[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:12

Auw ja zo'n kuchen die ken ik wel, zo droog en heel hard ook. Ik geef standaard fenegriek voor verzachting van keel en luchtwegen, maar als ze echt zo'n pijnlijke hoest heeft geef ik van Kof Eze van NAF. Ik heb daar echt goede evaringen mee, is een soort verzachtend hoestdrankje :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:30

Samantha89 schreef:
Jeetje, heel veel succes buffelmans!

Hier gaat alles nog steeds goed. Gisterochtend stond meneer alleen wat zwaarder te ademen in stal, ik laat dag en nacht z'n 0 grams regendeken op(ademende outdoordeken), dus ik denk dat hij het gisteren een beetje te warm had in stal. Ben benieuwd hoe hij zo staat. Heb wel rubberen matten op de kop kunnen tikken! Heb er 11 gekocht, die heb ik nu over de breedte vooraan neergelegd waar zijn hooi ligt en z'n waterbak en voerbak hangen. Z'n doorligplekken genezen gelukkig goed. Hij heeft ook niet meer op het beton gestaan in stal :D. Helaas blijft het een varken in stal 8)7

mooi dat het bij jou zo goed gaat. en mooi dat de plekken herstellen. kan hij toch wat zachter liggen met de rubberen matten. :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:33

Buffelmans schreef:
Nee hij reageerde niet raar op mijn hand op zijn borst, juist lekker als je daar ff goed rost.Op het zadel of de singel ook nooit raar gereageerd. Ik had alleen zelf het idee dat een singel om je barst je het ademen moeilijker maakt (het idee van je bh), dus toen we nog wat stapte zat ik zonder zadel. Vanaf april alleen heel af en toe wat aan de hand gestapt als het redelijk/goed ging. En dat was in zijn geval dus ook goed hoorde ik gister, anders was er wel meer stuk geweest. Als het goed is kunnen we straks in ieder geval weer stapritjes maken, en dan kijken hoe ver je komt. Ik hou jullie op de hoogte als ik weer wat weet.

ik zal voor je duimen. en hoop dat hij snel opknapt. ja,dacht kan jou altijd vragen of je ervaring mee had..
bij ons gaat het ook niet zo geweldig.zondag laatste keer gepuft. het ging zolang we aan het puffen waren wel knap. maar nu is het weer hopeloos :(

LadyDaily

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:26

Iemand bekend met Paardendrogist Luchtweg Mix?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:56

Jobamara, stom is dat he, doe je zo je best maar echt beter worden gaan ze niet meer in veel gevallen... stomme luchtwegen. Wel fijn dat je zo'n stomer hebt. Mijnle lijkt het aardig te doen op het voordroog. fijn dat ze iig nog buiten kunnen staan. Ze staat nog dag en nacht.

Pulmitranq geen ervaringen mee. Ken die ook niet, ik ga er even wat meer over lezen. Ben ook wel benieuwd naar ervaringen.

Buffelmans, hoe gaat het nu met hem na een tijdje kliniek en dampbox? Al verbetering, mag hij weer naar huis?

Ik had spul gekocht voor de hoest die ze opeens weer had, maar sinds ik het in huis heb heb ik haar niet meer gehoord ;) Ze gaat nu wel weer beter. Dit weer is ook echt beter volgens mij voor die luchtwegen! Ze heeft wel constant een mini watertje uit haar rechterneusgat, is wel een teken dat het wel wat rommelt (ze zit immers ook helemaal vol met slijm natuurlijk wat niet meer weggaat) dus ik temperatuur haar dagelijks en hou het in de gaten. Zodra dat meer wordt, haal ik wel weer iets in huis (ventipulmin of iets dergelijks) . Maar ik hoop dat dat niet hoeft.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:07

LadyDaily schreef:
Iemand bekend met Paardendrogist Luchtweg Mix?

Ja, ben er tevreden over. Goed ondersteunend product maar geen wondermiddel hoor. Sinds ik het gebruik schraapt ze sneller en makkelijker haar keel tijdens het rijden en vervolgens een bries. Er zitten veel kruiden in, je ruikt het erg, maar ze eet het graag! Voor de prijs vind ik het zeker te doen en ik ben meer voor kruiden dan allerlei drankjes of poedertjes.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:16

Hier ook even laten weten hoe het op de kliniek is gegaan met mijn incidentele hoester. Er zat inderdaad wat wit slijm wat dieper uit de longen kwam. Haar luchtpijp was ook niet helemaal netjes rond maar op een stuk ovaal.

Een fles respulmin mee gekregen en het advies om geen hooi meer te voeren maar voordroog. Stro heeft ze niets over gezegd maar ga er vanuit dat dat dan ook niet de bedoeling is.. Volgens de DA had hooi weken geen zin.. Eigenwijs als ik ben probeer ik dat eerst toch, of evt maak ik een hooistomer. Voordroog is een keer zo duur en vind ik ook niet de beste keus voor sobere rassen.. Daarbij hoest ze maar af en toe dat ik dit eerst wel durf te proberen.

Als de Respulmin is afgelopen is het dan nuttig om iets bij te geven voor de luchtwegen? Er zijn 100en soorten poeders en vloeibare dingen voor te krijgen maar is er ook iets waar ze echt wat aan hebben?

Dustyshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:43

Als ik mijn paard hoor hoesten (meestal van die droge kuchjes in de herfst/winter), dan haal ik de emmer zemelen en lijnzaad weer tevoorschijn en kook ik lijnzaad met zemelen, gooi er een scheut honinh overheen en gewone hoestsiroop voor mensen en voer ik dat een tijdlang.
Heb het eens tegen de paarden da gezegd en die had er niet op tegen.

Heb haar nu al lang niet meer gehoord gelukkig, maar normaal is het redelijk standaard dat ze wat kucht in de winter. Ze wordt ook al een dag ouder.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:47

hoeveel lijnzaad en zemelen gebruik je dan Dustyshadow?
Mn paard verdraagt geen honingzalf, daar is ze allergisch voor, geen idee of dat ook is voor een scheut honing.
Maar anders ga ik dit eens proberen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:52

Even een zijstapje: je kan zemelen ook gewoon aaleggen met warm water net als havermoutpap met eventueel een handje biks en gelijk voor je het geeft vers gemalen lijnzaad (max 120 gr is ongevaarlijk en iet langer dan 24 uur houdbaar die lijnzaad op deze manier) erover doen.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:08

Ja dat van die gewone hoestsiroop lees ik vaker! Ik heb maar shetlanders dus dat is wel iets om te onthouden.

En dat spul van makana? Ademkruiden met schwarzkummel (zwarte komijn?) of die schwarzkummel olie? Lees ik ook veel goeds over.. Alleen liever geen olie want ze is al te dik..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:57

Die adem kruiden heb ik gegeven. Ze is gestopt met de nare kuch gelijk. Weet niet of het daar van komt of het weer dat omsloeg. De schwarzkummell brokken geef ik ook maar die laat ze sinds een week liggen en vreet ze niet meer.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:49

Tancreda, -O- je omschrijft het precies goed dat gevoel, pulmitranc deed hier niets heb nog een halve pot staan, kreeg de pillen er bijna niet in zijn ook vies om te ruiken al. Maar mocht je willen kan ik ze wel opsturen.

Heb wel eens gelezen dat schwarzkummel olie beter is dan de brokjes.

Buffelmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:36

Ik ben echt super blij dat wij naar de kliniek zijn gegaan. Toen de eerste bronchoscopie werd gemaakt zat hij vol met een dikke laag geel snot/slijm. Na een week aan de vernevelaar is er gewoon 80 % procent weg en klinkt hij weer normaal in zijn longen. Natuurlijk zijn er wel wat longblaasjes kapot daar kun je niet onderuit helaas, maar zo een goed resultaat als dit had ik niet durven hopen. Ik heb nu nog voor 4 weken Prednison mee als nabehandeling en daarna zou hij zonder moeten. Alles wat je op de 2de bronchoscopie zag was wat slijmsporen en die waren wit. Het enige dat ik als advies kan geven aan mensen met hetzelfde soort probleem.... ga naar de kliniek toe ipv al die poeders en pillen uitproberen. Als ik dit had geweten was ik ook veel eerder gegaan. Ik heb nu eerst geluisterd naar het verhaal van je kunt er verder toch niks aan doen, longblaasjes zijn stuk paard is dampig, kliniek kost veel geld en er is niet meer dat ze kunnen doen... bla bla bla.... En ik heb ook poeders enz geprobeerd maar die redden het niet o dit eruit te halen. Al die injecties zijn ook heel leuk geweest maar dat komt dus niet tot nauwelijks in de longen! En nu na 1 week vernevel therapie is bijna alles weg! Ik kan hem nu makkelijk een halfuur longeren stap en draf zonder problemen. Terwijl we 2 weken geleden zo ver waren om afscheid te nemen, en hij sinds april al stil stond omdat 10 minuten wandelen al teveel was. Hij loopt nu gewoon als een tierelier! Wij zeiden ook al, mocht ik ooit weer wat hebben en de veearts kot er niet zo snel uit, dan gaan wij weer naar de kliniek toe. En de kosten vielen mij ook mee, ik heb aan de veearts en poeders enz meer betaald dan deze week kliniek. Ik was nu totaal 730 kwijt en je mag in 3 termijnen betalen. Aan de veearts heb ik meer dan 1000 betaald.... En dan nog is al het verdriet en stress erbij, ik ging er echt aan onderdoor om mijn Buffelmans zo benauwd te zien. En achteraf dus nog is onnodig ook. Tuurlijk is het afwachten hoe het gaat over 4 weken zonder de Prednison, maar durf nu weer goede hoop te hebben. Het zou kunnen zijn dat ik straks nog 2x per jaar een Ventipulmin siroop kuur moet doen, maar als dat alles is..... En er zijn natuurlijk veranderingen op stal doorgevoerd in overleg met de kliniek arts. Ik ben echt super blij dat wij deze kans hebben gekregen en gepakt. Ik heb ook gevraagd of ik nog een olie of kruiden als ondersteuning of af en toe Sputolysin moet geven, maar dat is niet nodig omdat dat niet echt zou werken. Nou is ieder paard natuurlijk weer anders en kan weer op andere dingen reageren en zal het bij sommige paarden wel goed werken. Maar bij serieuze problemen als wat wij hadden heb je daar dus niks aan. Vorige week maandag ging ik huilend en misselijk met mijn grote vriend naar de kliniek en afgelopen maandag heb ik hem weer lachend opgehaald. Iedereen bedankt voor de steun!

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:41

Fijn dat het nu goed gaat Buffelmans. Ik hoop wel voor je dat het goed blijft gaan als hij van de prednison af is.
MAg ik vragen welke extra stalmaatregelen je nog genomen hebt in samenspraak met de kliniek?

Helaas werk ik ook erg weinig verschil met Pumlmiranq dus ik denk niet dat ik na deze dosis dat nog eens ga doen.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:45

Buffelmans, ik heb je verhaal terug gelezen. Wat fijn dat het aan de betere hand is, dat is al het halve werk! Nu kun jij ook iets meer 'rust' hebben, als je paard zo ziek is wordt je er zelf ook goed 'ziek' van. Ik heb zelf hele goede ervaringen met predisolon, hopelijk jij straks ook!! Zorg wel dat je de juiste leefomgeving creëert, zo kan je paardje stabiel blijven.

Ik heb verder nog een vraag voor de mensen die voordroog voeren. Via een kennis kan ik pakken voordroog overnemen van 200/250 kilo. Alleen ik heb maar 1 pony (1,45m) aan wie dit gevoerd wordt. Krijg ik zo'n pak wel op voordat alles beschimmeld is? Ik heb nu pakjes van 50 kilo en dat gaat prima.

Buffelmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:22

Ik heb nu een box die een paar meter van de "stro" stallen ligt, zit 1 box naast maar beide zijn nu gevuld met zaagsel. Komt geen stro of gewoon hooi in mijn buurbox, die pony krijgt ook voordroog net als de mijne. Deze boxen staan onder de hooizolder maar dit gedeelte ligt stil, komt ook geen hooi meer boven. En we hebben een zeil tegen het plafond gespijkerd. Het gangpad wordt in de ochtend geveegd en de stallen worden opgestrooid in de ochtend. En ik ben hem nu elke dag een halfuur aan het longeren. We zijn nog aan het bespreken of er een mogelijkheid is om een schuilstal te bouwen zodat mijn vriend buiten kan blijven. Maar eerst kijken of dit genoeg is, de arts van de kliniek dacht dat het op deze manier misschien ook genoeg is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:12

Buffelmans, wat fijn dat hij beter gaat!

Ik had ook eerder naar de kliniek moeten gaan achteraf. Ik heb haar 100x per jaar laten checken en klonk schoon, maar dat is ze wss sinds 2008 nooit geweest. Dat is ruk. Achteraf had ik eerder een endoscopie moeten doen. Maar goed, dat is achteraf. Onze inspanningen van afgelopen jaar bij de kliniek zijn achteraf tevergeefs geweest. Ik denk ook niet dat ik terug ga voor controles en weet nog steeds neit of ik een second opinion doel. Ik lieg niet als ik duizenden euros heb uitgegeven afgelopen jaar, voor eigenlijk niets. Dati s best pittig. Voor nu proberen haar stabiel te houden :)

Je moet voordroog pakken niet langer dan 2 weken hebben liggen. Omdat mijn vossen enkele dagen slecht hebben gegeten doen wij nu bijna 2 weken met een pak (ik heb 400 kg) al en de laatste plakken meoten echt snel op want die worden al slechter. Ik ben bang dat de laatste misschien wel moeten worden weggegooid. Het valt te proberen, kijken of je het op tijd op krijgt?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:51

Buffelmans schreef:
Ik ben echt super blij dat wij naar de kliniek zijn gegaan. Toen de eerste bronchoscopie werd gemaakt zat hij vol met een dikke laag geel snot/slijm. Na een week aan de vernevelaar is er gewoon 80 % procent weg en klinkt hij weer normaal in zijn longen. Natuurlijk zijn er wel wat longblaasjes kapot daar kun je niet onderuit helaas, maar zo een goed resultaat als dit had ik niet durven hopen. Ik heb nu nog voor 4 weken Prednison mee als nabehandeling en daarna zou hij zonder moeten. Alles wat je op de 2de bronchoscopie zag was wat slijmsporen en die waren wit. Het enige dat ik als advies kan geven aan mensen met hetzelfde soort probleem.... ga naar de kliniek toe ipv al die poeders en pillen uitproberen. Als ik dit had geweten was ik ook veel eerder gegaan. Ik heb nu eerst geluisterd naar het verhaal van je kunt er verder toch niks aan doen, longblaasjes zijn stuk paard is dampig, kliniek kost veel geld en er is niet meer dat ze kunnen doen... bla bla bla.... En ik heb ook poeders enz geprobeerd maar die redden het niet o dit eruit te halen. Al die injecties zijn ook heel leuk geweest maar dat komt dus niet tot nauwelijks in de longen! En nu na 1 week vernevel therapie is bijna alles weg! Ik kan hem nu makkelijk een halfuur longeren stap en draf zonder problemen. Terwijl we 2 weken geleden zo ver waren om afscheid te nemen, en hij sinds april al stil stond omdat 10 minuten wandelen al teveel was. Hij loopt nu gewoon als een tierelier! Wij zeiden ook al, mocht ik ooit weer wat hebben en de veearts kot er niet zo snel uit, dan gaan wij weer naar de kliniek toe. En de kosten vielen mij ook mee, ik heb aan de veearts en poeders enz meer betaald dan deze week kliniek. Ik was nu totaal 730 kwijt en je mag in 3 termijnen betalen. Aan de veearts heb ik meer dan 1000 betaald.... En dan nog is al het verdriet en stress erbij, ik ging er echt aan onderdoor om mijn Buffelmans zo benauwd te zien. En achteraf dus nog is onnodig ook. Tuurlijk is het afwachten hoe het gaat over 4 weken zonder de Prednison, maar durf nu weer goede hoop te hebben. Het zou kunnen zijn dat ik straks nog 2x per jaar een Ventipulmin siroop kuur moet doen, maar als dat alles is..... En er zijn natuurlijk veranderingen op stal doorgevoerd in overleg met de kliniek arts. Ik ben echt super blij dat wij deze kans hebben gekregen en gepakt. Ik heb ook gevraagd of ik nog een olie of kruiden als ondersteuning of af en toe Sputolysin moet geven, maar dat is niet nodig omdat dat niet echt zou werken. Nou is ieder paard natuurlijk weer anders en kan weer op andere dingen reageren en zal het bij sommige paarden wel goed werken. Maar bij serieuze problemen als wat wij hadden heb je daar dus niks aan. Vorige week maandag ging ik huilend en misselijk met mijn grote vriend naar de kliniek en afgelopen maandag heb ik hem weer lachend opgehaald. Iedereen bedankt voor de steun!

wat mooi, wat een fijne update. nu kun je zelf ook weer een beetje bijkomen en geeft toch een stukjee rust :) ik ben hartstikke blij voor je *\o/* ik wens je nog veel plezier met je maatje :j

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:52

Nandos schreef:
Buffelmans, ik heb je verhaal terug gelezen. Wat fijn dat het aan de betere hand is, dat is al het halve werk! Nu kun jij ook iets meer 'rust' hebben, als je paard zo ziek is wordt je er zelf ook goed 'ziek' van. Ik heb zelf hele goede ervaringen met predisolon, hopelijk jij straks ook!! Zorg wel dat je de juiste leefomgeving creëert, zo kan je paardje stabiel blijven.

Ik heb verder nog een vraag voor de mensen die voordroog voeren. Via een kennis kan ik pakken voordroog overnemen van 200/250 kilo. Alleen ik heb maar 1 pony (1,45m) aan wie dit gevoerd wordt. Krijg ik zo'n pak wel op voordat alles beschimmeld is? Ik heb nu pakjes van 50 kilo en dat gaat prima.

hoelang doe je nu met een 50 kilo baal dan?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:40

Hoe gaat het allemaal bij jullie? Hier nog steeds goed *\o/*. Ik twijfel alleen heel erg aan het rapsodie, als ik een nieuwe baal open maak en verdeel komt er zo veel stof vrij, ik hoest me eigen het apenzuur dan(ene baal erger dan de andere). Ik vind dan wel geen slijm, maar ik vraag me eigen nu wel af wat dan het verschil maakt tussen stro en rapsodie. Want als troy gaat liggen ademd hij toch ook stofdeeltjes in van het rapsodie, of zie ik dat verkeerd. Of is het rapsodie alleen stoffig als ik het verspreid in stal? Soms denk ik echt of dat rapsodie echt wel beter is dan stro, want naar mijn idee was het opstrooien met stro minder stoffig. Of heeft het met eventuele schimmels te maken die in het stro kunnen zitten? Want dat zit in rapsodie niet.
De luchtwegen mix doet naar mijn idee ook goed zijn werk, ik merkte wel dat als ik er minder van geef hij iets meer last krijgt van slijm. Ik was na de prednison begonnen met de hoogste dosering, 4 schepjes per dag, sinds 3 a 4 weken geef ik 3 schepjes per dag, vorige week probeerde ik 2 schepjes per dag uit en toen zag ik kleine slijm plekjes voor z'n staldeur liggen. Gelijk weer 3 schepjes gaan geven en het was/is over. Ik moet alleen eerlijk bekennen dat ik het vrij prijzig vind worden, dus weet iemand misschien een ander alternatief? Is het eventueel mogelijk om alleen fenegriek met knoflook en anijs te geven? Of heeft dat niet hetzelfde effect? Als het niet hetzelfde effect heeft dan laat ik het uiteraard bij de luchtwegen mix.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:58

Het gaat om de schimmelsporen in het stro inderdaad. Opstrooien zou ik sowieso doen als paard niet in de buurt is.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:29

Ja dat dacht ik al, opstrooien doe ik inderdaad alleen als hij buiten staat :j

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:06

Samantha89 schreef:
Hoe gaat het allemaal bij jullie? Hier nog steeds goed *\o/*. Ik twijfel alleen heel erg aan het rapsodie, als ik een nieuwe baal open maak en verdeel komt er zo veel stof vrij, ik hoest me eigen het apenzuur dan(ene baal erger dan de andere). Ik vind dan wel geen slijm, maar ik vraag me eigen nu wel af wat dan het verschil maakt tussen stro en rapsodie. Want als troy gaat liggen ademd hij toch ook stofdeeltjes in van het rapsodie, of zie ik dat verkeerd. Of is het rapsodie alleen stoffig als ik het verspreid in stal? Soms denk ik echt of dat rapsodie echt wel beter is dan stro, want naar mijn idee was het opstrooien met stro minder stoffig. Of heeft het met eventuele schimmels te maken die in het stro kunnen zitten? Want dat zit in rapsodie niet.
De luchtwegen mix doet naar mijn idee ook goed zijn werk, ik merkte wel dat als ik er minder van geef hij iets meer last krijgt van slijm. Ik was na de prednison begonnen met de hoogste dosering, 4 schepjes per dag, sinds 3 a 4 weken geef ik 3 schepjes per dag, vorige week probeerde ik 2 schepjes per dag uit en toen zag ik kleine slijm plekjes voor z'n staldeur liggen. Gelijk weer 3 schepjes gaan geven en het was/is over. Ik moet alleen eerlijk bekennen dat ik het vrij prijzig vind worden, dus weet iemand misschien een ander alternatief? Is het eventueel mogelijk om alleen fenegriek met knoflook en anijs te geven? Of heeft dat niet hetzelfde effect? Als het niet hetzelfde effect heeft dan laat ik het uiteraard bij de luchtwegen mix.

mooi dat het nog zo goed bij jou gaat samantha. dan zou ik hem mooi aan de luchtwegmix houden. als je weer veranderd moet je afwachten hoe hij daar op reageerd. hier gaat het wel redelijk. nikki heeft vorige week donderdag weer een corticospuit gehad icm met resupulmin.en afgelopen maandag moest ik met prednison pillen beginnen. en dan langzaam afbouwen. de veearts had er over om de pillen zo vroeg mogelijk smorgens te geven. afgelopen week had ik vroege dienst toen kreeg ze ze om kwart over 5. volgende week late dienst moet ik er smorgens maar even vroeg uit. hoe laat gaven jullie die pillen smorgens voor degene die ze ook heeft gebruikt. verder gaat het wel knap. ik hoor haar eigenlijk niet hoesten en ademt ook wel mooi. van de week hoorde ik wel wat gehoest. bleek het paard van de buren te zijn.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:28

Prednisolon geef je het beste voor 9 uur sochtends, liefst eerder. Tijdstip van geven is erg belangrijk omdat het een hormonale werking heeft en de cortisol-spiegel beïnvloed. Smorgens begint de natuurlijke aanmaak, dus sluit het mooi aan. Anders schop je de eigen spiegel in de war (stel je geeft om 12.00 produceert het lichaam al volop). De werking is zo effectiever, plus minder kans op bijwerkingen :)

Ik ben ook erg tevreden over de luchtwegmix. Mijn pony staat nu 24/7 op de winterwei, maar ze had tijdens het rijden toch vaak nog dat ze wat ging "kreunen" en briesen om slijm omhoog te werken. Sinds ik de luchtwegmix geef (denk 2 maanden nu) is dat eigenlijk helemaal verdwenen! Ik geeft 1 schepje per dag, eerst de aanbevolen hoeveelheid maar dat vond ik wel erg veel..