[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:08

Is hier iemand die de flexible move brok kent/gevoerd heeft en mij kan zeggen wat er inzit...??
Hipro komt met wat onduidelijke algemene mails maar ik wil de ingredienten zo graag weten.

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:47

Wat zou beter zijn Senior priores van Subli of Equifyt Zupa? Als het al uitmaakt want ik geef maar 100 gr. Het is meer bedoeld om de supplementen in te mengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:28

ik zou zeggen zupa,zit geen melasse in en minder suikers..

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:52

Anoniem schreef:
ik zou zeggen zupa,zit geen melasse in en minder suikers..

Zou het veel schelen? Mijn voorkeur gaat uit naar sp omdat die makkelijker te verkrijgen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:10

Ja er zitten hele andere ingredienten in...in de sp zitten granen,melasse.
Als jouw pony daar tegen kan,geef je die toch?

Als ik de mijne voer geef met melasse is het mis...maar je hebt het over 100 gram,dat is wel weinig.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 00:17

Ik heb hier ook zupa staan, is bietenpulp niet gevaarlijk ivm verdikken voor IR paarden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:29

Bietenpulp moet je inderdaad alleen geven als je paard moelijk op gewicht te houden is....te mager bedoel ik ;)
Het maakt een dik paard alleen maar dikker.
Een handje maakt denk ik niet uit,om evt. supplementen door te mengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:04

Hoe zit het met lucerne?
Of is dat per paard wel afhankelijk?

Mijne is niet te dik,eigenlijk wel goed zo.
Alleen moet hij wel energie hebben en genoeg eiwit voor spieropbouw..
geef hem nu lucerne na het werken,en verder een schep dieetmix verdeeld over 2x,wat force en veel hooi.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:21

ik denk dat het paardafhankelijk is,maar ik lees steeds dat lucerne en IR geen goede combi is.
Maar een beetje kan geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:41

Zou iemand een andere optie weten dan??
Voer deze zak sowieso wel op...maar ergens staat het me zelf ook iets tegen ivm scheve calcium/fosfor..
En het schijnt dat magnesium minder wordt opgenomen door calciumrijk voer(lucerne)en ik voer juist magnesium bij..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:17

Misschien moet je het nieuwe voer van PAVO eens proberen: Care 4 Life ?
Zetmeel/suiker 9%.
Er zit wel wat lucerne in maar veel minder dan 'puur lucerne' voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:57

Klopt wel,maar zie daar weinig voordelen van tov dieetmix.
En constant kruiden ben ik niet zo voor..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:44

Anoniem schreef:
Zou iemand een andere optie weten dan??
Voer deze zak sowieso wel op...maar ergens staat het me zelf ook iets tegen ivm scheve calcium/fosfor..
En het schijnt dat magnesium minder wordt opgenomen door calciumrijk voer(lucerne)en ik voer juist magnesium bij..

Aha, interessant. Wist ik niet. Ik las dat spirulina en luzerne een goede natuurlijke min/vit toegift was, maar beter dus geen luzerne geven. Paard krijgt ook magnesium bij voor keiharde speknek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:46

Nouja ik vind luzerne wel fijn vanwege eiwit voor spieropbouw,daarom voer ik het.
Niet perse voor extra ruwvoer want dat kan ik zoveel geven als ik wil(koop het zelf)...
Maar als iemand een goede vervanger dan weet..

Ja ik begreep dat calcium dus die magnesium remt..

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:46

Is de enige manier om IR te herkennen,bloedonderzoek? onze pony is nu al toch een paar keer hervallen qua bevangenheid.. en de dierenarts zei ook dat hij veel te vet is rond de schouders bvoorbeeld.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:47

Anoniem schreef:
Klopt wel,maar zie daar weinig voordelen van tov dieetmix.
En constant kruiden ben ik niet zo voor..

Schijnt dat Astrid hier zeer veel ervaring in heeft.
Na hooianalyse, maakt ze speciaal ter aanvulling een min/vit mix zodat je paard geen onnodige voedingsstoffen bijkrijgt. Ik ga het zo doen!

Hooi analyse:
http://www.equi-analytical.com/
Astrid d'r site:
http://www.horsefoodforthought.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:58

Idifix schreef:
Is de enige manier om IR te herkennen,bloedonderzoek? onze pony is nu al toch een paar keer hervallen qua bevangenheid.. en de dierenarts zei ook dat hij veel te vet is rond de schouders bvoorbeeld.

Ik ben iemand die handelt naar symptomen, als dat mogelijk is.
Als een dier echt erg ziek is doe ik natuurlijk bloedonderzoek.

Mijn pony werd jeukerig,schuurderig,opgeblazen,dikke koker,dikke manenkam,spek op schouder, stijf, niet willen werken toen ik hem(veel)bijvoerde met rijke muesli,luzerne,slobber..
Dit deed ik omdat hij ervoor zo schraal was, door onder andere bloedworm.
En,zo vermoed ik nu, de toen al aanwezige gevoeligheid voor suikers.
Toen hij ook nog een witte lijn in zijn hoef kreeg begon me wat te dagen dat het weleens IR kon zijn en ben ik hem zo gaan 'behandelen'.
Hij staat overigens wél op gras,elke dag rond de 8 tot 12 uurtjes.

Hij krijgt hooi,erg veel,kan stro eten,marstall force vitaminen en subli dieetmix.
We rijden meestal zo'n 3x per week buitenritten en 2x bakwerk(longe of rijden)

Ik ga geen onderzoek doen omdat ik merk dat aangepast voer hem helpt
Hij is fit,actief, goed in de vacht en gestopt met jeuken.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:16

Ja, het is dat hij nu weer bevangen staat weliswaar in mindere mate maar toch..de dierenarts wist me ook te zeggen dat hij echt te dik staat al het vet rond zijn schouder en billen zou toch een groot deel vanaf moeten. Stijfheid kan ik nu niet zeggen aangezien hij bevangen is loopt hij al niet als normaal dus of toch niet 100 %.. Vandaag zag ik ook dat hij schilfers heeft tussen en onder zijn manen en aangezien ik ergens als symptoom huidaandoen of iets zag staan.

Heb al heel wat opgezocht en het lijkt me toch dat IR,hoefbevangenheid, eventueel Cushing precies toch een redelijke link kan hebben met elkaar vandaar mijn vraag.. momenteel staat hij gewoon op wortelen en hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:22

Ik zou persoonlijk de wortelen er ook afhalen en kijken of hij het even redt op hooi met een vitaminesupplement.

Over cushing en bevangenheid weet ik niet zo veel, volgens mij weet Jannepauli daar wel eea vanaf...

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:25

Ik mocht volgens mijn dierenarts de wortelen niet weglaten .. zei dat hij dan kolieken kon krijgen heeft het vocht van de wortelen nodig.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:36

Normaal gezien zouden ze geen last mogen hebben als ze genoeg ruwvoer krijgen (het vocht drinken ze normaal gewoon bij, de mijne staan enkel op hooi en de mest is zeker niet droog, integendeel). Mijn veearts raadde ook wortelen aan, maar of het daardoor komt of niet, een paardje die schuurt is vlak daarna bevangen geworden. Of het aan de wortelen ligt weet ik niet, maar zou er erg mee oppassen.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:42

Ikzelf ben gestopt met wortelen omdat mijn paardje (IR) begon met schuren na de wortelen.
Dit schuren is gestopt met het stoppen van de wortelen. Bovendien merkte ik verschil in soepelheid en dergelijke.
Winnie krijgt geen snoep, fruit, appelen, biet en dergelijke, ook granen krijgt hij niet meer.

Ik denk dat het een beetje afhangt van paard tot paard, maar dat je er toch altijd voorzichtig mee moet zijn.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:47

ja hij krijgt nu wel niks anders hoor geen snoep ofzo dat niet. ik kijk het even aan als hij het goed doet op de wortelen ik denk dat de hoefbevangenheid wel weer over gaan. Heb ook niet de indruk dat hij jeuk heeft dus ..heel het internet staat vol met wortelen zitten suikers in en zijn niet goed. Mijn staleigenaar en ik hadden echt een worteldiscussie tot de Da gisteren zei wortelen zijn nodig bestaan 90% uit vocht. Maar ik blijf daar toch wel altijd een beetje aan twijfelen ..

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:52

Ik mocht van mijn dierenarts "koeienbiet" voeren, bestaat uit 90% water, kan je niets fout mee doen...
Dus... ik kocht via een buurman 1000 kg koebiet, en ... heb er Winnie op de rand van hoefbevangen mee gekregen... door hem dagelijks één biet 's morgens en één biet 's avonds bij te geven bovenop zijn hooi. (koebieten zijn vrij groot)

Later leerde iemand me op het forum hier dat er in biet toch ook wel een bestanddeel zit dat verwant is met suikers (het was GEEN suikerbiet!)

Dat is de reden dat ik ook geen biet meer geef. Het is zelf ook wel een aftasten van wat kan en niet kan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:02

Iemand tips voor voer dat wel genoeg energie levert maar sowieso geen melasse bevat?
Pony heeft nét een tandje te weinig energie met dieetmix..geef nu ruime 1 schep per dag en wat extra na arbeid,samen met luzerne maar geloof niet dat dit genoeg energie geeft.
met name voor lange ritten(duur energie dus)