Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Samantha89 schreef:Jeetje, heel veel succes buffelmans!
Hier gaat alles nog steeds goed. Gisterochtend stond meneer alleen wat zwaarder te ademen in stal, ik laat dag en nacht z'n 0 grams regendeken op(ademende outdoordeken), dus ik denk dat hij het gisteren een beetje te warm had in stal. Ben benieuwd hoe hij zo staat. Heb wel rubberen matten op de kop kunnen tikken! Heb er 11 gekocht, die heb ik nu over de breedte vooraan neergelegd waar zijn hooi ligt en z'n waterbak en voerbak hangen. Z'n doorligplekken genezen gelukkig goed. Hij heeft ook niet meer op het beton gestaan in stal. Helaas blijft het een varken in stal
Buffelmans schreef:Nee hij reageerde niet raar op mijn hand op zijn borst, juist lekker als je daar ff goed rost.Op het zadel of de singel ook nooit raar gereageerd. Ik had alleen zelf het idee dat een singel om je barst je het ademen moeilijker maakt (het idee van je bh), dus toen we nog wat stapte zat ik zonder zadel. Vanaf april alleen heel af en toe wat aan de hand gestapt als het redelijk/goed ging. En dat was in zijn geval dus ook goed hoorde ik gister, anders was er wel meer stuk geweest. Als het goed is kunnen we straks in ieder geval weer stapritjes maken, en dan kijken hoe ver je komt. Ik hou jullie op de hoogte als ik weer wat weet.
LadyDaily schreef:Iemand bekend met Paardendrogist Luchtweg Mix?
Buffelmans schreef:Ik ben echt super blij dat wij naar de kliniek zijn gegaan. Toen de eerste bronchoscopie werd gemaakt zat hij vol met een dikke laag geel snot/slijm. Na een week aan de vernevelaar is er gewoon 80 % procent weg en klinkt hij weer normaal in zijn longen. Natuurlijk zijn er wel wat longblaasjes kapot daar kun je niet onderuit helaas, maar zo een goed resultaat als dit had ik niet durven hopen. Ik heb nu nog voor 4 weken Prednison mee als nabehandeling en daarna zou hij zonder moeten. Alles wat je op de 2de bronchoscopie zag was wat slijmsporen en die waren wit. Het enige dat ik als advies kan geven aan mensen met hetzelfde soort probleem.... ga naar de kliniek toe ipv al die poeders en pillen uitproberen. Als ik dit had geweten was ik ook veel eerder gegaan. Ik heb nu eerst geluisterd naar het verhaal van je kunt er verder toch niks aan doen, longblaasjes zijn stuk paard is dampig, kliniek kost veel geld en er is niet meer dat ze kunnen doen... bla bla bla.... En ik heb ook poeders enz geprobeerd maar die redden het niet o dit eruit te halen. Al die injecties zijn ook heel leuk geweest maar dat komt dus niet tot nauwelijks in de longen! En nu na 1 week vernevel therapie is bijna alles weg! Ik kan hem nu makkelijk een halfuur longeren stap en draf zonder problemen. Terwijl we 2 weken geleden zo ver waren om afscheid te nemen, en hij sinds april al stil stond omdat 10 minuten wandelen al teveel was. Hij loopt nu gewoon als een tierelier! Wij zeiden ook al, mocht ik ooit weer wat hebben en de veearts kot er niet zo snel uit, dan gaan wij weer naar de kliniek toe. En de kosten vielen mij ook mee, ik heb aan de veearts en poeders enz meer betaald dan deze week kliniek. Ik was nu totaal 730 kwijt en je mag in 3 termijnen betalen. Aan de veearts heb ik meer dan 1000 betaald.... En dan nog is al het verdriet en stress erbij, ik ging er echt aan onderdoor om mijn Buffelmans zo benauwd te zien. En achteraf dus nog is onnodig ook. Tuurlijk is het afwachten hoe het gaat over 4 weken zonder de Prednison, maar durf nu weer goede hoop te hebben. Het zou kunnen zijn dat ik straks nog 2x per jaar een Ventipulmin siroop kuur moet doen, maar als dat alles is..... En er zijn natuurlijk veranderingen op stal doorgevoerd in overleg met de kliniek arts. Ik ben echt super blij dat wij deze kans hebben gekregen en gepakt. Ik heb ook gevraagd of ik nog een olie of kruiden als ondersteuning of af en toe Sputolysin moet geven, maar dat is niet nodig omdat dat niet echt zou werken. Nou is ieder paard natuurlijk weer anders en kan weer op andere dingen reageren en zal het bij sommige paarden wel goed werken. Maar bij serieuze problemen als wat wij hadden heb je daar dus niks aan. Vorige week maandag ging ik huilend en misselijk met mijn grote vriend naar de kliniek en afgelopen maandag heb ik hem weer lachend opgehaald. Iedereen bedankt voor de steun!
Nandos schreef:Buffelmans, ik heb je verhaal terug gelezen. Wat fijn dat het aan de betere hand is, dat is al het halve werk! Nu kun jij ook iets meer 'rust' hebben, als je paard zo ziek is wordt je er zelf ook goed 'ziek' van. Ik heb zelf hele goede ervaringen met predisolon, hopelijk jij straks ook!! Zorg wel dat je de juiste leefomgeving creëert, zo kan je paardje stabiel blijven.
Ik heb verder nog een vraag voor de mensen die voordroog voeren. Via een kennis kan ik pakken voordroog overnemen van 200/250 kilo. Alleen ik heb maar 1 pony (1,45m) aan wie dit gevoerd wordt. Krijg ik zo'n pak wel op voordat alles beschimmeld is? Ik heb nu pakjes van 50 kilo en dat gaat prima.
Samantha89 schreef:Hoe gaat het allemaal bij jullie? Hier nog steeds goed. Ik twijfel alleen heel erg aan het rapsodie, als ik een nieuwe baal open maak en verdeel komt er zo veel stof vrij, ik hoest me eigen het apenzuur dan(ene baal erger dan de andere). Ik vind dan wel geen slijm, maar ik vraag me eigen nu wel af wat dan het verschil maakt tussen stro en rapsodie. Want als troy gaat liggen ademd hij toch ook stofdeeltjes in van het rapsodie, of zie ik dat verkeerd. Of is het rapsodie alleen stoffig als ik het verspreid in stal? Soms denk ik echt of dat rapsodie echt wel beter is dan stro, want naar mijn idee was het opstrooien met stro minder stoffig. Of heeft het met eventuele schimmels te maken die in het stro kunnen zitten? Want dat zit in rapsodie niet.
De luchtwegen mix doet naar mijn idee ook goed zijn werk, ik merkte wel dat als ik er minder van geef hij iets meer last krijgt van slijm. Ik was na de prednison begonnen met de hoogste dosering, 4 schepjes per dag, sinds 3 a 4 weken geef ik 3 schepjes per dag, vorige week probeerde ik 2 schepjes per dag uit en toen zag ik kleine slijm plekjes voor z'n staldeur liggen. Gelijk weer 3 schepjes gaan geven en het was/is over. Ik moet alleen eerlijk bekennen dat ik het vrij prijzig vind worden, dus weet iemand misschien een ander alternatief? Is het eventueel mogelijk om alleen fenegriek met knoflook en anijs te geven? Of heeft dat niet hetzelfde effect? Als het niet hetzelfde effect heeft dan laat ik het uiteraard bij de luchtwegen mix.