[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

savath

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:57

Michellkuh : waarschijnlijk heft jou paardje luizen,dus wassen met antiluis of afsponsen met sarnacuran.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:00

sebacil werkt ook heel goed, moet je ze helemaal mee insponzen, en na een week herhalen

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:59

cow_girl schreef:
mirtje27 schreef:
Hoi,

Vorig jaar heb ik die van mij ook 's avonds binnen gezet en 's ochtends weer naar buiten. Ik heb ook zo'n borstelframe in de stal hangen. Vorig jaar ging het erg goed. Ze schuurde wel maar dan aan die borstelframe en niet aan de wanden etc. Andere jaren kon ik haar echt niet binnen zetten, ze ging net zo lang door tot bloedens aan toe, Weet dus niet of het kwam omdat ik haar 's avonds binnen zette of dat ze een veilig middel had om te schuren. Want ik zette haar niet om 16.00 al binnen maar ongeveer om 19.30.
Ze gebruikt de borstelframe nu ook dan niet vanwege de jeuk van de muggen maar meer van het verharen. Ze heeft hem vorig jaar ook goed gebruikt want de borstels zijn behoorlijk plat nu, vooral aan de onderkant.

Mirjam

Nou, ik doe haar geen deken op en ik wil haar eigenlijk straks weer dag en nacht buiten doen. Ze is al 27 jaar en wordt wat stijfjes dus zou het voor haar erg goed zijn om gewoon dag en nacht de ruimte te hebben.
Maar ik twijfel ook nog want de andere jaren begon ze 's avonds wel erg heen en weer te lopen in het land en veel te rollen rond 20.00.

Maar ik denk dat ik het toch ga proberen en dan wil ik zo'n borstel frame ook in het land plaatsen. En dan spuit ik haar elke avond goed in met vliegenspray.

Als het niet gaat kan ik haar alsnog binnen zetten.

Groetjes Mirjam
En wat doe je nu dan? deken op? en standaard naar buiten?

Die van mij heeft gelukkig nog niet geschuurd dus ik hoop dat ik der zo der van de jeuk af kan houden.... het is het proberen waard niet waar.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:00

die van mij heeft toch weer jeuk, maar ze heeft haar manen en staart nog wel... ik zit te twijfelen. ik denk dat de deken wel het schuren tegen gaat, maar niet de jeuk:s

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:08

hoe bedoel je ikenindi? De deken voorkomt dat ze gestoken wordt en daardoor dus jeuk krijgt. Als ze jeuk heeft dan voorkomt een deken dat niet hoor, die is dan zo kapot.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:33

nou, ze heeft ook weinig plek om te schuren. ik had gehoop dat ze geen jeuk zou krijgen, maar volgens mij werkt hij dus niet, want ze heeft wel jeuk. maarja, ze is ook aan het verharen, dus ik kijk het nog even aan. misschien dat ze gewoon jeuk heeft daar van...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:53

ik heb vanavond knollie de jurk maar weer aangetrokken Boos!
durfde het niet te wagen, het is nu nog 12 graden!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:06

Hier nog niks geen tekenen van jeuk!! Ik duim! Ze staan nu ook wel op een stuk wei waar het heel flink waait, dat zal ook wel erg veel verschil maken. Alle lapmiddelen liggen al wel klaar voor het geval dat.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:11

Die van mij heeft gelukkig ook nog geen tekenen van jeuk... klopt het af.... ben benieuwd... die van mij heeft zowiezo niet in zo'n erge maat eczeem... hoop dat met de cullico druppels, het minderen in eiwitten e.d. de jeuk weg zal blijven..

Darktears

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:25

Hoi, mijn merrie heeft ook zomereczeem, en loopt altijd met een boett. Maar omdat haar deken deze zomer wel aan vervanging toe is, wilde ik een nieuwe bestellen. De vorige had ik via www.demeulenkamp.nl besteld, maar daar zie ik nu alleen pagony en itch off dekens staan. Is de Itch off gelijkwaardig aan de boett, of weten jullie een goede site met boetts? Zijn die van de ijslandershop de echte boetts? Ik vind ze er op 1 of andere manier zo anders uitzien namelijk.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:41

Die van de IJslandershop zijn zeker wel de echte Boetts.
Misschien zien ze er anders uit omdat dat nieuwe modellen zijn. Die schijnen nog beter te zijn.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:13

@ MelodyT

Heb jij al wat gehoord van dat onderzoek. Ik namelijk nog niet. Ze zouden deze week bellen stond in de brief...

@ Darktears
De Meulenkampdeken heb ik ook. Prima ding. Alleen de hoofdkap moesten wij aanpassen omdat de ooggaten niet op de goede plaats zaten.
De pasvorm was ook prima voor mijn fjordje, ookal heeft ze een vrij brede boeg (zie profiel).

Ik ben er tevreden over.

Nolicapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:14

Pony (haflinger) van mijn juf die heeft op de wangen wondjes ..
Aan alle beide kanten.
Wat kan dit zijn ?

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:23

Vanita begint nu ook echt al met schuren...
Heb gisteren haar manen en staart maar weer goed gewassen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:23

een hele boel dingen denk ik susi, zijn het opengeschuurde korstjes? misschien wratjes? laat de da eens kijken zou ik zeggen. beter het zekere voor het onzekere...

indi staat echt te schuren nu. staat op een wei met een hek... eerst alleen met schrikdraad, dus ze heeft weer mogelijkheid tot schuren. dat laat ze zien ook.
nu merk ik ook dat door die deken ze haar vacht niet makkelijk kwijt kan raken. zou ze daar jeuk van hebben? en is het dan over 2 weken over na goed veel borstelen?
zal ik haar op een andere wei zonder hek zetten?
zal ik haar deken op laten en aankijken of toch maar afdoen?

wat denken jullie? kbenb radeloos! door die deken kan ze haar manen en staart niet echt kapot schuren, maar misschien heeft ze tocxh meer last dan baat van die deken. ik wil niet egoistisch zijn om die deken op te laten alleen maar zodat ze haar manen mooi houdt...

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:39

In de verhaarperiode is het fijn als je ze zonder deken kunt laten rollen.
En daarna uitgebreid poetsen. Dan komt er echt heel veel haar af.
Je kunt de 'oude mannetjes methode' doen, dat is met een gewone zaag (voorzichtig!) langs de zachte delen, dan haal je er echt pákken haar uit.

Verder zou ik toch de deken maar oplaten, want er is een dikke kans dat het zonder nog veel erger wordt.

Heb je al eens geprobeerd met azijn in te sponsen? Dat stilt de jeuk vaak ook aardig.

Kun je geen borstels aan het hek vastmaken?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:43

ik kan eens kijken of dat kan en mag. maar over een paar weken gaat ze toch weer naar een andere wei. deze wei is erg klein en is dus zo kaal...

azijn doe ik wel als ik de deken er af haal en dan met haar wandelen ga ofzo. zodat ze niet aantrekkelijk ruikt voor vliegen;)

ik doe dat niet met een oude zaag, maar met een zweetmet...heeft ook karteltjes;)

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:49

Misschien kan je een bortelframe in de wei zetten en verder alleen schrikdraad.

Darktears

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:07

Bedankt voor de informatie Lachen
Ik denk dat ik gewoon beide dekens bestel, om te kijken welke het beste past etc.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:52

Sokkebok schreef:

maar ze heeft een deken om. gaat die niet kapot als ze gaat schuren? of moet ik de deken af doen?

en hoe maak ik zo`n frame? waar van?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:20

ikenindi schreef:
Sokkebok schreef:

maar ze heeft een deken om. gaat die niet kapot als ze gaat schuren? of moet ik de deken af doen?

en hoe maak ik zo`n frame? waar van?

Tja...de deken zal daar waarschijnlijk wel van kapot gaan, maar dat zal aan het hek waar ze bij kan dan ook wel gebeuren en alleen stroomdraad is misschien weer zo zielig???
Misschien dan toch de deken af doen??? Ik weet het ook niet hoor!

Je kan borstelsframes schijnbaar kopen, maar ik wil er 1 zelf gaan maken met palen in de grond graven en dan enkele bezems er aan vast schroeven, dat is veeeeeeel goedkoper.
Als ik hem klaar heb, dan zal ik wel eens foto's maken.
De onze heeft voornamelijk jeuk onder haar buik, dus daar moet ik ook een borstel voor verzinnen. Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 05:53

susi schreef:
Pony (haflinger) van mijn juf die heeft op de wangen wondjes ..
Aan alle beide kanten.
Wat kan dit zijn ?

bij zomereczeem zie je die plekjes heel vaak,maar het kan ook een schimmel zijn.
dan moet je dat behandelen met imaverol( kun je kopen bij de dierenarts)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:34

Bij ons zijn de witte vliegjes er al 2 weken. Mijn paard heeft geen zomerexceem, maar zijn staart gaat er wel aan.
Ik denk dat deze zomer een ramp gaat worden met de insekten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:59

ik heb de deken van Homeovet binnen, deze breng ik zaterdag naar de hengstenhouderij, dus binnenkort staat de mijne onder de eczeemdeken, ik wil de manen en staart behouden, want we willen ermee naar de keuring in september!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:00

Afbeelding