[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:44

Cuubje schreef:
Ik vindt ze qua maat normaal vallen, precies zo als mijn andere dekens ;) Mijn ene shet van 1 meters is lang in de rug en die heeft een 4,6 nodig en de ander heeft een 4,3 nodig die is kort.

Als ik er eentje voor je moet bestellen stuur me dan even een PB....voor shetjes vindt ik die goedkope pagony enzo echt niet werken....en dit is gewoon ideaal...en 100 euro valt gewoon reuze mee *D

Voor nu heb ik geen interesse ik heb net een nieuwe Everline gekocht. Deze bevalt mij prima. Haar andere was alleen te klein geworden, vandaar nu een maatje groter. Ben alleen benieuwd waar in Engeland je ze kunt bestellen, want als ik er dan een nodig zou hebben in de toekomst dan weet ik dat vast.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:50

MSophie schreef:
Ellepel waar heb jij die vliegenkap gekocht ?

Maris knoflook is niet goed voor paard kan hij bloedarmoede van krijgen,
de rest kan ik je geen antwoord op geven en het is ook bij ene paard werkt het wel en bij het andere niet.. ieder eczeem paard is verschillend.

volgens mij niet als je het alleen een gedeelte van het jaar geeft. :)

mirror666

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:56

@msophie; nou ik had bekokstoofd :P het staartgedeelte vind ik vrij lang, dus als ik daar een stuk af knip en dat door de kleermaker hier er op de borst tussen laat zetten is het prima denk ik :D

over subli zonder, diddle heeft dat ook even gekregen, éven want hij kreeg er rare vacht van en bultjes >;) raar beest :P

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:06

Nou, mijn deken is ook besteld hoor..moet nog even stofje voelen en als die goedis, dan houd ik m..ipv 209euro voor de boett, nu de topreiter voor 80euro..Nu keihard duimen dat de stof goed is.

Maris, ik heb geen ervaring met het genoemde voer van je, dus kan je daar niet aan ervaringen helpen helaas.
Knoflook kregen ze hier ook, maar weigerden dat te eten.
Nu voer ik ze magnesium bij tegen die harde manenkam die normaliter dan een uitbarsting krijgt..en dat werkt perfect, mooie soepele manenkam (normaal had ze met dat mooie weer afgelopen week al een harde kam gehad en jeuk).
Verder ben ik al erg vroeg begonnen met de drainage compositum. Denk dat het werkt, want ze begon eind januari met schuren van haar vacht ipv manen en staart en haar haren los te laten..dus werkt reinigend (althans, dat geloof ik graag, haha), moet nog een nieuw flesje halen en doe dan nog een ronde en in het najaar weer.
De culico ook geprobeerd en hielp niets. Nu moet ik wel zeggen, ik heb dat niet frequent op zelfde tijden kunnen geven destijds, dus dat kan ook daar aan liggen.
En ze krijgen ijslands zeewier door hun eten.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:11

Senna had gisteren toch al staan schuren. Ik zit nu te twijfelen of ik een Rambo Sweet Itch Hoody of de Itch off van Meulenkamp ga kopen. Ik vind het erg moeilijk om te kiezen welke nu beter is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:15

Naaltje schreef:
over subli zonder, diddle heeft dat ook even gekregen, éven want hij kreeg er rare vacht van en bultjes >;) raar beest :P

en toen ap het kreeg werd die snotverkouden terwijl hij dat in 10 jaar nog nooit geweest is.

het enige goede voer wat ze van Subli hebben is de structuurmuesli,dat vind ik prima spul

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:39

Subli zonder heb ik 2 jaar gevoerd zonder problemen!!!
Verschilt per paard heel erg denk ik.

Drainage compositum vind ik echt heilig spul! haha

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:01

Helpt magnesium tegen een dikke manenkam? Wie heeft hier ervaring mee?

Zo ja, weet iemand van jullie waar ik niet zo'n grote zak kan halen. Ik wil het eerst proberen voordat ik zo'n grote zak ga kopen.

Dank jullie voor de tips!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:14

de paardendrogist heeft ook een proefzakje voor 3 dagen.verder hebben zij een heleboel magnesium supplementen te koop.
even snuffelen op hun site.
is niet zo duur daar.

wij hebben genoeg magnesium in de bodem zitten dus ap heeft helemaal niet extra nodig.

beetje uitkijken want magnesium kan dus wel degelijk schadelijk zijn als je teveel geeft he

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:00

Ik meld me ook even
Heb een shetlander met zomereczeem
Vorig jaar was het echt heel erg, alhoewel hij wel laat begint met schuren.
Dit jaar zijn we verhuisd van stalling, waar de omstandigheden voor hem een stuk gunstiger zijn.
De eczeemdeken is vandaag binnen gekomen.
Verder was Nicolette Hebing van de week op stal.
Die raade aan zeewier bij te voeren, zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Ik zag dat Amy77 dit ook doet

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:09

Wie was er ook alweer bezig met de sweet itch hoody in Engeland?

Heb ook wel interesse.

maar kan iemand mij adviseren over de maat?

Mijn pony schommelt tussen de 155 en 165 in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:09

zeewier is op zich wel goed,maar geef het als kuur.
zit namelijk nogal wat jodium in wat invloed kan hebben op de schildklier.
dus als de verpakking leeg is even een paar weken er mee stoppen..

maar dat is met alle supplementen zo vind ik ,je moet eigenlijk niet iets langdurig gaan geven.
het lichaam mag ook wel es zelf een tijdje zijn werk doen.

leuke naam heb je trouwens..guus hinnik :P

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:14

Oke bedankt voor de info
Hha ja die naam, zo heet mijn pony
Het is begonnen met alleen Guus, maar hij moest toch een achternaam ;)
Dus dat werd Guus Hinnik

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:17

en je bent ook nog een naamgenootje van mij :D

heel belangrijk voor shetlanders om die ook zoveel mogelijk uit kort jong gras te houden.
lekker veel bewegen is ook goed dat ze slank blijven.
eventueel snachts op een kaal stukje met een pluk hooi is ook goed voor ze.

raadde zij eigenlijk verder nog wat aan behalve de zeewier?

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:21

Nou we hebben het er niet heel uitvoerig over gehad.
Ze kwam voor zijn hoefjes.

Vooral geen kunstmest op het land. Mijn shet niet op krachtvoer, omdat hij dat gewoon niet nodig heeft. Maar dan wel zeewier bijvoeren voor de nodige vitaminen en mineralen.
Hij staat 24/7 buiten met altijd hooi, en nu op een schrale wei, en dat was goed volgens haar.
Hij is nu gelukkig niet heel dik, en moet binnenkort aan het werk, dus dat zou ook al positief zijn. Ik hoop zo dat het deze zomer veel beter gaat.

Ben nu wel benieuwd geworden naar haar boek, iemand dat gelezen?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:23

Maris, als het je om de suikers gaat kun je nog beter Subli Ponybrok geven dan Subli Zonder. Die laatste bevat meer suiker en zetmeel dan de ponybrok.
Met magnesium inderdaad wel uitkijken, een teveel daarvan kan inderdaad schade aanrichten. Zelfde met knoflook ivm bloedarmoede.
Drainage Compositum is fijn spul!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:37

geen kunstmest,maar je moest wel bemesten toch?
anders krijg je allemaal scheve verhoudingen

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:39

Ellepel ik vrees dat jou pony een veeeel groter hoofd heeft als die van mij.. maar vond hem er gewoon wel mooi uitzien..

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:57

ellepel schreef:
geen kunstmest,maar je moest wel bemesten toch?
anders krijg je allemaal scheve verhoudingen

Ja dat durf ik niet te zeggen, ik neem aan dat je natuurlijk moet bemesten.
Ze had het echt over kunstmest, dat je dat beter niet moet gebruiken.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:59

Magnesium voeren wij hier alleen zomers bij, tijdens eczeemseizoen, beginnen er iets vroeger mee..en het helpt perfect. Handige hier is, is dat als ze het niet meer nodig hebben, ze dat ook aangeven, want dan laten ze gewoon hun eten staan.

Je zou desnoods ook nog een magnesiumliksteen neer kunnen leggen/hangen. Dan kunnen ze zelf kiezen of ze ervan eten.

Zeewier krijgen ze hier ook alleen tijdens voorjaar en najaar. alles waar téveel voor staat is niet goed ;) (hier krijgen ze het voroal omdat de ijslanders het vaak zo moeilijk hebben met verharen van winter naar zomervacht, duurt vaak langer dan dat het al mooi weer is).

Bemesten doen wij hier niet aan. Hoogstend kalk strooien en zeeschelpenzout. Groeit het gras enorm hard van, zodat het erg lang wordt en dan kunnen ze erg geruster op staan..
Dit jaar kijken we het nog even aan, even afwachten wat het beste past...ene reageerd nl weer beter op het korte gras (terwijl sites anders beweren ivm fructaan) en de andere reageerd beter op lang gras...dus hier nu nog uitvogelen..

De paarden krijgen hier zomers geen voer verder..nu gaat ze wel op spelt ipv natures best en veendrenk om te proberen.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:06

Ik denk dat ik (of eigenlijk mijn pony) dit jaar ook aan de eczeemdeken ga. Ik heb het idee dat het elk jaar erger wordt, vorig jaar had ze zich al open geschuurd en op open wonden ga ik geen deken leggen.

Ik heb ze gezien bij Divoza (Pagony 70 euro) en Epplejack (aanbieding nu 65 euro). Is die kwaliteit een beetje goed? Ik zag ook nog Rambo Sweet Itch, maar die is er volgens mij niet in kleinere maten...
Ik wil eigenlijk eerst niet een al te dure om te kijken hoe het gaat. Een duurdere en betere kopen kan altijd nog. Ik heb een shet/welsh van ongeveer 1.10. Welke maat moet ik nemen? 145? Ik zal haar voor die tijd nog wel even wat exacter opmeten. Ze heeft geen typische shettenbouw, meer pony-achtig, maar ook niet heel smal.

Verder nog wat vragen over de dekens. Zijn ze goed waterdicht? Dat vind ik wel heel belangrijk. En met dergelijke dekens in het algemeen, blijven ze goed zitten? Halen jullie ze een paar keer per week af of kan ie wel een week blijven zitten?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:11

Ikzelf ben niet te spreken over de Pagony, maar anderen bv wel weer ;) dus daarin verschilt het heel erg die ervaringen.
Mijn merrie heeft er 2 vernielt in een week tijd ongeveer..scheurde meteen kapot.
Everline en Equitheme precies zo..
Ik heb net mn Topreiter binnen en eindelijk een deken van ander soort materiaal, hopelijk gaat deze wel goed :)

De Pagony en Euitheme vallen een maatje kleiner uit, althans bij mijn merrie moest ik een maat groter nemen vorig jaar.

www.topreiter.nl heeft ook betaalbare dekens (80euro) en nofg fijne service ook ;)

Waterdicht zijn ze niet, wel erg snel drogend..ik vind het toch altijd eng ze eronder te laten staan met dit nare weer, maar als straks de warmte er weer is, dan drogen ze gauw genoeg..maar las ergens iemand over onderkoeling, die kan je vast meer vertellen./ (mijne heeft deken met hoosbuien af)

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:25

Hmmmmm.....punt voor jou....
Het weiland waar |Kiki op staat is niet van ons en een bodeonderzoek vind de boer niet nodig. Ik zit weer vast..... |(

ellepel schreef:
de paardendrogist heeft ook een proefzakje voor 3 dagen.verder hebben zij een heleboel magnesium supplementen te koop.
even snuffelen op hun site.
is niet zo duur daar.

wij hebben genoeg magnesium in de bodem zitten dus ap heeft helemaal niet extra nodig.

beetje uitkijken want magnesium kan dus wel degelijk schadelijk zijn als je teveel geeft he

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:27

Amy77 schreef:
Ikzelf ben niet te spreken over de Pagony, maar anderen bv wel weer ;) dus daarin verschilt het heel erg die ervaringen.
Mijn merrie heeft er 2 vernielt in een week tijd ongeveer..scheurde meteen kapot.
Everline en Equitheme precies zo..
Ik heb net mn Topreiter binnen en eindelijk een deken van ander soort materiaal, hopelijk gaat deze wel goed :)

De Pagony en Euitheme vallen een maatje kleiner uit, althans bij mijn merrie moest ik een maat groter nemen vorig jaar.

http://www.topreiter.nl heeft ook betaalbare dekens (80euro) en nofg fijne service ook ;)

Waterdicht zijn ze niet, wel erg snel drogend..ik vind het toch altijd eng ze eronder te laten staan met dit nare weer, maar als straks de warmte er weer is, dan drogen ze gauw genoeg..maar las ergens iemand over onderkoeling, die kan je vast meer vertellen./ (mijne heeft deken met hoosbuien af)

Oke bedankt voor de tip, ik zal kijken.

Ik zag ook nog dit topic [SV] Vergelijken van eczeemdekens

die zal ik ook even doorspitten :)

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:33

Ik zelf ben dus erg tevreden over mijn pagony deken ik heb hem nu 2 jaar en is nog helemaal goed.
een boet heb ik ook maar daar vind ik de stof weer te dik van dat is dan weer zo warm.