[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Askim

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:15

ellepel schreef:
ga bitloos rijden en kijk of het na 3 weken veranderd.
die blaasjes is inderdaad waarschijnlijk allergie voor het bit,maar kan ook best het herpes simplex virus zijn hoor.
een koortsblaar dus en paarden die dat hebben hebben dus ook last van headshaken.
laat dit uitzoeken door je dierenarts en eventueel een bleodonderzoek om het virus aan te tonen

Bitloos rijden is niks.

ze staat nu aan de longe met koperbit waar ze altijd op heeft gelopen en dat gaat goed.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:22

patjelisa schreef:
Bitloos rijden is niks.

Bitloos rijden is heel leuk hoor Knipoog

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:34

singasong schreef:
patjelisa schreef:
Bitloos rijden is niks.

Nou prachtig mijn paard ging lekker doen wat ze zelf wou en ze werd er helemaal gek van.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:41

patjelisa schreef:

Nou prachtig mijn paard ging lekker doen wat ze zelf wou en ze werd er helemaal gek van.[/quote]

Eigenlijk is het heel simpel! Hij moet kunnen wijken voor druk, daar is het bitloos rijden op gebaseerd.

Wat voor bitloze optoming heb je gebruikt?

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:42

Zo'n kruislings geval.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:50

patjelisa schreef:
ellepel schreef:
ga bitloos rijden en kijk of het na 3 weken veranderd.
die blaasjes is inderdaad waarschijnlijk allergie voor het bit,maar kan ook best het herpes simplex virus zijn hoor.
een koortsblaar dus en paarden die dat hebben hebben dus ook last van headshaken.
laat dit uitzoeken door je dierenarts en eventueel een bleodonderzoek om het virus aan te tonen

Bitloos rijden is niks.

ze staat nu aan de longe met koperbit waar ze altijd op heeft gelopen en dat gaat goed.

met dat koper heeft ze geen last?
want van koper staat wel bekend dat veel paarden daar allergisch voor zijn namelijk.

bitloos is wel heel leuk hoor,mijn pony reageerd er juist heel goed op,maar ik rijd al heel veel op zit.
wat ook de bedoeling is he,dus daar zit geen verschil in vind ik

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:56

patjelisa schreef:
Zo'n kruislings geval.

daar lopen veel paarden slecht op Knipoog [die ik ken dan]

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 23:17

moet je es kijken op de site van paardnatuurlijk,daar komen ze ook heel slecht uit de bus geloof ik.
als ik bitloos rijd dan aan touwhalster, en ik heb een bontje dan op de neus.
vind ik net even wat zachter

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 01:26

Sorry ben echt heel vervelend maar hou gewoon niet van bitloos Bloos en ik rijd wedstrijden Knipoog
En mijn paard is ook niet echt makkelijk.

Koper gaat trouwens wel redelijk goed maar op één plek is de huid gewoon heel dun geworden door verkeerde spullen van de dierenarts Clown

Ik wou kijken of ze vanavond weer schudden in de stapmolen maar helemaal niet meer.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:09

ellepel schreef:
moet je es kijken op de site van paardnatuurlijk,daar komen ze ook heel slecht uit de bus geloof ik.
als ik bitloos rijd dan aan touwhalster, en ik heb een bontje dan op de neus.
vind ik net even wat zachter

Ik heb ook een touwhalster Haha!
Afbeelding

Maar ik rijd ook met een dubbelgebroken bitje hoor Knipoog Neusriem is al jaren bij mij uit den boze en wedstrijden helemaal Nagelbijten / Gniffelen

Maar je rijd toch ook wel eens geen wedstrijden Patjelisa? Voor je paard toch ook lekker als hij al die dingen een keer niet aan zijn hoofd heeft tijdens rijden. Zeker als het een schudder is Knipoog
Wil je niets opdringen hoor!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:18

Nee dat snap ik.

Maar ik heb gewoon niks met Bitloos paard hoort gewoon met bit te lopen.
Als ze straks toch nog een keer zo'n kriebeltje krijgt onder het rijden ga ik even naar de dierenarts.

coooockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:23

Mijn pony tript hem dan helemaal.
Als ik al met halster op ze rug ga gaat die keihard rennen en bokken en dat doet ze niet met hoofdstel.. misschien vond ze het toen een beetje gek! Tong uitsteken
Ga binnekort maar weer even kijken.
Maar echt bitloos: neee, bedankt ik wil nog niet in het ziekenhuis liggen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:59

patjelisa schreef:
Nee dat snap ik.

Maar ik heb gewoon niks met Bitloos paard hoort gewoon met bit te lopen.
Als ze straks toch nog een keer zo'n kriebeltje krijgt onder het rijden ga ik even naar de dierenarts.

is inderdaad wel verstandig om dan de dierenarts te laten kijken.
en of je met of zonder bit rijd moet iedereen lekker zelf weten hoor.
ik doe allebei Haha!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:44

Als ik de weer de beschikking heb over een bak ga ik met Ino ook bitloos proberen. Ik denk dat het gezien zijn karakter geen probleem is, weet het eigenlijk wel zeker Haha! . Maar op een buitenrit is het niet zo verstandig, hij maakt zich nogal eens erg sterk op de momenten dat hij met zijn gedachten ergens anders is Tong uitsteken .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:37

ellepel @ [VS] Melatonine bij headshaking?

dit zag ik net staan...dus ik zoeken naar info

http://www.netpets.org/horses/reference ... /head.html

onderste zin Knipoog

http://www.vetpro.co.nz:888/Vet%20Talk_ ... haking.htm

nederlandse info:
http://www.biw.kuleuven.be/DP/fysiologi ... 8pag19.htm

Citaat:
Pijnappelklier
dit onderdeel is ook wel bekend onder de naam epifyse. Het is een lichgevoellig onderdeel en heeft zich ontwikkeld tot een soort van derde oog. Ook zorgt deze klier voor de productie van melatonine. Deze stof is bij het paard verantwoordelijk voor het waak-slaapritme. Ook zorgt dit hormoon ervoor dat het paard zijn wintervacht krijgt als de dagen korter worden, en zijn vacht verliest als de dagen weer langer worden. Een derde functie van melatonine is het zorgen voor de seksuele rijping en ontwikkeling.

melatonine word gemaakt uit serotonine.
[quote]Anderzijds kunnen zwakke punten in de aanmaak van melatonine de lichaamseigenproductie minder optimaal laten verlopen. Dit gebeurt onder andere als er onvoldoende van het aminozuur tryptofaan opgenomen wordt. Dit zie je bijvoorbeeld bij mensen met een verstoorde darmfunctie (o.a candida overgroei) waarbij tryptofaan door slechte darmbacterieen (e-coli) omgezet wordt in een niet bruikbare giftige stof. Je kunt de lichaamseigen melatonine-aanmaak dan verbeteren door de darmfunctie te ondersteunen (anti candida dieet) of een voedingssupplement van tryptofaan nemen. Daarnaast kan ook hier een melatoninesupplement nuttig zijn.[.quote]

in subli zonder zit extra tryptofaan,wie weet toch een goed voer voor headshaker?
http://www.subli.nl/Subli_A5leaflet_Zonder.pdf

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 10:25

Ik heb sinds een paar dagen van de paardendrogist zo'n netje om uit te proberen. Paard is een heel stuk rustiger. Ik ga nu proberen of ik het zelf kan namaken, want ik vind de netjes redelijk duur.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:19

Ik heb niet alles begrepen wat er in de stukjes geschreven word Blond , maar het is wel interresant. Ze zijn duidelijk weer een stapje verder met het vinden van oorzaak van headshaken, en mischien wel met de oplossing.
Ik heb van Charlotte vipagraan of subli granenmix plus als voedingsadvies gekregen. 27 Mei komt ze weer in Waarde. Als ik ook kan gaan ivm mijn werk zal ik het eens overleggen of subli zonder niks is voor Ino.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:23

Inoterry schreef:
Ik heb niet alles begrepen wat er in de stukjes geschreven word Blond , maar het is wel interresant. Ze zijn duidelijk weer een stapje verder met het vinden van oorzaak van headshaken, en mischien wel met de oplossing.
Ik heb van Charlotte vipagraan of subli granenmix plus als voedingsadvies gekregen. 27 Mei komt ze weer in Waarde. Als ik ook kan gaan ivm mijn werk zal ik het eens overleggen of subli zonder niks is voor Ino.

Subli zonder niks was uit den boze voor Niek na doormeting! Die moest ik gewoon Havens reformmuesli blijven geven ondanks de melasse die er in zit.
(hij krijgt alleen muesli tijdens een zandkuur)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:27

hier had ik het nog niet neergezet he?

ap heeft een dikke koker,ben vandaag helaas niet geweest maar volgens de stalhoudster was het wel dik.
niek had dat toch ook gehad?
ap meende ik ook wel al een keer,toen was het afvalstoffen en trok het na 3 dagen weer weg.
ben benieuwd,ik ga morgen heen,neem fototoestel mee en als het nog zo is vraag ik denk ik de veearts maar wat het kan zijn

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:36

ellepel schreef:
hier had ik het nog niet neergezet he?

ap heeft een dikke koker,ben vandaag helaas niet geweest maar volgens de stalhoudster was het wel dik.
niek had dat toch ook gehad?
ap meende ik ook wel al een keer,toen was het afvalstoffen en trok het na 3 dagen weer weg.
ben benieuwd,ik ga morgen heen,neem fototoestel mee en als het nog zo is vraag ik denk ik de veearts maar wat het kan zijn

Ja, dat hebben we bij Niek helaas nog steeds niet onder controle. Mijn bekapper viel het vandaag ook op.
Alhoewel er veel minder smeer uitkomt dan een tijd terug. Eventjes dacht ik het onder controle te hebben na die homeopatische kuur maar had helaas te vroeg gejuichd.
Vanmiddag heb ik de tuinslang erop gezet met koud water, hij vond het heerlijk. Tilde zelfs zijn been er voor op.
Ik baal er wel van en vraag me ook af of het echt pijn doet of dat het jeukt. Het is niet zo dat hij er steeds naar staat te trappen eigenlijk.
Maar goed, ik heb eigenlijk de hoop een beetje opgegeven dat dit ooit nog over zal gaan. Hij heeft dit al zo lang ik hem heb.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:12

Bij Ino komt er de laatste tijd ook heel veel smeer uit zijn koker. Ik kan het alleen niet wassen, geen stromend water Boos! .
Ik zit er ook aan te denken om Ino terug te brengen naar zijn oude stal, daar waren al die problemen een stuk minder. Maar ja, ik ben er toen weg gegaan omdat het hier 30 km vandaan is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:25

heb je al een advertentie gezet op marktplaats?
heb ik toen ook gedaan bij de vorige stalling,die hielden er mee op.
heb echt superveel leuke reacties gehad toen en daardoor staat ap nu op zijn plekje waar het echt heel goed is.

ap heeft juist weinig smeer uit zijn koker sinds hij anders gevoerd word.
hooi met minder voedingswaarde en heb het idee dat dat voor hem wel werkt.
ik zie morgen wel hoe dik het nog is,net alsof hij twee pingpongballen aan zijn zaakje had hangen Clown

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:55

Nee, ik heb nog geen advertentie op marktplaats gezet, geen idee hoe dat werkt.
Maar als ik naar die stal ga weet ik wel wat ik en Ino hebben, we hebben er 3 jaar prima naar ons zin gehad. Het enige wat daar heel erg fout was (is?),is het ontbreken van een wormschema, maar voor de rest staan de paarden daar echt heel goed. Ino had daar ook relatief weinig last van al zijn allergiën. En als hij toch een schuddag heeft kunnen we gewoon in de binnenbak rijden.
En ik ga die richting uit verhuizen, het kan nog best een poos duren maar dan is het al geen 30 km meer.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:02

Inoterry @ als je toch daarheen verhuist en je paard doet het daar beter zou ik er voor gaan. Knipoog

dikke kokers zal er wel bij horen want dat heeft kal ook + erg veel smeer.
zijn achterbenen zien er dit jaar uit alsof hij nooit schoongemaakt word terwijl ik dat regelmatig doe [en de koker]
lijkt steeds erger te worden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:18

mariska32 schreef:
Inoterry @ als je toch daarheen verhuist en je paard doet het daar beter zou ik er voor gaan. Knipoog

dikke kokers zal er wel bij horen want dat heeft kal ook + erg veel smeer.
zijn achterbenen zien er dit jaar uit alsof hij nooit schoongemaakt word terwijl ik dat regelmatig doe [en de koker]
lijkt steeds erger te worden.

@Inoterry; als je niets anders kunt vinden zou ik ook voor die vorige stal gaan! Ik neem aan dat dat vol pension was? Dan zou je ook niet iedere dag hoeven gaan.
Op zich is het met dit warme weer wel belangrijk om die koker schoon te houden. Ik heb een keer een verhaal gehoord waarbij vliegen eitjes hadden gelegd in de koker. Gevolg was dus; maden! Misschien toch even in de gaten houden?! (op zich houden die maden de koker dan wel weer schoon Haha! maar het lijkt me toch niet zo'n fris idee)

Ja, Niek's benen zitten ook regelmatig onder de smeer, vooral zijn kogels.
Afbeelding