[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:46

MSophie schreef:
Ellepel ik vrees dat jou pony een veeeel groter hoofd heeft als die van mij.. maar vond hem er gewoon wel mooi uitzien..

vind je?
ap is een welshje wat met een shetlanderhoofdstel om loopt :P

Amy77

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:12

*even spammen tussendoor mag vast wel, maar sjee Ellepel, wat een leuke pony heb jij, heerlijk smoeltje*

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:24

AngelsDitch schreef:
Wie was er ook alweer bezig met de sweet itch hoody in Engeland?

Heb ook wel interesse.

maar kan iemand mij adviseren over de maat?

Mijn pony schommelt tussen de 155 en 165 in.

wij hebben voor onze pony (1,37) de 5,3 en daar zit ze lekker ruim in.
Zij heeft van gewone dekens ook soms 165 en soms 155 ;)

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:55

Net de eczeemdeken gepast. Hij zit goed, maar moet er wel heel erg aan wennen. Het ziet er niet uit! Nu maar hopen dat hij nog even af kan blijven.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:58

shera schreef:
AngelsDitch schreef:
Wie was er ook alweer bezig met de sweet itch hoody in Engeland?

Heb ook wel interesse.

maar kan iemand mij adviseren over de maat?

Mijn pony schommelt tussen de 155 en 165 in.

wij hebben voor onze pony (1,37) de 5,3 en daar zit ze lekker ruim in.
Zij heeft van gewone dekens ook soms 165 en soms 155 ;)

Echt ruim of gewoon netjes? Ik vind de deken namelijk vrij lang vallen en ben bang dat als hij ruim zit, de deken dat nog langer wordt.

Mijn pony is overigens 1.35

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:29

Mijn pony is 1.45, fors gebouwd. In de ivanhoe heb ik maat M voor d'r. Past perfect, zit als gegoten :D
Normaal heeft ze rond de 175 dekenmaat.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:32

hier.. hoe kan dat in gruwelsnaam CS?
ik heb ivanhoe maat M en ik vind hem tegen 't kleine aan?
mijn pony is 1,35 en heeft dekenmaat 165...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:40

Mijn pony van 1.35 die schommelt tussen 155 en 165 heeft van Ivanhoe de halsdeken maat M.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:42

de hals is wel goed, maar de sneue borst (ja.. 't schaap heeft eigenlijk weinig front.. zeker voor een fjord) van hem is te groot voor die deken ofzo, zie fotos vorige bladzijde :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:01

Heb nog even gespiekt op je foto's, maar hij is inderdaad vrij krap.

Hier die van mij
Afbeelding

En die van mij is ook behoorlijk breed, vorig jaar althans wel, ze is sinds fagelopen zomer wel wat smaller geworden bij de borst.

Misschien dat het te maken kan hebben met schoft/schouderpartij. Dit heeft mij pony eigenlijk middelmatig namelijk, fjorden hebben dat juist weer allemaal vrij rond! Maar die van mij heeft dan ook weer een beste nek!
Ik zou de L nemen als ik jou was, of even kijken of hoe het is met wintervacht eruit, scheelt ook wel wat.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:04

ik wil aan de boeg een stukje ertussen laten zetten :) de rest van de deken vind ik goed namelijk :)
van het weekend nog eventjes passen en meten, en dan dump ik de deken bij de kleermaker hier in 't dorp :)
heb de deken al 2 mnd liggen namelijk ;)
diddle zijn bouw vind ik eigenlijk maar mwa-mwa fjord.. maargoed mijn kijk daarop :n ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:24

haha het is wat hé, die dekens. Pffffffff
Ben blij dat ik alleen eentje heb voor de zomer, en geen gedoe met winterdekens, waterdichte dekens, outdour bla bla bla zou gek worden denk ik.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 08:53

Ik vroeg me af of het eczeem/jeukseizoen al écht begonnen is?
Mijn paard is namelijk begonnen met schuren aan de staart en dat deed hij vorig jaar in de zomer ook. Toen hield ik dat tegen met afspoelen en creme erop smeren. Ik heb nu ook een hele mooie vliegendeken voor hem die in de wei opkan, maar hij heeft nu nog de gewone dikke deken op dus de vliegendeken kan nog niet op.
Aan onze eczeemtinker is nog niets te zien, zij heeft ook nog geen deken want die moet nog aangeschaft.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:12

er zijn mensen die de dekens al op hebben,,
maar met de huidige weersomstandigheden (regen en storm :P ) vind ik dat die beestjes met geen mogelijkheid kunnen steken..

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:42

Ik heb de halsdeken er ook weer vanaf gehaald. Muggen en vliegjes kunnen niet tegen deze wind en regen.

Iemand ervaringen met RSH eczeemdekens ?

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:45

Hier is dankzij het weer de deken weer af.

Annetje: Kijk uit met 'vliegendekens', vaak is dat gemaakt van een fijn gaas, maar net niet klein genoeg voor de jeukveroorzakers, namelijk de knutten die heel erg klein zijn! Een eczeemdeken is echt het beste als je die van je paard weg wilt houden. Succes.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:51

het enige definitieve bewijs of het ZE seizoen begint als je de eerste mug ziet steken.

alles wat je weet over de levenswijze (biologie en ecologie) van Culicoides is een hulpmiddel.
je kunt wat bekend is gebruiken om bijvoorbeeld, een gemiddeld seizoen vast te stellen. als je de beschikbare gegevens tot een spreiding maakt zal dat uitkomen tussen 1 maart en 1 december.
dat is een landelijk gegeven, plaatselijk kun je aannemen dat jouw gevaarperiode af zal wijken.

dit jaar, en dan vooral de winter wijkt af van dat gemiddelde en geeft(hoera!) uitstel van het begin, al is kijk wat er aan reactie's beschikbaar is, helaas niet overal, het lijken incidenten tot nog toe.
er loopt op dit moment een onderzoek ivm blauwtong bij herkauwers of culicoides in de huidige veestallen kan overleven en/of kan voortplanten, ik hoop dat eruit komt dat dat niet zo is. ben wel bang als het antwoord: ja, dat kan is, een verdere verslechtering voor de ZE paarden betekent. het zou dan kunnen betekenen dat een mooie wat warme winterdag de culicoides uit de stal kan lokken op zoek naar een nog betere plek en in het voorbijgaan je paard even bijt.

nu is er nog een sperperiode waarin je ZE-paard gewoon een gewoon doorsnee paard kan zijn, geen nadelen van de mug, geen belasing met middeltjes of maatregelen. het overwinteren in stallen en daardoor sneller of makkelijker aanwezig zijn van de mug, kun wil je misschien liever niet weten, maar bij iets wat zoveel gevolgen voor je paard heeft of kan hebben vindt ik het wel belangrijk, het zou ook de vaak aangestipte winterse schuur reactie's kunnen verklaren, die nu nog voornamelijk als schurft of schimmel worden verklaard en behandeld. een ander belangrijk hulpmiddel zou een goede test zijn om te kunnen kijken of het ZE is. ideaal is en blijft een werkend medicijn.

helaas voor onze paarden ivm de reactie op het bijten, kun je geen exacte tijd bepalen, wanneer bijvoorbeeld de deken op moet op jouw paard in zijn leefomgeving, heb je een paard dat licht of mild reageerd kun je meer wagen. bij de ergere gevallen ben je meestal minder geneigd nog dingen te wagen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:30

hier in frankrijk zijn ze gearriveerd de krengen.....vanochtend hooi gegeven ....echt wolken...ik ben ook gestoken....
Vochtig 'warm' weer...mijn fries staat nog binnen.
Voordat ik hem buiten zet zo gaat er eerst een zelfgemaakt mengsel overheen....daarmee red ik het aardig,heb zo geen deken nodig.

Wat mij wel opvalt is dat hij voornamelijk zijn schouders schuurt,niet open gelukkig en niet eens kaal....wel schilferig erna.
Ik zal er eens een foto van maken als hij het boompje te grazen neemt...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:38

ik heb geen flauw idee hoe het met ap is,ben een week niet geweest :o
zal nog wel goed zijn denk ik, gezien het weer hier

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:26

Auky schreef:
Maris, als het je om de suikers gaat kun je nog beter Subli Ponybrok geven dan Subli Zonder. Die laatste bevat meer suiker en zetmeel dan de ponybrok.
Met magnesium inderdaad wel uitkijken, een teveel daarvan kan inderdaad schade aanrichten. Zelfde met knoflook ivm bloedarmoede.
Drainage Compositum is fijn spul!

Kim, ik zag het ja! Alleen bevat Subli ponybrok wel meer ruw eiwit dan Zonder? Knoflook is idd beter als je het een gedeelte van het jaar geeft.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:54

Al bijna zijn we aangekomen aan het einde van Maart.
Zo langzamerhand zullen steeds meer paarden gaan schuren, zodra het dadelijk ophoudt met regenen en het zonnetje tevoorschijn komt.

Heb vannacht zo'n nare nachtmerrie gehad over Shadow, eczeemperiode was aangebroken, dus weer veel poespas, en was er een meisje wat ineens wou beweren dat het al 13 jaar haar pony was, en knipte ze de manen en staart helemaal af enzo, echt ik werd zwetend wakker

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:58

nou manen groeien wel aan,maar een staart!!!!

pff nare droom hoor

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:47

ja was verschrikkelijk, hoop ook niet dat er ergens een kern van waarheid in zit. Waarschijnlijk ben ik zo trots erop dat ik er al nachtmerries van krijg haha.
Trouwens over staart gesproken. Shadow had eerst ook weinig tot niets, en ze heeft nu toch wel een redelijke staart, zowel in lengte als dikte, staart word steeds beetje bij beetje dikker. Heb helaas geen foto volgens mij van voorheen, maar was echt ronduit zielig wat ze had. Cavia bovenop, en een onderarm lengte staart en superdun. Binnen 3 jaar is dat al behoorlijk veranderd!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:27

M'n Ivanhoe is binnen :D Vandaag passen :D!

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:18

Kijk maar uit dat hij niet wegwaait :D