[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:38

SP is echt Super spul. Werkte ook goed bij mijn merrie. Alleen,hier in België niet verkrijgbaar. Dus moet ik het doen met,wat we hier kunnen verkrijgen. En elke keer naar Nederland gaan is niet echt een,optie. Soms laat ik wel enkele zakken meebrengen als iemand naar daar gaat.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:43

Ik heb subli seniores priores eerder geprobeerd toen hij mager was. Een jaar lang, maar daar kwam hij niks van aan helaas... dat was een andere keer dat hij mager was (paar jaar geleden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:46

maar hoeveel gaf je dan per dag?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:03

llora schreef:
SP is echt Super spul. Werkte ook goed bij mijn merrie. Alleen,hier in België niet verkrijgbaar. Dus moet ik het doen met,wat we hier kunnen verkrijgen. En elke keer naar Nederland gaan is niet echt een,optie. Soms laat ik wel enkele zakken meebrengen als iemand naar daar gaat.

van Aveve hebben ze nu ook een soort sp dacht ik, all in soup. https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... soup/95fe6 Misschien dat je die beter kan kopen in België ?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:05

Je zou ook esparcette eens kunnen proberen, schijnt goed aan te zetten en bevat veel eiwit.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:15

MiniMeLona schreef:
maar hoeveel gaf je dan per dag?

2,5 kg per dag gaf ik toen van dat spul en dan voegde ik ook zemelen toe.

Ik ben vanmiddag om grasbrok geweest :) kijken wat hij daar van gaat vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:24

2,5 kg droog? Dus daar moest nog 8 liter water bij? Voor een shet? Dat lijkt mij meer dan genoeg idd, wat apart dat het dan niets deed zeg...

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:48

Die soup All in One is ook goed maar toch niet hetzelfde als SP vond ik.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:54

Ja droog, ik had de hoeveelheid aangehouden die Subli voorschrijft (1 kg per 100 kg lichaamsgewicht, en aangezien ik toen nog op 250 kg rekende...).

Verder ben ik ook niet zo fan van paardenvoeders met graan. Toen ik SSP een beetje uit ging pluizen wat er in zat, ben ik er ook mee gestopt, omdat er toch wel wat producten in zitten waarvan ik niet goed snap waarom dat in paardenvoer gestopt wordt. Hij heeft in het verleden ook een darmontsteking gehad en heb daardoor ook het idee dat hij graanproducten sowieso niet zo goed kan verdragen. Hij gaat dan snel aan de diarree. De tijd dat ik SSP voerde is wel 3 jaar geleden hoor ;) Toen was hij ook heel mager, maar knapte hij aardig op van Pavo 18+, toen hij er van bijgekomen was, ben ik daar wel mee gestopt i.v.m. de granen en overgegaan op bietenpulp met zemelen en luzerne. Toen kreeg hij luzerne nog wel goed weg, maar sinds een aantal maanden niet meer.

Ik stond er net ook van te kijken hoeveel grasbrok je moet geven! Ik heb het in de emmer gedaan met water om te weken, maar dat is een behoorlijke hoeveelheid. En dat is nog maar 1 kg. Als ik daar 2,5 kg van moet gaan geven is hij een hele dag zoet :wow:

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:11

Eigenlijk is dat ook de bedoeling van een ruwvoer vervanger dat ze er zo lang mogelijk mee bezig zijn. Zodra een paard niet meer eet komen zijn darmen stil te liggen en krijg je verklevingen met mogelijke fatale afloop.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:22

Dat snap ik hoor, ik ben ook een voorstander van 24/7 beschikking tot ruwvoer en niet langer dan 4 uren zonder eten staan. Het lastige is dus de dominante veelvraat die bij hem in de wei staat. Ik kan niet de hele dag bij ze gaan staan om ze uit elkaar te houden en 4x per dag apart zetten lukt ook niet. Ik zit er wel aan te denken om de wei maar in 2 stukken te gaan delen. Dat ze over de draad wel contact met elkaar kunnen hebben, maar elkaars eten niet kunnen afpakken. Dan zijn ze toch bij elkaar in de buurt. Al is het niet optimaal misschien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:32

Dat lijkt mij ook de beste optie, dan kan je ze bij elkaar laten als je er wel bent voor het sociale gebeuren.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:14

Vraagje? Denken jullie ook niet dat de seasenal rise zich aan het verzetten is aangezien het klimaat wat veranderd? Dus dat het later begint en eindigt?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:38

Verharen en de sr starten als de hoeveelheid daglicht minder wordt. Temperatuur heeft niet zoveel invloed.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 15:09

Die van mij is al begonnen met de rui. Kortste dag is geweest, dus hop! :D .Hij was altijd al vroeg, maar nu overdrijft hij het toch wel. Kan dat door de pergolide komen? Hij verhaarde trouwens wel
in etappes. En kwam vorig haar niet goed dooe de vacht heen. Ben benieuwd hoe dat dit jaar gaat.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:05

Kliek begint altijd tussen kerst en oud en nieuw. Voor de ppid, met ppid maar zonder prascend omdat ik nog niet wist dat hij het had en met ppid en prascend. Na de kerst is hij gewoon klaar met de winter. Duurt trouwens wel een maand of 5 voor hij helemaal door zijn vacht heen is. En in juli begint hij aan zijn wintervacht.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:56

Lijkt inderdaad op mijn Leo. Die is ook klaar voor de lente. Ik snap m eigenlijk wel :+

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:53

Vraagje aan jullie: is er een verband tussen cushing en nattere mest bij jullie paard?

Mijn 25 jarige anda heeft sinds een paar maanden last van natte flatsen nadat hij een hoop gelegd heeft. De mest heeft wel nog zijn normale vorm maar is natter.

DA heeft al bloed- en mestonderzoek gedaan.
Hij is ontwormd.
Tanden zijn gedaan.

Maar het blijft, hij krijgt praktisch geen krachtvoer ( klein schepje quattro van Mijten, altijd al gehad).

Geen voer veranderingen.

Onbeperkt ruwvoer.
Hij eet goed, niet vermagerd.
Zij nu met een kuur probiotica bezig.
Hij heeft reeds een kuur achter de rug, tijdens de kuur normale mest, twee dagen na de kuur begint t opnieuw.....

Iemand tips?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:12

Geen zand? Daar zat bij Leo het probleem.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:14

Het is nu tijd van midwinterrui, is normaal, heeft elk paard rond de jaarwisseling. Paarden ruien 4x per jaar, maar er zijn er maar 2 die opvallen ;)

Krijgt je anda voordroog? Want in dat geval zou ik een periode droog hooi voeren en kijken of het dan wel goed gaat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 01:17

Ingrid_92 schreef:
1 voerbeurt bestaat uit 350 gram Vitalbix Nutrimash (droge stof), 75 gram vitaminekorrels en 170 gram zemelen.

Dit is standaard. Op dagen dat ik niet aan 3 voerbeurten toekom (ongeveer 2a3x per week) krijgt hij 2 voerbeurten.

Hij krijgt op een dag dus:
700 - 1050 gram Vitalbix nutrimash
150 - 225 gram vitaminekorrels Vitalbix
340 - 410 gram zemelen

Hij krijgt verder nog 1 schep luzerne per dag (ongeveer 200 gram) heel weinig dus, maar daar krijgt hij niet eens alles van weg...

Ik denk dat hij rond de 250 hoort te wegen? Hij is 1.07m en ouderwets type.

Ik zou er naar kijken en hoewel het iets langer duurde heb ik dat nu ook gedaan. Ik heb gekeken wat hij als hengst nodig heeft, zowel met het ideaalgewicht van 200kg als met het ideaalgewicht van 250kg en in hoeverre dat door de verschillende rantsoenen gedekt wordt.

Ik ben begonnen met het rantsoen in de quote voor 200kg. Dus 1050g nutrimash, 225g daily, 410g zemelen, 200g luzerne.
Hiermee krijgt hij slechts de helft van zijn benodigde energie binnen (1.2EWpa i.p.v. 2.4EWpa). Op zich krijgt hij verder wat krap mangaan binnen wat niet volgens alle literatuur problematisch is. Ook kobalt, jodium en chloor lijkt hij veel te weinig binnen te krijgen, maar dat komt waarschijnlijk puur doordat vitalbix deze niet op hun analyse plaatst en ze dus nul zijn in hun producten.

Hoort hij eigenlijk 250kg te wegen, dan is zijn EWpa zelfs 2.9 en krijgt hij iets te weinig zout binnen (5.6g i.p.v. 6.5g). Uiteraard is het tekort van de mangaan verder gegroeid en zou nu problematisch kunnen worden (143mg i.p.v. 260mg), maar de literatuur is daar vrij vaag over.

Eerder gaf je aan dat hij van 2.5kg seniores priores niet aan kwam.
Met 2.5kg seniores priores krijgt hij 1.75 EWPa binnen, dus nog te weinig. Dat hij daarmee niet goed op gewicht kwam is daardoor ook logisch, heb je 2.5 schep of 2.5kg gegeven? Want SP weegt maar 800g per schep. Dus 2.5 schep is zelfs maar 2kg.

Ik ben nu op het volgende rantsoen uitgekomen:
3kg seniores priores, 1kg nutrimash en 0.2kg daily complete. Alles ongeweekt gewogen. Dit heeft een EWpa van 2.98 en alleen mangaan is wat krap.

Als je de grasbrok liever eerst op voert kan het volgende ook:
1.5kg seniores priores, 1kg nutrimash, 2kg grasbrok/compact gras en 0.2kg daily complete. Dit heeft een EWpa van 3.06 en ook hier is alleen mangaan wat krap.

Ik heb bij Subli met de toegevoegde mineralen gewerkt. Helaas krijg ik ze niet overtuigd om me een analyse te sturen waardoor ik het hiermee moet doen.

Voor 200kg ideaal lichaamgewicht is dit rantsoen met een EWpa van ±3.0 wel wat ruim, hij krijgt dan ongeveer 20% meer energie binnen dan hij nodig heeft. Op den duur zal je dus mogelijk iets terug moeten met het voer. Voor 250kg ideaalgewicht is deze hoeveelheid energie prima, hoewel het altijd kijken blijft of het dier niet te dik of te dun wordt.

Mocht je na 4 weken met dit voer nog geen verschil zien (meet de borstomvang op de singelplaats op en kijk of hij groeit), dan kan je ook nog wat olie gaan toevoegen. Begin met een pompje lijnzaadolie van vitalbix over 2 voerbeurten verdeeld voor minimaal 4 dagen, dan een pompje over 2x voeren voor minimaal 4 dagen, daarna eventueel nog een pompje over 3x voeren en als dat nog niet voldoende is (hoewel me dat ernstig zou verbazen) kan je eventueel via 3*1.5 pompje doorgaan naar 3*2 pompjes (dus bij 3 voerbeurten iedere keer 2 pompjes).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:41

Habore, hier ook natte flatsen. Ook toen hij nog hooi kreeg. Heeft dus ook altijd vieze staart.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:52

Zand hebben we ook getest gehad, zat zelfs niets in.

Hij krijgt droog hooi, tweede snede.

tine10: jouw paard blijft dat constant houden? Zijn zijn hopen ook natter? Ze hebben de vorm nog wel maar zijn veel zwaarder en precies natter...

Ben eens benieuwd of de probiotica wat gaat uithalen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:09

Natte flatsen heb ik hier niet, bij geen enkel paard. Gelukkig heeft die van mij nog wel gewoon al zn tanden, maar hij is dan ook pas 14..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:27

[quote="Habore"]
Vraagje aan jullie: is er een verband tussen cushing en nattere mest bij jullie paard?

Mijn 25 jarige anda heeft sinds een paar maanden last van natte flatsen nadat hij een hoop gelegd heeft. De mest heeft wel nog zijn normale vorm maar is natter.

DA heeft al bloed- en mestonderzoek gedaan.
Hij is ontwormd.
Tanden zijn gedaan.

Maar het blijft, hij krijgt praktisch geen krachtvoer ( klein schepje quattro van Mijten, altijd al gehad).

Geen voer veranderingen.

Het kan de de Prascend komen. Maar ook door de Cushing.
De mijne heeft er ook al jaren last van.
Gister bv mest hij in stal. Dit was een redelijk droge drol. Daarna gaan we wandelen en op het eind mest hij en is het een natte flets.