstar-online.nl/nieuws.php?id=17370

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:05

:( :( :( net nu we weer naar buiten mogen.

lovezspekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:54

saltpepper schreef:
FF gegoogeld uit interesse:

Breaking Pijnacker - "Ondanks het positieve bericht eerder deze dag moeten wij helaas het openstellen van manege het Blauw Gele Vendel tot nader order uitstellen", dat schrijft Bert van de Mosselaar namens het bestuur van manege vanavond aan de media.

"Vrijdagmiddag bleek een van de pony`s verkoudheidsverschijnselen te vertonen en heeft de dierenarts besloten om neusslijm af te nemen en op te sturen naar de gezondheidsdienst voor dieren in Deventer. Tot nader berichtgeving blijven de eerder afgekondigde maatregelen van kracht."

Het rhino virus, dat vorige maand werd geconstateerd bij de manege aan de Monnikenweg, is een zeldzaam virus dat alleen tussen de paarden zelf kan worden overgedragen via het slijm van het dier. Twee paarden zijn eind juni overleden op de manege.

Bron: http://www.telstar-online.nl/nieuws.php?id=17370

De dierenarts had het niet besloten maar de eigenaar van de pony..
Hun waren 1 van de weinige die niet hun pony hebben getemperatuurd, dus weet je ook niet of hij koorts heeft gehad.
Toch denk ik niet dat het Rhino is.
en als het wel zo is, dan ben ik blij dat mijn pony daar niet staat !

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:16

heeft t neusslijmbij rhino nog een bepaalde kleur? of dat niet.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:06

cile205 schreef:
heeft t neusslijmbij rhino nog een bepaalde kleur? of dat niet.

Volgens mij is het geelgroen en kan het helder tot slijmerig zijn.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:53

niet zoals een normale snotneus die wit ziet dan...:)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:27

Juist.... En wat heeft dit voor gevolgen voor de omgeving?
Gaat alles toch weer open in omgeving Pijnacker?