[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:04

Focussed schreef:
gelinn schreef:
hallo bokkers.

mijn pony geeft melk zit heel raar in de vacht heeft constant rotstraal die niet wil over gaan (gaat inmiddels wel wat beter ermee dan eerst) en ze krijgt genoeg beweging per dag maar ze is gewoon lusteloos wil niks als ik haar buiten zet gaat ze voor het hek staan en zet geen stap meer verder!
vee arts er vorige week bij gehaald en die verwachte aangezien hoe ze deed en haar symptomen dat ze wel zeker cushing had is dus bloed afgenomen maar haar bloedwaarden zijn goed. dus geen cushing..
dus op het moment weten ze niet wat ze heeft..en ik ben momenteel ook ten einde raad!
weten jullie misschien wat het kan zijn?

groetjes!

Nogmaals, laag ACTH zegt niet altijd wat, voor dit soort paarden wordt de TRH stimulatie test geadviseerd, met deze test kun je veel nauwkeuriger zeggen of je paard Cushing heeft.
Of zoals ik heb gedaan, beginnen met medicijnen en dan zul je snel genoeg zien of je paard verbetert of niet.

Wat was de waarde. Er staat namelijk niks over.

Maar als laagste 20 is, dan hebben toch onwijs veel paarden cushing.
Het is dat ik geen geld teveel heb, anders had ik mijn andere pony ook wel willen laten testen.
Die 0,0 symptomen heeft.
Maar misschien moet je niet altijd naar symptomen kijken.
Om een stom voorbeeld te geven.

Ooit op school moest elk groepje een ziekte beeld in kaart brengen.
Daarover vertellen, etc.. Dingen als border line, en nog veel meer.
Dan ga ineens denken, A dat heb ik ook. en bij andere ziekte beeld. Getsie dat doe ik ook.
Zo kun je jezelf ook gekker maken dan het werkelijk is.

gelinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:07

Focussed schreef:
gelinn schreef:

Nogmaals, laag ACTH zegt niet altijd wat, voor dit soort paarden wordt de TRH stimulatie test geadviseerd, met deze test kun je veel nauwkeuriger zeggen of je paard Cushing heeft.
Of zoals ik heb gedaan, beginnen met medicijnen en dan zul je snel genoeg zien of je paard verbetert of niet.

haar waarden waren 16 ? dat was het enige wat ik kreeg te horen.
en ze wilden haar anders 6 weken op speciale vitamines zetten..kijken of dat verbetering gaf of ze dan geen vitamines te kort kwam..maar de mensen op stal zijn nu bang dat wat ze heeft besmettelijk is..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:08

Ik denk eerlijk gezegd dat de symptomen veel belangrijker zijn dan de ACTH waarde.
Zeker omdat het nieuwe advies voor de diagnose van Cushing is: Heeft uw paard wel symptomen maar geen verhoogd ACTH gehalte? Laat het paard dan testen via een TRH stimulatie test omdat de kans groot is dat het paard WEL Cushing heeft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:57

Ja Focussed, dat denk ik ook. Die hele ACTH test zegt misschien veel minder als we denken. Zeker ook omdat sommige paarden al bij net verhoogde ACTH waardes mega veel klachten hebben en andere paarden bij behoorlijk hoge waardes amper tot geen klachten.

SuperRoos

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:59

Boel pagina's weer om bij te lezen zeg..
Ik heb in ieder geval geregeld dat Fiek even uitstel krijgt met enten.. Eerst eens zien of hij een beetje wil stabiliseren in de winter..

Dookia, super dat hij wat eet!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:00

Dat is vooral heel goed te zien in vele uitslagen van de ouwetjes bij mijn paard op stal!

Edit: dat slaat op het bericht van Maris hierboven...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:03

Imago01 schreef:
Dat is vooral heel goed te zien in vele uitslagen van de ouwetjes bij mijn paard op stal!

:o? Wat is er goed te zien ?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:31

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:33

Maris schreef:
Imago01 schreef:

:o? Wat is er goed te zien ?

Zeker ook omdat sommige paarden al bij net verhoogde ACTH waardes mega veel klachten hebben en andere paarden bij behoorlijk hoge waardes amper tot geen klachten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 01:27

Douraque schreef:
Nee:
Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Dus vanaf een waarde van 20 al Cushing en zeker icm met de symptomen

Jullie lezen het verkeerd: als een paard tussen 20-40 test dan is Cushing NIET ZEKER, maar wel mogelijk. De arts beoordeelt dan verder de klinische symptomen en verbindt daaraan het medicatie advies. Zit het paard boven de gestelde grenswaarden dan is Cushing pas echt zeker.

In het geval van een testuitslag van 23 dan kan er sprake zijn van Cushing maar het hoeft niet. Het is wel aan te bevelen om later in het jaar opnieuw te testen en de uiterlijke symptomen goed in de gaten te houden.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:44

Jannepauli schreef:
Douraque schreef:
Nee:
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Jullie lezen het verkeerd: als een paard tussen 20-40 test dan is Cushing NIET ZEKER, maar wel mogelijk. De arts beoordeelt dan verder de klinische symptomen en verbindt daaraan het medicatie advies. Zit het paard boven de gestelde grenswaarden dan is Cushing pas echt zeker.

In het geval van een testuitslag van 23 dan kan er sprake zijn van Cushing maar het hoeft niet. Het is wel aan te bevelen om later in het jaar opnieuw te testen en de uiterlijke symptomen goed in de gaten te houden.

Nou je haalt me de woorden uit de mond !
Ik ben van plan als het weer gratis is zo wie zo te laten testen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:05

Jannepauli schreef:
Douraque schreef:
Nee:

Als je hoger zit dan 29 en in het najaar hoger dan 47 dan is er wel zeker sprake van cushings.

Maar die ondergrens van 20 (en 37) is er ook weer niet voor niets gekomen, dan is er wel gerede twijfel dat een paard cushing zou (kunnen) hebben..
Een diagnose is altijd pas compleet als je ook naar het beeld en de symptomen van het paard kijkt inderdaad.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:39

Dank je wel JP en fargo, zo is het duidelijker !

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:41

Inderdaad dank, veel duidelijker zo. Maar feit blijft dat je de ACTH waarde in combinatie met de symptomen moet bekijken. Als je paard onder de grenswaarde valt, maar boven de 20 en de symptomen vertoond, is het dus handig om die andere test te doen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:46

Douraque schreef:
Inderdaad dank, veel duidelijker zo. Maar feit blijft dat je de ACTH waarde in combinatie met de symptomen moet bekijken. Als je paard onder de grenswaarde valt, maar boven de 20 en de symptomen vertoond, is het dus handig om die andere test te doen

Tenzij de symptomen natuurlijk zo overduidelijk zijn dat het de moeite is om gewoon te starten met medicijnen, die optie wordt niet voor niets in amerikaanse artikelen ook wel genoemd hoor niet persé in relatie met acth waarde maar überhaupt bij twijfel en veel symptomen.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:06

update vanmorgen heeft hij beetje gras mogen eten maar zijn toestand gaat toch nog achteruit, hij weigert nog altijd alles van hooi en ook krachtvoer.
vanmorgen zijn we begonnen met een kuur flagyl en vanavond krijgt hij 3 zakken plasma.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:09

Ze weten dus nog niet wat er aan de hand is ? Geen zand in de darmen ? Waren de leverwaardes goed ( ivm leverbot ) ???

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:32

fargo schreef:
Als je hoger zit dan 29 en in het najaar hoger dan 47 dan is er wel zeker sprake van cushings.

Maar die ondergrens van 20 (en 37) is er ook weer niet voor niets gekomen, dan is er wel gerede twijfel dat een paard cushing zou (kunnen) hebben..
Een diagnose is altijd pas compleet als je ook naar het beeld en de symptomen van het paard kijkt inderdaad.

Eh ja, dat is toch precies wat ik zeg!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:35

Maris schreef:
Ze weten dus nog niet wat er aan de hand is ? Geen zand in de darmen ? Waren de leverwaardes goed ( ivm leverbot ) ???

Darmgeluiden zijn helemaal normaal en volgens hun ook geen zand in en de leverwaarden waren helemaal normaal

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:45

Dookia, ai nog niet aan het opknappen dus, sterkte nogmaals..

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:58

neen en we tasten momenteel beetje in het duister want we vinden de oorzaak maar niet

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:59

Het ergste is dat hij super levendig is en er op zicht helemaal neit ziek uitziet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:06

God allmachtig wat gaan jullie snel binnen een paar dagen!

Zoals sommige van jullie wellicht wel hadden gelezen in andere topics, zat ik goed in de ellende. Heb straks geen woning meer en mijn paarden stonden op een gevaarlijk weiland.

En ik noem zonder toestemming geen namen , maar afgelopen zondag heeft een geweldige bokster , de echt helse rit van bijna 10! Uur autorijden, waarvan de helft dus met mijn paarden, naar Overijssel gemaakt. En het is het allemaal meer dan waard geweest!

Ze staan nu dus bij weer andere top bokkers op stal, MiniMe mijn cushing kind heeft een box zo groot dat ze er een galoppie in kan maken en de arrogantie waarmee ze een dag later haar kijk gaten bij haar box in ontvangst nam was heerlijk als vanouds. Ook hinnikt ze weer naar me als ze mij ziet en dat had ze een jaar niet gedaan. Lona mijn grote was de dag erna al gelijk de rust zelve en weer haar vriendelijke, grootmoedige zelf en totaal niet sjagereinig meer! Ze hebben een heerlijk stukje wei met gras, zelfs lona met haar grote lijf heeft nog nooit zon ruime box gehad en smullen van het lekkere weidehooi! Staleigenaresse is echt een topwijffie, die vanaf het begin meedenkt ( lona werd 1e avond gek toen ze mini effe niet meer zag en hup er werden gelijk paarden omgewisseld zodat ze naast elkaar konden en lona om het hoekje van stalmuur mini kon bekijken ).

En ik heb zelfs een slaapplek aangeboden gekregen van weer andere bokkers, zodat ik op het gemak straks zodra mijn spullen er zijn naar een huisje kan zoeken, ik heb mij nog nooit zo welkom en thuis gevoeld...

Echt hoor, over Bokt op zijn best gesproken, ik ben iedereen zo dankbaar...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:24

jee...je zit echt in de problemen!Dat had ik niet begrepen :o Wat rot!
Gelukkig heb je hulp gehad!
(En dan is Frankrijk zo ver weg om iets te betekenen voor iemand :( )
Hopelijk gaat het nu bergopwaarts :j

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:49

Zo super zeg dat je zoveel hulp van bokkers hebt gehad!