[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chanelly

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:49

roestig is het geen beenschurft?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:33

uiercreme met zwavelpoeder
3 dagen smeren en weg is mok ;)

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:40

Dribbelkont schreef:

waar koop je zwavelpoeder en wat is de mengverhouding..
en hoe vaak p/dg smeer je dat?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 08:27

Ik wil even laten weten dat ik nu 2 weken met de drainage composiyum van groene os bezeg ben in combi met 2 maal daags zinkzalf/billetjescreme erop.
Het werkt wel degelijk, het word niet erger en bij de voorbenen is het zelfs al veel en veel minder.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 08:43

Dribbelkont schreef:

Ik zou ook wel willen weten wat de verhouding is en waar ik zwavelpoeder kan kopen...

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:48

hallo :)

Ik wil mij hier even aanmelden. Ik heb namelijk ook een paard met mok ...

Aan alle 4 de benen. Zover ik kan zien alleen in de koolholte.
Het zit daar best flink. Grote bult.
Ga het vandaag voor het eerst wassen met betadine shampoo... eens kijken wat voor effect het heeft.

Zijn er mensen die foto's hebben? zodat ik het kan vergelijken.
kan ook via email (PB even voor email adres.)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:09

zwavelpoeder kan je intypen bij google en rolt het er wel uit waar je het bestellen kan
en verhouding is half pot uiercreme met 3 theelepels zwavelpoeder
;)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:40

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tussen de drie foto`s zit steeds 2 weken

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:30

Nibbit jou paard heeft bijna hetzelfde als die van mij! Bij mijn paard zit het ook zo hoog. Mag ik vragen wat jij nu smeert?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:38

Dit is nu gelukkig weer over, heb het behandeld met 2x per week wassen met betadinescrub, en 2x per dag hydrocortiderm smeren.
Ook heb ik tussendoor nog gewassen met sebvasil, daar is het eigenlijk het snelst van opgeknapt, zie het verschil tussen foto 2 en 3 ;)

Ze heeft nu nog wat mok in de kootholte daar doe ik Sudocreme op, dat werkt nu genoeg maar ik hou het goed in de gaten :j

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:09

iets te vroeg gejuichd helaas.... -O-

heb even een vraagje, mijn paard heeft steeds als het een over is gelijk weer en ander soort mok.. %) _-:( nu heeft ze allemaal kleine zwarte puntjes/ovaal vormige dingen die vastzitten in d'r haar.
iemand enig idee of dit een parasiet/mijt is of gewoon mok en hoe ik het moet behandelen?
zal binnenkort even foto's maken en laten zien. ;)

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:26

Zijn het niet schilvers van mok?

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:56

Jongens mok komt van binnenuit, dus van buiten iets erop smeren helpt wel eff en soms blijft het tijdje weg maar het komt altijd terug.. Mok is een schimmel op moment dat die naar buiten komt gaan er bacterieen opzitten die de korstjes vormen, dus ontgiften van lever en darmen, korstjes krabben en insmeren met sudocreme of iets dergelijks om ze zacht te houden en blijven ontgiften tot mok weg is, goedkopere oplossing dan zalfjes beginnen uitproberen :P

pb voor meer info

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:58

Nibbit schreef:
Dit is nu gelukkig weer over, heb het behandeld met 2x per week wassen met betadinescrub, en 2x per dag hydrocortiderm smeren.
Ook heb ik tussendoor nog gewassen met sebvasil, daar is het eigenlijk het snelst van opgeknapt, zie het verschil tussen foto 2 en 3 ;)

Ze heeft nu nog wat mok in de kootholte daar doe ik Sudocreme op, dat werkt nu genoeg maar ik hou het goed in de gaten :j

Pas je op met hydrocortiderm en andere chemische zalfjes, kinderen krijgen daar astma van bij veelvuldig gebruik in hun jonge jaren :) lees de bijsluiters, paarden zijn gevoeliger dan mensen :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:05

Niet te voorzichtig NHP, het is niet zo dat ik het hele jaar smeer.. DA geeft er ook goed advoes bij ;)

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:26

wow nibbit jou paard had wel erge mok die van mij had maar een klein plekje. hij is nu weer mokvrij. Ik gebruikte ook hydrocortiderm binnen een week is het weg en verder hou ik het zacht met sudo

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:26

@ Nibbit: Wat een enorm verschil!! SUPER! Wat moet dan een fijn gevoel geven. Wat is precies sebvasil?

Vrijdag heb ik voor de zekerheid toch even de DA laten komen. Even ernaar laten kijken. Volgens haar is het droge mok. (wie kan mij het verschil uit leggen tussen droge en natte mok?) Ze heeft een monstertje genomen van haar haar, voor de mok. Maar ze verwacht het niet, omdat het vrij laag op haar benen zit, en anders zou het wel hoger zitten.
Ik heb op advies van de DA de sokken eraf geknipt (er zonde ik heb een shire met mega mooie sokken!). Alleen achter is het niet helemaal gelukt. Ze liet het niet goed toe.
Ik heb alles gewassen met betadine shampoo (wat is precies het verschil tussen de shampoo en de scrub?). En daarna een creme van de DA erop. Ben vergeten hoe het heet, maar werkt tegen ontsteking, wordt normaal gebruikt voor uieronsteking bij koeien.
Ik blijf smeren tot maandag, dan komt de DA weer even kijken!
Ik ben trouwens wel geschrokken, toen we haar sokken eraf hadden, kon je pas zien dat haar benen (vooral achter) toch wel opgezet waren..... even kijken wat de zalf doet.
Ze loopt niks kreupel, en beweegt erg graag. Ze stampt wel wat..

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:32

Helaas kan ik me hier ook weer melden...

Heaven heeft aan d'r witte voetje aan beide kanten van de kootholte mokkorsten zitten. :\ Vandaag even goed schoon gepoetst, was mooi droog en morgen eventjes in de droogzet, werkt altijd lekker snel.

lorieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:41

Droogzet?
Wat is dat?

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:43

Hoi Muzefee,

Fijn dat je er snel bij bent. Hopen dat je het snel kunt remmen en weer terug kunt brengen! succes!

Ik weet ook niet wat droogzet is?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:44

Droogzet peniceline wat door veehouders gebruikt wordt. Stalbaas heeft ook een veehouderij, dus dat spul hebben we altijd in huis. :) Zeer effectief. Gelukkig hebben we niet veel mok, dus vaak hoeven we het niet te gebruiken, maar als we het gebruiken moeten is het er en zijn we snel weer van de mok af. :)

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:59

@ Muzefee, ik ben er niet mee bekend. Maar fijn dat het zo goed werkt! Wat voor mok heeft jou paardje?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:05

[MD] droogzetters bij mok!

Het is voor zover het lijkt nog droog, wel een paar beste korsten, maar mag er gewoon aanzitten (nee ik haal het er niet af!), dus het doet haar geen pijn oid.. Ze hebben helaas het land behoorlijk vertrapt, wat wil je met die sneeuwtroep. :\ Dus al een tijdje met bagger aan de voeten binnen en dan wil het wel. :\

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:31

Soraya, het is sebacil, ik heb een typfoutje gemaakt.
Is vrij aggressief spul, ik gebruik het alleen voor uiterste nood, maar dat was het toen wel op die foto`s ;)

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:31

@ Nibbit: maar Sebacil is toch alleen voor als de mok ontstaat door mijten.
Ik heb even een (leeg) spuitje mee genomen van wat ik heb, Avuloxil. Vanmorgen was het al een verschil met gisteren. Of het echt minder was vind ik moeilijk te zeggen. Er was rechtachter wel wat open gegaan, en was bloed uit gekomen.