[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:05

Ik heb voor 5 jaar een luchtzuiger gehad en ik zie hem nu nog steeds (hij is vorig jaar verkocht) Hij is nu 16 jaar en hij zuigt al zijn hele leven lucht. Ik heb contact gehad met de vorige eigenaar die hem vanaf zijn eerste had, maar voor zover zij wist heeft hij altijd al gezogen.

Hij heeft er niet 1x koliek van gehad!

Wij gaan in de vakantie altijd naar de Veluwe en dan nemen we de paarden altijd mee, en daar moest hij perse zo'n band om. Maar hij vind het helemaal niets en probeerd er alleen maar meer door te zuigen, dus deden we hem gewoon af. Hij moest ook perse helemaal in de hoek staan, naast ons andere paard, zodat hij anderen paarden die daar stonden niet aan zou steken. Wat een bul oliebol! Hij stond bij ons (en nu nog steeds) in een stal waarbij hij een ketting als deur heeft en in een hal van 80 paarden! En hij is daar de enige die zuigt! Dus maakt dat de kat wijs.

Wij weten eindelijk 5 jaar wat het is. Op zijn 15 hebben we alles laten onderzoeken (de vorige eigenaar had niks kunnen vinden en had het ook laten onderzoeken) maar wij zijn verder gegaan.
Nu blijkt dat bij hem de luchtwegen en slokdarm niet helemaal goed zitten. Als hij afbuigt dan knelt hij zijn luchtwegen af. Daarom wilde hij dus ook nooit aan de teugel lopen. Dat was ook de reden dat hij dus zoveel zoog; hij probeerde meer lucht binnen te krijgen omdat zijn eigen luchtwegen te smal zijn. Daarom zuigt hij ook ontzettend veel na het eten.

Ik was wel echt opgelucht toen ik het hoorde, want hij werd altijd een soort van gek als je bij hem aan zijn teugels zat, maar waarschijnlijk omdat hij al zijn hele leven aan de teugel moest lopen, of proberen dan. Want de vorige eigenaar zei dat ze er alles aan gedaan had om hem aan de teugel te laten lopen. Dus ja, denk ik ook wel de reden waarom hij extreem kopschuw was... Zelf ben ik blij dat we hem alleen hebben gehad voor de recreatie! Thank god for that!

Naja... Dat was mijn verhaal over me paardje :o

_Athar_

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:19

op de manege waar ik rij staat ook een paar dat lucht zuigt, het is heel apart want zelfs als hij aan het eten is, dus iets aan het doen is, stopt hij even met eten om lucht te zuigen.... er hangt een speeltje in zijn stal maar hij kijkt er niet eens naar.
kun je het er wel uitkrijgen bij een manegepaard?

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:47

@ Athar: Ik denk het niet. Ik ken een paar paarden die dus ook luchtzuigen, maar bij hun krijg je het er niet uit. En als het niet je eigen paard is en als hij er niet ziek van wordt (dat laatste weet ik niet hoe het bij jou zit) dan krijg je het er niet uit. Ik vind het zelf ook teveel geld kosten om het minder te laten worden. Ik zit er niet zo mee dat een paard luchtzuigd, alleen als het paard er ziek van wordt en mensen weten dat.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:08

Even een update-je over mijn ex-luchtzuigende merrie :D :

Een week geleden behandeld door de osteophaat, nu niet meer luchtzuigen!
Voorhistorie: Ze was twee maanden geleden plotseling begonnen met luchtzuigen.

Door het mooie weer van de afgelopen week heeft ze lekker elke dag buiten gestaan om zo haar 'nieuwe' patroontje te helpen doorbreken.
Ze bijt af en toe nog in de boxrand maar zuigen doet ze niet meer. Ook krijgt ze bij haar biks een pluk kuil in haar voerbak zodat ze niet kan gaan schrokken (zag ik haar af en toe ook doen de afgelopen tijd).

De osteo kan dus helpen bij acuute gevallen :Y)

Cintjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:25

Mooi EeCee:D

Fijn dater nu iets heeft geholpen:)

Ben er nog nietover uit of ik der koop.. maar meer omdat ik der nog even bter wil leren kennen..
Hert luchtzuigen maakt em niet uit. en ze doet het nu al aantal jaren maar echt 1 of maximaal 2 keer per maaltijd. Echt heel erg weinig..

dus we horen het wel

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:12

EeCee, ben even nieuwsgierig welke ostheopaat je hebt laten komen.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:10

@JoT; Nico Spek uit Vlaardingen :D

*Fijn dat jij het even goed schreef 'ostheopaat' := , ikke te lui om het even na te kijken...*

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 07:56

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 08:28

Ja is weer een moment voor bokkers om met kul te komen. Zoals: ze nemen het over van elkaar

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:33

ja inderdaad...... maar ik ben stiekem wel benieuwd of het in zIZORA'S familie zit... maar of je er ooit achter zal komen of haar vader luichtzuigt....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 08:35

Bij Lan zaten geen luchtzuigers in de bloedlijn (nagezocht en gevraagd). Haar veulens zijn het ook niet gaan doen.

Lan is gaan luchtzuigen omdat ze moederloos veulen is/was.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:40

ik zal eens kijken of ik erachter kan komen..... Zizora is van Manno

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:13

"zou kunnen". Dus... zegt mij genoeg.
Bij mijn paard is het ook geen familiekwaal, maar puur door stress (alleen staan als jong paard) ontstaan.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:52

Mijn paard die al bijna haar hele leven zuigt is gisteren (gelukkig) helemaal verzekerd. Nu weet ik vanaf het begin dat ik haar heb dat ik haar maag en eventueel andere organen laat onderzoeken. Mijn vraag aan jullie is of jullie handige tips hebben bijv. met welke methode/manier dit te doen of misschien iets wat het meest voor de hand liggende is..

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:49

Ik zit met een klein probleempje. Ik ben net van stalling gewisseld, van zo goed als geen weidegang naar ca. 8 uur. Ook heeft hij hier op stal contact met andere paarden door de open tralies links en rechts. Een goede vooruitgang dus. Aan de andere kant staat hij hier wel op vlas, vroeger op stro waar hij de hele dag op kauwde en de verveling een beetje in toom hield.

Nu zuigt mijn paard lucht, maar voornamelijk tijdens en na het eten... de staleigenaren zijn hier niet blij mee, omdat het volgens hun gedrag is dat andere paarden over kunnen nemen. Ik kan hier wel over gaan discussiëren, maar als dat hun principe is zal ik me ernaar moeten richten. Ze willen dat ik een band ga proberen, anders moet mijn paard naar een buitenstalling waar hij dus geen direct contact heeft met de buren.

Ik weet niet wat ik ermee moet. Ik ben van de ene kant geen voorstander van zo'n band omdat ik weet dat de main oorzaak stress is, en hij nu een paardwaardigere plek heeft gekregen en ik benieuwd ben of dit impact zal hebben... Aan de andere kant, luchtzuigen is nooit helemaal eruit te krijgen toch? Wordt het van kwaad tot erger? Dit zijn dingen die ik me dan afvraag...
De staleigenaren zeggen dat ze het hem nu ook hebben zien doen in de morgen toen het geen voedertijd was. Misschien omdat hij nu op vlas staat gaat hij zich vervelen? Ze krijgen nl. in de middag het hooi...

Ik weet niet wat ik ermee moet... ik weet ook niet hoe het ontstaan is bij hem, hij deed het al toen ik hem kreeg. Waarschijnlijk dus door de omstandigheden als jong paard...

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:28

Ik heb ook een paardje die heel af en toe luchtzuigt voornamelijk even na het eten en als ze gestressed is. Zij staat gewoon tussen de andere paarden. Geen eentje die het tot nu toe heeft overgenomen! Ik heb haar nu 4 jaar en ze staat tussen nog 5 andere paarden.
Wat bij haar goed helpt is natuurlijk veel weide gang, hooi en ik geef geen brok meer, maar muesli en lucerne met daarbij een kruiden mengsel van anijs, venkel en komijn. Op equitana heb ik met mensen gesproken over wat ik eventueel op kruidenbasis zou kunnen voeren ipv medicijnen.
Die mensen hebben mij dit mengsel aangeraden. Dit moet de maag en maagzuur tot "rust" gaan brengen. Tevens werkt dit erg goed voor paarden die ietwat gestressed zijn.
Sinds dat ik meusli met dit mengsel voer, is het luchtzuigen tot een minium beperkt. Ik voer dit nu ongeveer 3 maanden en ik merk duidelijk resultaat. Het is echt tot een minium beperkt. Ik heb me laten vertellen dat haar vader ook een luchtzuiger zou zijn. Haar volle zus is geen luchtzuiger..

Van een vriendin heb ik gehoord, zij staat met haar paard op een manege, daar zou een paard gestaan hebben die zijn strottehoofd beschadigd zou hebben door het (verkeerd) gebruik van zo'n band. Ik weet niet of het waar is ik heb nog met die mensen gesproken. Maar dat zou het mij niet waard zijn. Laat die van mij dan maar lekker luchtzuigen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:30

Een jaar of 1.5 geleden, had ik een dartmoor pony, die een veulen kreeg. Kwam een prachtig bruin bonte uit! :j
Heb hem verkocht, was een hengstje enzo. En heb er 250,- voor gekregenn ;)

Ik ken de eigenaar, en sinds enkele maanden geleden heb ik gehoord dat die aan het luchtzuigen is. Hij zou waarschijnlijk nooit bereden kunnen worden zeiden ze( weet niet of dit klopt )
Maar moet binnenkort maar weer eens informeren, hoe het met cupido gaat :j

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:33

Een luchtzuiger is prima te rijden hoor.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 20:48

:j je kunt er bewezen mee in de wereldtop rijden :j

En mijn paard heeft ook een beschadigd strottenhoofd gehad door de band. Het is goed geheeld, maar ze hinnikt heel laag nu omdat één stemband is uitgerekt.

Ook haar kun je prima rijden trouwens ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:06

idd lopen genoeg kwpn goedgekeurde en luchtzuigende hengsten rond ;) Een voorbeeld is de jonge Aqiedo.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:27

Oh dat wist ik helemaal niet.. :)
Ik zal inderdaad nog eens gaan vragen, Hengstje zou dit jaar drie worden ;) Dus waarschijnlijk gaan ze er wel wat mee doen :)

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:58

Zou iemand mijn vraag willen beantwoorden hierboven aan deze pagina? :oo

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:51

melissa_b schreef:
Zou iemand mijn vraag willen beantwoorden hierboven aan deze pagina? :oo

Welke precies?

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:55

@ melissa
het verschilt volgens mij ook per luchtzuiger hoor waar ze het beste op reageren. Die van mij staat nu 24/7 buiten en pakt na het eten van haar krachtvoer nog steeds een paal.
Ik heb ergens gelezen dat luchtzuigers minder kunnen gaan zuigen door ze in plaats van krachtvoer muesli te voeren, maar dat werkt bij de mijne niet. Ik heb en tijdje maagcompositum gegeven, maar daar werd het allemaal niet minder op. Ik laat haar nu gewoon haar gang gaan. Gelukkig zeuren ze op mijn stal niet. Als ze extreem veel zuigt op stal geven ze haar wat hooi of gooien ze haar de paddock in (in de stalperiode)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:01

Die van mij doet het ook alleen met krachtvoer. heb ook al van alles geprobeert. Ben al van stal verhuisd met weidegang. Hij is 16 jaar. Hij heeft al jaren geen band meer om en gelukkig heb ik geen gezeik op stal ermee.
Mijn 4 jarige staat ernaast en daarnaast staat ook een luchtzuiger. mijn 4 jarige doet er niets mee. Dus bewijs dat ze het niet van elkaar overnemen! Iedereen zei al toen mijn 4 jarige op stal kwam van oh hij gaat toch niet naast die?(andere luchtzuiger)
ik wordt er zo moe van! mijn jonge paard staat nu naast 2 luchtzuigers So what!!!! er zijn er nog 2 ofzo op stal die altijd erg bang zijn dat hun paard ook gaat luchtzuigen. ik reageer er niet meer op. Mijn 4 jarige had een poos erg last van zijn tanden en beet vaak in palen van de paddock, zijn speelvriendje is de luchtzuiger dus mensen kwamen dan in paniek naar me toe van hij is al aan het luchtzuigen!
Ik maakte me er helemaal niet druk om. ik zag het aan en zag dat hij beet en niet zoog. Gewoon laten staan zei ik dan. en als hij gaat zuigen, laat ik hem nakijken om erachter te komen waardoor hij is gaan zuigen? Pffffffffff :(