[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:23

Onderzoek naar maagproblemen doen ze met endoscopie. Er gaat een camera via een slang naar binnen. Verder kun je eventueel mestonderzoek doen en bloedwaardes. Maar maagonderzoek is het meest relevante.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:13

Ik hoop dat iemand raad weet op mijn dilemma hierboven. ^ :'(

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 21:19

autumn08 schreef:
Ik zit met een klein probleempje. Ik ben net van stalling gewisseld, van zo goed als geen weidegang naar ca. 8 uur. Ook heeft hij hier op stal contact met andere paarden door de open tralies links en rechts. Een goede vooruitgang dus. Aan de andere kant staat hij hier wel op vlas, vroeger op stro waar hij de hele dag op kauwde en de verveling een beetje in toom hield.

Nu zuigt mijn paard lucht, maar voornamelijk tijdens en na het eten... de staleigenaren zijn hier niet blij mee, omdat het volgens hun gedrag is dat andere paarden over kunnen nemen. Ik kan hier wel over gaan discussiëren, maar als dat hun principe is zal ik me ernaar moeten richten. Ze willen dat ik een band ga proberen, anders moet mijn paard naar een buitenstalling waar hij dus geen direct contact heeft met de buren.

Ik weet niet wat ik ermee moet. Ik ben van de ene kant geen voorstander van zo'n band omdat ik weet dat de main oorzaak stress is, en hij nu een paardwaardigere plek heeft gekregen en ik benieuwd ben of dit impact zal hebben... Aan de andere kant, luchtzuigen is nooit helemaal eruit te krijgen toch? Wordt het van kwaad tot erger? Dit zijn dingen die ik me dan afvraag...
De staleigenaren zeggen dat ze het hem nu ook hebben zien doen in de morgen toen het geen voedertijd was. Misschien omdat hij nu op vlas staat gaat hij zich vervelen? Ze krijgen nl. in de middag het hooi...

Ik weet niet wat ik ermee moet... ik weet ook niet hoe het ontstaan is bij hem, hij deed het al toen ik hem kreeg. Waarschijnlijk dus door de omstandigheden als jong paard...

zoek een andere stal. Zo simpel is het eigenlijk wel.
Deze stalhouders hebben helemaal geen verstand van luchtzuigers.
De band proberen is dierenmishandeling. Dit soort banden levert inwendige verwondingen op waar je altijd te laat achter komt (bij mijn paard is het strottenhoofd beschadigd omdat ze er te laat achterkwamen).

Luchtzuigers moeten onbeperkt wat de eten hebben. Hooi dus.. of eetbaar stro. Op vlas staan is voor een luchtzuiger geen goed idee.

Paarden nemen het gewoon NIET van elkaar over. Er zijn echt genoeg stallen waar ze wel normaal over luchtzuigers denken. Ik heb er ook zo eentje gevonden.

Alternatief: praat met je stalgenoten wie er problemen heeft zijn/haar paard naast jouw luchtzuiger te zetten. Er zijn ook echt wel normale paardeneigenaren en zet die twee dan samen in de buitenstal o.i.d.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:50

Bedankt... Ik vind het ook heel vervelend, het is zo'n braaf paard. Ik voel me onbewust vaak ook gekrenkt dat er "neergekeken" wordt op luchtzuigers. En je kunt er vooral niet tegenin gaan... heeft meestal geen zin.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:15

Ik heb 2 paarden in de tuin samen los en de ene zuigt wel lucht en de ander niet ;).

Ik moet zeggen dat ik op onbeperkt ruwvoer, maag compositum, beweging en niet tot weinig kracht voer, goede resultaten boek :j.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:35

ik heb ook net een paardje gekocht wat ook licht kribbebijt/luchtzuigt. heb het hem nog niet veel zien doen.
zit nu van alles te lezen op internet over kribbenbuiten/luchtzuigen en vroeg mij af of lucerne door zijn bix heen zou kunnen helpen, door het eten van lucerne maakt het paard meer speeksel aan.
zijn er mensen die dit ook geprobeert hebben?
ook dacht ik er aan om zijn voer in zo'n speel/voerbal te toen en hem zo te voeren zodat hij langer over zijn biks doet en zo ook langer speeksel blijft aanmaken, ik begrijp dat dat beter voor de maag is.
weidegang hebben we helaas maar weinig,dus dat is niet echt een optie

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:30

Ja luzerne werkt, maar ik heb gemerkt dat ze van krachtvoer meer gaat luchtzuigen en buikpijn krijgt. Dus ik geef ze na het werk goed snel verteerbaar voer en onbeperkt kuilgras, dus dan moet ze al veel meer speeksel aanmaken :).

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:03

ik was ook van het onbeperkt kuilgras maar mijn paardje wordt echt veel te dik nu. Ben overgestapt op hooi maar mevrouw blieft dit niet met als gevolg: inderdaad alleen maar luchthappen omdat ze zich verveeld. Heb geprobeerd het te mixen maar dan eet ze alleen het kuilgras eruit en gaat daarna weer vrlolijk lopen happen. Weten jullie iets wat ik onbeperkt kan voeren zodat ze altijd wat te eten heeft maar waar eigenlijk maar heel weinig in zit?

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:52

Kuilgras is er in veel soorten. Gras van onbemest land, latere snede en 'doorgeschoten' gras bevat minder energie dan bijvoorbeeld de eerste snede van een lekkere vette weide. Misschien scheelt het iets (weet niet wat ze nu krijgt) en heeft ze dat nog net wel liever dan een hap lucht.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:02

ze kreeg 2e snede en daar zit natuurlijk al veel minder in maar ik kreeg het advies haar op water en brood te zetten dus ik ben bang dat dat nog teveel is

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:28

Touchofpink, even heel simpel gedacht, is er bij jou in de buurt geen mogelijkheid om je paard dag en nacht buiten te zetten? Op een vrij schrale weide dan natuurlijk. Dan is je probleem voor de zomer wellicht al opgelost. Speelt dit probleem ook in de winter?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:32

Of in een padock/bak met een schraal plukje hooi?
Voor de nachten bv

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:39

Ik kreeg laatst de tip om krachtvoer e.d. op de grond te voeren of de voerbak zodanig laag te hangen dat ze niet (bijvoorbeeld) de rand van de box kunnen pakken.

Met mijn merrie gaat het stukken beter. Ze is verhuisd van stal, geen buurpaarden meer, en ze lijkt er nu helemaal af te zijn. Het lijkt wel of het eten met buren naast haar een 'stress' veroorzaakte. Verder staat ze een groot deel van de dag buiten en daar geen problemen.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:37

Ik heb het paard nu dus een paar dagen een Miracle Collar aangedaan, helemaal niet zo strak eigenlijk. Vanaf de 1e keer dat hij merkte dat hij niet kon zuigen met dat ding aan, heeft hij het niet meer gedaan. Gewoon totaal niet meer geprobeerd, óók niet zonder band om, terwijl hij het dus voornamelijk tijdens en na het eten deed.

Bizar.

Roos_Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:26

EeCee schreef:
Ik kreeg laatst de tip om krachtvoer e.d. op de grond te voeren of de voerbak zodanig laag te hangen dat ze niet (bijvoorbeeld) de rand van de box kunnen pakken.

Met mijn merrie gaat het stukken beter. Ze is verhuisd van stal, geen buurpaarden meer, en ze lijkt er nu helemaal af te zijn. Het lijkt wel of het eten met buren naast haar een 'stress' veroorzaakte. Verder staat ze een groot deel van de dag buiten en daar geen problemen.

dit werkt bij mijn merrie ook erg goed!! ze is nog volop in de groei dus krijgt wel iedere dag krachtvoer maar dit geef ik op de grond tussen haar hooi zodat ze er lekker lang mee bezig is.
ze staat nu dag en nacht op een weinland met andere paarden en het gaat super goed!!
ze heeft afgelopen winter met een miracle coller omgestaan maar ik vind dit geen succes.
je merk dat ze het vreselijk vind om die band om te hebben dus ik denk dat ik deze volgende winter maar aflaat.

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:02

Ik heb in november mijn voerbak uit de stal gehaald. Ik voer nu in een voerbak met haken die er nadat het eten op is uitgehaald wordt, ze heeft niet meer op stal luchtgezogen. Terwijl ze genoeg plaatsen heeft om het te doen.
In de paddock heeft ze nog een plekje, die smeer ik in met kribbox. Maar op het weiland doet ze het eigenlijk nooit. Nu heeft ze ook vaak een graaskorf om, omdat ze anders veel te dik wordt. Al die middeltjes en medicijnen hielpen bij ons niet echt. Ze zit nu echt goed in dr vel.
Een band heb ik nooit omgedaan, omdat uit ervaring heb gezien, dat ze er vaak ongelukkig van uitzien. Ze krijgen er vaak hele nare plekken van. Je moet m vaak erg strak doen, wil het werken. En ik ben van mening dat je dan zeker moet weten dat het niets lichamelijk is, maar echt een stalondeugd is geworden.
Mijn paardje staat al meer dan 10 jaar met een vriendje, maar deze heeft nog nooit een poging gedaan om het over te nemen, dat is bij ons op stal altijd het argument om prietpraat de kop in te drukken.
Nu staan er inmiddels nog 2 en doet niemand er echt moeilijk over.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:51

Bij ons op stal doen ze er ook niet moeilijk over, ze weten ook dat het onzin is :D

Ik heb met united trouwens afgelopen maandag een bronchoscopie uit laten voeren omdat hij vorige week wat kuchtte... het zag er allemaal prima uit, wel bewogen zijn stembanden niet geheel gelijk.
VA gan aan dat dat idd best zou kunnen zijn gekomen door de band die hij in het verleden om heeft gehad, een beschadiging oid. Ik ben iig blij dat ik dat geval meteen af heb gedaan ;)

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:52

Wat is een bronchoscopie en waarom heb je dat laten doen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:54

dan gaan ze met een soort slang met een camera erop in de luchtwegen van je paard door zijn neus.
Om te kijken hoe de luchtwegen en longen eruit zien.
Omdat hij had gekucht wilde ik uitsluiten dat hij een ontsteking oid had zitten :)
Maar alles zag er goed uit, alleen hier en daar wat slijm waarvoor hij een slijmoplosser kreeg.

wirbelstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:00

Gisteravond is een pony bij mij op stal overleden.
Hij stond op dit moment op een landje samen met mijn 2,5 jarige haf,een 18 jarige kwpner en een 20 jarige mini fjord.
De pony heet Castor en was een luchtzuiger.
Hij stond (volgens ooggetuige) bij een paal op het moment dat het gebeurde. blijkbaar was hij aan t luchtzuigen.
op een gegeven moment liet hij zich omvallen en viel hij in de sloot.
een omstander is in de sloot gesprongen en heeft zijn hoofd boven water gehouden tot de brandweer er aan kwam maar toen was hij eigenlijk al weg.

nu vraagik me dus af..
kan dit door het luchtzuigen komen?

want toen ik hem vandaag zag had hij een vreselijke bloedneus en bij zn schouder bloedde hij om de een of andere reden ook.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:05

Lijkt mij heeeel sterk.

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:32

Ik heb ook een luchtzuiger die het waarschijnlijk al haar hele leven doet. In de wei doet ze het nu amper, omdat er zoveel gras is, maar in de winter pakt ze nog wel eens een paal. Verder doet ze het, net als de andere paarden hier, na het krachtvoer en af en toe onder het hooi eten. Ik heb een luchtzuigplekje voor haar gemaakt, omdat ik toch zeker weet dat het niet over zal gaan en het een gewoonte is. Het valt me op dat hier erg weinig wordt gezegd over slijtage van de tanden, want mijn grootste zorg is. Ze heeft nooit ergens last van, geen koliek of onderwicht ofzo, maar haar voortanden zijn ongeveer weg. Weet iemand toevallig of slijtage van de snijtanden in een later stadium echt problemen kan veroorzaken met grazen? Ze heeft nu (op 23-jarige leeftijd) wel wat moeite met heel kort gras, maar ziet er verder goed uit en eet de hele dag wel.
Heeft 1 van jullie paarden serieuze gebitsproblemen door het luchtzuigen, of maak ik me hier nou zorgen om niks?
Weten jullie toevallig ook of tanden weer aangroeien als de nieuwe luchtzuigplek zachter is?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 01:41

wirbelstar schreef:
Hij stond op dit moment op een landje samen met mijn 2,5 jarige haf,een 18 jarige kwpner en een 20 jarige mini fjord.
Hij stond (volgens ooggetuige) bij een paal op het moment dat het gebeurde. blijkbaar was hij aan t luchtzuigen.
een omstander is in de sloot gesprongen en heeft zijn hoofd boven water gehouden tot de brandweer er aan kwam maar toen was hij eigenlijk al weg.

nu vraagik me dus af..

want toen ik hem vandaag zag had hij een vreselijke bloedneus en bij zn schouder bloedde hij om de een of andere reden ook.

Kan dat bloed niet door de val komen of van het slepen met het dode dier? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Ik denk dat het op zich wel mogelijk is dat een paard zichzelf zo verdooft met het luchtzuigen dat hij niet kan blijven staan. Mijn luchtzuiger kan er ook knetterstoned bijstaan, helemaal versufd. Hij is alleen nog nooit gevallen. Ik heb daar ook nog nooit eerder van gehoord, maar het zou wel kunnen lijkt mij.

Misschien is hij versufd geraakt door het luchtzuigen, daardoor in de sloot gevallen, van schrik een hartaanval gekregen en daaraan overleden.

Ik kan me ook voorstellen dat het paard iets anders neurologisch mankeerde en dat het luchtzuigen ervoor gezorgd heeft dat er echt kortsluiting is ontstaan. Dan is het dus een combinatie van twee stoornissen geweest.

Het kan natuurlijk ook nog dat hij zich al niet goed voelde omdat er bijvoorbeeld een hartaanval aan zat te komen, dat hij daarom ging luchtzuigen om zich beter te voelen en toen gewoon die hartaanval heeft gekregen. Dan heeft het luchtzuigen er niks mee te maken.

Je weet het niet...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 09:39

Nou dat denk ik niet hoor.. Klinkt als een hartaanval.

wirbelstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:42

LindyH schreef:
wirbelstar schreef:

nu vraagik me dus af..

Kan dat bloed niet door de val komen of van het slepen met het dode dier? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Ik denk dat het op zich wel mogelijk is dat een paard zichzelf zo verdooft met het luchtzuigen dat hij niet kan blijven staan. Mijn luchtzuiger kan er ook knetterstoned bijstaan, helemaal versufd. Hij is alleen nog nooit gevallen. Ik heb daar ook nog nooit eerder van gehoord, maar het zou wel kunnen lijkt mij.

Misschien is hij versufd geraakt door het luchtzuigen, daardoor in de sloot gevallen, van schrik een hartaanval gekregen en daaraan overleden.

Ik kan me ook voorstellen dat het paard iets anders neurologisch mankeerde en dat het luchtzuigen ervoor gezorgd heeft dat er echt kortsluiting is ontstaan. Dan is het dus een combinatie van twee stoornissen geweest.

Het kan natuurlijk ook nog dat hij zich al niet goed voelde omdat er bijvoorbeeld een hartaanval aan zat te komen, dat hij daarom ging luchtzuigen om zich beter te voelen en toen gewoon die hartaanval heeft gekregen. Dan heeft het luchtzuigen er niks mee te maken.

Je weet het niet...

tjsaah het is zo lastig om te beoordelen wat er nou precies was.

veel mensen zeggen verschillende dingen.en wij waren er zelf niet bij
ik denk ook dat ik er liever zelf bij was geweest dan de mensen die het nu gezien hebben.
maar ik vroeg me dus echt af of ze van het luchtzuigen dood kunnen gaan.
maar goed dank je well voor antwoord :)
en ik denk ook dat hij drvoor flink lucht heeft lopen zuigen.
en dat het een hartaanval was hij lag er erg onrustig bij.