[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:41

ponybrok van subli misschien?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 06:10

de dieetmix van subli.

krijgt appie ook. :j
kijk dat ze te dik zijn komt van het gras en niet van krachtvoer.

maar appie is dus echt veel te dik en moet op dieet.,
dus staat hij op een heel schraal stukje.
wil hij normaal 40 kilo gras per dag op moeten eten om aan zijn benodigde hoeveelheid vitamines te komen kan hij er nu misschien maar 20 eten en valt hij dus af.
maar hij mist dan ook wat vitamines.
nou die kun je best aanvullen met wat krachtvoer.

simpel toch? :D

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 06:10

marstall force? met een melasse vrij muesli van marstall?

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:35

die van mij krijgt Hippostar sport
envan giga schuren is het nu naar minimaal schuren gegaan (hiervoor kreeg ze havens basis) dus voor haar werkt t :D

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:22

Hoi!

Sorry maar heb geen zin om alle 118 pagina s af te gaan voor misschien het antwoord :p

Onlangs hebben we een paard gekocht met lichte staat eczeem...de oude eigenaar heeft spul meegegven en dat werkt prima. Nu is het bijna op en kon het niet zo snel op internet vinden (flesje staat op stal dus kan altijd googlen) maar wil dus weten of er ook andere goede middelen zijn? Heb geen zin om met dekens te hanesse want het is puur bij de staart.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:26

Mijn VZ paard doet het enorm goed *\o/* Haar staart groeit weer mooi aan :D
Ze doet het met derfen en een homeopathisch middeltje waar ik de naam nog steeds niet van weet (iets met vliegen spuug?) En nog steeds dekenloos :j

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:40

Danielledm schreef:
Hoi!

Sorry maar heb geen zin om alle 118 pagina s af te gaan voor misschien het antwoord :p

Onlangs hebben we een paard gekocht met lichte staat eczeem...de oude eigenaar heeft spul meegegven en dat werkt prima. Nu is het bijna op en kon het niet zo snel op internet vinden (flesje staat op stal dus kan altijd googlen) maar wil dus weten of er ook andere goede middelen zijn? Heb geen zin om met dekens te hanesse want het is puur bij de staart.

Als het prima werkt zou ik toch wat moeite doen om het te pakken te krijgen. Met alle middeltjes is en blijft het de vraag werkt het goed voor jouw paard. De een zweert bij middel X en de ander bij middel Y alleen over derfen hoor je heel veel goede reacties.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:44

Ja ik ga ook goed zoeken, maar mocht ik het echt niet kunnen vinden.. Derfen heb ik zien staan ja...dan is dat altijd nog een optie :) Bedankt

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:46

Danielledm schreef:
Ja ik ga ook goed zoeken, maar mocht ik het echt niet kunnen vinden.. Derfen heb ik zien staan ja...dan is dat altijd nog een optie :) Bedankt

Van derfen kun je 2 proefflesjes bestellen bij www.vidoma.nl, altijd handig

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:10

over het algemeen zijn de meeste idd zeer tevreden over derfen....
ik echter zal het niet aanbevelen want mijn paard kan er niet tegen :( stukje getest (altijd handig voordat je m helemaal insmeert) en de dag erna was dat stukje helemaal opgezwolle en hingen de velletjes erbij. ik mocht er ook NIET aan komen (pas na 4 dagen...)
ik zweer weer bij Befix maar zoals yvonnedv ook zei bij elk paard kan weer wat anders werken en als je iets hebt wat werkt zou ik alles er aan doen omdat ook weer te vinden :D

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:42

Ik heb niet alles doorgelezen maar we zitten met mijn verzorgpony met een behoorlijk probleem. De dierenarts is al langs geweest en hij heeft al een tijd een voedingssupplement gekregen, meerdere zalfjes hebben we geprobeerd en hij heeft ook al 2 injecties gehad tegen 'staart- en manenexceem'. Maar niets lijkt te helpen. Nu heb ik ook nooit geloofd dat het 'staart- en manenexceem' zou zijn aangezien hij imo echt óveral schuurt en dat dit dus niet geholpen heeft lijkt dat te bevestigen. Hij blijft schuren en dan dus over zijn hele lichaam. Nu kan de dierenarts dus niet echt iets vinden en dacht ik dat er evt iets van binnen aan de hand kon zijn? Ik weet niet hoe het bij paarden zit, maar ik dacht dat mensen bij leverproblemen vaak erge jeuk hebben en ik vroeg me af of iemand hier daar misschien iets over weet. Of misschien hebben jullie nog iets anders waar jullie aan denken bij dit verhaal. Ik hoor graag alles! Hij heeft dit nu zo'n 2,5 maand en is 28 jaar oud, hij staat 24/7 op het land. De andere paarden op stal hebben nergens last van, mest is gecontroleerd en de dierenarts heeft hem ook van dichtbij gezien, dus ik gok dat er ook een huidtest is gedaan, maar dat laatste weet ik dus niet zeker. Het is volgens mij ergens begonnen toen hij op het land kreeg, daarvoor kreeg hij een schepje muesli, zo nu en dan wat penen en hooi gevoerd. Op dit moment krijgt hij niets behalve gras en zo nu en dan een appeltje.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:27

als een paard pas op zijn 28e met 'syptomen' komt dan lijkt het mijn om eerlijk te zijn geen eczeem....raar dat de DA dat denkt
qua jeuk bij staart manen eczeem is dat niet perse alleen bij de staart en manen maar daar valt het het meest op vandaar dat zo heet..meeste schuren ook hoofd/navel enzo
je zegt dat hij het pas heeft gekregen toen hij het land op ging, is het misschien een idee om hem tijdelijk in ieder geval van het land af te halen om te kijken of het verbeterd?!?
heeft hij ook allemaal beultjes?? misschien krijgt hij nu door de hoeveelheid gras en daarbij behorende eiwitten en suikers last van jeuk van de beultjes...

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:36

Zit mijn laatste post even door te lezen, er moet uiteraard staan 'toen hij op het land ging' :+ En pardon, eczeem haha.

Hij heeft geen bultjes, de kale plekjes bevatten vaak wel wondjes/korstjes, maar dat kan natuurlijk ook door het jeuken komen. Ik heb al wat zitten lezen en heb al insulineresistentie (al passen de andere symptomen niet bij Fellow, maar wie weet wat er nog uit de bloedtest kan komen) en inderdaad een teveel aan eiwitten geopperd bij de eigenaren. Er is een bak en die wordt op dit moment zeer weinig gebruikt, de enige die de bak gebruikt zou hem evt tijdens het rijden uit de bak kunnen halen en vast kunnen zetten of in zijn stal (waar hij in de winter de meeste tijd door brengt) kunnen zetten, dus ik denk dat dat wel een optie moet zijn. Hij zou natuurlijk eventueel ook weer zijn stal in kunnen, maar aangezien hij in de winter erg veel last heeft gehad van dikke achterbenen en stram/stijfheid lijkt dat me toch niet zo lekker voor hem.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:52

Woestein: De ponybrok van subli kun je vrijwel zo geven zonder al te veel gevaren.
Deze brok is kwalitatief goed vanwege zijn hoge vitaminering etc.

Deze brok heb ik ook jaren gewoon gegeven aan mijn toen veel ste dikke tank met eczeem. (waardoor ze dus wel afviel op gegeven moment).

Vind het echt jammer dat zoveel dieren sober gehouden worden,omdat men denkt dat het zo hoort bij bepaalde rassen.
Hooi heeft bijna niet genoeg gehaltes om de waardes op peil te houden.
En vind het ronduit beschamend dat DA's zich hier niet meer in verdiepen, ten koste van vele dieren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:04

colorado,gezien de leeftijd zou dit best een hormonaal probleem kunnen zijn.
en dat is best moeilijk uit te zoeken,maar kan prima zijn dat met een goed uitgebalanceerde voeding en eventuele behandeling tegen mijt e.d. wel helpt :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:17

Bij mijn voerleverancier kwam ik een nieuw voer tegen Fibra.

Er is ook een speciale samenstelling voor ZE paarden:

http://fibra-paardenvoeders.nl/index.ph ... page&id=17

De visie die daar achterzit: optimale afvalstoffenafvoer door een goed darmklimaat, deel ik wel.

Toch durf ik het nu nog niet aan om hierop over te stappen omdat Famke en Blacky het zo goed doen op een combi van Havens Natural Balance en TWM Horsemix. TWM zorgt ook voor de afvoer van afvalstoffen en ik zou dus compleet over kunnen stappen op Fibra Anti-Itch.
Stuk voordeliger dan wat ik nu voer, maar ja het gaat nu zo goed...

Iemand al een paard aan de Fibra Anti-Itch?

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:25

*\o/* ik gebruik anti itch nu bijna maand of 7 bevalt goed ...in de winter begonnen en nu op land waar hij 24 uur staat krijgt hij dit ook gevoerd natuurlijk soms heeft hij beetje jeuk maar dat hebben andere paarden ook ...hij vindt het ook smakelijk..vindt persoonlijk wel een aanrader maar .....als het goed gaat zou ik zelf niet van voer veranderen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:02

Hmm, ben erover aan het nadenken mijn merrie wat haver bij te voeren.

Ze is volledig nagekeken, lichamelijk is alles op orde gezet door de osteopaat,
bloedwaardes zijn nagekeken en die zijn in orde (buiten de cortisone, die was wat hoog).
Ze krijgt 2x daags een dikke plak hooi en 100gr pavo vital complete.
Ze heeft ook een zout-mineralenliksteen in de stal en gaat dagelijks zo'n 2u op de wei.

Ze staat de hele dag buiten, wordt om de dag 45min gereden en op dagen dat ze niet gereden wordt
doe ik grondwerk met haar (circle game duurt gemakkelijk 20min) en horse agility.

1 à 2x per week krijgt ze een dag rust.

Ze is enthousiast tijdens alles, maar het is net of ze heeft geen zin/fut om te lopen.
Ze is wakker en oplettend, maar ze mist 'power' :+

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:05

ellepel schreef:
colorado,gezien de leeftijd zou dit best een hormonaal probleem kunnen zijn.
en dat is best moeilijk uit te zoeken,maar kan prima zijn dat met een goed uitgebalanceerde voeding en eventuele behandeling tegen mijt e.d. wel helpt :j

Bedankt! Ook dit ga ik nog opperen, nu nog hopen dat we snel de oplossing vinden!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:28

chipieke zou geen haver gaan voeren,graan is toch weer zetmeel en dat word omgezet in suiker.
zou dan eerder je voeding nu wat aanpassen,misschien een uurtje er bij op de wei of wat meer van de pavo vital.

appie heeft in het verleden ook zo'n periode gehad
die kon ik wel 2 kilo haver per dag geven maar hij word daar niet anders van.
pas toen ik hem hoger in de vitamines zette werd hij weer vrolijker :j

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:21

chipieke schreef:
Hmm, ben erover aan het nadenken mijn merrie wat haver bij te voeren.

Ze is volledig nagekeken, lichamelijk is alles op orde gezet door de osteopaat,
bloedwaardes zijn nagekeken en die zijn in orde (buiten de cortisone, die was wat hoog).
Ze krijgt 2x daags een dikke plak hooi en 100gr pavo vital complete.
Ze heeft ook een zout-mineralenliksteen in de stal en gaat dagelijks zo'n 2u op de wei.

Ze staat de hele dag buiten, wordt om de dag 45min gereden en op dagen dat ze niet gereden wordt
doe ik grondwerk met haar (circle game duurt gemakkelijk 20min) en horse agility.

1 à 2x per week krijgt ze een dag rust.

Ze is enthousiast tijdens alles, maar het is net of ze heeft geen zin/fut om te lopen.
Ze is wakker en oplettend, maar ze mist 'power' :+

Onze pown had dat vorig jaar ook en toen heeft hij op advies van de DA een kuurtje Haemolytan gehad en dat werkte super.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:16

@ellepel: normaal is 100gr pavo vital voor een paard van 600kg, mijn paard weegt er zo'n 500 (haflinger).
Jij zou nog ietsje meer geven dan?
Ik durf haar ook niet té lang op de wei zetten omdat ik schrik heb van de eczeem...

Het gaat nu net zo goed :D
Zal haar dan net iets meer pavo VC geven :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 20:01

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:35

Van de vital gaat ie niet meer energie hebben denk ik hoor.
Zelf voer ik sinds een paar weken equifyt de natural base en redhorse en ze doen het er beide veel beter op dan op een vitaminekorrel. Allebei geen jeuk, niet verzwaard en eten het rustig maar graag.
Ik heb ook getwijfeld over de fibra die wilde ik geven als dit niet zou bevallen, maar voorlopig blijven ze dus op de equifyt.

Ik Heb ze een paar dagen een dagdeel (met masker) op een wei gehad met veel klaver en ze hadden beide begin korstjes op de neus. Dat doen we dus niet meer. :n
Chipieke wat doe je trouwens lang circling game, of is het meer gevarieerd longeren? :D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:10

Goeiemorgen iedereen!
Ik heb het gehad met de dekens, ging haar vanmorgen buitenzetten en er zat een gigantisch gat in (zonder te spreken over alle andere gaten }> ) drie vierde van haar manen zijn foetsjie onder haar deken :(
Met veel belangstelling volg ik de middeltjes die ook hulp bieden, zoals;- anti itch, -Befix,...zijn deze echt het proberen waard?
Graag meer info waar ik deze kan halen, mag ook via PB ;)