[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:54

Nandos schreef:
Prednisolon geef je het beste voor 9 uur sochtends, liefst eerder. Tijdstip van geven is erg belangrijk omdat het een hormonale werking heeft en de cortisol-spiegel beïnvloed. Smorgens begint de natuurlijke aanmaak, dus sluit het mooi aan. Anders schop je de eigen spiegel in de war (stel je geeft om 12.00 produceert het lichaam al volop). De werking is zo effectiever, plus minder kans op bijwerkingen :)

Ik ben ook erg tevreden over de luchtwegmix. Mijn pony staat nu 24/7 op de winterwei, maar ze had tijdens het rijden toch vaak nog dat ze wat ging "kreunen" en briesen om slijm omhoog te werken. Sinds ik de luchtwegmix geef (denk 2 maanden nu) is dat eigenlijk helemaal verdwenen! Ik geeft 1 schepje per dag, eerst de aanbevolen hoeveelheid maar dat vond ik wel erg veel..

bedankt Nandos, dan zet ik morgenvroeg de wekker om een uur of 6 geef ze dan ook wat eten en dan ga ik nog weer even terug op bed :Z

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:09

Pff ja met late diensten is dat geen leuke tijd..
Succes, hopelijk slaat het snel aan :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:18

Nandos schreef:
Pff ja met late diensten is dat geen leuke tijd..
Succes, hopelijk slaat het snel aan :)

haha dank je :P

Samantha89

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:04

Ik gaf die van mij de prednison rond 8 uur sochtends, nooit geen bijwerkingen gehad(even afkloppen!). Ik heb inderdaad besloten om bij de luchtwegen mix te blijven, ik durf de verandering toch niet aan. Met 3 schepjes per dag gaat het goed, met 2 schepjes per dag zag ik toch weer wat slijm liggen, misschien dat ik over een paar weken weer kijk om af te bouwen naar 2 schepjes, werkt het weer niet dan blijven het gewoon 3 schepjes.

Maar hoezo dan toch prednison olejon? Is er een ontstekingsreactie dan?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:48

Samantha89 schreef:
Ik gaf die van mij de prednison rond 8 uur sochtends, nooit geen bijwerkingen gehad(even afkloppen!). Ik heb inderdaad besloten om bij de luchtwegen mix te blijven, ik durf de verandering toch niet aan. Met 3 schepjes per dag gaat het goed, met 2 schepjes per dag zag ik toch weer wat slijm liggen, misschien dat ik over een paar weken weer kijk om af te bouwen naar 2 schepjes, werkt het weer niet dan blijven het gewoon 3 schepjes.

Maar hoezo dan toch prednison olejon? Is er een ontstekingsreactie dan?

nee,geen ontsteking. eerder toen ze een corticospuit kreeg, kreeg z een week later weer 1. nu zei de Da begin na 5 dagen na de injectie maar met de pillen. het lijkt goed te werken. ze ademt mooi en hoest niet.hoesten deed ze al amper. maar de benauwdheid is nu ook weg. ben daar zo blij om. en hoop zo dat het zo blijft als ze van de medicatie af is. vanmorgen om 6 uur de pillen gegeven en toen mijn bed weer ingedoken. ik doe ze gewoon door de biks. maar madam begint te sorteren. ze zoekt de biks eruit en laat de pillen liggen..maar als ik ze uit de hand voer dan eet ze nog wel op gelukkig. :D hoe lang doe je met zon verpakking luchtwegmix? geef je gelijk dat je het blijft geven vooral het nu zo goed gaat.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 20:11

Aahh ik snap m. Gelukkig werkt het! En ik hoop voor je dat het na de medicatie ook goed blijft gaan! Die van mij liet op het end ook steeds meer poeder liggen :') ik moest er steeds meer grasmix bij gooien hahaha. Als ik de laagste dosering aan houd moet ik 40 dagen ermee doen, maar ik zit er natuurlijk tussen in dus ik doe er iets minder dan een maand mee. Best prijzig, maar ik ben zo bang dat als ik dat andere ga geven ik weer terug bij af ben

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:13

Samantha89 schreef:
Aahh ik snap m. Gelukkig werkt het! En ik hoop voor je dat het na de medicatie ook goed blijft gaan! Die van mij liet op het end ook steeds meer poeder liggen :') ik moest er steeds meer grasmix bij gooien hahaha. Als ik de laagste dosering aan houd moet ik 40 dagen ermee doen, maar ik zit er natuurlijk tussen in dus ik doe er iets minder dan een maand mee. Best prijzig, maar ik ben zo bang dat als ik dat andere ga geven ik weer terug bij af ben

Dank je Samantha :) ja ik hoop het ook zo, maar ben ook realistisch. we blijven positief :)
ja dan ben je zo een paar centen kwijt aan de luchtwegmix. maar als het dan goed gaat. als je wat anders gaat proberen en dat slaat niet aan dan ben je op het einde van de rit nog duurder uit

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:22

Helaas spelen mijn kanjer zn longen weer op. Hij heeft medicatie maar ik ben in dubio over iets anders. Het is een koudbloed met aardig dikke vacht. Hij staat nu 's-nachts in een half open stal, behalve al het vriest dan is t luik dicht. Nu ben ik erover aan het denken om hem 24uur buiten te plaatsen met schuilstal. Zou ik hem dan een regendeken op moeten/kunnen doen? Of zou dat snel te warm zijn?

Iemand tips?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:25

Ik ben van mening dat elk paard zo veel mogelijk naar buiten moet. Denk dat het geen probleem zal zijn met zijn dikke vacht. Hij kan de schuilstal in als het regent of hard waait. Mijn merrie met stofallergie is Welsh x Arabier en die staat gewoon zonder deken buiten, gaat super. Alleen als het echt hele dagen regent en waait krijgt zij een 100grams regendekentje op. Als je je er onzeker bij voelt kan je altijd een regendeken kopen, maar ik zou dan wel kiezen voor een 50 gram of 100 gram zodat de vacht die platgeduwd wordt gecompenseerd wordt. Zeker als hij voldoende ruwvoer heeft gaat het echt helemaal goed komen.

Wat heeft hij precies? Als het een stofallergie is zou geen haar op mijn hoofd twijfelen, nog nooit zoveel verbetering gezien bij mijn merrie binnen 2 dagen nadat ze de wei op ging.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:51

Mijn merrie kucht weer iets. Lijkt toch met vochtiger weer wat meer op te spelen. Ik dat ook jullie ervaring?

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:58

Hallo,
Ik kom dit topic even binnen.
Mijn shetlandmerrie van 7 jaar is ongeveer 6 weken geleden begonnen met hoesten, verder kerngezond, wat witte neusvloeiing. Bij het hoesten (ongeveer 7 keer achter elkaar nogal diep) klinkt ze wel benauwd, normaal oogt ze niet benauwd. Na een week da gehad en ventipulmin gekregen 2 weken. Daarna niet over, toen equisolon poeder, begonnen met 3 scheppen, toen 2, nu laatste 15 dagen 1 schepje.
Maar er veranderd helemaal niks...
afgelopen week even gebeld met da, maar ik moet rustig de kuur eerst afmaken.. Ben alleen bang dat het chronisch wordt.
Ik geef daarnaast nog luchtwegenmix van de paardendrogist.
Pony staat altijd buiten, hooi is niet stoffig, ook al poosje nat gemaakt (geen effect), andere merrie nergens last van.
Wil volgende week de da maar weer laten komen als de kuur bijna afloopt. Hebben jullie zelfde ervaring/tips?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:10

Tancreda4, kan best hoor. Ik merk dat de mijne met het vochtige weer het slijm een stuk makkelijker omhoog gewerkt krijgt. Misschien omdat de lucht vochtig is dat het allemaal losser komt?

peetjjuh, als ze witte en redelijk vaste/dikke neusuitvloeiing/slijm heeft dan denk ik gelijk aan een stofallergie. Het hooi kan niet stoffig lijken maar het gaat ook om schimmelsporen. Als ze zo erg hoest/langer hoest kan het best dan je niet direct verbetering ziet met het natmaken van het hooi. Soms is dat zelfs niet genoeg, mijn merrie heeft ook stofallergie en kan alleen voordroog verdragen. Er vliegt toch vanalles door de lucht en in hun neus dat je met het blote oog niet kunt zien, als ze gevoelig zijn gaan ze gegarandeerd hoesten. Misschien eens proberen om een paar dagen geheel te stoppen met hooi en een baaltje voordroog proberen? Bij de Aveve heb je Jopack Horsedinner, is hele goede kwaliteit voordroog 20 kilo en rond de 7/8 euro per pak.

Mijn ervaring is dat je er zoveel medicijnen in kan duwen als je wilt bij stofallergie (lekker voor de dierenarts al die centen) maar je moet de oorzaak weghalen.. dan pas zie je verbetering

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:32

sem, paarden kunnen beter tegen kou dan tegen warmte hoor, ik zou niet snel een deken opdoen als ze een dikke vacht heeft, veel te warm en dat is heel slecht voor luchtwegproblemen.

en peetjjuh, ik zou zeker eerst eens kuil proberen, ook nat hooi kan nog een trigger zijn, net wat nandos al zei.

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 01:16

Helaas vind ik kuil geen optie voor mijn Shetlanders die altijd overjarig hooi krijgen ivm dik worden..
Ze heeft het echt door virus (andere pony bij huis) opgelopen en blijft er nu in hangen... geven ze niet nog een ander medicijn als ventipulmin en equisolon niet helpen? Ben het verder totaal met jullie eens hoor, geef liever ook geen medicijnen, maar had gehoopt dat het na deze al wel over zou zijn. Jonge pony.. nooit gehoest..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:00

Langdurig hoesten kan idd helaas snel chronisch zijn. Ook al is de eerste oorzaak bij een virus, gooi en stof triggered dan wel mogelijk extra nu ze nog niet terug goed is. Mijn shet heeft vorig jaar een infectie opgelopen, weken al dan niet maanden nagekucht en nu begint ze gelijk te hoesten als ik haar op hooi zet. Dus ze krijgt toch porties voordroeg. Dan blijft de hoest wel weg.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:50

Ik wil je toch adviseren om het eens te proberen. Als je goed droog voordroog kan vinden kan je het goed aan je Shetlanders geven. Ik geeft dit aan mijn Shetlander die hoefbevangen geweest is, gaat tot nu toe altijd goed. Krijgt wel niet onbeperkt maar 4 porties per dag. Gewoon zorgen dat je niet te nat en te rijk voordroog hebt. Kan je gelijk voelen, ruiken en zien en anders kan je het nog laten testen. Trancreda heeft gelijk namelijk, hoesten wordt helaas zo snel chronisch. Idd zonde zon jonge pony, beterschap!

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 16:20

Hoi,
Ik wil even iets vragen,advies.
Mijn pony die hoest sinds kort wanneer je lichte inspanning heeft verricht. Verder als ze niks doet dan hoest ze niet.
Meestal als ze begint te draven komt het. Het is dan eerst meestal paar keer hoesten en daarba briezen. Weten jullie misschien hier rad mee?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 17:58

Ik had precies het zelfde probleem demy. Alleen met aandraven eenmalig en dan niet meer. Na een scopie bleek hoge luchtweg infectie en keelontsteking. Twee verschillende slijmoplossers en doxycycline verder is het over. Zat bij mijn pony wel een ecoli bacterie bij die de infectie in stand hield. Maar als hij dit blikft doen een scopie laten maken, is niet zo heel duur. Niet meteen met prednison beginnen want dat heb ik ook eprobeerd, was hartstikke duur en heeft niet gewerkt

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:39

demy1911 schreef:
Hoi,
Ik wil even iets vragen,advies.
Mijn pony die hoest sinds kort wanneer je lichte inspanning heeft verricht. Verder als ze niks doet dan hoest ze niet.
Meestal als ze begint te draven komt het. Het is dan eerst meestal paar keer hoesten en daarba briezen. Weten jullie misschien hier rad mee?

Kan door stoffig hooi komen, paarden kunnen reageren op stof en schimmels in het hooi. Je kunt eens proberen om het hooi nat te maken. Je kan ook voordroog geven. Fenegriek verzacht de keel en luchtwegen, het is weerstandsverhogend.

Maar ga niet te lang vanalles uitproberen en afwachten, hoesten wordt heel snel chronisch en dat wil je niet hoor. Bij elke hoest worden er longblaasjes opgerekt en kapot gehoest.. Het beste is om de dierenarts te laten komen, die kan luisteren naar de luchtwegen en je goed advies geven hoe en wat. Wat wij doen is gissen wat het zou kunnen zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 09:59

Laatst een lezing bij DAP Bodegraven gehad en ook dat sporadische hoestje kan bij sommige paarden veel meer ellende betekenen.

mijn paard hoestte ook enkel af en toe. En nog maar heel soms een kuchje met arbeid. Ondertussen zit er zoveel rotzooi van binnen dat we haar niet meer schoon krijgen

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:28

ik meld me ook maar weer even. :) hier gaat alles goed. nikki heeft vorige week maanag de laatste prednison pillen gehad. en gaat nu heel goed. ze is niet meer benauwd en hoest ook niet meer. :) ik heb contact gehad met de da, hoe we dit in de zomer kunnen doen. zodra het voorjaar begint te worden. april ongeveer. begin ik preventief te puffen met flixotide. en dan zien we het wel. ik heb haar liever de hele zomer aan de medicijnen dan dat ze benauwd is. :)

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:16

Hee wat fijn OleJon, hopelijk zet deze positieve lijn zich voort!!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:20

Nandos schreef:
Hee wat fijn OleJon, hopelijk zet deze positieve lijn zich voort!!

hoop ik ook nandos :)

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:45

Gelukkig nieuwjaar allemaal! Hopelijk gaat het allemaal goed met de paardjes in 2017!!

Even een vraagje, wie van jullie heeft je paard/pony alsnog op stro staan in een stal met buitenluik? Het is met troy echt dweilen met de kraan open wat betreft met zijn rotstraal sinds hij op rapsodie staat. Uit ervaring heeft vlas ook niet geholpen, en naar mijn idee gaat krullen ook niet helpen, omdat hij iedere avond/nacht zijn bodem open loopt/draait/met opstaan, waardoor al het schone vies nat wordt van de plas en mest. Helaas is het gewoon niet mogelijk om hem 24/7 buiten te houden hier.
Ik ben dus echt sterk aan het overwegen om hem in een stal met buitenluik te zetten en hem dan gewoon weer op stro te zetten, helaas is het dus kiezen uit 2 kwaden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:53

Ik kan alleen maar voor mijn pony spreken, maar 10 minuten in een stal met stro maakt dat ze weer hoest. Die van mij staat op houtkrul maar is een merrie dus plast niet in het midden. Hele dikke laag krul?