Ingrid_92 schreef:1 voerbeurt bestaat uit 350 gram Vitalbix Nutrimash (droge stof), 75 gram vitaminekorrels en 170 gram zemelen.
Dit is standaard. Op dagen dat ik niet aan 3 voerbeurten toekom (ongeveer 2a3x per week) krijgt hij 2 voerbeurten.
Hij krijgt op een dag dus:
700 - 1050 gram Vitalbix nutrimash
150 - 225 gram vitaminekorrels Vitalbix
340 - 410 gram zemelen
Hij krijgt verder nog 1 schep luzerne per dag (ongeveer 200 gram) heel weinig dus, maar daar krijgt hij niet eens alles van weg...
Ik denk dat hij rond de 250 hoort te wegen? Hij is 1.07m en ouderwets type.
Ik zou er naar kijken en hoewel het iets langer duurde heb ik dat nu ook gedaan. Ik heb gekeken wat hij als hengst nodig heeft, zowel met het ideaalgewicht van 200kg als met het ideaalgewicht van 250kg en in hoeverre dat door de verschillende rantsoenen gedekt wordt.
Ik ben begonnen met het rantsoen in de quote voor 200kg. Dus 1050g nutrimash, 225g daily, 410g zemelen, 200g luzerne.
Hiermee krijgt hij slechts de helft van zijn benodigde energie binnen (1.2EWpa i.p.v. 2.4EWpa). Op zich krijgt hij verder wat krap mangaan binnen wat niet volgens alle literatuur problematisch is. Ook kobalt, jodium en chloor lijkt hij veel te weinig binnen te krijgen, maar dat komt waarschijnlijk puur doordat vitalbix deze niet op hun analyse plaatst en ze dus nul zijn in hun producten.
Hoort hij eigenlijk 250kg te wegen, dan is zijn EWpa zelfs 2.9 en krijgt hij iets te weinig zout binnen (5.6g i.p.v. 6.5g). Uiteraard is het tekort van de mangaan verder gegroeid en zou nu problematisch kunnen worden (143mg i.p.v. 260mg), maar de literatuur is daar vrij vaag over.
Eerder gaf je aan dat hij van 2.5kg seniores priores niet aan kwam.
Met 2.5kg seniores priores krijgt hij 1.75 EWPa binnen, dus nog te weinig. Dat hij daarmee niet goed op gewicht kwam is daardoor ook logisch, heb je 2.5 schep of 2.5kg gegeven? Want SP weegt maar 800g per schep. Dus 2.5 schep is zelfs maar 2kg.
Ik ben nu op het volgende rantsoen uitgekomen:
3kg seniores priores, 1kg nutrimash en 0.2kg daily complete. Alles ongeweekt gewogen. Dit heeft een EWpa van 2.98 en alleen mangaan is wat krap.
Als je de grasbrok liever eerst op voert kan het volgende ook:
1.5kg seniores priores, 1kg nutrimash, 2kg grasbrok/compact gras en 0.2kg daily complete. Dit heeft een EWpa van 3.06 en ook hier is alleen mangaan wat krap.
Ik heb bij Subli met de toegevoegde mineralen gewerkt. Helaas krijg ik ze niet overtuigd om me een analyse te sturen waardoor ik het hiermee moet doen.
Voor 200kg ideaal lichaamgewicht is dit rantsoen met een EWpa van ±3.0 wel wat ruim, hij krijgt dan ongeveer 20% meer energie binnen dan hij nodig heeft. Op den duur zal je dus mogelijk iets terug moeten met het voer. Voor 250kg ideaalgewicht is deze hoeveelheid energie prima, hoewel het altijd kijken blijft of het dier niet te dik of te dun wordt.
Mocht je na 4 weken met dit voer nog geen verschil zien (meet de borstomvang op de singelplaats op en kijk of hij groeit), dan kan je ook nog wat olie gaan toevoegen. Begin met een pompje lijnzaadolie van vitalbix over 2 voerbeurten verdeeld voor minimaal 4 dagen, dan een pompje over 2x voeren voor minimaal 4 dagen, daarna eventueel nog een pompje over 3x voeren en als dat nog niet voldoende is (hoewel me dat ernstig zou verbazen) kan je eventueel via 3*1.5 pompje doorgaan naar 3*2 pompjes (dus bij 3 voerbeurten iedere keer 2 pompjes).