Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
autumn08 schreef:Ik zit met een klein probleempje. Ik ben net van stalling gewisseld, van zo goed als geen weidegang naar ca. 8 uur. Ook heeft hij hier op stal contact met andere paarden door de open tralies links en rechts. Een goede vooruitgang dus. Aan de andere kant staat hij hier wel op vlas, vroeger op stro waar hij de hele dag op kauwde en de verveling een beetje in toom hield.
Nu zuigt mijn paard lucht, maar voornamelijk tijdens en na het eten... de staleigenaren zijn hier niet blij mee, omdat het volgens hun gedrag is dat andere paarden over kunnen nemen. Ik kan hier wel over gaan discussiëren, maar als dat hun principe is zal ik me ernaar moeten richten. Ze willen dat ik een band ga proberen, anders moet mijn paard naar een buitenstalling waar hij dus geen direct contact heeft met de buren.
Ik weet niet wat ik ermee moet. Ik ben van de ene kant geen voorstander van zo'n band omdat ik weet dat de main oorzaak stress is, en hij nu een paardwaardigere plek heeft gekregen en ik benieuwd ben of dit impact zal hebben... Aan de andere kant, luchtzuigen is nooit helemaal eruit te krijgen toch? Wordt het van kwaad tot erger? Dit zijn dingen die ik me dan afvraag...
De staleigenaren zeggen dat ze het hem nu ook hebben zien doen in de morgen toen het geen voedertijd was. Misschien omdat hij nu op vlas staat gaat hij zich vervelen? Ze krijgen nl. in de middag het hooi...
Ik weet niet wat ik ermee moet... ik weet ook niet hoe het ontstaan is bij hem, hij deed het al toen ik hem kreeg. Waarschijnlijk dus door de omstandigheden als jong paard...
EeCee schreef:Ik kreeg laatst de tip om krachtvoer e.d. op de grond te voeren of de voerbak zodanig laag te hangen dat ze niet (bijvoorbeeld) de rand van de box kunnen pakken.
Met mijn merrie gaat het stukken beter. Ze is verhuisd van stal, geen buurpaarden meer, en ze lijkt er nu helemaal af te zijn. Het lijkt wel of het eten met buren naast haar een 'stress' veroorzaakte. Verder staat ze een groot deel van de dag buiten en daar geen problemen.
wirbelstar schreef:Gisteravond is een pony bij mij op stal overleden.
Hij stond op dit moment op een landje samen met mijn 2,5 jarige haf,een 18 jarige kwpner en een 20 jarige mini fjord.
De pony heet Castor en was een luchtzuiger.
Hij stond (volgens ooggetuige) bij een paal op het moment dat het gebeurde. blijkbaar was hij aan t luchtzuigen.
op een gegeven moment liet hij zich omvallen en viel hij in de sloot.
een omstander is in de sloot gesprongen en heeft zijn hoofd boven water gehouden tot de brandweer er aan kwam maar toen was hij eigenlijk al weg.
nu vraagik me dus af..
kan dit door het luchtzuigen komen?
want toen ik hem vandaag zag had hij een vreselijke bloedneus en bij zn schouder bloedde hij om de een of andere reden ook.
LindyH schreef:wirbelstar schreef:Gisteravond is een pony bij mij op stal overleden.
Hij stond op dit moment op een landje samen met mijn 2,5 jarige haf,een 18 jarige kwpner en een 20 jarige mini fjord.
De pony heet Castor en was een luchtzuiger.
Hij stond (volgens ooggetuige) bij een paal op het moment dat het gebeurde. blijkbaar was hij aan t luchtzuigen.
op een gegeven moment liet hij zich omvallen en viel hij in de sloot.
een omstander is in de sloot gesprongen en heeft zijn hoofd boven water gehouden tot de brandweer er aan kwam maar toen was hij eigenlijk al weg.
nu vraagik me dus af..
kan dit door het luchtzuigen komen?
want toen ik hem vandaag zag had hij een vreselijke bloedneus en bij zn schouder bloedde hij om de een of andere reden ook.
Kan dat bloed niet door de val komen of van het slepen met het dode dier? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Ik denk dat het op zich wel mogelijk is dat een paard zichzelf zo verdooft met het luchtzuigen dat hij niet kan blijven staan. Mijn luchtzuiger kan er ook knetterstoned bijstaan, helemaal versufd. Hij is alleen nog nooit gevallen. Ik heb daar ook nog nooit eerder van gehoord, maar het zou wel kunnen lijkt mij.
Misschien is hij versufd geraakt door het luchtzuigen, daardoor in de sloot gevallen, van schrik een hartaanval gekregen en daaraan overleden.
Ik kan me ook voorstellen dat het paard iets anders neurologisch mankeerde en dat het luchtzuigen ervoor gezorgd heeft dat er echt kortsluiting is ontstaan. Dan is het dus een combinatie van twee stoornissen geweest.
Het kan natuurlijk ook nog dat hij zich al niet goed voelde omdat er bijvoorbeeld een hartaanval aan zat te komen, dat hij daarom ging luchtzuigen om zich beter te voelen en toen gewoon die hartaanval heeft gekregen. Dan heeft het luchtzuigen er niks mee te maken.
Je weet het niet...