[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:48

Heb Heaven ook ingesmeerd met droogzetter. :) Deed d'r wel pijn. :(:) Maar als het goed is wordt het beter. :j

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:20

Bij mij hielp de sudocreme de eerste 4 dagen. De harde korsten waren allemaal weg.....maar kwamen weer terug en blijven nu gewoon keihard, ondanks het elke dag opbrengen van een flinke laag sudocreme.

Wat nu??? Ik durf de korsten er niet af te trekken, want dat doet natuurlijk erg pijn.
Toch maar een biopsie???

Herkent iemand die hele harde korsten op de koot??

Soraya85

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:21

@ hippotha, mijn shire heeft ook van die harden korsten op haar koot. Lijkt inmiddels meer eelt of littekenweefsel dan echt een korst. Ik doe er niks bijzonders mee... was het eens in de week met betadine en hou het in de gaten.

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:48

Hippotha schreef:
Ik durf de korsten er niet af te trekken, want dat doet natuurlijk erg pijn.
Toch maar een biopsie???

Korsten die moet je er ook niet zomaar aftrekken, maar eerst weken.
Een afschraapsel laten nemen door de DA kan natuurlijk geen kwaad

afgelopen donderdag is de DA bij mijn verzorgtinker geweest omdat hij waarschijnlijk mijten heeft
hij heeft bye mite gekregen ipv sebacil.. dit is een middel tegen mijten bij kippen.. iemand ervaring hiermee?
ik hoop maar dat het hiermee over gaat...

en mijn andere verzorgtinker heeft nog steeds vettige korsten aan de achterkant van zijn knie.. toevallig daar al iemand ervaring mee en tips daarvoor?

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:19

Avuloxil, is dit ergens online te koop? Of echt alleen via de DA?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:45

Hoi, Ik heb een Fries van bijna 7 jaar met niet zulke dikke sokken. Nu tikt hij zichzelf wel eens aan voor. Nu heb ik vandaag aan beide kanten een plekje ontdekt. Het is geen rode dikke bult zoals in de Wiki staat. Het is meer een plekje wat aan het smetten is. Er komt dus wat wondvocht af en de huid is wat dikker. Er zitten in de haren harde korrelige korstjes die vrij makkelijk eruit te halen zijn.

Kan dit Mok zijn of zijn het wondjes van het aantikken? Kan ik er gewoon uierzalf of acederm op smeren?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:54

Hoera!! De mok is weg dankzij een simpel en goedkope mokcreme van grand national.
Eerst werd het erger, maar nu hebben de korsten losgelaten en is alles weer schoon.
Hopelijk blijft het zo!! Moet ik nu nog even blijven smeren, omdat er nog een paar hele kleine korstjes zitten? Of gaan die vanzelf weg, doordat alles nu schoner is??

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:31

Die van Grand National gebruik ik ook.
Het is wel droog weer geweest afgelopen tijd, dus de mok had ook goed de tijd om te verdwijnen...
Ben nu aan de drainage compositum van Groene Os, schijnt "over all" goed te zijn. Paard had een paar rare puistjes over zijn hele lijf.

Weet iemand hoelang je daar mee door moet gaan?
Staat niet op t flesje :)

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:04

Vorig jaar had mijn paard ook mok, benen gewassen met betadinescrub, afgedroogd,
ingevet met betadinezalf, dit enkele weken volgehouden en dit jaar geen mok gehad!!!

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:04

amanda2 schreef:
Het is wel droog weer geweest afgelopen tijd, dus de mok had ook goed de tijd om te verdwijnen...
Ben nu aan de drainage compositum van Groene Os, schijnt "over all" goed te zijn. Paard had een paar rare puistjes over zijn hele lijf.

Ik denk totdat de mok totaal weg is....

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:37

Ik heb het nu niet voor zijn mok, die is in de droge periode helemaal verdwenen.
*klopt af nu met het natte weer dat het ook weg blijft*

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:55

amanda2 schreef:
Ik heb het nu niet voor zijn mok, die is in de droge periode helemaal verdwenen.
*klopt af nu met het natte weer dat het ook weg blijft*

oeps ja sorry goed lezen schijnt een kunst te zijn...

tja geen idee al gegoogled????

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:18

Geeft niet hoor, bedankt voor het meedenken in elk geval :)

Ik las op internet dat je t flesje gewoon moet opmaken.
Dat ga ik dan maar doen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:28

Ik qoute mezelf maar even, want heb nog geen reactie van de kenners hier gehad....

Zilfstar schreef:
Hoi, Ik heb een Fries van bijna 7 jaar met niet zulke dikke sokken. Nu tikt hij zichzelf wel eens aan voor. Nu heb ik vandaag aan beide kanten een plekje ontdekt. Het is geen rode dikke bult zoals in de Wiki staat. Het is meer een plekje wat aan het smetten is. Er komt dus wat wondvocht af en de huid is wat dikker. Er zitten in de haren harde korrelige korstjes die vrij makkelijk eruit te halen zijn.

Kan dit Mok zijn of zijn het wondjes van het aantikken? Kan ik er gewoon uierzalf of acederm op smeren?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:27

Zilfstar schreef:
Ik qoute mezelf maar even, want heb nog geen reactie van de kenners hier gehad....

Zilfstar schreef:

Ik denk dat de kenners weinig kunnen zeggen aan de hand van je verhaal, want het kan beide zijn.
Het verschil is wel te zien en voelen. Heb je geen foto?
Een echte wond heeft vaak geen korstjes die er makkelijk af te halen zijn, of het moet er langer zitten, maar dan moet het er onder genezen zijn. Als het van het aantikken is, zou je toch een soort van wond met eventueel bloed moeten zien?

Je kan rijden met van die plastic kapjes(kan even niet op de naam komen) tegen het aantikken en kijken of de wond geneest, dan was het van het aantikken.
Je kan alvast wel smeren met calendula zalf en grafietzalf, dit helpt zowel bij wondjes als bij mok.
Suc6

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:31

Juffertje schreef:
amanda2 schreef:

Ik denk totdat de mok totaal weg is....

OK, logisch.
Nog een vraagje....nu is nat maken niet goed. Ik waste eerst elke dag de mok met betadineshampoo, maar het ging slechter. De DA zei dat ik gewoon de zalf erop moet smeren zonder het te wassen, maar zijn voet werd wel erg goor. Ik heb het dus toch maar gewassen met betadineshampoo en al het vies en korstjes kwamen eraf. Conclusie: het helpt wel om alleen de eerste keer te wassen en dan enkel maar te smeren.
Ik had de DA hier nog over gebeld en het was toch goed geweest dat ik het gewassen had en alles heb kunnen verwijderen, want zo kon de zalf beter inwerken....beetje dubbel..

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:33

Ik zou het de eerste keer wassen met betadineshampoo en niet te hard aan de korstjes zitten.
Daarna goed drogen en er wat (ja wat, verschilt per geval, dat is nou juist het moeilijke) op smeren.
Daarna een paar dagen goed smeren en met een handdoek schoon houden.
Eventueel na een aantal dagen pas weer wassen.
Succes in elk geval! :)

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 08:44

Ik gebruik zelf avuloxil tegen de mok, dat is een middel tegen uierontsteking bij koeien. Nu sprak ik laatst een koeienboer, maar die gebruikt iets anders tegen de mok bij koeien. Iets wat wordt ingespoten, net als influenza bij paarden.
Weet iemand hier iets van?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 08:59

Dectomax?

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:14

@nibbit, ik ben echt kwijt hoe het heet, maar hij zei: 'het is tegen de mok bij koeien, spuiten ze in de hals, en dan is het zo weg, de dikke benen en en de wondjes genezen ook snel'.

heb jij er ervaring mee?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:45

Ze hebben bij mijn paard ook wel dectomax gespoten, maar dat hielp niks en ik hoorde later dat er best wel risico`s aan zitten ;) Dus dat komt er niet meer in :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:47

Vandaag paard even uit de wei gevist, hoefjes gekrabd en wat aan zijn kootholten gedaan. Beide voorbenen heeft hij een plekje dat wat vochtig is, aan het smetten zeg maar. Of het echt mok is geen idee, maar de hoefsmit zei: behandel het maar alsof het dat is. Heb de haren korter geknipt op die plekken zodat ik beter de Acederm erop kon doen en een flinke lik uierzalf. Jippe bleef heel braaf staan met zijn been liggend op mijn knie. En dat los in de stal zonder hooi voor zijn neus terwijl het toch wel wat irriteerde. Hij is braaf <3

De haren heb ik dus niet helemaal weggehaald ofzo, alleen wat korter. Plekjes zijn zeg maar 1 cm in het rond. Rechts heeft hij er 2, linksvoor 1. Meneer moest natuurlijk wel precies weten wat ik allemaal in mijn handen had. De acederm kende hij duidelijk nog (ik zweer bij dat spul, mooie dingen van gezien in de DA-praktijk en al reeds vaker gebruikt bij wondjes her en der op Jippe) maar de pot uierzalf was nieuw. En dat moest even flink beroken worden natuurlijk...

eefje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:43

Mijn paard heeft helaas al jaren last van mok. Van alles geprobeerd aan smeerseltjes; hydrocortiderm werkte even, nu niet meer, acederm werkt wel om de mok te minderen, maar het verdwijnt er niet van. Spul is daarnaast ook prijzig. Mijn paard heeft ook al een keer of 5-6 einschuss gehad, telkens de vee-arts erbij, die dan een spuit geeft met corticosteroiden. Een paardenmiddel tegen de einschuss (dik been), maar ook hierdoor verdwijnt de mok niet... Sinds mijn paard om de 9 maanden ingeent wordt tegen huidschimmel (nu ca. 2 jaar), heeft hij echter geen last meer van einschuss. De aanwezigheid van de harde korsten wisselt, het enige wat helpt om dit in toom te houden, is dagelijks smeren met de levertraanzalf van Grand National (de mokzalf van Grand National doet ook niks). De korsten komen dan goed los en de huid is dicht. Het geneest er echter niet van; de korsten blijven komen.
Die avuloxil is voor mij nieuw, is dat ook bruikbaar bij droge mok?

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:18

Hallo eefje, ik gebruik avuloxil op droge mok. Als je meer info wilt, moet je maar even pb-en.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:38

Hoewel ik de drainage compositum niet gebruik voor mok (is nagenoeg weg) merk ik wel dat mn paard meer kleur heeft en dat de plekjes waar bij nat weer meteen mok zit, er rustiger uit ziet.
Zou het dan toch iets doen? :P
(merk voor de rest namelijk niet zo veel...)