[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keell006

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:32

mijn oude pony heeft het ook maar niks hielp, sprays, zalf, deken was al kapot na 1x in de weide, ze bleef schuren, kale plekken overal.
Hadden haar al op een stuk land gezet zonder bomen en weinig hekwerk zodat ze niet kan gaan schuren maar dan ging mevrouw op dr bibs zitten over het gras heen wrijven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 07:22

spike,lees even mijn bericht.
als je elke dag kunt smeren is de sweet itch heel goed.
of de bio huid olie van leovet.
maar er zijn zoveel smeerseltjes die je gebruiken kunt.
kwestie van uitproberen :j

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:05

Keell006 schreef:
mijn oude pony heeft het ook maar niks hielp, sprays, zalf, deken was al kapot na 1x in de weide, ze bleef schuren, kale plekken overal.
Hadden haar al op een stuk land gezet zonder bomen en weinig hekwerk zodat ze niet kan gaan schuren maar dan ging mevrouw op dr bibs zitten over het gras heen wrijven.

Ja, als ze jeuk hebben willen ze er toch graag vanaf. Was je niet te laat met de deken op doen? Dat moet eigenlijk al voor dat 'het seizoen' begint.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:18

Op de benen smeer ik ook derfen. Werkt best prima!

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:25

hoi allemaal, ik heb een ontzettende lieve pony gekocht voor mijn dochter, wat op leeftijd maar zo'n fijn karakter. het zomerexzeem nemen we voor lief. we zullen alles uit de kast halen om haar van de jeuk proberen af te krijgen. de huidige eigenaresse had wel een deken op maar smeerde met niets.
hebben jullie een tip of idee waar je het beste als eerst mee kan beginnen?? mijn buurman (dierenarts) begon meteen over hydrocortiderm. maar er zullen toch wel "vriendelijkere"middeltjes zijn??

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:53

@kwebbelengel: proficiat met de pony!

Ik kan je qua deken de rambo sweet itch hoody aanraden :j
Qua smeren ben ik Derfen-fan!

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:55

Hartje schreef:
tweety_be schreef:
De Rambo Sweet Itch Hoody is nu te verkrijgen voor €97,95 op http://medhorses.nl/

Dat wou ik toch even delen... Ik heb hem nog nergens goedkoper gevonden.

Inderdaad wel voor een mooie prijs maar levertijd is wel überlang :(
Ik moet bijna 2 weken wachten......

Ik veronderstel dat dit komt doordat die niet meer op voorraad was ofzo?

Ik wou hem vandaag bestellen, maar kan hem zelfs niet meer vinden op de site??? Terug een mailtje gestuurd...

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:20

tweety_be, de RSIH zijn nu ook afgeprijsd bij de Paardendrogist. Mogelijk een paar euro meer maar mogelijk wel sneller geleverd....

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:44

Kwebbelengel: Lief dat je door de eczeem kijkt ;)
Het seizoen is nu al in volle gang dus is het een kwestie van symptoombestrijding.

Je zou klitwortel op de aangedane plaatsen kunnen gebruiken, dit werkt direct jeukstillend en kan er een mooi huidje onder groeien.
Evt. daarna met derfen als het paard dat verdraagt.

Een deken moet in principe goed kunnen volstaan, smeersel werken vaak alleen maar averechts.

Schaf een goede deken aan en begin volgend jaar eind februari/begin maart al met de deken, dat zal een hoop schelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:54

kwebbelengel schreef:
hoi allemaal, ik heb een ontzettende lieve pony gekocht voor mijn dochter, wat op leeftijd maar zo'n fijn karakter. het zomerexzeem nemen we voor lief. we zullen alles uit de kast halen om haar van de jeuk proberen af te krijgen. de huidige eigenaresse had wel een deken op maar smeerde met niets.
hebben jullie een tip of idee waar je het beste als eerst mee kan beginnen?? mijn buurman (dierenarts) begon meteen over hydrocortiderm. maar er zullen toch wel "vriendelijkere"middeltjes zijn??

lees de laatste 2 pagina's even door,dan vind je al genoeg tips en adviezen ;)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:59

Nou hier nog steeds geen deken op gehad....en ook geen geschuur (in ieder geval niets meer dan ieder "regulier"paard hier zonder ZE)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:51

kwebbelengel schreef:

Hydrocortiderm is goed om gedurende korte tijd de ergste plekken onder de duim te krijgen. Ik ben geen voorstander van langdurig gebruik van hormooncreme. Het maakt de huid dun.
Jullie pony loopt al met deken, daaronder zul je geen ernstige schade hebben dus ook geen hormooncreme nodig.

Ik gebruik met goed resultaat Derfen, maar dat werkt weer niet voor alle paarden helaas. Het grote voordeel vind ik dat je het niet zo vaak hoeft te smeren om resultaat te krijgen.

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:46

tiwi1969 schreef:
kwebbelengel schreef:

Hydrocortiderm is goed om gedurende korte tijd de ergste plekken onder de duim te krijgen. Ik ben geen voorstander van langdurig gebruik van hormooncreme. Het maakt de huid dun.
Jullie pony loopt al met deken, daaronder zul je geen ernstige schade hebben dus ook geen hormooncreme nodig.

Ik gebruik met goed resultaat Derfen, maar dat werkt weer niet voor alle paarden helaas. Het grote voordeel vind ik dat je het niet zo vaak hoeft te smeren om resultaat te krijgen.

wat fijn zeg deze reactie's had bij de paardendrogist al gekeken naar Derfen, er waren 3 soorten , zalf, shampoo en een creme. welke beviel bij jullie het beste?

indd de pony loopt met dek op, maar des ondanks heeft zij boven de staart wortel een paar flinke plekken, welke wel droog zijn nu.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:36

http://www.vidoma.nl/magento/index.php/ ... -fles.html

Hier bestellen wij het altijd, goede service en snel in huis.

Je kan daar ook proefflesjes bestellen, dan zit je niet gelijk aan een enorme fles vast als het toch niet geschikt is voor jouw pony.

Ik heb per paard ongeveer een fles per jaar nodig, 1x per 5 dagen smeren. Vaker is niet nodig. :)

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:44

Onze pony schuurde opeens haar billen kapot, geen idee waarom maar de huid lag tot bloedend toe open. Staart hield t wel gelukkig, sudocreme geprobeerd, jodium, antiklitwortel of hoe t ook maar heet maar wat binnen een dag ervoor zorgde dat ze niet meer schuurde was exzeemcreme van kruitvat eigen merk voor mensen. Zit geen hormoon in. Kost bijna niets en het werkte echt verbluffend snel. Binnen een paar dagen was de huid weer genezen en er groeit alweer een mooi vachtje op! Ff een door mij zelf ontdekt iets, heb er nog niet eerder van gehoord dus wilde dit even met jullie delen. Erg rot om te zien dat je paardje als een gek staat te schuren... Ondanks goede vliegendeken en geen wormen...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 07:45

Mijn pony heeft vooral eczeem aan hoofd en liezen. Helaas krijgt hij momenteel ondanks flink smeren met Derfen op steeds meer plaatsen schuur en bijtplekken, dus ik ga nu toch maar aan de RSIH.
Wie weet hoe de maten vallen? Hij heeft normaal dekenmaat 185.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 07:48

Ik heb de 6.0 op mijn paard met dekenmaat 185.
Past echt perfect!!
Ik ben nog steeds erg blij met mijn RSIH :-)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:52

Colorado schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen maar we zitten met mijn verzorgpony met een behoorlijk probleem. De dierenarts is al langs geweest en hij heeft al een tijd een voedingssupplement gekregen, meerdere zalfjes hebben we geprobeerd en hij heeft ook al 2 injecties gehad tegen 'staart- en manenexceem'. Maar niets lijkt te helpen. Nu heb ik ook nooit geloofd dat het 'staart- en manenexceem' zou zijn aangezien hij imo echt óveral schuurt en dat dit dus niet geholpen heeft lijkt dat te bevestigen. Hij blijft schuren en dan dus over zijn hele lichaam. Nu kan de dierenarts dus niet echt iets vinden en dacht ik dat er evt iets van binnen aan de hand kon zijn? Ik weet niet hoe het bij paarden zit, maar ik dacht dat mensen bij leverproblemen vaak erge jeuk hebben en ik vroeg me af of iemand hier daar misschien iets over weet. Of misschien hebben jullie nog iets anders waar jullie aan denken bij dit verhaal. Ik hoor graag alles! Hij heeft dit nu zo'n 2,5 maand en is 28 jaar oud, hij staat 24/7 op het land. De andere paarden op stal hebben nergens last van, mest is gecontroleerd en de dierenarts heeft hem ook van dichtbij gezien, dus ik gok dat er ook een huidtest is gedaan, maar dat laatste weet ik dus niet zeker. Het is volgens mij ergens begonnen toen hij op het land kreeg, daarvoor kreeg hij een schepje muesli, zo nu en dan wat penen en hooi gevoerd. Op dit moment krijgt hij niets behalve gras en zo nu en dan een appeltje.

Hierboven mijn eerste post in dit topic. Het is helaas nog niet opgelost. Er is nogmaals met de dierenarts gesproken en deze blijft ervan overtuigd dat het staart en manen eczeem moet zijn. Is het echt zo vreemd dat dit op latere leeftijd op komt zetten? Er komt nu in ieder geval een eczeemdeken in de hoop dat dit zal helpen. Meneer moest laatst 's nachts op stal en heeft toen een enorme plek op zijn kont kaal en open geschuurd en voorlopig zal hij 's nachts wel op stal moeten blijven, dus ik hoop echt dat dit dé oplossing is en dat het inderdaad eczeem is :\

Verder lees ik nog veel over die derfen zalf, helpt dat nu nog of is dat meer iets om mee te beginnen voor het zo erg wordt?

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:40

he derFen werkt juist voor wonden ...sommige gebruiken uit voorzorg derfen zodat mugjes wegblijven .Probeer eerst even klein beetje heb van sommige begrepen dat hun paardjes er niet tegen kunnen nou bij mij werkt het als trein gebruik het zowiezo 1x per week klein beetje uit voorzorg ...succes

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:54

Nandeau krijgt meer jeuk van de Derfen..
Krijgt nu bijna een week de drainage kuur en hij begint al tekenen te tonen dat het aanslaat..
(jeuk, tranende ogen, nog meer jeuk aan benen en zelfs maandag geschuurd aan zijn staart ondanks de RSIH)
Ben benieuwd.
Wandel nu bijna elke dag met hem zodat de doorbloeding in het lichaam goed op gang is.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:40

Aaarrhhh, ging zo goed, ben 10 dagen op vakantie geweest en omdat het hier gepist heeft van de regen hadden verzorgmeisje en ouders de deken afgedaan, oke, snap ik, de hele tijd koud nat ding om je lijf is niets.. maar zodra het droog werd hadden ze m afgelaten, plus nog een ancht op stal ivm zeer slecht weer en paardlief heeft een deel van de manen weggeschuurd, voorpluk allemaal wondjes en op de staartwortel allemaal kale plekken. |(
Gisteren meteen weer in de derfen gezet, en normaal blijft ze goed staan, maar nu steeds heen en weer lopen, onrustig, arme beest verging van de jeuk.... :(:)
Heb de rest van de manen ook maar gekortwiekt, want die zag er niet uit ;(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:40

leuk he om een eczeempaard te hebben en dan op vakantie te gaan :(:)

ik sna het,is bij mij ook altijd drama om weg te gaan en pony bij een ander te laten die het hopenlijk wel goed doet.
volgend ekeer zorgen dat je ze een regendeken met hals op kunt laten doen,dan blijven ze droog en worden toch niet geprikt

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:53

MyKayleigh schreef:
Ik heb de 6.0 op mijn paard met dekenmaat 185.
Past echt perfect!!
Ik ben nog steeds erg blij met mijn RSIH :-)

Dankjewel!

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:29

ellepel schreef:
leuk he om een eczeempaard te hebben en dan op vakantie te gaan :(:)

ik snap het,is bij mij ook altijd drama om weg te gaan en pony bij een ander te laten die het hopenlijk wel goed doet.
volgend ekeer zorgen dat je ze een regendeken met hals op kunt laten doen,dan blijven ze droog en worden toch niet geprikt

Het was ook waardeloos weer natuurlijk, dan weer mooi dan weer bagger. Maar goed,ze lijkt nu op het moment geen jeuk meer te hebben gelukkig. :)
Les rijden ging goed, af en toe hoofdschudden als de teugels te veel over de manen schuurden.
Heb dr nu op stal, wel met raam dicht zodat ze niet aan het kozijn kan schuren, ze wou meteen dr staart schuren maar na een 'eum' deed ze het niet meer en begint ze ook niet.
Dat was 2 jaar terug toen ze het voor het eerst had wel anders, zo zielig de box in en meteen jeuken, dus het is een beetje een gewoonte geworden om meteen maar te schuren, maar gelukkig staat ze nu gewoon rustig. Lang leve de derfen *\o/*

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:10

Colorado schreef:
Colorado schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen maar we zitten met mijn verzorgpony met een behoorlijk probleem. De dierenarts is al langs geweest en hij heeft al een tijd een voedingssupplement gekregen, meerdere zalfjes hebben we geprobeerd en hij heeft ook al 2 injecties gehad tegen 'staart- en manenexceem'. Maar niets lijkt te helpen. Nu heb ik ook nooit geloofd dat het 'staart- en manenexceem' zou zijn aangezien hij imo echt óveral schuurt en dat dit dus niet geholpen heeft lijkt dat te bevestigen. Hij blijft schuren en dan dus over zijn hele lichaam. Nu kan de dierenarts dus niet echt iets vinden en dacht ik dat er evt iets van binnen aan de hand kon zijn? Ik weet niet hoe het bij paarden zit, maar ik dacht dat mensen bij leverproblemen vaak erge jeuk hebben en ik vroeg me af of iemand hier daar misschien iets over weet. Of misschien hebben jullie nog iets anders waar jullie aan denken bij dit verhaal. Ik hoor graag alles! Hij heeft dit nu zo'n 2,5 maand en is 28 jaar oud, hij staat 24/7 op het land. De andere paarden op stal hebben nergens last van, mest is gecontroleerd en de dierenarts heeft hem ook van dichtbij gezien, dus ik gok dat er ook een huidtest is gedaan, maar dat laatste weet ik dus niet zeker. Het is volgens mij ergens begonnen toen hij op het land kreeg, daarvoor kreeg hij een schepje muesli, zo nu en dan wat penen en hooi gevoerd. Op dit moment krijgt hij niets behalve gras en zo nu en dan een appeltje.

Hierboven mijn eerste post in dit topic. Het is helaas nog niet opgelost. Er is nogmaals met de dierenarts gesproken en deze blijft ervan overtuigd dat het staart en manen eczeem moet zijn. Is het echt zo vreemd dat dit op latere leeftijd op komt zetten? Er komt nu in ieder geval een eczeemdeken in de hoop dat dit zal helpen. Meneer moest laatst 's nachts op stal en heeft toen een enorme plek op zijn kont kaal en open geschuurd en voorlopig zal hij 's nachts wel op stal moeten blijven, dus ik hoop echt dat dit dé oplossing is en dat het inderdaad eczeem is :\

Verder lees ik nog veel over die derfen zalf, helpt dat nu nog of is dat meer iets om mee te beginnen voor het zo erg wordt?

Zomerexceem hoeft niet alleen in de staart en manen te zijn, mijn paard heeft het ook echt overal. Ze is extreem gevoelig voor de mugjes. Die mugjes prikken niet alleen in de manen maar overal waar ze bij kunnen. Als je paard heel gevoelig is gaat hij overal schuren. Deken is een goed idee maar vrees dat hij nu wel blijft schuren. Een deken moet eigenlijk om voordat de jeuk begint. Maar je zou je paard even kunnen wassen met teerzeep, dat is erg jeukstillend, en dan meteen een goede deken opdoen (en niet meer afdoen), die het paard goed beschermd ook met grazen. De meeste dekens zijn veel te kort op de hals zodat ze blijven schuren ondanks de deken. Dus opletten dat je een goede deken koopt die alles afdekt anders helpt het nog niets.
En voor de schemer opstallen zo rond 4-5 uur en smorgens na 9 uur naar buiten helpt ook goed. Succes!