foto van deze zomer: Willy weer in het gelukkige bezit van kuilen boven de ogen:

Met name boven rechteroog (=links op de foto getoond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Embe schreef:Onze poown deed het niet goed op Natures Best van Pavo... toch nog te veel koolhydraten (zit vooral veel graan in). Ik heb Safe&Sound van Dodson & Horrell, vindt ie niet heel lekker maar eet het wel op.
geerke schreef:Embe schreef:Onze poown deed het niet goed op Natures Best van Pavo... toch nog te veel koolhydraten (zit vooral veel graan in). Ik heb Safe&Sound van Dodson & Horrell, vindt ie niet heel lekker maar eet het wel op.
eet ze geweekte bietenpulp?
Daar zit verder niet veel aan vit. en min. in,dat zou je moeten toevoegen dagelijks als supplement.
IR en cushing paarden doen het vak goed op een dieet van vezels en vetten.
Lijnzaad koken zit ook flink wat callorieen in.
Joke_x_Remy schreef:Ik heb hier een tijdje geleden al eens wat gepost, maar geen tijd om mijn volledig verhaal uit te typen.
Dat heb ik nu eindelijk wel gedaan.
Het is wel wat lang geworden.. Hopelijk vinden jullie de moed om eraan te beginnen![]()
Joke, een welsh pony van 17 jaar oud.
Januari 2009: eerste kale plek op haar hoofd
DA denkt aan schimmel en geeft het advies te behandelen met imaverol
http://www.postimage.org/image.php?v=gx7hsCi
Maart 2009: alle kale plekken verdwenen
April 2009: hetzelfde verhaal
DA denkt nog steeds schimmel, dus weer behandeling met imaverol
Maar in tegenstelling tot verbeteren, wordt Joke haar toestand er alleen maar erger op.
Bijna haar hele hoofd wordt kaal, ze schuurt enorm veel, wat voor extra wondjes zorgt en ook haar manen dunnen enorm uit.
Haar hoofdje dat er eens zo sprankelend uitzag, heeft nu dit droeve uitzicht (juli 2009):
http://www.postimage.org/image.php?v=gx7h8F9
DA komt weer langs en geeft ons allerlei middeltjes.
1. Zalf tegen schurft
2. Een zalf met honing in (weet niet meer waarvoor die diende)
3. En de behandeling met imaverol gewoon verderzetten
In augustus een lichte verbetering en weer wat haar op haar mooie hoofdje:
http://www.postimage.org/image.php?v=aVjqgOr
Oktober 2009: behalve enkele doffe plekken, mooie dikke wintervacht
November 2009: eerste kale plek kondigt zich weer aan
http://www.postimage.org/image.php?v=PqwARk9
Gelukkig blijft het gedurende de hele winter bij 1 kale plek. Wanneer het niet te koud is, proberen we deze te behandelen met imaverol.
Maar helaas, het wordt weer een beetje warmen (maart 2010) en de kale plekken komen er weer aan!
Mijn vader (gierigaard zoals hij is) wilt niet wéér de DA laten komen en we behandelen, opnieuw, met imaverol.
Ondertussen leer ik op school over schimmel. En dat er een vaccinatie bestaat. Meteen onze DA bellen, maar hij beweert dat deze vaccinatie gewoonweg niet bestaat!
Maar na nog even navragen bij mijn docent, jawel, vaccinatie bestaat wel en kan zelfs toegediend worden terwijl het paard al schimmel heeft.
Hupsakee, op zoek naar andere (jongere) dierenarts. Gevonden!
April 2010: Tweemalige vaccinatie tegen schimmel, drie weken afwachten
Mei 2010: 3 weken verstreken, geen verschil te merken
DA komt en begint (eindelijk!) te twijfelen of het wel effectief schimmel is.
Hij neemt bloedstaal, huidafkrabsel en stukje vacht.
Deze worden onderzocht op schurft, resultaat: negatief.
Het bloedstaal wordt opgestuurd naar het labo, onderzoek op Ziekte van Cushing, resultaat: grijze zone.
Meer dan deze informatie heb ik niet gekregen (telefonisch) over het onderzoek naar Cushing.
Ik hoop dat jullie me een beetje verder kunnen helpen en zeggen wat jullie denken. Wel of geen Cushing.
Ik heb hieronder de symptomen van boktwiki even overgenomen en toegepast op Joke.
Hopelijk kunnen er wat mee.
• Lang, dik, krullend haar
Nee, maar wel wat vreemde plekjes in de vacht, zie foto.
http://www.postimage.org/image.php?v=gx7hK4i
Ook steeds terugkerende kale plekken (vooral hoofd en hals), zie foto:
http://www.postimage.org/image.php?v=gx7gSc9
http://www.postimage.org/image.php?v=aVjqIf0
• Verhaart niet of slecht in het voorjaar.
Verhaarde zeer langzaam. Eerste losse haren in maart en nu nog niet helemaal verhaard.
• Veel drinken en plassen
Niet opvallend.
• Vermageren ondanks goed eten en veel voeren
Niet vermagerd.
• Terugvallen in de bespiering, vooral op de rug (hangrug)
Ik heb de laatste tijd ook minder gereden, maar heb zelf geen verschil in bespiering opgemerkt.
Eventjes een foto, ook voor het volgende puntje:
http://www.postimage.org/image.php?v=TsT7L49
• Vetophoping onder de buik (hangbuik) en op de manenkam
Dat denk ik niet.
• Vetbultjes boven de ogen
• Hoefabcessen, hoefbevangenheid
• Tandproblemen
• Hart- en bloedsomloopproblemen (soms kunnnen ze omvallen)
• Hardnekkige infecties
• Diarree
• Gewrichtproblemen, Osteoporose
• Niet (goed) willen eten, door maagzweren of verdunnen van het maagslijmvlies
• Zweten zonder oorzaak
• Last van parasieten
Geen van bovende symptomen.
• Schuren
Ja!
• Zweren in de mond
• Suikerziekte
Beide niet.
• Algehele malaise; paard ziet er depressief uit, doffe vacht en ogen
Ziet er niet echt depressief uit. Vacht is wel redelijk dof, krijgt sinds een week lijnzaadolie bij het eten.
• Verminderd immuunsysteem
Volgens de DA wel.
Of het er iets mee te maken heeft, weet ik niet, maar Joke lijkt de laatste tijd veel vatbaarder voor koliek. (3x op enkele maanden tijd, gelukkig slechts lichte vorm)
• Verdikte klieren bij de kaak
Die dacht ik dit weekend wel gevoeld te hebben. Maar aangezien ik niet weet hoe deze normaal zijn, kan ik daar moeilijk over oordelen.
• Vruchtbaarheidsproblemen, bij merries: moeilijk drachtig worden.
nvt
Ik zou het heel fijn vinden om reactie te krijgen, weet namelijk niet meer wat gedaan nu...
Joke_x_Remy schreef:Ik zou het heel fijn vinden om reactie te krijgen, weet namelijk niet meer wat gedaan nu...
EstherHegt schreef:Zou je niet eens een algemeen bloedonderzoek kunnen laten doen? Het klinkt mij niet naar Cushing of EMS. Kun je niet nogmaals je dierenarts bellen en vragen om de uitslagen?
Om een diagnose te kunnen stellen is het verstandig om meerdere keren te testen en aan de hand van klinisch beeld en bloedonderzoek ( of urine onderzoek) is er misschien een diagnose te stellen.
Xantaatje schreef:Ik zou eerlijk gezegd niet zeggen dat je paardje cushing heeft. Heb je al een wormen onderzoek laten doen? Daar kunnen ze ook wat langere haren van hebben , alleen niet krullend. Ook kunnen ze daar wat klachten door krijgen zoals moe, deprie etc
Joke_x_Remy schreef:Wat zou er uit een algemeen bloedonderzoek kunnen blijken? Gaat dat dan over vitaminentekorten, etc?
Probleem is dat mijn vader instaat voor de financiële kant en hij nogal (om maar niet te zeggen, extreem) gierig is op dat vlak.
EstherHegt schreef:Joke_x_Remy schreef:Wat zou er uit een algemeen bloedonderzoek kunnen blijken? Gaat dat dan over vitaminentekorten, etc?
Probleem is dat mijn vader instaat voor de financiële kant en hij nogal (om maar niet te zeggen, extreem) gierig is op dat vlak.
Misschien geeft deze link van de gezondheidsdienst voor dieren wat helderheid voor je wat er o.a. uit een algemeen bloedonderzoek kan komen, plus de kosten http://www.gd-horsecare.nl/ wie weet is het voldoende om je vader te overtuigen om dat eens een keer te doen zodat misschien alle zorgen weggenomen kunnen worden, want ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt om je paard zolang je niet weet wat er aan de hand is. Vaak kun je met een algemene check veel ellende en/of ongerustheid voorkomen, en wie weet ook de oorzaak vinden van de klachten van je paard en dan gericht behandelen.
Joke_x_Remy schreef:EstherHegt schreef:Zou je niet eens een algemeen bloedonderzoek kunnen laten doen? Het klinkt mij niet naar Cushing of EMS. Kun je niet nogmaals je dierenarts bellen en vragen om de uitslagen?
Om een diagnose te kunnen stellen is het verstandig om meerdere keren te testen en aan de hand van klinisch beeld en bloedonderzoek ( of urine onderzoek) is er misschien een diagnose te stellen.
Wat zou er uit een algemeen bloedonderzoek kunnen blijken? Gaat dat dan over vitaminentekorten, etc?
Zelf kan ik het helaas ook niet opbrengen om onderzoeken te betalen.
De dierenarts opnieuw bellen kan ik idd wel doen. Zou alleen niet weten hoe ik die uitslagen dan moet interpreteren
Xantaatje schreef:Ik zou eerlijk gezegd niet zeggen dat je paardje cushing heeft. Heb je al een wormen onderzoek laten doen? Daar kunnen ze ook wat langere haren van hebben , alleen niet krullend. Ook kunnen ze daar wat klachten door krijgen zoals moe, deprie etc
Ze is recent ontwormd, maar een wormonderzoek is niet gebeurd.
Jammer genoeg moet ik dan ook weer met puppyoogjes naar mijn vader kijken, oogjes waar hij niet voor smelt
fargo schreef:Xantaatje, dat hangt heel erg af van hoe ze er nu aan toe is en waar ze tot nu toe last van heeft. Kun je een recente foto plaatsen misschien en vertellen hoe ze er aan toe is? In het héél erg kort hier even opgesomd: Hoe is haar conditie, heb je problemen met huid/hoeven/ogen/mond/tanden/longen, veel drinken en plassen? Kuilen of bulten boven ogen? Is ze te dik op hals, buik en heeft ze rare vetverdeling? Hoe is haar vacht? Is ze hoefbevangen of hoefbevangen geweest? Is ze fit of juist beetje sneu en niet haar eigen zelf?
fargo schreef:fargo schreef:Xantaatje, dat hangt heel erg af van hoe ze er nu aan toe is en waar ze tot nu toe last van heeft. Kun je een recente foto plaatsen misschien en vertellen hoe ze er aan toe is? In het héél erg kort hier even opgesomd: Hoe is haar conditie, heb je problemen met huid/hoeven/ogen/mond/tanden/longen, veel drinken en plassen? Kuilen of bulten boven ogen? Is ze te dik op hals, buik en heeft ze rare vetverdeling? Hoe is haar vacht? Is ze hoefbevangen of hoefbevangen geweest? Is ze fit of juist beetje sneu en niet haar eigen zelf?
Misschien dat je deze post nog niet gezien had, maar heb je misschien aanvullende informatie over je paardje?