Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:29

Als je 1 mg (pergolide??) moet gaan gebruiken dan toch langzaam opbouwen ernaar toe hoor anders is de overgang te groot voor je paard. Dus eerst rustig aan naar 0,5 mg en dan weer door naar 1 mg.
Hoe groot en zwaar is je paardje? Op welke basis is er besloten om 1 mg te gaan geven (neeee, ik ben helemaal niet nieuwsgierig ;) :D )?

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:46

Hahaha geeft niet hoor :D ben juist hartstikke blij hiermee

Even kijken ik kreeg een brief van me vee arts, daar staat in We starten met pergolide de laagste dosering van 0.002 mg/kg
dit houdt in 1 x daags voor Xanta 1mg ze weegt ongeveer 480 kg (soms iets meer :o )

Hoe lang met 0,5 opbouwen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:52

Als jouw paardje nog niet zoveel last heeft en zo klinkt het, dan zou ik eigenlijk (zelf!?) eerst gewoon naar 0,5 mg opbouwen en kijken wat dat al doet. Je wilt namelijk eigenlijk zo zuinig mogelijk aan de slag.
(Ons paard van 750 kg "doet" het namelijk ook al goed op bijv 1 mg terwijl hij "officieel" rustig 1,5 mg mag hebben.)

Stel je gaat wel gewoon naar de 1 mg opbouwen (omdat je dat zelf lekker toch wilt ;) ) dan zou ik per 0,25 of 0,5 beginnen en dat een paar dagen aanhouden (dag of 4 of 5) en dan met 0,25mg verhogen ook weer aantal dagen achter elkaar en dan weer met 0,25 omhoog naar 1 mg. En als je dan dus uiteindelijk 1 mg gaat geven en je wilt de overgang vergemakkelijken dan zou je het in 2 porties kunnen geven dus bijv 'smorgens en 's avonds. Dat hoeft niet, maar dan heeft het meestal minder impact op de eetlust van je paard.

Stel je wilt inderdaad naar de 0,5 mg opbouwen voorlopig en 1 maand of 1,5 kijken wat dat al voor je paard doet (dat kan natuurlijk zowiezo, is het niet voldoende naar je zin, dan kun je altijd nog omhoog!!) Dan begin je in de eerste week ook rustig aan liefst met 0,25 aantal dagen en dan door naar de 0,5 mg en vasthouden en kijken hoe je paard het doet.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:08

Thanks :D ik ga eerst even met de helft beginnen, want inderdaad hoger kan altijd nog. En rustig opbouwen +:)+ Luiter ik braaf he :+ :D Nee meid ik ben blij met deze tips het is voor mij ook allemaal nieuw

Ik vind haar inderdaad nog vrij goed het is dat ze die krullende vacht kreeg anders had je nog weinig gemerkt aan haar.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:11

He Monique, wat vervelend dat Xanta cushing heeft..!
Met Eviet ben ik ook eerst op gaan bouwen naar 1 mg en heb ik later, toen er duidelijk verbetering was, weer afgebouwd naar 0,5 mg. Voor sommige pony's is dat echt genoeg, ik denk dat Xanta wel lichter is dan Evita was.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:26

He ireentje hoe gaat het met jou?

Ja ik denk ook wel dat xanta lichter is. Oke, nou dan gaan we gewoon dat eerst proberen hoor. Hoe reageerde evita erop? Wat zag jij voor veranderingen?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:35

Ja het gaat wel weer goed met mij, in januari heb ik Evita in moeten laten slapen, maar dat had je misschien wel gehoord (paardenwereldje is klein ;) ). Ik heb nu sinds ca 1,5 maand weer een paard, een arabische merrie.

Is Xanta wel eens gewogen? Evita is in utrecht gewogen en was 448 kg, die hadden we ook vaak zwaarder ingeschat.
Staan jullie nog in schipluiden het haar of niet? Wel sneu hoor, ze is ook nog best jong!

Evita heeft op de pergolide eigenlijk niet negatief gereageerd, ik heb niet zo veel gemerkt. Ze bleef gewoon trek hebben enzo. Bij haar verdwenen de krullen die ze had op haar benen en de lange haren op haar lijf en ze werd ook weer veel vrolijker. Wat mij nog het meest verbaasde, en ik weet niet of het echt verband houdt, is dat Evita nooit meer last heeft gehad van haar artrose toen ze op de pergolide stond.. maar dat zou ook toeval kunnen zijn!

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:51

oh wat leuk joh wel een heel ander paardje he :D Ik sta niet meer in schipluiden, maar in wateringen en jij?. Ik heb het inderdaad gehoord van evita |( herinner nog goed onze oude tutten klupje op het land :D

Meid zeg er eens wat van, xanta is best wel stijfjes dus kijken wat het doet. Ik houd je in ieder geval ervan op de hoogte.

Ze is pas 16 dus inderdaad wel jong . Ze hebben haar laatst gemeten op 480 ongeveer hihi is ze toch zwaarder. Evita was natuurlijk wel een sjiek dametje

Ireen_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:59

sjieke boerin ;) haha, echt slank was ze ook niet hoor!
Ja het oude tuttenclubje op het land.. :D Dat was een leuk groepje, Evita was altijd helemaal weg van Xanta.

Ik ben vorig jaar verhuisd naar noord holland, lekker aan de duinen.

Hopelijk gaat Xanta ook wat beter lopen, pergolide kan zeker invloed hebben op zere spieren door het hoge cortisol gehalte!

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:48

hahaah ohhh boerin :D vond het altijd wel een sjiek dametje, in ieder geval heel erg lief

Ik ben benieuwd ja, hopen dat ze wat minder stram wordt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:05

Xantaatje schreef:
oh wat leuk joh wel een heel ander paardje he :D Ik sta niet meer in schipluiden, maar in wateringen en jij?. Ik heb het inderdaad gehoord van evita |( herinner nog goed onze oude tutten klupje op het land :D

Meid zeg er eens wat van, xanta is best wel stijfjes dus kijken wat het doet. Ik houd je in ieder geval ervan op de hoogte.

Ze is pas 16 dus inderdaad wel jong . Ze hebben haar laatst gemeten op 480 ongeveer hihi is ze toch zwaarder. Evita was natuurlijk wel een sjiek dametje

Wateringen, dat is dichtbij, sta in Leidschendam ;) Ben net van Rijswijk naar Leidschenveen verhuisd.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:18

joh ? wat leuk , waar sta je in leidschendam?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:48

Onze Jelke van de foto van een pagina eerder staat sinds woensdag op 0,25mg pergolide. Hij is ontzettend suf en eet nu ook slecht. Kent iemand deze bijwerkingen? Ik vind hem er nu nog niet beter van worden, maar ik snap dat het eerst moet gaan werken. Hoelang duurde het voor jullie verbeteringen zagen?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 12:33

Paar weken (3/4), meeste worden eerst slechter :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:42

haboshof schreef:
Onze Jelke van de foto van een pagina eerder staat sinds woensdag op 0,25mg pergolide. Hij is ontzettend suf en eet nu ook slecht. Kent iemand deze bijwerkingen? Ik vind hem er nu nog niet beter van worden, maar ik snap dat het eerst moet gaan werken. Hoelang duurde het voor jullie verbeteringen zagen?

Wanneer geef je de pil? Paarden worden meestal misselijk een half uur tot een uur na het geven van de pil. Je kunt dus het beste de pil geven na het eten (zodat je weet dat het eten al binnen is) of echt vlak voor het eten zodat de misselijkheid nog niet heeft toegeslagen en ze gewoon hun eten op eten.
Paarden moeten echt even wennen, de hormonen worden natuurlijk overhoop gegooid, paarden kunnen angstig zijn, duf, misselijk, duizelig en paranoia in het begin als ze moeten wennen en de eerste wijzigingen plaats vinden. Na 3 a 4 weken heb je vaak ook nog een dip en daarna gaat het langzaam maar zeker de goede kant op. Sterkte, ik hoop dat hij snel wat went en opknapt.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:50

Ik moet de pil in twee gedeeltes geven met 12 uur ertussen en dan na een dag of tien twee pillen . Hij krijgt het tijdens het eten.
Ik vind hem erg suf nu en hij loopt ook onzeker, maar hij is licht bevangen . |Hij kreeg ook pijnstillers en ontstekingsremmers, maar daar is hij nu vanaf.
Ik ben heel benieuwd wanneer ik verschil ga merken. Maar dat kan dus wel pas na een maand zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:03

Op zich zie je waarschijnlijk al eerder wijzigingen optreden maar de meeste paarden hebben rond 3 a 4 weken even een dip. Dan weet je dat je daar niet van hoeft te schrikken..

Hoe groot en zwaar is je paard dat je naar 2 pillen toe moet werken? En was je paard er slecht aan toe? Ben je direct op 1 pil per dag gegaan? Daar moet je paard echt wel aan wennen hoor, dat is best een grote stap in eens, vandaar dat hij suf is, etc. Idealiter had je ook naar 1 pil opgebouwd, maar goed, je kunt niet alles hebben en ik weet niet hoe je paard er aan toe was natuurlijk ;-)
Als je zo dadelijk naar 2 zou moeten toewerken zou ik dat in 2 stappen van een halve extra doen en niet ineens een pil erbij want dat is erg heftig voor een paard.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:26

Het gaat om een grote Fjord. Hij weegt ongeveer 480 kilo. Hij krijgt nu dus nog 0,25mg per dag en dat moet ik volgende week uitbouwen naar 0,50. In twee keer gegeven met 12 uur ertussen.Hij is er echt erg aan toe. Heeft bijna alle trammelant die bij Cushing hoort. Niet verharen, veel plassen, dikke buik, vet op de manenkam, nu dus ook nog bevangen. Heeft een Einschuessbeen gehad. Van het winter had hij een paar keer een soort toeval, ik dacht een hartaanval, maar de dierenarts zei dat het bij Cushing vaker voorkomt. Hij is erg stijf.Maar dat is er wel heel langzaam ingegroeid.Hij is nu 21 jaar.
Ik vind hem al meer dan een jaar niet goed. De dierenarts kwam steeds met een kuur antibiotica, en dat zo'n 4 keer per jaar. Kan niet goed zijn, volgens mij.

Maar nu wordt hij dus met Permax(pergolide) behandeld. Hij heeft net tien dagen Equipalazone gehad.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:47

haboshof schreef:
Het gaat om een grote Fjord. Hij weegt ongeveer 480 kilo. Hij krijgt nu dus nog 0,25mg per dag en dat moet ik volgende week uitbouwen naar 0,50. In twee keer gegeven met 12 uur ertussen.Hij is er echt erg aan toe. Heeft bijna alle trammelant die bij Cushing hoort. Niet verharen, veel plassen, dikke buik, vet op de manenkam, nu dus ook nog bevangen. Heeft een Einschuessbeen gehad. Van het winter had hij een paar keer een soort toeval, ik dacht een hartaanval, maar de dierenarts zei dat het bij Cushing vaker voorkomt. Hij is erg stijf.Maar dat is er wel heel langzaam ingegroeid.Hij is nu 21 jaar.
Ik vind hem al meer dan een jaar niet goed. De dierenarts kwam steeds met een kuur antibiotica, en dat zo'n 4 keer per jaar. Kan niet goed zijn, volgens mij.

Maar nu wordt hij dus met Permax(pergolide) behandeld. Hij heeft net tien dagen Equipalazone gehad.

Hij heeft precies dezelfde verschijnselen (inclusief Toevallen) als onze Willy had en die is 700 kg plus (en die krijgt 1 pilletje van 1 mg en in slechtere tijden 1,5 mg). alleen had Willy geen hoefbevangenheid.
Ik zou nog NIET direct naar 2 mg toewerken want op basis van zijn gewicht kan hij met 1mg normaliter makkelijk toe. Doet hij het na een maand of 2 nog niet goed genoeg op 1mg (qua verbetering) dan ga je liefst pas naar hogere dosis toe.
Ik realiseer me wel dat Willy niet bevangen was en jouw paard wel, maar ik zou het nog goed met je DA bespreken. 2 mg is namelijk 2 keer zoveel als de vuistregel dosis aan geeft.
De basisvuistregel (van kliniek in Utrecht) is gewicht * 0,002 = dosis. Dus 480 * 0,002 = 0,96mg dus 1 pilletje van 1mg is eigenlijk goed om mee aan de slag te gaan. Aangezien pergolide bijwerkingen heeft, wil je met zo laag mogelijke dosis zo veel mogelijk bereiken. En dus eigenlijk eerst kijken welk effect je met minder kan bereiken.

Ik zou ook zsm biomag (Paardendrogist) gaan geven, dat helpt namelijk tegen de stijve spieren die de overmate aan cortisol veroorzaken en ook tegen het ontstaan van hoefbevangenheid. Door de biomag (magnesium) te geven wordt de spierspanning beter, gaat je paard beter met suiker/ en vetverdeling om en voelt zich prettiger. Bij Willy constateerde DA/masseur direct dat zijn spierspanning sterk verbeterd was bij volgende bezoek toen Willy inmiddels magnesium kreeg en dat ie veel relaxter was dan eerder ;-)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:56

Dat vind ik nou een goede tip. Hier kan ik wat mee. Ik heb de indruk dat de dierenarts ook niet helemaal goed weet wat te doen en daarom zijn extra tips welkom.

Maar de dosis die hij nu krijgt is dus nog maar 0,25 mg/dag . Hij mag wel meer, begrijp ik. Ik wacht , denk ik, nog even af tot ik zie dat hij wat minder stijf en suf is voordat ik de dosis ga verhogen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:10

Het opbouwen van een dosis kan je rustig aan doen per 4 a 5 dagen achter elkaar de zelfde dosis en dan weer verhogen met 0,25mg en weer 4 of 5 dagen aanhouden totdat je op de dosis zit die je dus wilt aanhouden en verder wilt aanzien. In jouw geval zou dat dus 1mg kunnen zijn en daar kom je dan in ongeveer 16 tot 20 dagen oid.

De biomag is ook echt aan te raden hoor! Scheelt zoveel in stijfheid van de spieren.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:46

Mooi, ik ga dat Biomag bestellen, ben benieuwd, maar ik geef wel af en toe hier even een update hoe het met hem gaat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:57

Moet je zeker doen, vinden we allemaal interessant én kunnen we weer van leren en bovendien kan jij dan je verhaal ook kwijt (niet onbelangrijk!!)

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:50

Jens krijgt ook maar 0,25 mg..... je kan altijd nog omhoog vind ik

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:07

Ik gaf eerder aan dat ik met de lamicur gestopt ben...en jawel vandaag op zijn 23ste verjaardag liep hij zo met me mee,nog wel stijf en niet helemaal goed,maar er zit vooruitgang in! Ik heb nu ook 1,5 week geleden de pergolide verhoogt naar 1mg ,en merk dat hij nu echt op de juiste dosis zit(hij heeft nu echt de kuilen boven zijn ogen weer terug enzz..