[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:08

Mijn paard staat alleen nog op stal... maar heeft al wel geschuurd op de warme dagen als hij zonder deken stond Verdrietig Ik ben dus maar al met wat smeersels begonnen.

In mei kan hij weer de wei op. Vorig jaar had hij een houtenhek om aan te schuren, maar aangezien we op stal ook weides hebben met alleen schrikdraad ga ik dit jaar regelen dat hij op een andere wei kan.

Afgelopen jaar werkte z'n bucas vliegendeken voldoende, terwijl ik die er toen pas na een maand op de wei heb opgelegd. ik hoop dat ik er nu op tijd bij ben als ik die er meteen vanaf dag 1 erop leg.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:17

Mijn pony heeft vandaag weer de enting voor exeem gehad,is nu het derde jaar en heeft nooit weer geschuurd

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:25

klopt het dat dragende merries die enting niet mogen hebben?

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:28

zou het niet weten mijn pony is een ruin.
de enting heet; Insol Dermatophyton.
Zou je even na moeten vragen bij je dierenarts.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:43

Een vraagje, weet iemand hoe de Neck blanket van Boet blijft zitten, er zit ook een verbinding over de rug naar de staart , met een staartflap.
Moet zo'n halsdeken altijd aan het halster vast gemaakt worden, ik wil mijn paard niet met halster op de wei hebben nml.......
Mijn paard heeft geen zomerexzeem, denk eerder aan eiwit/fructaan teveel, hij is geprikt op eczeem, maar daar kwam niets uit, maar om toch de manen te beschermen wil ik een halsdeken kopen, dus als iemand tips heeft, graag.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:26

Ik heb dezelfde vraag als hierboven.... ben ook wel benieuwd hoe die nekdeken vast gemaakt wordt...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:26

itske schreef:
zou het niet weten mijn pony is een ruin.
de enting heet; Insol Dermatophyton.
Zou je even na moeten vragen bij je dierenarts.

is dat de enting waarbij kans op hoefbevangenheid is?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:44

Nee, dat is de corticosteroide prik.

Insol is een enting tegen schimmel met als 'bijwerking' dat het bij een hoop paarden goed schijnt te helpen tegen staart en maneneczeem.

Die cortico's zijn niet zo best idd, het helpt vaak wel direct.
Dus als uiterste redmiddel kan het een overweging zijn.
Maar je gooit daarmee wel het immuunsysteem van je paard plat, als je het lang gebruikt dan stopt de bijnierschors met de aanmaak van cortisol (omdat dit al via de prik in het lichaam komt) en idd kans op hoefbevangenheid.
Zelden door 1x prikken, maar aangezien zo'n prik maar 3 tot 6 weken werkt heb je er dan meer nodig en dat is nogal tricky...

Of er bij Insol ook bijwerkingen zijn weet ik eigenlijk niet. Ik heb wel gelezen dat het niet bij alle paarden werkt (maar ja dat is met alles zo dus wat dat betreft)

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:04

AngelsDitch schreef:
Ik heb dezelfde vraag als hierboven.... ben ook wel benieuwd hoe die nekdeken vast gemaakt wordt...

Volgens mij hoef je niet perse een halster erbij te doen.
Er zit bij al die dekens een elastisch koord om hem bovenaan vast te zetten, zodat hij niet afzakt.
Als je paard graast dan gaat hij sowieso naar beneden omdat zijn hoofd dan naar beneden is.

Van Boett weet ik het niet precies, maar van Ivanhoe (die hebben ook neck blankets) is een mooie uitleg: (ik hoop dat ie werkt)

https://ivanhoe-he-com.firstfind.nl/e_diashow.htm

Dat paard heeft wel een halster om maar daar wordt niks aan vastgemaakt.
En de hals van die deken is exact hetzelfde als van de andere eczeemdekens, en daarbij heb je echt geen halster nodig...

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:13

itske schreef:
Mijn pony heeft vandaag weer de enting voor exeem gehad,is nu het derde jaar en heeft nooit weer geschuurd

wat is dat persies voor enting ??
en hoe duur is dat ?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:32

de insol entingen hebben bij mijn paard ook niet gewerkt.
Het is officieel een middel tegen ringworm, het heet Insol-Dermatophyton (weet de precieze spelling niet meer)

RebeccaSimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:49

heej medebokkers!

Ik ga misschien een leuke shetlander kopen maar.. wel heeft ze manen exceeem. Zijn er nog tips om je pony goed ertegen te kunnen behandelen , evt voor te beschermen ( waarschijnlijk gaat dat niet maar misschien zijn er wel middelen om de jeuk misschien minder erg te maken) ? Ik heb gehoord dat het ook niet alleen maar door 'de mugjes' komt maar ook dat het door een verkeerd voedingspatroon, te veel zonlicht en nog andere oorzaken er door kan komen. Misschein is het handig om te kijken wie welk medicijn gebruikt en met een korte goede toelichting erbij ( prijs , hoeveel cl/ml? , waar te koop, werking van het product, een beoordeling van: -- ,- , -+ , + , ++, Super++) en dat we die gegevens misschien dan in een tabel kunnen verwerken? zodat we kunnen vergelijken welk middel het beste werkt, al hangt dat natuurlijk van ieder paard anders af maar wie weet kan het wel heel handig uit de bus komen . ( weet niet of dat een spreekwoord is Tong uitsteken Bloos ..

Groetjes Rebeccaa

Ps: Sorry als dit misschein al is een keer is gedaan.. maar ik had niet zoveel tijd om 200 blz door te lezen Bloos Dus neem me niet kwalijk Bloos

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:34

Franka_Vosje schreef:
Nee, dat is de corticosteroide prik.

Insol is een enting tegen schimmel met als 'bijwerking' dat het bij een hoop paarden goed schijnt te helpen tegen staart en maneneczeem.

Die cortico's zijn niet zo best idd, het helpt vaak wel direct.
Dus als uiterste redmiddel kan het een overweging zijn.
Maar je gooit daarmee wel het immuunsysteem van je paard plat, als je het lang gebruikt dan stopt de bijnierschors met de aanmaak van cortisol (omdat dit al via de prik in het lichaam komt) en idd kans op hoefbevangenheid.
Zelden door 1x prikken, maar aangezien zo'n prik maar 3 tot 6 weken werkt heb je er dan meer nodig en dat is nogal tricky...

Of er bij Insol ook bijwerkingen zijn weet ik eigenlijk niet. Ik heb wel gelezen dat het niet bij alle paarden werkt (maar ja dat is met alles zo dus wat dat betreft)

Deze enting wordt het eerste jaar 2x gegeven met 4 weken ertussen en dan gewoon jaarlijks.
Volgens onze dierenarts zijn er geen bijwerkingen,maar kunnen de paarden reageren net als op een gewone enting.
De kosten liggen op ongeveer €25

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:28

Blijkt dat mijn pony haar weidegenootje toch ook wel verdacht veel eczeemverschijnselen gaat vertonen. Die pony is al lekker aan het schuren geweest. Schijnt ie elk jaar te doen niet heel heftig maar hij schuurt wel. Mijn pony gelukkig nog niet (ik zit dit dus nu even heeeeeeeeeeel hard af te kloppen) maar neem zondag de deken maar mee. Al denk ik nog steeds dat ie van mij heel erg op gras reageert, ik geef haar nu best een arm rantsoen. Dus geen gras, wel hooi, beetje meusli, vitamine brokjes, lijzaadolie, appelazijn, gist en dan nog ontgiften en probiotica (dat moet ik nog doen). Als ik het zo lees arme pony. Vorig jaar begon ze pas in augustus (het moment dat ze echt het gras op ging) te schuren, hoop dat ze het dit jaar ook tot dan uitstelt. Het stikte hier trouwens vanavond van de mugjes, ik weet niet of het de bewuste mugjes zijn maar er waren er wel heel veel.

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:31

mijne schuurt ook nog niet. ik heb de deken wel al op stal liggen voor het geval dat hahaha
Maar ik denk dat ze wel in de komende week begint want de vliegen zijn al weer heel actief. Ik acht gewoon zo lang mogelijk.. ze haart zo vreselijk uit.. lijkt me niet zo lekker al dat haar in de deken

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:51

even een update:heb telefoon gehad van janssens de tests zijn even uitgesteld .
Ze nemen later nog contact op.
Wat insol betreft
ik heb het vorig jaar bij een paard van me uitgetest en bij haar hielp het echt maar dan in verhoogde dosis en twee maal gegeven met 14 dagen tussen.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:48

Heeft iemand al iets gehoord van de faculteit utrecht over het onderzoek naar manen eczeem?
Onze ponys staan in de eerste groep en en de brief staat dat die groep eind maart van start gaat.
En dat ze zo snel mogelijk contact met ons opnemen..maar na de brief niks meer gehoord!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:09

Ik denk dat met die injecties je eigenlijk weer alleen maar 'zooi' in het lichaam toevoegd het blijven toch medicijnen... En van alle afvalstoffen krijgen ze uiteindelijk weer jeuk. Kom je weer terecht in de vicieuze cirkel waar we zo graag uit willen Knipoog . Een paard hier uit de buurt wilde de eigenaar in laten slapen omdat ze zo erge jeuk had. Nu wist de staleigenaar wel een prik (of had hij uitgevonden weet ik niet zeker) die direct verlichting gaf. Maar met die prik was er wel een grote kans dat het mis kon gaan. Die mensen hadden toch weinig te verliezen (inslapen of die prik) en hebben het laten toedienen. En het hielp, paard heeft nergens meer last van. Nu weet ik niet wat voor prik dat is. Ik wil sowieso eerst al het natuurlijke proberen voordat ik op drastischere maatregelen overga... En trouwens bij Den is het niet zo extreem dat ik hem erom zou laten inslapen.
MAAR GELUKKIG: Hier nog weinig vliegjes te bekennen want wind (klopt af...). En nog GEEN jeuk Haha! Haha! ... behalve dan van flinke rui.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:40

Even een vraagje over de exceem dekens. Als een pony daarmee in de regen staat, krijgen ze het dan niet koud?
Mijn pony heeft/had (????) ook exceem. Ik hoop dat hij er bij mij aan de kust helemaal geen last van krijgt, maar ik ben toch een beetje aan het orienteren wat er allemaal tegen te doen is.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 07:32

nou, ik heb het idee dat ze het er wel koud onder krijgen, want ze kunnen de haren niet meer overeind zetten door die deken...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:58

MelodyT schreef:
Ik las hier laatst wat over een onderzoek naar zomerexceem door erik laarakkers en de faculteit diergeneeskunde utrecht.

Ik had ons koppel ponys opgegeven en heb net een brief gekregen dat we geselecteerd zijn om mee te doen met het onderzoek.

Zijn er nog meer mensen van bokt geselecteerd?

Wat houdt dat onderzoek in? Ik wilde hem ook nog bellen indd, maar heb er nog geen tijd voor gevonden

Ik ben zowat hopeloos aan het zoeken naar iets wat helpt. Mijn merrie staat nu onder een exceemdeken, maar ik heb niet het idee dat dat genoeg is...
Welke spullen gebruiken jullie bij een paard wat echt heel erg zomerexceem heeft en het belangrijkste, helpt het ook?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:04

Chanelly schreef:
mijne schuurt ook nog niet. ik heb de deken wel al op stal liggen voor het geval dat hahaha
Maar ik denk dat ze wel in de komende week begint want de vliegen zijn al weer heel actief. Ik acht gewoon zo lang mogelijk.. ze haart zo vreselijk uit.. lijkt me niet zo lekker al dat haar in de deken

Deken moet op VOOR ze beginnen met schuren... Anders benje al te laat, dan hebben de mugjes al gestoken enheeft ze al jeuk...

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:08

Laatst bijgewerkt door Bianca6 op 01-04-07 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:14

oke, ik doe vanavond gelijk het eczeem deken op..

bedankt voor de tip greibels... ik dacht dat ik hem op moest doen als ze begon te schuren.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:23

Is het misschien handig om even alles opn een rijtje te zetten om een overzicht te maken?
Misschien kan iedereen dit weer van de vorige kopieeren en aanvullen zodat we een totaallijst kunnen bijhouden?

Tips:

Voedsel:
- géén gras, alleen oud hooi.
- geen eiwit/suiker rijke brokken : wél bijvoorbeeld Subli Semit, Subli zonder, ...
- ....

Stalling:
- alleen tussen 10.00 - 15.00 uur op de weide en ook opstallen met bewolkt weer
- zo mogelijk ver van stilstaand water als vijvers, slootjes etc.
- zoveel mogelijk in de wind
- ....

Dekens:
- Aan te raden volledige dekens: RSH, Boett, Bucas,....
- Aan te raden halsdekens: ....
- Aan te raden staartbescherming: ....
- Aan te raden hoofdkappen: ....

Voedingssupplementen:
- Multivitamine van de Paardendrogist
- ....

Homeopatische/ plantaardige middelen:
- Kiezelderma van Sectolin
- .....

Middelen / Spuiten van de Dierenarts:
- Cortizone (niet aan te raden (!)
- Insol (normaal tegen schimmel / ringworm (?)
- .......

Smeersels:
- een Ui
- Anti jeuk hondenshampoo (om te wassen)
- Babyolie (pas op verbrandingsgevaar!!)
- TKC 97 (idem en agressief)
- Silverline spray (verzachtende wondspray met tea tree)
- Tea tree olie
- .......

Fijn voor je paard:
- Schuurmatten van de Paardendrogist
- Borstels aan de muur / paal

Meer informatie en afgeronde onderzoeken:
- http://www.tekstotaal.com/itchinfo.html
- ....

Lopende onderzoeken:
- ......