Dus is het wel mok? Nou ja, als dit helpt dan zorg ik er in elk geval voor dat het het niet kan worden...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zilfstar schreef:Gisteren gechecked en het plekje links voor was al een stuk minder, bijna dicht zelfs. Rechtsvoor is het iets groter (zijn 2 plekjes en iets hoger ook nog eentje) maar ook daar verbetering. Dankzij de uierzalf komen de brokjes ook goed los uit de haren. En Jippe stond weer heel braaf stil, los in zijn boxDus weer gesmeerd met acederm en daarna een lik uierzalf. Vanaf vandaag gaat ie 24/7 het land in trouwens.
Dus is het wel mok? Nou ja, als dit helpt dan zorg ik er in elk geval voor dat het het niet kan worden...
naadjuuuh schreef:maar daar laat je dus wel een uur of langer tussen zitten?
Zilfstar schreef:Maar hoezo dan? Acederm werkt ook nog als er uierzalf overheen zit is mijn ervaring.
beantsje schreef:Graag even jullie advies;
Mijn paard (tinker, megasokken vanaf de sprong/voorknie) heeft chronische rasp. Het zit er al een paar jaar (misschien altijd al wel), het is geen grote plek en het zit direkt achter de voorknie. Ik vorig jaar nog eens een heel duur smeerseltje van de DA gehad (zijn eigen recept met een mengsel van cortisonen, anti-mijt, antibacterieel en antischimmel) kostte 100 euro maar hielp 0,0
Omdat de plek ook niet erger werd, heb ik het erbij gelaten.
Mijn paard staat overdag in een kort land en krijgt 's avonds hooi. Geen bix (dwz een paar korreltjes voor de rust op stal tijdens het voeren) of andere aanvullingen.
Ze heeft het maar aan 1 been en heeft geen jeuk.
Ik houd het wel in de gaten en vond het nu toch weer wat erger geworden, veel witte schilfers/korstjes en zelfs een heel klein wondje.
Mijn aanpak van de afgelopen week; ik heb eerst het lange haar weggeknipt en toen gewassen met betadine, toen een dikke laag acederm erop gespoten.
De 2e dag was er al veel verweekt; weer gewassen, voorzichtig zoveel mogelijk korstjes verwijderd, goed kort geschoren en toen een dun laagje sudocreme.
Sindsdien elke dag even schoonmaken met babyoliedoekje en een dun laagje sudocreme en inmiddels (dus na een week) zijn vrijwel alle korstjes weg.
De aanpak lijkt dus succesvol.
Maar; de huid is nog behoorlijk verdikt.
Ik ben bang dat als ik het nu weer laat zitten, het zo weer terugkomt. Vooral omdat ze het zolang gehad heeft.
Wie heeft hier ervaring mee; is het nu een kwestie van stug volhouden of moet ik toch nog maar weer de DA vragen om cortisonen?
Ntlie_ schreef:Mijn pony's hebben het sinds kort op hun achterbeen... Niet in de kootholte maar echt op het been, de haartjes laten ook helemaal los..
Heb niet echt ervaring met mok, maar zou ik het met betadine kunnen wassen en zodra het droog is, insmeren voor sudocréme?
Of hebben jullie andere (betere) suggesties?
Heb het topic wel half doorgelezen, maar er staan zoveel verschillende behandelingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie...