[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 17:00

Als luchtzuigers dood zouden gaan van luchtzuigen dan zouden er meer op rare manieren dood gaan. En dan zou dat bekend zijn.

Ik denk dat het meer andersom is, dier voelde zich niet fijn, is gaan luchtzuigen. Dan zijn er altijd wel mensen die roepen zie je wel.. is van het luchtzuigen...

Zoals een luchtzuiger die koliek krijgt ook altijd koliek zou krijgen van het luchtzuigen volgens sommigen. Maar niet-luchtzuigers krijgen net zo vaak gaskoliek als luchtzuigers. Kortom: lekker flauwekulverhaal weer.

en mijn luchtzuiger heeft nooit koliek gehad (behalve veulenkoliek toen het veulen draaide) en andere paarden op stal dus weer wel. Zonder dat ze luchtzuigen... Zucht zou ik zeggen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:07

Bij ons op stal staan ook wat oudjes (van rond de 20) giga te zuigen en hebben nog nooit problemen met koliek of wat dan ook gehad! Eéntje trekt bijna de box wand eruit als hij zuigt!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:12

Toevallig is vandaag de gebitsverzorger bij mijn paard geweest :D Over haar korte snijtanden was hij helemaal niet negatief, gelukkig, volgens hem was het niet eens extreem kort. Ook is hij ervan overtuigd dat dit niet voor problemen zorgt.
Alleen wanneer de boven- en onderkiezen zodanig slecht op elkaar aansluiten en er ook van de snijtanden wat af zou moeten om het hele gebit weer recht te maken, zou het voor problemen kunnen zorgen omdat je bij korte snijtanden sneller kans hebt in het leven te zitten (en als dát zo zijn, zouden we er een probleem bij hebben, zei hij). Maar bij een 'normaal' gebit is er geen enkel probleem met korte(re) snijtanden.

En mijn paard zuigt al sinds veulen, en flink ook. In d'r hele leven 2 x koliek gehad waarvan 1 x gaskoliek en de andere krampkoliek (ijs gegeten o.a.) en voor de rest nooit. Na 14 jaar nog steeds in leven :D

Brynfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 20:10

Citaat:
zoek een andere stal. Zo simpel is het eigenlijk wel.
Helemaal me eens!
Citaat:
Deze stalhouders hebben helemaal geen verstand van luchtzuigers. Om te beginnen zouden de meesten eerst wat meer verstand van paarden moeten hebben/krijgen, om uberhaupt te voorkomen dat paarden lucht gaan zuigen!! Een beetje paardenman/vrouw, weet dat ieder paard minimaal 1 tot 1,5 kilo hooi/ruwvoer per 100kg LG moet hebben, verdeeld over meerdere porties per dag, om zo hun speeksel produktie en dus daardoor hun maagzuur en zuurtegraaad op peil te houden.
Bij de meesten word veel te royaal in krachtvoeders gevoerd en krijgen ze vaak niet eens een derde van de aantal kilo's hooi/ruwvoer.
Om hun maagzuur op pijl te houden gaan sommigen dus van de pijn in hun slokdarm staan luchtzuigen. Verveling kan ook een grote ro spelen, daar een paard van nature 17 uur per dag hoort te kauwen.

Citaat:
Luchtzuigers moeten onbeperkt wat de eten hebben. Hooi dus.. of eetbaar stro. Op vlas staan is voor een luchtzuiger geen goed idee. Niet alleen luchtzuiger moeten onbeperkt kunnen kauwen, alle paarden....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:01

Misty_MMS schreef:
Heeft 1 van jullie paarden serieuze gebitsproblemen door het luchtzuigen, of maak ik me hier nou zorgen om niks?
Weten jullie toevallig ook of tanden weer aangroeien als de nieuwe luchtzuigplek zachter is?

Toen onze merrie een kleine 2 jaar terug hier kwam, had ze nagenoeg geen boventanden meer. Wij hebben om de staldeur tapijt gemaakt, zodat ze daar een 'zachte' luchtzuigplek heeft. Inmiddels zijn haar boventanden ca. 1 cm lang, dus lekker gegroeid. Overdag staat ze in de wei. Van een giga luchtzuiger die ze was toen ze kwam, zuigt ze nu alleen nog tijdens en even na het eten op stal.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:41

Graag zou ik advies willen wat te doen bij onze luchtzuigende pony.

De pony hebben we nog niet heel erg lang en het luchtzuigen was bekend. In het begin zuigde ze alleen in de box, omdat ze in het land en de bak niks heeft om te zuigen. Maar sinds 2 a 3 weken zuigt ze op de kont van onze shet. Dit dit ze zowel in het land als in de bos of in de bak. Of er nu wel of geen ruwvoer ligt. Ze zuigt er niet minder om. We noemen haar gekscherend wel eens Junky, omdat het soms net een verslaving lijkt.

We hebben al zitten denken aan een band, maar daar voel ik mezelf toch niet helemaal pretiig bij. In ieder geval moet er snel wat gebeuren, want anders zal de pony weer weg moeten. De shet leid er nu ook onder en dat is niet de bedoeling natuurlijk.

Even wat achtegrond informatie:

Ze staan hier altijd buiten, alleen bij regen en winterdag komen ze in de avond in de box. Overdag staan ze in bijna alle weeromstandigheden buiten ( zware storm of onweer niet )

Ze staan met heel warm weer in het weiland, en daar zuigt ze net zo veel. Dan komen ze rond een uur of 11 in de bak met ruwvoer voor de nacht.

Of ze staan met minder warm weer alleen in de bak. Bij gebrek aan veel land, ben ik op het gras zuinig voor het echt warme weer. Als ze in de bak staan krijgen ze 'smorgens, 's middags en 's avonds ruwvoer. En dan zulke hoeveelheden dat bij de volgende voerbeurt er nog een klein restje over is van de voerbeurt ervoor. Ditzelfde geld als ze in de boz staan.

Aan het ruwvoer ligt het zeker niet. Meer kan ik niet voeren, dan kan ik het beter gelijk op de mest bult flikkeren. Krachtvoer krijgt ze bijna niet. Alleen in de box als het grote paard een schep brok krijgt, krijgen de pony en shet een handje brok.

Is dit een harnekkige verslaving of is er nog hoop?

O, de pony ziet er verder goed uit, eerder iets te dik dan de dun.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 16:52

Mijn paard nam de kont van haar veulen.. Maar die liep gewoon weg op het laatst. dus ik vraag me af of de shet het wel zo erg vindt. Maar goed: smeer de kont van de shet in met hertshoorolie of een ander goedje dat behoorlijk stinkt en vies smaakt. Spul voor antibijt van de staart?

Of gewoon een draadje tussen die twee spannen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:04

Draadje is geen optie, omdat dan het paard de pony weer gaat opjagen. Daar is de pony ook voor bijgekomen en dat gaat allemaal goed nu. De box moet zowiezo nog veranderd worden, daar zijn we al druk mee bezig.

Ik zal eens wat op zijn rug en kont smeren kijken of dat helpt, de pony kan het wel niet erg vind, elke keer gedruk op je rug en kont is slecht voor de rug van de pony. Nu wordt er wel is waar niks mee gedaan, maar ik wil geen pony met rugpijn omdat er op gezogen wordt ( wat met flinke kracht gaat trouwens, op sommige moment druk de rug helemaal weg onder druk die de pony geeft )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 17:58

of je maakt een fijne luchtzuigplek buiten..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:26

Ja, sla gewoon een houten paal in de grond. Is bij mij altijd prima bevallen. Als die op de goede hoogte is zal je pony daar wel de voorkeur aan geven boven de shet. Maak er desnoods alvast een randje in zodat het helemaal lekker zuigt. :D

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:52

Dat zou anders ook wel een optie zijn, maar helaas heeft de pony lichte exceem, wat ik nu goed aan het behandelen ben. Een paal in de wei, ben ik bang dat ze zich weer kapot schuurt en ze komt er net weer een beetje mooi pijn en jeukvrij bij te staan. Tja het is een opknappertje, maar dat is het straks allemaal waard :D

In principe kan ze ook op de drinkbakken zuigen, maar dat doet ze dus niet. Ik ga eerst anti bijt proberen, misschien dat ze dan de drinkbakken in het land pakt.

En ik denk dat ik toch ook maar even ga kijken of een kuur van dat composium gaat helpen. Wellicht dat er wat niet lekker is in de maagflora. Als dat verlichting geeft ben ik daar wel voor in.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:04

Zie deze link http://www.pavo.nl/gedrag/stalondeugden.html
Hele mooie uitleg over luchtzuigen, Hierdoor heb ik een hoop rust gekregen.
Ook kun je gerust Pavo eens mailen wat te voeren voor maag darm verbetering en juiste voerbalance voor je paard of pony die luchtzuigt. Heb ik ook gedaan en super uitleg gekregen waardoor ik nu op een specifieke brok sta wat lichtverteerbaar is en beschermend is voor maag en darmen.
Vaak zeggen ze dat deze paarden koliek gevoeliger zijn wat waarschijnlijk ook zo is wat al de reden geeft tot luchtzuigen bij deze paarden. Zie je ook in bovenstaande link uitgelegd!

Kortom niet het gevolg willen verhelpen maar de oorzaak.
En die gekke banden die laat ik vrolijk in de winkel liggen na al die verhalen erover. :)

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:12

Het paard van mijn vriendin staat bij mij op stal en is ook een behoorlijke luchtzuiger, hij heeft dit meegekregen toen hij van de pensionstalling kwam (manege, 23 uur per dag op stal |( )..Hij doet het vaak uit gewoonte en met stress, wanneer ik mijn paard ga rijden moetie op stal en dan gaat hij luchtzuigen..
Nu smeren wij een goedje tegen kribbebijten op de voer en waterbak en dan doet hij het niet meer..
Hij heeft er nooit koliek van gekregen (22 jaar oud)..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 10:24

is happy met de tekst van Pavo. Heel langzaam begint het toch door te dringen dat luchtzuigers gewoon normale paarden zijn i.p.v. gevaarlijke stalgebrek overbrengende monsters die iedere dag koliek krijgen.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:30

@ Anya ja geweldig he hoe ze dat omschrijven!
Vooral dat ze zo ondeugend nog niet zijn haha.....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 10:32

ja precies.. Maar ik weet nog dat ik hier op bokt het eerste onderzoek over luchtzuigers publiceerde. Dat ging toen nog met rennies. Volgens mij kreeg ik heel bokt over me heen toen ik schreef dat die band dus mooi afging en ik rennies ging voeren ;)

Sinds die tijd is er echt veel veranderd al.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:35

Gelukkig is er een hoop veranderd en dat het paard minder zuigt dmv de rennies zegt al genoeg waar het probleem ligt! Net als jij zij in je pb! Alleen jammer dat luchtzuigen verslavend is en het dan blijvend blijft

Maarja ik rook ook en heb ook moeite om te stopen denk er ook gelukkiger van te worden ;)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:40

Gister avond is het vrij goedgegaan. Ik heb hem niet gehoord. Toen we ze gingen voeren begon ze wel weer, maar aan het hout ipv de pony. En tussen de happen kuil door.

De shet had allemaal gras op zij rug :+ Zag er wel erg hilarisch uit!

De staart van Esprit ziet er ook erg goed uit, alleen de manen kam is wel verslechterd. Hij krapt zich als een hond kwam ik achter. lenig is ze dus wel!

Wel heb ik het idee dat ze meer zuigt als we er bij zijn, maar dat kan ook zijnomdat ik er dan op let. Ze heeft echt hsar goede en slechte dagen in ieder geval.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:16

ik meld me hier ook weer eens (lang geleden)
ik heb een fjordenmerrie van 10 die zuigt al vanaf dat ze 1,5 ofzo is
ik was 13 toen ik haar als veulen kreeg en mijn ouders wisten niks van paarden, paardje stond 22 uur op stal en als ik uit school was en 's avonds na het eten haalde ik haar uit stal.... (veel te weinig natuurlijk voor een veulen)

de kwaliteit van het hooi was op die manege erg slecht en er werd 2 of 3 keer per dag gevoerd...

buurman deed kribbebijten en mevrouw begon daar ook mee, maar al snel ging het over in luchtzuigen...

ik heb jaren een band om gehad tot hij zo strak moest dat ze 2 x flauw is gevallen... ze stond haast horizontaal te zuigen...

toen was het klaar met die band... heb hem nooit meer om gedaan

begon haar steeds meer buiten te zetten, maakte de paddock daar zuig-vrij (lint op de palen ipv ervoor)

sinds oktober/november heb ik een eigen stal en staat ze sinds maart/april 24/7 buiten, inloopstal komt nog, met 24/7 een baal hooi/kuil tot beschikking (ik heb ook niet erg veel weiland)

en ze zuigt vrijwel niet meer....

kortom mensen met zuigers, zorg dat je paard 24/7 buiten staat (met inloopstal en minimaal 1 vriendje), zorg dat hij goed in zijn velletje zit (laat de fysio eens komen, die komt bij mij standaard nadat ik haar ooit verrot gereden heb en anders ben gaan rijden, om te kijken of het nu goed blijft gaan), wissel niet teveel van voer en bovenal zorg voor continue ruwvoer... mijn merrie is op het moment ook baggervet, maar daar komt wel weer verandering in zodra ik een bak heb...

ze kan prima luchtzuigen op de ruif waar het hooi in zit, doet ze ook namelijk als deze leeg is...

dus dat is een positief berichtje van mij :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 22:43

cindy goed joh!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:11

Fijn dat het allemaal bij jou heeft geholpen! Waren idd niet zulke fijne omstandigheden.. Mijn pony heeft ook op een stal gestaan, maar wel veel in de weide en toch begon ze het te doen. Nu ik haar heb is ze veel meer de weide op gegaan en doet het ook minder nu. Helaas blijft ze het doen, ook met hooi en als er iets verandert of gebeurt etc. Dus die staat wel met band, gelukkig doet ze het dan veel minder. Ik heb een vraagje, Twister [de luchtzuiger] die kribbe bijt al zo lang dat haar boven voor tanden schuin zijn afgesleten en nu dus begint met het tandvlees. Ze doet het nu al stukken minder maar dit lijkt mij erg onprettig. Valt hier iets aan te doen?
Groetjes.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:53

een band is alleen maar symptoom bestrijding en is gewoon zielig..... ik vind het zelfs dierenmishandeling....
sinds ik erachter ben wat die allemaal doet.... en hoe het anders kan, mensen die een band om doen weten gewoon nog niet beter

er is alleng bewezen dat het paard er geen koliek van krijgt (want dat komt geloof ik door de gassen die het mee naar binnen krijgt tijdens het eten) en het is ook niet overdraagbaar....
dus dan denk ik 'laat hem dan lekker dat sigaretje roken als hij zich daar beter door voelt'

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:06

CindyUniek schreef:
een band is alleen maar symptoom bestrijding en is gewoon zielig..... ik vind het zelfs dierenmishandeling....
sinds ik erachter ben wat die allemaal doet.... en hoe het anders kan, mensen die een band om doen weten gewoon nog niet beter

er is alleng bewezen dat het paard er geen koliek van krijgt (want dat komt geloof ik door de gassen die het mee naar binnen krijgt tijdens het eten) en het is ook niet overdraagbaar....
dus dan denk ik 'laat hem dan lekker dat sigaretje roken als hij zich daar beter door voelt'

Maar dit is niet het probleem waar ik nu mee zit, namelijk haar tanden. Als het namelijk nog verder zo doorgaat bijt ze haar tandvlees kapot en dat probeer ik nu te voorkomen. Er is écht geen mogelijkheid voor 24 uur weide omdat dan de andere twee kleuters er door heen gaan en ze is al gevoelig voor eiwitten in het gras vanwege zomer eczeem.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:15

wat je kan doen is een buis eroverheen doen, dan sluiten de tanden niet zo snel. Meer kan je niet doen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 23:16

rubber. of zeil of iets dergelijks op de luchtzuigplek. Beschermt de tanden.