[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:39

ik zet die van mij ook niet op gras.
Vermaakt zich prima in ded paddock met zn vriendjes, en die paar uurtjes dat de rest van de groep op de paddock komt, staat hij alleen. (wel paarden in de paddock naast hem).
Tja jammer dan, heb het nu wel mooi onder controle.
Wie weet volgend jaar wel wat gras opbouwen...

Waar ik me wel zorgen over maak bij jouw voorbeeld; staat ie alleen???

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:47

ellepel schreef:
ik heb een hele goede tip om te kijken of je eczeemzalf/smeersel werkt!!!!!!!!

ik was vanmorgen bij appie om te kijken hoe het gaat, en we hebben nu veel van die blinde vliegen op de wei hangen.
ben dus zelf 2x geprikt door zo'n ellendeling :\

dus ik sta te krabben en bedenk me van hey!!! wat zou er gebeuren als ik sweet Itch er op zou smeren??

dus er op gedaan, en ben nu thuis en jeuk is weg en bult ook.
hihi ,dat werkt dus.

:D :D

Met derfen zou ik dat niet doen hoor, stinken dat dat doet :-)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:34

Auke gaat maximaal 's ochtends en 's avonds een uurtje per dag op de wei, meer niet. Verder staat hij de rest van de dag en nacht op de paddock.
En dat houd ik maar zo voor de zekerheid, dit gaat ontzettend goed.

@ LesleyLady, hij krijgt dus wel gewoon appeltjes??
Da's dan weer tegenstrijdig met het niet op het gras mogen vanwege suiker :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:57

gewoon een deken op doen en op een kale weide zetten, voor het paard nog het aller beste want ze kunnen wel lekker grassprieten scharrelen en ze hebben de ruimte.
alle paarden staan bij ons in zulk gras:
Afbeelding
en ap staat gewoon met zijn vriendinnetje op zo'n stuk:
Afbeelding
kaal en je staat versteld er van hoeveel gras ze er nog af halen,ze zien er beiden supergoed uit.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:06

maar dat lijkt me niet perse beter dan op grote paddock met onbeperkt ruwvoer en in kudde-verband?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:09

grote paddock is altijd goed,maar die zie je niet zo heel vaak.
en heel eigenlijk vind ik steeds op zand niet zo denderend.
weet je wat dat betreft ben ik net een natural haha, }> :P
paarden moeten lekker de hele dag gewoon lekker grassprieten kunnen scharrelen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:45

ben het met je eens dat 24/7 zand inderdaad niet al te handig is, merk het wel aan de hoeven bijvoorbeeld.
Ik ben wat dat betreft ook natural, en deze stal is het meest natural wat je kunt vinden hier ;)
Het is óf 'somzers op gras en 'swinters 23/7 op stal, óf hie rhet hele jaar door 24/7 op de paddock :D

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 00:50

Daarbij vind ik het korte gras ook weer 'eng' vanwege het vermeende hoge fructaangehalte. Auke is naast eczemer ook insulineresistent, dus dat risico loop ik dan maar liever niet.

Ze vinden het overigens prachtig hoor, die twee uurtjes weide, maar komen net zo gemakkelijk weer terug op de paddock waar ze lekker kunnen schuilen en hooi knabbelen (véél hooi in fijnmazige hooinetten).

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 00:53

wist niet dat gras en exceem een verband hebben

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 00:55

Tempus schreef:

die bevestiging heb ik verleden jaar zelf gekregen van mijn fjord. Ze stond tegen bevangenheid aan (volgens de hoefsmid was het overbelasting, maar ok) en ik moest haar op een kaal stuk van de wei zetten en hooi geven. Nou had ik een stuk wat echt kaal was en daar heb ik haar gezet met hooi, het schuren werd ook ineens bijna nihil.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 01:02

Verafjord schreef:
Tempus schreef:

die bevestiging heb ik verleden jaar zelf gekregen van mijn fjord. Ze stond tegen bevangenheid aan (volgens de hoefsmid was het overbelasting, maar ok) en ik moest haar op een kaal stuk van de wei zetten en hooi geven. Nou had ik een stuk wat echt kaal was en daar heb ik haar gezet met hooi, het schuren werd ook ineens bijna nihil.

Dat is dan juist als het voer wat ook een invloed heeft op ZE? ( nuja eigenlijk is gras ook voer).

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:08

Citaat:
Waar ik me wel zorgen over maak bij jouw voorbeeld; staat ie alleen???

Nee, hij staat met een 1jarige shetlandhengstje in de paddock. Ook kan hij op stallen uitkijken met nog een stel pony's..

Citaat:
@ LesleyLady, hij krijgt dus wel gewoon appeltjes??
Da's dan weer tegenstrijdig met het niet op het gras mogen vanwege suiker

Nou hij krijgt van mij weleens een appeltje, verder niet...

Citaat:
maar dat lijkt me niet perse beter dan op grote paddock met onbeperkt ruwvoer en in kudde-verband?

Ja, maar wat als er nou geen grote paddock beschikbaar is waar hij in kudde-verband kan staan, en wel een stuk land waar hij even kan scharrelen?

Citaat:
paarden moeten lekker de hele dag gewoon lekker grassprieten kunnen scharrelen.

Als het kan natuurlijk, ben ik het met je eens. Hoeft niet eens perse een hele dag, maar al is het maar even iets anders dan werk of de paddock..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:37

Auky schreef:
Daarbij vind ik het korte gras ook weer 'eng' vanwege het vermeende hoge fructaangehalte. Auke is naast eczemer ook insulineresistent, dus dat risico loop ik dan maar liever niet.

Ze vinden het overigens prachtig hoor, die twee uurtjes weide, maar komen net zo gemakkelijk weer terug op de paddock waar ze lekker kunnen schuilen en hooi knabbelen (véél hooi in fijnmazige hooinetten).

heb ik laatst ook al een hele discussie met iemand over gehad,was in het IR topic....ik deel die mening namelijk niet }>
wat er volgens mij bedoeld word met kort gras is gras wat afgegeten is en weer is gaan groeien.
als een paard op zo'n wei komt waar het gras dan een cm of 6 hoog is ,dan eet het de hele dag door mondenvol lekker sappig jong gras.
en dat is niet goed....voor geen enkel paard

maar dit weiland is leeg en wat ze eten is vele malen minder natuurlijk.
ze krijgen wel jong gras binnen,maar dat is minimaal en omdat ze de hele dag rondlopen op zoek naar die sprietjes blijven ze dus in beweging
appie is heel gevoelig voor fructaan, en zijn weidegenootje is eigenlijk chronisch hoefbevangen en beiden doen ze het er hartstikke goed op.
wel krijgen ze beiden hun supplementen natuurlijk en mag appie overdag een paar uur op het middenpad grazen.

tempus:
gras en eczeem horen een beetje bij elkaar.
paarden die in veel te veel gras staan en dus vaak toch te dik zijn hebben veel meer jeuk.
dus houd eczeempaarden een beetje uit vet gras en zorg dat ze niet te dik worden

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:59

GIsteren deed ik Vän zijn deken even af. Hij ging gelijk de manenkam schuren. Zou dat dan door het gras komen of prikken de vliegjes door de deken heen?
Hij staat overigs ook beperkt op gras ivm gevoeligheid voor hoefbevangenheid. Enkele uren per dag.
Hier even een foto van hem in zijn pakje.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:04

haha,wat lijkt dat ook grappig he??
heeft je dier nou zo'n lichte neus ?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:08

ellepel schreef:
haha,wat lijkt dat ook grappig he??
heeft je dier nou zo'n lichte neus ?

Ja, laat Wilders hem maar niet zien, dan wordt hij gelijk het land uitgezet.
Hij heeft een lichte neus, hij is een mini appaloosa. Ik zal even een foto maken, zonder deken dan kan je het goed zien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:09

ja doe maar.
dat vind ik altijd zo zonde he?
hebben we zulke mooie dieren en dan staan ze van top tot teen ingepakt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:11

daarom laat ik Wisse ook mooi dekenloos in de winter, kan ik er tenminste een paar maanden van het jaar wél van genieten ;)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:57

ja idd, Vän is zomers zo heel mooi in zijn dunne vachtje, maar daar zie ik bijna niets van. In de winter is hij net een teddybeer. Ook mooi hoor!

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:08

Ziet er wel zoet uit zo net een soort teddybeertje!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:35

Sybrich lijkt niets overgehouden te hebben van haar uitstapje richting bix-kruiwagen.. pfff.. gelukkig maar. Ik had de drainage al weer in huis, maar die heb ik nog niet hoeven aanbreken. Dus blijkbaar heeft ze of niet super veel bix kunnen eten of haar lichaam kan het eindelijk beter zelf aan. Ik heb haar dan ook wel flink in het zweet getraind de afgelopen paar dagen, errrruit met alle rotzooi. Ze blijft nu ondanks de hitte ook lekker actief, terwijl ze wel goed in het zweet is, en soms (na een flinke bosrit) ook goed buiten adem. Dus voor mijn gevoel zit ze lekker in dr vel op dit moment.

Ze maakt wel een zooi van haar RSIH, zweten, rollen, lekker in haar eigen plas liggen in de stal en dat ding ziet er met 3 dagen uit alsof ik werkelijk waar een zwijn van een paard heb, terwijl ze eigenlijk best wel schoon op zichzelf is... normaal :o .
Ik heb het idee dat de RSIH wel warmer is van mijn Ivanhoe dekens, maar ze hebben nu tropenrooster bij ons op stal en staan dus al veel vroeger dan anders buiten en komen rond een uur of 3 weer binnen en staan dan lekker onder de airco op stal.

Het is alleen met de hengstigheid elke keer iets onrustig. Dan tref ik midden op de manenkam een klein onrustig blekje aan, of kan ik zien dat de staartwortel geschuurd is. Als ik dan was met de ZT-shampoo en insmeer met de Leovet Biohuidolie is het de volgende dag weer perfect rustig!

We zijn nog steeds bezig met de oortjes in de RSIH te houden, ze staat nu ook met een vliegenfrontriem op (vanwege snot ogen).. maar dat wordt alleen maar gekker, doordat de oren uit de kap gaan, verschuift de frontriem ook helemaal raar. Dus ik zal die vandaag gaan vast maken aan het halster, lichtjes althans... Zien of dat helpt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:41

vertel me niet dat jullie echt airco op stal hebben?

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:45

tja baas boven baas! Wij moeten het met een natuurlijk windje doen,...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:55

ellepel schreef:
vertel me niet dat jullie echt airco op stal hebben?

Een echte airco is het niet... dat wil zeggen... dat hij de lucht niet echt afkoelt, maar hij circuleert de lucht wel rond. Alle paarden hebben boven hun eigen stal een "luchtuitgang", dus een lekker koele bries rond de oren...
Luxe he? :o !

In principe zou ik het dan dus ook wel aandurven om haar op die momenten zonder deken op stal te zetten, maar dat is zo'n gedoe voor de staleigenaren (dekens op, af, op, af...) dus dan maar lekker met haar jurk op stal.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:33

Ik heb ook een paardje met eczeem , staat onder een RSIH sinds gister en ze is heel blij! ben 2 weken bezig met drainage compositum , ze heeft wat slappe mest , wie heeft/had dat ook tijdens zo'n kuurtje?