[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:20

Gisteren gechecked en het plekje links voor was al een stuk minder, bijna dicht zelfs. Rechtsvoor is het iets groter (zijn 2 plekjes en iets hoger ook nog eentje) maar ook daar verbetering. Dankzij de uierzalf komen de brokjes ook goed los uit de haren. En Jippe stond weer heel braaf stil, los in zijn box <3 Dus weer gesmeerd met acederm en daarna een lik uierzalf. Vanaf vandaag gaat ie 24/7 het land in trouwens.

Dus is het wel mok? Nou ja, als dit helpt dan zorg ik er in elk geval voor dat het het niet kan worden...

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:44

Zilfstar schreef:
Gisteren gechecked en het plekje links voor was al een stuk minder, bijna dicht zelfs. Rechtsvoor is het iets groter (zijn 2 plekjes en iets hoger ook nog eentje) maar ook daar verbetering. Dankzij de uierzalf komen de brokjes ook goed los uit de haren. En Jippe stond weer heel braaf stil, los in zijn box <3 Dus weer gesmeerd met acederm en daarna een lik uierzalf. Vanaf vandaag gaat ie 24/7 het land in trouwens.

Dus is het wel mok? Nou ja, als dit helpt dan zorg ik er in elk geval voor dat het het niet kan worden...

waarom smeer je eerst acederm en dan ook nog uierzalf?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:56

Eerst acederm als behandeling en dat goed in laten werken. En dan voor hij de wei weer in gaat uierzalf om te zorgen dat er niet weer vocht in komt.
Heb ik ook met andere plekjes gedaan op zijn lip bijv (bijtwondje van paardenvriendje) en dat ging heel erg goed.

naadjuuuh

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:40

maar daar laat je dus wel een uur of langer tussen zitten?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:20

naadjuuuh schreef:
maar daar laat je dus wel een uur of langer tussen zitten?

Nee hoor. Acederm erop (uit tube) goed insmeren, hoeven krabben, even kroelen en uierzalf erop. Zodanig aanbrengen dat het erop ligt als het ware en de acederm eronder zijn werk kan doen. Heb ik geleerd als paraveterinair bij een bepaalde patient (hond, liep altijd door hoog gras, wond aan de buik. acederm erop, uierzalf erover heen ter bescherming van vocht e.d.) De werkende bestanddelen van Acederm werken best snel in.

Maar hoezo dan? Acederm werkt ook nog als er uierzalf overheen zit is mijn ervaring.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:33

Vorig jaar ook gereageerd hier. Mijn pony haar kootholtes waren verbrand en daardoor is mok ontstaan. Hier is ze erg kreupel van geweest, en met behandeling is het gelukkig over gegaan.
Wil nu een sunprotector kopen voor haar benen. Zoiets als dit: www.agradi.nl/product_thumbs_135/4062641.jpg

Of zijn er nog meer oplossingen?

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:54

Zilfstar schreef:
Maar hoezo dan? Acederm werkt ook nog als er uierzalf overheen zit is mijn ervaring.

nou dat vroeg ik me juist af.. het leek me zo gek om het er direct overheen te smeren.. omdat het toch eerst wel moet intrekken.. maar als jij zegt dat het juist heel goed werkt dan geloof ik je hoor

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:35

chronische dermatitis vd kootholte

oftewel, mok enzo..

Dermatitis van de kootholte ('mok') kan zich in diverse vormen manifesteren.
De minst ernstige vorm is de erythemateuze dermatitis, waarbij de huid van de kootholte rood en pijnlijk is(graad I). Bij de eczemateuze dermatitis is er sprake van vochtuittreding, waardoor er korstvorming in
de kootholte ontstaat (graad II). Als de ontsteking voortzet zal hyperplasie van de huid optreden, waarbij de sterk verdikte huid vaak in dikke plooien komt te liggen (graad III).
Bij de meest ernstige vorm, de verruceuze dermatitis (condylomateuze mok) is er sprake van een duidelijke hyperplasie met lokaal uitgebreide woekeringen (graad IV).

De laatste twee vormen worden doorgaans gezien bij rassen met veel behang zoals Friezen en koudbloeden en heeft mogelijk een heel andere basis, namelijk een afwijkend lymfvatstelsel (zie ook chronisch progressief lymfoedeem). Bij chronisch progressief lymfoedeem zouden namelijk de afwijkingen van het lymfvatstelsel primair kunnen zijn en de infecties met Chorioptes en/ofbacterien secundair.

Dermatitis van de kootholte is vaak pijnlijk en in ernstige gevallen zullen de dieren kreupel worden. Als ook mijten een rol spelen, zal jeuk optreden en kunnen de dieren gaan stampen, wrijven of zelfs bijten aan de benen.

De behandeling bestaat allereerst uit het verbeteren van de huisvestingsomstandigheden (een schone en droge stal) c.q. uit het verminderen van het wassen en afspuiten van de onderbenen. Zonodig moeten de mijten worden bestreden. In een vroeg stadium kan een behandeling met een ontsmettende shampoo (chloorhexidine 2%, povidonjodium shampoo)' een keratolytische zalf (salicylzuur vaseline 2%), een ontsmettende zalf (Betadine zalf) of een antibioticurnhoudende zalf worden ingezet.
Eventueel kan gekozen worden voor een zalf die ook corticosterolden bevat om een eventuele vicieuze cirkel te doorbreken.
Er is echter op dit moment geen antibioticum-corticosteroldhoudende zalf,
die geregistreerd is voor gebruik bij het paard, daarom wordt vaak gebruik gemaakt van geschikte oorzalfpreparaten van gezelschapsdieren of van uierinjectoren geregistreerd voor rundvee.

Vuistregel is om nooit langer dan 7 dagen lokaal te behandelen. Als er dan nog geen of onvoldoende effect is, kan een systemische behandeling
met antibiotica worden overwogen, eventueel met enkele dagen systemische corticosterolden om de vicieuze cirkel te doorbreken. Bij een diepe pyodermie moet de systemische antibioticakuur soms 6-8 weken worden doorgezet en wordt het dus een kostbare behandeling

Bron: artikel uit dier en arts, nr 4 2010:

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:08

Goeie info! :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:52

hallo, ik kopieer even iets uit het andere topic wat ik heb gezegd:
hebben jullie hier al eens van gehoord ? :)

hallo,

wat ook goed helpt voor mok zijn droogzetters!
een paar keer smeren en het is zo goed als verdwenen!

in droogzetters zit een soort antibiotica en is daarom alleen bij uw dierenarts te koop!

het is ook niet zo duur, een droogzetter kost 2,50 (bij onze dan) en zou ongeveer rond die prijs zitten!

jamiejd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:24

Het beste middeltje is nog steeds het strand! Mijn paard heeft ook wel eens mok , 3 keer in de week naar het strand en het is weg. :D

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:13

Hey, weten jullie of tandpasta echt goed werkt? hoor er wel eens wat van, had geen zinn om 120 paginas te lezen :o

knuffelnala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:21

haaayy,

ik heb even een vraagje aan iedereen!!
Mijn verzorgpony heeft ook mok aan haar achterbeentjes,
maar ik heb zaterdag een wedstrijd op haar kan ik haar gewoon wassen ondanks dat ze mok heeft??

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:22

Even dat jullie het weten knuffelnala en ik hebben het over dezelfde pony :P Ik heb ook wedstrijd zaterdag op haar <3

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:28

Je kan haar gewoon wassen ja ;) Zorg ervoor dat je de kootholtes GOED droog maakt! Succes met de wedstrijd.

knuffelnala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:08

monica08 schreef:
Je kan haar gewoon wassen ja ;) Zorg ervoor dat je de kootholtes GOED droog maakt! Succes met de wedstrijd.

Dankjee : *D

VitaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:20

hoi, mijn twee paarden hebben zelden mok. Maar als ze er een beetje last van hebben (meestal in de herfst als het land te nat wordt) dan smeer ik in met een mengsel van Derfen en vaseline. Het verdwijnt binnen twee dagen. Even een paar daagjes doen en dan is het helemaal prima. Derfen gebruik ik al voor zomereczeem, maar het werkt prima tegen mok. heb het besteld bij vidoma.nl (vanwege de handschoentjes die je erbij krijgt, want het STINKT)

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:19

Ik smeer het in met Ballistol. Dan is het zo weg.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:25

Pfff mn paard heeft nu weer allemaal korsten op zijn onderbenen van waarschijnlijk beestjes.
Soort gele vleoistof komt er uit als je het korstje er af haalt.
Zit ook op zn hoofd en een paar op zijn lijf.
Maak het elke dag schoon met betadineshampoo of dethol.

Weet iemand wat dit is en wat je er het beste aan kan doen?
(iemand nog Sebacil in huis? :P )

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:41

Mijn pony's hebben het sinds kort op hun achterbeen... Niet in de kootholte maar echt op het been, de haartjes laten ook helemaal los..

Heb niet echt ervaring met mok, maar zou ik het met betadine kunnen wassen en zodra het droog is, insmeren voor sudocréme?
Of hebben jullie andere (betere) suggesties? :)

Heb het topic wel half doorgelezen, maar er staan zoveel verschillende behandelingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie...

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:40

@ Amanda, ik vraag mij af of het daadwerkelijk mok is...
Aangezien het ook op zijn hoofd en lijf zit!
Korstjes moet je er absoluut niet afhalen! Alleen de schilvers die op een gegeven moment los tussen de haren zitten.
Ook echt niet iedere dag wassen met betadineshampoo, eens in de week of twee weken is al vaak! Het moet juist goed drogen!

@ Ntlie_
Ook bij jou vraag ik mij of het wel mok is, gezien de haartjes los laten, ik zou eerder denken aan een andere schimmel of bacterie.
IK zou de da even laten komen, die kan het het best beoordelen.
Er zijn zoveel verschillende behandelingen omdat er zoveel orzaken zijn waardoor mok kan ontstaan. Je moet eerst de oorzaak achterhalen, dan zeker weten wat het is, en dan behandelen.
HIer heb je denk ik toch echt een DA voor nodig.

Succes ermee!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:29

Graag even jullie advies;

Mijn paard (tinker, megasokken vanaf de sprong/voorknie) heeft chronische rasp. Het zit er al een paar jaar (misschien altijd al wel), het is geen grote plek en het zit direkt achter de voorknie. Ik vorig jaar nog eens een heel duur smeerseltje van de DA gehad (zijn eigen recept met een mengsel van cortisonen, anti-mijt, antibacterieel en antischimmel) kostte 100 euro maar hielp 0,0
Omdat de plek ook niet erger werd, heb ik het erbij gelaten.
Mijn paard staat overdag in een kort land en krijgt 's avonds hooi. Geen bix (dwz een paar korreltjes voor de rust op stal tijdens het voeren) of andere aanvullingen.
Ze heeft het maar aan 1 been en heeft geen jeuk.

Ik houd het wel in de gaten en vond het nu toch weer wat erger geworden, veel witte schilfers/korstjes en zelfs een heel klein wondje.

Mijn aanpak van de afgelopen week; ik heb eerst het lange haar weggeknipt en toen gewassen met betadine, toen een dikke laag acederm erop gespoten.
De 2e dag was er al veel verweekt; weer gewassen, voorzichtig zoveel mogelijk korstjes verwijderd, goed kort geschoren en toen een dun laagje sudocreme.
Sindsdien elke dag even schoonmaken met babyoliedoekje en een dun laagje sudocreme en inmiddels (dus na een week) zijn vrijwel alle korstjes weg.

De aanpak lijkt dus succesvol.
Maar; de huid is nog behoorlijk verdikt.
Ik ben bang dat als ik het nu weer laat zitten, het zo weer terugkomt. Vooral omdat ze het zolang gehad heeft.
Wie heeft hier ervaring mee; is het nu een kwestie van stug volhouden of moet ik toch nog maar weer de DA vragen om cortisonen?

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:36

beantsje schreef:
Graag even jullie advies;

Mijn paard (tinker, megasokken vanaf de sprong/voorknie) heeft chronische rasp. Het zit er al een paar jaar (misschien altijd al wel), het is geen grote plek en het zit direkt achter de voorknie. Ik vorig jaar nog eens een heel duur smeerseltje van de DA gehad (zijn eigen recept met een mengsel van cortisonen, anti-mijt, antibacterieel en antischimmel) kostte 100 euro maar hielp 0,0
Omdat de plek ook niet erger werd, heb ik het erbij gelaten.
Mijn paard staat overdag in een kort land en krijgt 's avonds hooi. Geen bix (dwz een paar korreltjes voor de rust op stal tijdens het voeren) of andere aanvullingen.
Ze heeft het maar aan 1 been en heeft geen jeuk.

Ik houd het wel in de gaten en vond het nu toch weer wat erger geworden, veel witte schilfers/korstjes en zelfs een heel klein wondje.

Mijn aanpak van de afgelopen week; ik heb eerst het lange haar weggeknipt en toen gewassen met betadine, toen een dikke laag acederm erop gespoten.
De 2e dag was er al veel verweekt; weer gewassen, voorzichtig zoveel mogelijk korstjes verwijderd, goed kort geschoren en toen een dun laagje sudocreme.
Sindsdien elke dag even schoonmaken met babyoliedoekje en een dun laagje sudocreme en inmiddels (dus na een week) zijn vrijwel alle korstjes weg.

De aanpak lijkt dus succesvol.
Maar; de huid is nog behoorlijk verdikt.
Ik ben bang dat als ik het nu weer laat zitten, het zo weer terugkomt. Vooral omdat ze het zolang gehad heeft.
Wie heeft hier ervaring mee; is het nu een kwestie van stug volhouden of moet ik toch nog maar weer de DA vragen om cortisonen?

Hej interessant dit.. het lijkt erop dat jou tinker hetzelfde heeft als mijn verzorgtinker.. Bij hem zitten er vooral vettige witte korsten, ook direct achter zijn voorknie en LV heeft hij er meer last van dan RV.. Ik zou er eigenlijk een keer een foto van moeten maken maar dit moment gaat het best redelijk en zie je niet echt wat het probleem is..

ik heb laatst weer goed gewassen met betadine en weer gesmeerd met hydrocortiderm en de korsten zijn nu bijna weg, maar er zitten nu wel weer heel veel kleine schilfertjes in zijn sokken..
De eigenares smeert er steeds efrata mokmouse op maar ik heb niet echt het idee dat dit goed werkt..

Als het nu redelijk goed gaat met de sudo.. zou ik daar nog even mee doorgaan en op een gegeven moment afbouwen.. goed in de gaten.. zeker als het chronisch is dan zijn ze er niet zomaar binnen een weekje vanaf..

ik ben benieuwd of het je gaat lukken hem mokvrij te krijgen.. succes in ieder geval! en ik hoor het graag of het lukt met de sudo

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:38

Ntlie_ schreef:
Mijn pony's hebben het sinds kort op hun achterbeen... Niet in de kootholte maar echt op het been, de haartjes laten ook helemaal los..

Heb niet echt ervaring met mok, maar zou ik het met betadine kunnen wassen en zodra het droog is, insmeren voor sudocréme?
Of hebben jullie andere (betere) suggesties? :)

Heb het topic wel half doorgelezen, maar er staan zoveel verschillende behandelingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie...

Lijkt inderdaad zoals soraya ook zei meer op een schimmel of mijten.. dat zou je door de DA kunnen laten onderzoeken door een afschraapsel..

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:57

@ beantsje: lastig... aan de ene kant heb ik het idee dat je net iets te veel doet... huid moet ook de tijd krijgen om te genezen.
Ik zou er zelf voor kiezen, 1 keer heel grondig te verzorgen, eerst goed schoonborstelen/knippen(of schere) dan 1x goed wassen (met betadineshampoo) en dan iets van een smeersel eropals je dat wilt (eventueel op advies van DA), en dan toch echt even laten rusten.

Misschien een tip, maak foto's... dan kun je zien of het daadwerkelijk veranderd na een week.
Als je het iedere dag ziet, kun je soms het verschil met een week niet meer goed zien!

Maar ja.. dat is wat ik zou doen.. het blijft lastig.. rot mok!