[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:16

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:05

Oke, ik heb nu de qhp zebra eczeemdeken besteld. Dus hopelijk kan ik die morgen erop leggen, alhoewel ik wel een tracking nummer heb, weet ik niet hoe ik het kan volgen. Ik heb besteld bij de mini horse shop

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:45

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:20

Ik heb vandaag m'n RSIH maar afgehaald en vervangen voor een nieuwe. Meer omdat het ding ZEIK nat was en de pony er onder ook wat natte plekken had. Moest sowieso nog een reserve deken komen, dus dat was nu wel eens de hoogste tijd. De andere hangt te drogen, ga morgenochtend zien hoe ze er bij staat. Gelukkig is het zo nu en dan nog een beetje droog, maar wel waardeloos weer zo, bah!

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:23

Vies he, die blijvende regen en eczeemdekens... Ik heb er vandaag maar een regendeken overheen gegooid..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:32

Ik twijfel ook al dagen over regendeken erover, maar het is wat te warm voor die van mij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:55

Regendeken helpt niet bij appie, na zoveel regen lekt dat ook door.
Dus die loopt nu weer onder de vliegendeken, die droogt snel en laat wat wind door,dus hoprlijk gaat die stomme rainrot dan niet verder -O-

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:16

Vandaag maar even zonder deken en met regendek. Had de andere 2 net gewassen en dus nog nat....
En die ze op had, was die ook doorweekt.
Nou met hoop van zegen.....

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:17

Hier gaat ook de regendeken erover.
Met dit weer vind ik het geen doen met zo'n eczeem deken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:18

Wat voor regendeken hebben jullie dan?
Ik heb er twee,maar bij lange regen worden ze beiden nat

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:19

Amigo...
SUPER Tevreden!!

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:28

die van mij heeft tot dus ver zonder regendeken of iets gestaan, ben net ook nog even op stal geweest en de deken was zelfs droog :+
volgens mij staan ze de helft van de tijd onder het dak lekker te eten.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:37

Hier echt zeiknat... Als je een liner onder de rsih hebt dan word nog heel de hals nat? Lijkt me ook niet fijn ;(
Vanmiddag met die wind even bloot nu regendeken maar dat is te weinig, kijk er al tegen op om hem straks weer onder de eczeemdeken te zetten... Zo lang nat is ook niet goed!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:46

Same here, Amigo van Horseware, past er mooi overheen, en nog nooit gehad dat hij lekte.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:47

Dat vind ik nu nog zo warm?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:49

Welke amigo dan, zijn toch meerdere van die dekens.
Ben namelijk toch nog op zoek naar een andere voor appie.
Hebben jullie foto, of een link van welke deken het is?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:51

Het is hier 19 graden, dat vind ik echt te warm voor een regendeken bij een IJslander. Wel echt ontzettend veel eczeemvliegjes vanavond, dus de eczeemdeken aflaten is ook geen optie. Waardeloos dit. Ik ben ook bang dat de rainrot terugkomt zo.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:52

Ik heb een simpele Pagony en geen last van doorlekken. Maar doe 'm alleen op bij langdurige regen, dus wordt niet zoveel gebruikt.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:53

Na een hele lange tijd wil ik ook weer graag even advies krijgen :o

De zomereczeem altijd aardig onder controle kunnen houden.. maar dit jaar vraag ik mij af of het werkelijk zomereczeem is..

Onze merrie (10 jaar) loopt 24/7 onder een vliegendeken van Imperial Riding met vaste hals.
Met trainingen mennen/rijden/longeren niet. Met mennen hebben we er af en toe wel een dazen-net over heen.
'S nachts staat ze op stal, overdag vaak in de (schrale) wei. Hier is ook niets aan te veranderen omdat ze met meerdere paarden loopt.
Is het echt slecht weer of te warm (weinig schaduw in de wei) dan komen ze maar een paar uurtjes buiten of helemaal niet.
Dit zijn maar enkele dagen per jaar, als het even kan gaan ze zeker voor minimaal 4 uurtjes naar buiten

Deze zomer heeft voor zo ver wij hebben gemerkt niet geschuurd. Toch was het middelste gedeelte van de manen erg kort. Het plukje voor aan bij de schoft en verder richting de schoft waren wel mooi dik en lang :)
In eerste instantie gedacht dat dit door de vliegendeken kwam, maar ik trof nooit manen aan in de deken.
Ook heb ik in het gedeelte op de manenstrang een stuk zachte stof laten zetten, zodat de manen niet konden afbreken door de gaatjes in de deken.
Omdat het korte gedeelte toch steeds groter werd en het er echt niet meer uitzag besloten alles er af te halen zodat het weer gelijk aan kon groeien.
De staart heeft ze totaal niet geschuurd, wel paar kleine korstjes op de oren zoals ieder jaar. Maar verder niets.

Toen de manen er af waren, viel het mij op dat ze van die strepen heeft in de manenstrang, doorlopend in de nek.
Daar schrok ik eigenlijk wel van.. :o.
Nu begon ik te twijfelen of dit wel van de zomereczeem komt, of dat ze te goed gevoerd wordt.
Ze krijgt 's ochtends kuilvoer dat zeer op hooi lijkt, het is wel iets natter als echt hooi, dit krijgt ze 's avonds ook en als ze van de wei op de stal komt krijgt ze een handje Nova-Mix van Mijten.

Omdat ze verder niet geschuurd heeft, en ook geen korstjes op de buik en uier heeft, begon ik te twijfelen of het dan wel zomereczeem is dit jaar.
Ze was 2.5/3 toen ze begon te schuren. DA heeft toen ook de diagnose zomereczeem gezegd.
Maar kan ze er over heen groeien? Dat ze nu vooral reageert op het (te veel/goede) voer?

Ik las ook het een en ander over Subli Zonder of Subli Dieetmix.
Zit nu te twijfelen of ik over zal stappen van de Nova-Mix naar een van de bovenstaande voeders, maar welke dan?

Graag zou ik advies willen wat ik het beste kan/moet doen..

Foto's van de manenstrang wil ik eventueel per PB door sturen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:58

Manenstrang?
Wat bedoel je daar mee.

En als het met je voer nu goed gaat dan moet je dat lekker zo houden en vooral niet veranderen

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:58

Imre schreef:
Het is hier 19 graden, dat vind ik echt te warm voor een regendeken bij een IJslander. Wel echt ontzettend veel eczeemvliegjes vanavond, dus de eczeemdeken aflaten is ook geen optie. Waardeloos dit. Ik ben ook bang dat de rainrot terugkomt zo.

Vind het ook niets... Zonder eczeem deken jeuk, alleen regen deken jeuk, samen te warm, met eczeemdeken zeiknat en of het nu de Rish is de Shires of een goedkope pyama met de langdurige regen is niets droog te houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:01

En daarvoor is de regenliner uitgevonden :)

ideaal ook met dit weer. Dat die hals nat wordt maakt natuurlijk niets uit dat wordt die ook als je met een regendeken buiten staat + dat de bij een korte stop van de regen zo weer droog is.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:05

mijn ervaring is dat de hals erg lang nat blijft, als een paard bloot staat is dat heel anders. Nu plet de deken zijn haren en word het paard koud...

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:06

Yvank_ schreef:
En daarvoor is de regenliner uitgevonden :)

ideaal ook met dit weer. Dat die hals nat wordt maakt natuurlijk niets uit dat wordt die ook als je met een regendeken buiten staat + dat de bij een korte stop van de regen zo weer droog is.

Maar dan moet je wel een RSIH hebben :+
Ik word ook echt chagrijnig van dit weer. Alles doorweekt, te warm voor een regendeken en een paard die haar hoofd kapot schuurt :(

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:09

ellepel schreef:
Manenstrang?
Wat bedoel je daar mee.

En als het met je voer nu goed gaat dan moet je dat lekker zo houden en vooral niet veranderen

De aanzet van de manen.. ;).
Ik dacht dat gewoon Nederlands was..:oo

Maar als het toch door het voer zou komen.. omdat ze verder dit seizoen haast geen symptomen van zomereczeem heeft laten zien..