[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:12

Afbeelding

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:13

beetje groot :o

was afgelopen zomer ( juli) toen had hij nog niet echt bollen boven zijn ogen!

in de winter is hij echt welsh , in de zomer meer arabisch.

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:33

@marjo89: vreemd dat jouw DA zegt geen Cushing, aangezien in de maanden nov tot juli paarden Cushing hebben vanaf een waarde van 20

Dus jouw waarde 23 icm de symptomen zou ik zeggen dat hij weldegelijk Cushing heeft. En ik zou gaan behandelen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:35

Douraque, onder de 29 toch ?
Als het onder de 20 moet zijn, dan hebben wel heel veel paarden meer cushing lijkt me ?!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:43

Nee:
Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Dus vanaf een waarde van 20 al Cushing en zeker icm met de symptomen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:51

ik krijg een beetje het idee dat ze die grens al verder naar beneden gaan bijstellen. Zeker als je in je achterhoofd houdt dat ze in Duitsland pas boven de 35 en een ander lab pas boven de 50 uitgaan van cushing ( niet kijkend verder naar de symptomen dan ).
Net zoals ze nu ook doen bij mensen en cholesterol. Die grens wordt ook al lager en steeds meer mensen vallen dus in de "te hoog" cholesterol categorie.

Dus dan is in sept de max waarde 37 volgens dat schema ?
ik snap dan zowieso die ref waarde van 47 of in de andere maanden van 29 niet ?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:58

Maar daarom moet je de waarde ook icm de symptomen bekijken, altijd naar je paard blijven kijken

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:00

Douraque schreef:
Maar daarom moet je de waarde ook icm de symptomen bekijken, altijd naar je paard blijven kijken

Eigenlijk komt het er dan al meer op neer dat de symptomen meer zeggen als de waardes ?!
Wat weten we eigenlijk nog super weinig over cushing he ? En dan bedoel ik niet zozeer wij hier in het topic, maar meer de dierenartsen en wetenschappers etc.
Laatst bijgewerkt door Maris op 09-01-14 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:01

Maris schreef:
ik krijg een beetje het idee dat ze die grens al verder naar beneden gaan bijstellen. Zeker als je in je achterhoofd houdt dat ze in Duitsland pas boven de 35 en een ander lab pas boven de 50 uitgaan van cushing ( niet kijkend verder naar de symptomen dan ).
Net zoals ze nu ook doen bij mensen en cholesterol. Die grens wordt ook al lager en steeds meer mensen vallen dus in de "te hoog" cholesterol categorie.

Dus dan is in sept de max waarde 37 volgens dat schema ?
ik snap dan zowieso die ref waarde van 47 of in de andere maanden van 29 niet ?

iedereen een te hoog cholesterol...dat is zeker goed voor de verkoop van statines....of denk ik nu weer heel slecht.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:02

geerke schreef:
iedereen een te hoog cholesterol...dat is zeker goed voor de verkoop van statines....of denk ik nu weer heel slecht.

Nou, zo denk ik ook.....
Als dat bij paarden en ACTH waarde etc ook zo gaat ...... :(

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:04

Bij een waarde van 23 zou ik waarschijnlijk nog een TRH-stimulatietest laten doen. Met deze test is PPID in een vroeg stadium vast te stellen als de ACTH-waarde nog niet is gestegen.

Sen krijgt bijna 7 weken een half tablet Prascend. Zou ze nu dan nog steeds nieuwe bijwerkingen kunnen krijgen? Zoals bijvoorbeeld onrustig op stal 's nachts?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:06

geerke schreef:

:j :j :j :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:07

Maris schreef:
geerke schreef:

Nou, zo denk ik ook.....
Als dat bij paarden en ACTH waarde etc ook zo gaat ...... :(

ik denk dat ik daarom meer waarde hecht aan symptomen :7

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:09

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:09

Net resultaat gekregen bloed. toont alleen verlaagde elekrolyten en eiwitten maar al de andere waarden waren in orde. Maar hij weigert nog steeds te eten. Ook tweede mestonderzoek gekregen en hij heeft dus geen parasieten of bacteriën.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:13

dookia schreef:
Net resultaat gekregen bloed. toont alleen verlaagde elekrolyten en eiwitten maar al de andere waarden waren in orde. Maar hij weigert nog steeds te eten. Ook tweede mestonderzoek gekregen en hij heeft dus geen parasieten of bacteriën.

jee...weet je nog niets ;( Elektrolyten krijgt hij nu met infuus neem ik aan?
Vervelend,een paard wat niet wil eten.Hij loopt zo kans op een maagzweer.Maar hoe vertel je dat hem? |(

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:13

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:19

en dan nu wat is een TRH test ??

mijn pony had eerst heel veel symptomen. En heel veel dingen zijn nu weg getrokken.
Ze wordt langzaam vrolijker, we zijn ook nog maar 2 maand geleden verhuist dat speelt ook mee.
Ze was heel ziek vlak voor de verhuizen, zware luchtweg infectie
Enige waar ik mij zorgen om maak vooral is dat ze het veel koud heeft, en niet van haar vacht af komt. (na de winter)

Dit is mijn pony, ben benieuwd of jullie iets wat cushing zien, zover dat mogelijk is op foto
Ik ga toch maandag nog even praten bij de kliniek, omdat ik toch afspraak moet maken voor onze kater.
Afbeelding

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:27

Net sms gekregen. Hij heeft slobber gegeten

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:30

Dat is iig iets dookia

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:31

dookia schreef:
Net sms gekregen. Hij heeft slobber gegeten

begin is er !

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:57

Marjo89 schreef:
Op de plek waar ik nu sta, krijgen ze 24/7 hooi, soms is het iets eerder op. Maar zoveel mogelijk 24/7
En pony lief eet bij elkaar ongeveer halve schep (gele schep) aan voer. dat zijn verschillende dingen.

Het moet idd TRH zijn, mijn telefoon heeft het veranderd in TSH :+

De EEG groep (de adviesgroep voor Cushing) adviseert bij paarden die wél symptomen hebben maar geen verhoogd ACTH een TRH test.
Deze test kan gewoon aan huis gebeuren, de DA neemt een staal bloed af, injecteert vervolgens wat TRH en na ca. 10 minuten neemt hij weer een bloedstaal af.
Deze worden vervolgens nader bekeken in het lab en met deze test kun je met veel meer betrouwbaarheid Cushing diagnosticeren in het vroege stadium.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:58

gelinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:58

hallo bokkers.

mijn pony geeft melk zit heel raar in de vacht heeft constant rotstraal die niet wil over gaan (gaat inmiddels wel wat beter ermee dan eerst) en ze krijgt genoeg beweging per dag maar ze is gewoon lusteloos wil niks als ik haar buiten zet gaat ze voor het hek staan en zet geen stap meer verder!
vee arts er vorige week bij gehaald en die verwachte aangezien hoe ze deed en haar symptomen dat ze wel zeker cushing had is dus bloed afgenomen maar haar bloedwaarden zijn goed. dus geen cushing..
dus op het moment weten ze niet wat ze heeft..en ik ben momenteel ook ten einde raad!
weten jullie misschien wat het kan zijn?

groetjes!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:00

gelinn schreef:
hallo bokkers.

mijn pony geeft melk zit heel raar in de vacht heeft constant rotstraal die niet wil over gaan (gaat inmiddels wel wat beter ermee dan eerst) en ze krijgt genoeg beweging per dag maar ze is gewoon lusteloos wil niks als ik haar buiten zet gaat ze voor het hek staan en zet geen stap meer verder!
vee arts er vorige week bij gehaald en die verwachte aangezien hoe ze deed en haar symptomen dat ze wel zeker cushing had is dus bloed afgenomen maar haar bloedwaarden zijn goed. dus geen cushing..
dus op het moment weten ze niet wat ze heeft..en ik ben momenteel ook ten einde raad!
weten jullie misschien wat het kan zijn?

groetjes!

Nogmaals, laag ACTH zegt niet altijd wat, voor dit soort paarden wordt de TRH stimulatie test geadviseerd, met deze test kun je veel nauwkeuriger zeggen of je paard Cushing heeft.
Of zoals ik heb gedaan, beginnen met medicijnen en dan zul je snel genoeg zien of je paard verbetert of niet.