Elin_ schreef:Hoe staan jullie tegenover sojaschroot? Ik durf er op het pssm fb forum nieteens over te beginnen, maar hier nog ergens wel

Vanwege alle hoge kosten ben ik overal aan het nagaan waar nog iets bezuinigd kan worden. Op de vitamine E etc wil ik dat niet doen. Es gaat op dit moment erg goed! Er is een holistisch arts bij geweest - ik had nooit gedacht dat het wat was - en er was meer aan de hand dan alleen de pssm, dus of hij eerder echt symptomatisch was of dat er meer speelde is nu de vraag
soja is toch een product waar een paard dan weer niks mee kan, daar zit fyto oestrogeen in, (leuk vul product voor de portemonnee van bedrijven) maar wil je niet in je paard hebben, en zijn darmflora daardoor juist van de rit af krijgen, dan heb je er weer niks aan, alleen omdat er eiwitten in zitten.
Er zijn genoeg alternatieven voor eiwitten die wel aansluiten, om een gezond darmflora in de hand te houden.
En nog veel meer 'gezond' voer met verschillende amino's wat wel goed is voor de darmflora, waar van een paard door verschillende soorten ruwvoer/planten/kruiden zijn vitamines en mineralen uithaalt.
Dit vind ik er mooi op aansluiten :
Eiwitten
Eiwitten bestaan uit aminozuren, dat zijn de bouwstoffen van een eiwit. Voor het lichaam is het fijn als er een grote diversiteit aan aminozuren beschikbaar is. Om daar positief aan bij te dragen kan je dagelijks een eiwitbron aanbieden. Dit kan je doen door dagelijks een handje luzerne, esparcette, timothee of grasbrok (of hooibrok) aan het dieet toe te voegen. lekker afwisselen en mixen naar hartenlust. Wat betreft de grasbrok, hiervoor kan je elke soort of variant nemen. Let wel op dat er geen bietenpulp door heen gemengd zit.
Maar ik leer ook steeds meer bij, en dit een verkort stukje op wat ik mij op heb ingelezen