Even een flinke stip op dit topic. Ik had altijd twee eczemers. Mijn oudje is een jaar geleden overleden. Hij had het vooral in zijn manenkam, gezicht en voorbenen en het laatste jaar ook onder zijn buik. Daar waren echt grote lappen vel weg.

Om hem daar wat sneller vanaf te helpen heeft hij een maand lang prednisolon gehad. De oude gaten gingen daar wel van weg, maar de jeuk bleef, dus er kwamen ook nieuwe plekken bij. In combinatie met de prijs en omdat het gewoon rotspul is ben ik daar weer mee gestopt. Uiteindelijk is hij niet veel later ingeslapen, maar dat was niet vanwege zijn eczeem.
Daarnaast heb ik nog mijn merrie. Import uit IJsland, die ontwikkelen vrijwel allemaal eczeem. Zij heeft vooral last van haar manenkam, oren, buiknaad en uiers. Dit jaar schuurt ze echter ook haar boeg en onderhals en heeft ze enorme jeuk aan haar staartwortel. Omdat ze afgelopen winter huidproblemen heeft gehad (bacteriele infectie) ben ik er niet gerust op dat de huidige uitbreiding van haar jeukplekken alleen maar zomereczeem is. Daarom zijn er vorige week huidafkrabsels en biopten genomen. Daar is niets in gevonden en de DA houdt het daarom toch op eczeem. Ze staat in een Meulenkampdeken, met boett hoofdkap en een uierbeschermer op strookbegrazing en krijgt 4-5x per week een kwart schep ponybrok (subli) met een beetje zeewier, lijnzaadolie en
zuiveringsmix. Daarnaast smeer ik een paar keer per week met een mix van biohuidolie en derfen en was ik regelmatig haar manen, staart en eventuele andere plekken met teershampoo. Ze heeft nauwelijks wondjes, maar zoveel jeuk...
Omdat de DA niets heeft gevonden ga ik nu eerst stoppen met de zuiveringsmix. Die is er als laatste bij gekomen, wellicht zit er iets in waar ze zo op reageert. Ze krijgt er maar heel weinig van, maar ik wil het toch uitsluiten. Meer tips zijn natuurlijk welkom. Ik heb inmiddels acht jaar eczemers, dus ik heb al het een en ander getest. Ik ben wel heel benieuwd naar de ervaringen met Skincalmin en Hippo-ex-cema.