Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:31

Je hebt bij de paardendrogist ook iets dat je op de zolen kan smeren, heb ik ooit wel eens in huis gehad, zal even zoeken voor je ..

Ja, gevonden:

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ol/101340/

Moet je de omschrijving maar even lezen, zou denken dat dit echt iets voor jou is dan.

Firegurl

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:45

Oh thanx Fargo!
Kijk aan jou tips heb ik altijd wat..Klinkt goed ook ivm hoefzweren staat erbij!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:48

@Firegirl Ik heb je een pbtje gestuurd, maarik vergat eigenlijk erbij te zetten dat mijn paard een gewone kleur urine heeft, heb er zelfs meerder malen speciaal op gelet. Nu hij trouwens op de wei staat is zijn urine wel een stuk lichter maar dat komt denk ik omdat hij meer vocht van het gras binnen krijgt.
Ik kan nu ook goed zien of hij nu meer drinkt dan een gezond paard, want hij krijgt nu water uit een badkuip, en die is ongeveer net zo leeg als bij andere paarden die op het zelfde moment gevult worden.
Op stal kom ik dat niet zien met een automatische drinkbak. En aangezien hij zijn hooi doopt/sopt in zijn waterbak wat het wel altijd nat in zijn stal.

Lijkt het trouwens niet geler omdat je er nu op let, en is het mischien wel altijd die kleur geweest?

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:06

Ik heb hier een tijdje geleden al eens wat gepost, maar geen tijd om mijn volledig verhaal uit te typen.
Dat heb ik nu eindelijk wel gedaan.
Het is wel wat lang geworden.. Hopelijk vinden jullie de moed om eraan te beginnen :+

Joke, een welsh pony van 17 jaar oud.

Januari 2009: eerste kale plek op haar hoofd
DA denkt aan schimmel en geeft het advies te behandelen met imaverol
http://www.postimage.org/image.php?v=gx7hsCi

Maart 2009: alle kale plekken verdwenen

April 2009: hetzelfde verhaal
DA denkt nog steeds schimmel, dus weer behandeling met imaverol

Maar in tegenstelling tot verbeteren, wordt Joke haar toestand er alleen maar erger op.
Bijna haar hele hoofd wordt kaal, ze schuurt enorm veel, wat voor extra wondjes zorgt en ook haar manen dunnen enorm uit.
Haar hoofdje dat er eens zo sprankelend uitzag, heeft nu dit droeve uitzicht (juli 2009):
http://www.postimage.org/image.php?v=gx7h8F9

DA komt weer langs en geeft ons allerlei middeltjes.
1. Zalf tegen schurft
2. Een zalf met honing in (weet niet meer waarvoor die diende)
3. En de behandeling met imaverol gewoon verderzetten

In augustus een lichte verbetering en weer wat haar op haar mooie hoofdje:
http://www.postimage.org/image.php?v=aVjqgOr

Oktober 2009: behalve enkele doffe plekken, mooie dikke wintervacht

November 2009: eerste kale plek kondigt zich weer aan
http://www.postimage.org/image.php?v=PqwARk9

Gelukkig blijft het gedurende de hele winter bij 1 kale plek. Wanneer het niet te koud is, proberen we deze te behandelen met imaverol.

Maar helaas, het wordt weer een beetje warmen (maart 2010) en de kale plekken komen er weer aan!
Mijn vader (gierigaard zoals hij is) wilt niet wéér de DA laten komen en we behandelen, opnieuw, met imaverol.

Ondertussen leer ik op school over schimmel. En dat er een vaccinatie bestaat. Meteen onze DA bellen, maar hij beweert dat deze vaccinatie gewoonweg niet bestaat!
Maar na nog even navragen bij mijn docent, jawel, vaccinatie bestaat wel en kan zelfs toegediend worden terwijl het paard al schimmel heeft.
Hupsakee, op zoek naar andere (jongere) dierenarts. Gevonden!

April 2010: Tweemalige vaccinatie tegen schimmel, drie weken afwachten

Mei 2010: 3 weken verstreken, geen verschil te merken

DA komt en begint (eindelijk!) te twijfelen of het wel effectief schimmel is.
Hij neemt bloedstaal, huidafkrabsel en stukje vacht.
Deze worden onderzocht op schurft, resultaat: negatief.
Het bloedstaal wordt opgestuurd naar het labo, onderzoek op Ziekte van Cushing, resultaat: grijze zone.
Meer dan deze informatie heb ik niet gekregen (telefonisch) over het onderzoek naar Cushing.

Ik hoop dat jullie me een beetje verder kunnen helpen en zeggen wat jullie denken. Wel of geen Cushing.
Ik heb hieronder de symptomen van boktwiki even overgenomen en toegepast op Joke.
Hopelijk kunnen er wat mee.

Lang, dik, krullend haar
Nee, maar wel wat vreemde plekjes in de vacht, zie foto.
http://www.postimage.org/image.php?v=gx7hK4i

Ook steeds terugkerende kale plekken (vooral hoofd en hals), zie foto:
http://www.postimage.org/image.php?v=gx7gSc9
http://www.postimage.org/image.php?v=aVjqIf0

Verhaart niet of slecht in het voorjaar.
Verhaarde zeer langzaam. Eerste losse haren in maart en nu nog niet helemaal verhaard.

Veel drinken en plassen
Niet opvallend.

Vermageren ondanks goed eten en veel voeren
Niet vermagerd.

Terugvallen in de bespiering, vooral op de rug (hangrug)
Ik heb de laatste tijd ook minder gereden, maar heb zelf geen verschil in bespiering opgemerkt.
Eventjes een foto, ook voor het volgende puntje:
http://www.postimage.org/image.php?v=TsT7L49

Vetophoping onder de buik (hangbuik) en op de manenkam
Dat denk ik niet.

Vetbultjes boven de ogen
• Hoefabcessen, hoefbevangenheid
• Tandproblemen
• Hart- en bloedsomloopproblemen (soms kunnnen ze omvallen)
• Hardnekkige infecties
• Diarree
• Gewrichtproblemen, Osteoporose
• Niet (goed) willen eten, door maagzweren of verdunnen van het maagslijmvlies
• Zweten zonder oorzaak
• Last van parasieten

Geen van bovende symptomen.

Schuren
Ja!

Zweren in de mond
• Suikerziekte

Beide niet.

Algehele malaise; paard ziet er depressief uit, doffe vacht en ogen
Ziet er niet echt depressief uit. Vacht is wel redelijk dof, krijgt sinds een week lijnzaadolie bij het eten.

Verminderd immuunsysteem
Volgens de DA wel.
Of het er iets mee te maken heeft, weet ik niet, maar Joke lijkt de laatste tijd veel vatbaarder voor koliek. (3x op enkele maanden tijd, gelukkig slechts lichte vorm)

Verdikte klieren bij de kaak
Die dacht ik dit weekend wel gevoeld te hebben. Maar aangezien ik niet weet hoe deze normaal zijn, kan ik daar moeilijk over oordelen.

Vruchtbaarheidsproblemen, bij merries: moeilijk drachtig worden.
nvt

Moesten jullie nog verdere vragen hebben, laat maar weten!
Alvast bedankt voor jullie reactie :)

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:52

Peter blijft last houden van zweren ... ten minste ik denk dat het meer zweren dan bevangenheid is. Dat blijft gewoon constant doorzeuren, december is het dan even heel heel erg en daarna is die januari, februari en stukje maart zowat beter ... en dan begint het feest weer.
Momenteel is het dus zo dat de hoefsmid hem bijna niet kan doen en dat ie meer schuivelt dan stapt. Ontsnappen en lekker zoeken kan die overigens wel :o

Het blijft nu volgens mij warmer weer, dus hij moet binnenkort geschoren worden. We hebben lang gewacht, omdat ie juist steeds met deken op nog buiten stond .. omdat ie elke dag regelmatig een poos in de wei ligt.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:02

Op zich gaat het met Jens goed.... we zijn lekker een weekje naar Texel geweest en daar liep hij super... We hebben heerlijke ritten gemaakt en omdat er echt super zachte ruiterpaden zijn liep hij heerlijk...

Maar... helaas is cushing niet het enige dat Jens heeft.... hij heeft last van huidkanker op/in de neus en dit is al een paar keer weg gehaald. Het bleef een tijd stabiel maar helaas gaat het nu weer groeien. Ook heeft hij een tumor in het oog. Deze hebben we nu 2 keer behandelt met gemozalf en met goed resultaat... Maar helaas ook deze is nu weer aan het groeien.... Het is zo vervelend allemaal, zo veel bij elkaar.... ik word er zo zenuwachtig van, alles is zo onzeker... en hoe ver ga je? Ook Qwa kosten..... Ik geef niks meer uit! elke euro gaat in z'n spaarpot, maar met een minimuun loontje.... zucht... De neus is niet zo levend bedrijgend, de plekjes worden bevroren en gaan dan weg... maar de oogtumor zie ik nog het meest tegen op. Hij is nu 2 keer weg gegaan met die tumorzalf maar hoe lang gaat het goed... je kunt niet meet blijfen smeren met die troep (elke keer brand het hele ooglind weg van die zalf) of er een oogbesparende operatie mogelijk is weet ik niet en anders moet het oog er uit. Ik zit met zo veel twijfels, waar doe je het beste aan. Stel je doet een oogbesparende operatie en na een paar maand groeit de tumor toch weer.. je bent zo een paar duizeld euro kwijt....

Aan de ene kant is het z'n zorgen kindje... aan de andere kant, ik rij meer en fanatieker met hem als menig mens bij mij op stal.

ondanks alles is hij zo goed te pas op en tot in het leven... ik rij hem nog even fanatiek als eerst... hij loopt altijd voorop en rent nog steeds andere paarder er uit als dik haflingertje....

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:22

Heb vandaag de waardes van Meine binnen gehad.

Cortisol = 90 nmol/L heb geen ref: waarden
Glucose = 6.0 mmol/L ref: waarden = 3.9 - 5.6
ACTH = 15 pg/ml hier ook geen ref: waarden van.
Insuline = 33 mlU/L hier ook geen ref: waarden van.

Zal eens horen waarom dat er niet bij staat.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:42

Lappie_Lap schreef:
Peter blijft last houden van zweren ... ten minste ik denk dat het meer zweren dan bevangenheid is. Dat blijft gewoon constant doorzeuren, december is het dan even heel heel erg en daarna is die januari, februari en stukje maart zowat beter ... en dan begint het feest weer.
Momenteel is het dus zo dat de hoefsmid hem bijna niet kan doen en dat ie meer schuivelt dan stapt. Ontsnappen en lekker zoeken kan die overigens wel :o

Het blijft nu volgens mij warmer weer, dus hij moet binnenkort geschoren worden. We hebben lang gewacht, omdat ie juist steeds met deken op nog buiten stond .. omdat ie elke dag regelmatig een poos in de wei ligt.

Staat hij op blote voeten of heeft hij ijzers ? want mijn destijds 3 jarige die op die leeftijd al artrose, hko en verbening vd hoefkraakbeenderen had had ook 3x per jaar een hoefzweer, totdat ze op ijzers ging, frequentie ging toen naar 1x per 1.5jr.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:50

Nee, nooit op ijzers gestaan en komt ie ook niet.
Hijs overigens al 20 :)

Voor de Cushing nooit ergens last van, nu opeens dus wel. Komt van binnenuit.

edit:
je mag hem eerst wel in een soort ophangmat hangen, wil je d'r ijzers onder krijgen :o

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:41

Ik had nog een vraag voor wbt slappe achterhand...hij heeft last van hoefzweren maar gebruikt zijn achterhand raar,hij probeert eerst zijn achterbenen te bewegen ipv zijn voorbenen..is dit ook typische cushing of hoort dat bij de hoefzweren? Ik twijfel nog steeds of ik m niet op een heel pilletje moet zetten ivm de vele hoefzweren...hij staat nu op een halve en is er erg van opgeknapt,alleen zijn hoeven blijven zo gevoelig voor alles..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:54

De achterhand is wel het eerste en het duidelijkste dat verslapt bij cushing paarden. Sommigen gaan ook struikelen met voorbenen. Het is belangrijk om de conditie zo goed mogelijk te krijgen, maar dat is natuurlijk lastig als ze ook hoefzweren hebben. Wij gingen wandelen met willy in de bak of lieten hem in longeerbak tijdens longeren goed doorstappen om zijn conditie vast te houden (eerst maar 10 minuutjes maar later langzamerhand uitgebouwd naar 20 minuten). En toen hij er aan toe was qua conditie ook draf en af en toe galop.
Het is wel belangrijk om de conditie dus zo goed mogelijk als je paard aan kan te onderhouden omdat anders de achterhand erg verzwakt. Lijkt me wel lastig als je paard ook zere voeten heeft. Ik hoop dat het spul van de paardendrogist hulp kan bieden..

Ik denk niet dat het verhogen van de pergolide zal helpen maar dat weet Lappie dan weer beter want die heeft met hoge en lage dosis gewerkt> Had dit nog effect op de zweren Lappie bij Petertje??

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:51

Ik was op 1 mg begonnen en toen die heel goed was vorig jaar naar 0,5 mg gegaan en van de pijnstilling af ... alleen werd ie dus na 2mnd weer slechter. Toen dachten we van de lagere dosering, maar nu na dit jaar blijkt dat gewoon het vaste tijdstip van de overgang van z'n goede naar slechte periode geweest te zijn.
1,5 mg heb ik nooit gegeven, ik heb dat hier toen destijds wel gevraagd maar nav oa jouw berekening qua gewicht fargo .. heb ik dat toen niet gedaan. Ik durf eigenlijk niet 1,5mg te geven aan een pony van 1,24m :o
Toen ik begon met pergolide zag je wel heel goed dat z'n voeten beter werden (evenals het enorme trillen van z'n spieren, zweten, eetlust en daarmee z'n psychische gesteldheid). Het blijft nu alleen gewoon doorzeuren, en zal wel steeds erger worden.
Kijk, ik weet niet meer welke het van jullie het was, eentje hier heeft veel last van ontstekingen in z'n holtes. Peter heeft (constant) last van ontstekingen in z'n hoeven, tis maar net waar de cushing zich het meest manifesteert denk ik.

Peter loopt ook raar, maar dat komt gewoon door z'n zere voeten. Dan probeer je natuurlijk 't spul zo te belasten en gebruiken zodat je er het minste last van hebt :)
Ik denk soms dat die paarden met echt zere voeten juist erg sterk in de benen worden, omdat ze steeds 1 of 2 proberen te ontlasten en daardoor de anderen dus juist tegen het overbelasten aan gebruiken. Dat kost ontzettend inspanning.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:33

Ok, dankje voor de uitleg! Ik ga toch proberen vanaf morgen om op 1mg per dag over te gaan,en dan in de ochtend en in de avond een pilletje...Kan altijd even kijken wat dat doet..zo niet probeer ik het weer op een halve wel op en af bouwend natuurlijk! Hoefproblemen is natuurlijk ook wel een langdurend iets! Alle afvalstoffen moeten eruit..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:40

Firegurl overleg je het ook nog even met je DA voor de zekerheid?

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:44

Fargo die zegt zelf ook overgaan op 1 pilletje...Half pilletje voor een paard van 600kg is eigenlijk toch ook heel weinig?

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:47

Ga trouwens ook even die hoef en zool bestellen die jij me aanraadde fargo:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:51

Klopt inderdaad vuistregel van Utrecht is 600 * 0,002 = 1,2 mg
Fijn dat DA er ook achter staat. Je probeert het uiteraard altijd met zo weinig mogelijk te doen, maar 1 mg is voor jouw paard dan in principe een prima dosis. Ik hoop dat het ook helpt voor de hoeven.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:52

Jeetje P_ponypaardje dat is wel alles tegelijk! Ik snap helemaal je twijfels over wat te doen. Moeilijk hoor, succes met je keuze.

En die hoefzweren... Indy was 10 weken geleden zooo enorm kreupel |( had hem nog nooit zo slecht zien lopen. DA dacht hoefzweer, maar niets te vinden, misschien weer bevangen, dus aan de pijstillers en ontstekingsremmers. Inmiddels allemaal weer goed. En aan de bovenkant en bij de bal van de voet is de zweer er waarschijnlijk uitgekomen, aangezien daar plekken zaten waar het pus uit kwam.
Maar de hoefsmid was er deze week. Komt een zwarte plek tegen wat waarschijnlijk de zweer is geweest. En die plek loopt bijna helemaal door langs de witte lijn. Een ENORME zweer geweest dus! Arm paardje. In 20 jaar nog NOOIT een hoefprobleem gehad, maar nu... zucht...

Wat betreft de verharing. Ik sta zo enorm versteld! Afgelopen 3 jaar hele jaar door moeten scheren omdat hij een stekelige lange vacht bleef houden. Sinds de pergolide een prachtige vacht! In eigen kleur en hij lijkt wel een glimworm! :D
En hij is helemaal happy. Ik ga langzaam weer opbouwen met stappen. Misschien komen we ooit nog aan stapritjes? Dat zou al heel fijn zijn.

Succes allemaal met de paardjes.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:59

Vraagje hier voor een hoefbevangen (niet accuut) patient: ik verdenk cushing maar heb gehoord dat testen mbv cortisol gaat... dat is voor een HB pony uitgesloten. Zijn er andere tests?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:13

kun je het cortisol gehalte in de urine niet laten meten?
Volgens mij plassen ze dat ook uit,in grote hoeveelheden.

En de uiterlijke kenmerken?
Veel drinken en plassen,spierverlies....zijn toch wel de duidelijkste..ze hoeven niet allemaal een lange vacht te hebben,zeker in het beginstadium niet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:37

Urine kan inderdaad bekeken worden maar ook bloedbeeld kan bekeken worden op suiker/cortisol naar mijn weten.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:40

geerke schreef:
kun je het cortisol gehalte in de urine niet laten meten?
Volgens mij plassen ze dat ook uit,in grote hoeveelheden.

En de uiterlijke kenmerken?
Veel drinken en plassen,spierverlies....zijn toch wel de duidelijkste..ze hoeven niet allemaal een lange vacht te hebben,zeker in het beginstadium niet.

Ha Geerke, ook hier (helaas)?!

Hij heeft spierverlies op zijn rug, komt moeilijk door z'n haar maar geen krullen, eet moeilijk, veel plassen en drinken moet ik nog even naar kijken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:04

Embe: heeft hij kuilen of bulten (vochtophoping) boven zijn ogen? Heeft hij vaker last van irritaties (van zijn huid/mond/ogen/longen/hoeven)? Dat zijn ook dingen waar je naar kunt kijken.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:35

Lappie_Lap schreef:
Kijk, ik weet niet meer welke het van jullie het was, eentje hier heeft veel last van ontstekingen in z'n holtes. Peter heeft (constant) last van ontstekingen in z'n hoeven, tis maar net waar de cushing zich het meest manifesteert denk ik.

Mijn shet heeft een chronische sinusitis. Voor honderen euro's aan antibiotica aan uitgegeven maar het gaat niet over. Een operatie is de enige andere mogelijkheid maar die zal zal ze waarschijnlijk niet overleven. Zolang het paardwaardig blijft zal ik haar hiervoor niet af laten maken. Maar als de ontsteking naar binnen slaat is het afgelopen. Ze staat nu ruim een jaar zonder antibiotica. Er komt stinkend snot uit één neusgat en ze snurkt een beetje bij het ademhalen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:40

fargo schreef:
Embe: heeft hij kuilen of bulten (vochtophoping) boven zijn ogen? Heeft hij vaker last van irritaties (van zijn huid/mond/ogen/longen/hoeven)? Dat zijn ook dingen waar je naar kunt kijken.

Irritaties van zijn huid, onder het hoofdstel... kale plekjes. Tevens wel wat bolling boven z'n ogen maar weet niet hoe het er uit moet zien als typisch Cushing. Heeft iemand daar foto van?

Heb net dierenarts bij mijn andere paard gehad en we hebben besloten om eerst urine te vangen om indicatie te krijgen (wel, niet of grijs gebied). Aan de hand van de uitslag gaan we verder kijken.