[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:54

Import uit ijsland he, zou toch kijken of je een krachtvoer kunt geven zonder granen.
Op zich is de dieetmix van subli daar wel geschikt voor.
Heb je die al geprobeerd?
Appie is import uit Engeland, heb ook veel voer geprobeerd, subli dieetmix ging prima bij hem,maar toen ik toch uit nieuwsgierigheid overstapte naar ander voer met granen ging het toch weer mis.
Ik geef nu weer de dieetmix, met wat vitaminepoeder.

Dit jaar zit er veel suiker in het gras, komt door het droge weer en het late voorjaar.
Kijk in elk geval ook of je dat nog meer kunt verminderen.

Appie heeft ook een bacteriele huidinfectie gehad dit jaar, rainrot, en zoooooo veel jeuk.
Hij staat nu super schraal, echt weinig gras, krijgt weer zijn krachtvoer(elke dag halve schep dieetmix en soms wat gekookt lijnzaad) en bij hem trekt de jeuk weg, de plekken helen en hij voelt zich beter :j

Echt heel belangrijk bij eczemers, geen granen en geen suikers :j

Imre

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:09

Dat had mijn merrie inderdaad ook, naar binnen geslagen rainrot. Wat een ellende.

Jonas heeft op de dieetmix gestaan, volgens mij heb ik dat ook wel aan de witte gegeven destijds, maar gemengd met wat ponybrok. Ik kan me niet meer herinneren waarom. Of ze het vies vond of dat het niet voldoende was. Afgelopen winter kreeg ze de kruidenmuesli van Subli. De ponybrok is bijna op, weer overstappen op dieetmix is op zich wel een idee. :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:40

Er is wel ander voer zonder granen hoor,maar voor mij is dan de subli handig,omdat ik dat 2km verderop kan halen.
En het valt me gewoon op, hij krijgt het nu weer en we gaan de goede kant op :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:43

Dat is voor mij ook een van de redenen om Subli te geven. :)) Subli heeft ook nog 'Zonder'. Heb je dat weleens gevoerd?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:43

Wij zijn sinds een week ook aan de subli dieetmix. Ze is nu al vanuit zichzelf wat kalmer... kan dat?
Dus ik ga er van uit, dat binnen een aantal maanden dit ook aan haarzelf te zien is.
Volgend jaar wil ik een bloed onderzoek laten doen, welke mineralen ze zou kunnen missen, en of vit E er misschien te kort is. Zodat ik specifieker kan gaan voeren, met de oog van de DA erbij.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:12

Sodeletuut schreef:
Hier iemand ervaring met Skincalmin? Van Feral Horse Care.

Ik gebruik alleen de spray als vliegenspray en ik spuit het op zijn staartwortel. En tot nu toe bevalt dt prima! Paard laat deze spray zelfs toe om op te spuiten. Andere sprays vindt hij niet fijn.

Rachel_xJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:47

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:14

Imre schreef:
Even een flinke stip op dit topic. Ik had altijd twee eczemers. Mijn oudje is een jaar geleden overleden. Hij had het vooral in zijn manenkam, gezicht en voorbenen en het laatste jaar ook onder zijn buik. Daar waren echt grote lappen vel weg. :\ Om hem daar wat sneller vanaf te helpen heeft hij een maand lang prednisolon gehad. De oude gaten gingen daar wel van weg, maar de jeuk bleef, dus er kwamen ook nieuwe plekken bij. In combinatie met de prijs en omdat het gewoon rotspul is ben ik daar weer mee gestopt. Uiteindelijk is hij niet veel later ingeslapen, maar dat was niet vanwege zijn eczeem.

Daarnaast heb ik nog mijn merrie. Import uit IJsland, die ontwikkelen vrijwel allemaal eczeem. Zij heeft vooral last van haar manenkam, oren, buiknaad en uiers. Dit jaar schuurt ze echter ook haar boeg en onderhals en heeft ze enorme jeuk aan haar staartwortel. Omdat ze afgelopen winter huidproblemen heeft gehad (bacteriele infectie) ben ik er niet gerust op dat de huidige uitbreiding van haar jeukplekken alleen maar zomereczeem is. Daarom zijn er vorige week huidafkrabsels en biopten genomen. Daar is niets in gevonden en de DA houdt het daarom toch op eczeem. Ze staat in een Meulenkampdeken, met boett hoofdkap en een uierbeschermer op strookbegrazing en krijgt 4-5x per week een kwart schep ponybrok (subli) met een beetje zeewier, lijnzaadolie en zuiveringsmix. Daarnaast smeer ik een paar keer per week met een mix van biohuidolie en derfen en was ik regelmatig haar manen, staart en eventuele andere plekken met teershampoo. Ze heeft nauwelijks wondjes, maar zoveel jeuk... -O-

Omdat de DA niets heeft gevonden ga ik nu eerst stoppen met de zuiveringsmix. Die is er als laatste bij gekomen, wellicht zit er iets in waar ze zo op reageert. Ze krijgt er maar heel weinig van, maar ik wil het toch uitsluiten. Meer tips zijn natuurlijk welkom. Ik heb inmiddels acht jaar eczemers, dus ik heb al het een en ander getest. Ik ben wel heel benieuwd naar de ervaringen met Skincalmin en Hippo-ex-cema.

Hier heeft een graasmasker tegelijk met strookbegrazing goed geholpen, het dwingt ze geleidelijker te eten waardoor de darm beter (vooral meer continue en niet met grote hoeveelheden in 1x) belast wordt. Wat ik inmiddels gelezen heb zou dit best wel eens een oplossing voor meer paarden kunnen zijn, het gaat niet zo zeer om wat ze eten maar hoe.
Mijn merrie krijgt een gelijke hoeveelheid gras waar ze veel langer mee bezig is.
Over slijtage aan tanden is ook eea te vinden, lijkt een beetje van het type masker afhankelijk. Gelukkig groeit een paardentand gewoon door dus ik maak me daar geen zorgen over.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:50

Oke, even een update over Hippo ex-cema. Ik weet het, het is pas dag 7 dat we dit gebruiken en de laatste update was op dag 4. Het ging toen al goed, wondjes waren mooi aan het helen en geen geschuur meer. Paarden staan nu sinds 2 dagen buiten en zonder eczeemdeken, ik kan mijn ogen niet geloven na al die eczeem ellende die we de afgelopen maanden hadden! To be continued...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:18

Wat fijn Dominique :D

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:42

Ben blij dat ik weer even ben gaan meelezen en info vindt over Hippo ex cema ! Mijn Spanjaard heeft bijna geen manen meer en echt een stekelbaarsje aan het worden. Met zijn staartwortel dit jaar minder problemen, gelukkig. Maar heb zojuist Hippo ex cema besteld en ga het proberen ! Idem to be continued !

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:33

dominique: wat voer je je paarden aan krachtvoer/hooi/stro/hoelang de wei in (vette wei,schrale wei?)
misschien handig voor ons om te weten want dat vormt ook een combinatie met elkaar.leren wij ook weer van ipv alleen het spul te voeren en verder niets te veranderen :j

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:15

Iemand enig idee hoe je die vieze vliegenpoepjes uit je rsih kan krijgen? Liefst met handwas, ze hebben hier thuis liever niet dat de paardendekens in de wasmachine gaan ;(

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:32

Bwor schreef:
Iemand enig idee hoe je die vieze vliegenpoepjes uit je rsih kan krijgen? Liefst met handwas, ze hebben hier thuis liever niet dat de paardendekens in de wasmachine gaan ;(

insmeren met vanisch ? en goed uitspoelen ?

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:25

Dankje ga het proberen, het ziet er nu echt niet uit al die stipjes :P

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:46

30 graden badje met vanisch en goed inschuren. Dan goed uitspoelen met warm water.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 00:36

DominiqueDG schreef:
Oke, even een update over Hippo ex-cema. Ik weet het, het is pas dag 7 dat we dit gebruiken en de laatste update was op dag 4. Het ging toen al goed, wondjes waren mooi aan het helen en geen geschuur meer. Paarden staan nu sinds 2 dagen buiten en zonder eczeemdeken, ik kan mijn ogen niet geloven na al die eczeem ellende die we de afgelopen maanden hadden! To be continued...

Thanx voor de update en wederom hou ons op de hoogte :j

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 00:37

YPT schreef:
Ben blij dat ik weer even ben gaan meelezen en info vindt over Hippo ex cema ! Mijn Spanjaard heeft bijna geen manen meer en echt een stekelbaarsje aan het worden. Met zijn staartwortel dit jaar minder problemen, gelukkig. Maar heb zojuist Hippo ex cema besteld en ga het proberen ! Idem to be continued !

Ook hier ben ik weer benieuwd naar het vervolg......... :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:14

Ik ga me eens inlezen over de hippo exzema. Sally is gisteren weer aan het schuren geweest onder haar voorpluk. En ze lag weer tot bloedens toe open. Vandaag even kijken of mn hoofdstel zonder frontriem blijft zitten. Want volgens mij komt die precies op de plek.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:38

Ik lees ook mee over de hippo exzema! Klinkt erg interessant dat je paarden zonder deken staan.

Mijn andalusier gaat over het algemeen goed. De plukken op de manenkam groeien weer aan. Alleen hij heeft zo'n last op zijn hoofd. Allemaal open plekken, een lelijke voorpluk en schuurt met zijn hoef achter zijn oren.

Misschien moet ik ook maar kijken voor dat spul! :j

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:38

Alex heeft na bijna 2 seizoenen zijn deken gesloopt. Hij had al eerder een scheur in zijn buikflap, wat mijn moeder toen heeft genaaid. Maar nu had ie zijn buikflap los hangen en de hele rug openliggen, dat wordt een nieuwe bestellen...
Het zoeken lukt nog niet echt, zoek een witte en vind alleen maar bruine of zwarte.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:53

Zou gewoon proberen of je de deken nog kan naaien, doen wij ook altijd.
De grootste scheuren, gingen hier gewoon onder de naaimachine door.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:56

Ja klopt, maar hij heeft de hele rug openliggen op de plaats waar normaal die bevestigingsplaatsen zitten waar je de buikflap doorheen bevestigt en die strookjes liggen er compleet af. Maar ik kan niet echt een deken vinden die en in zijn maat is en onder de 75 euro zit en wit is.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:59

Ik vrees dat je voor die prijs idd niks gaat vinden.
RSIH is goede deken, maar wel stukje duurder.

Ik heb er helemaal een beeld bij hoe het eruit ziet, vaak genoeg gehad.
Toch altijd alles weer in elkaar genaaid, je moet er even voor gaan zitten.
Extra stevig stiksel.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:03

Ja, mijn moeder zou het er op zich weer in kunnen naaien, maar een extra deken is altijd wel handig:
Zo iets zoek ik nu: http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... ody/116233 alleen jammergenoeg is dit niet zijn maat, hij heeft eigenlijk wel echt die oordingen nodig, zijn huidige deken zakt ook af en hij heeft nu al hele mooie geschuurde plukjes daar. Hij heeft dekenmaat 115 voor diegenen die meehelpen met zoeken.

Deze had hij, en die zakt dus af: http://hypostore.nl/master-eczeemdeken- ... maten.html

Weet iemand hoe die van hkm vallen op een kleine pony?

En van deze vraag ik me af of ze nou onderlengte of bovenlengte gebruiken?
http://www.kramer.nl/THERMO-MASTER-Ecze ... &ci=257181