Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:09

henshem schreef:
Ninx schreef:
Een korte vraag: wanneer bij stress, veranderingen, medicatie, er weer iets lijkt op te spelen en je wilt abler inzetten.
Hoeveel en Hoelang geef je dat dan?
En hoe zit het dan met de melding dat het na gebruik kan vergergeren door explosieve toename van maagzuur?
Is het dan niet contra productief?

Daarom moet je het geleidelijk afbouwen.

Maar zo'n minikuur geeft men vaak de halve dosering toch?
Bij mij is dat dan maar 1 zakje.
Hoelang doen jullie dat dan (rond spannende momenten) en hoeveel?

petitparis

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:14

24/7 buiten zou hier ook geen goede oplossing zijn. Mijn paard blijft "te alert", wat toch ook weer wat stress geeft en ze geniet van haar slaapjes op stal. Dus hier is het zoveel mogelijk ruwvoer aanbieden (ook op de weide als deze te kaal wordt) zoveel mogelijk uren buiten ('s winters 9-17u en 's zomers 9-19u of 20u-10u)

voor stressmomenten als ik omeprazole zelf geef, dan idd halve dosis (ook maar 1 zakje), 3dagen (1 ervoor, dag zelf en 1 erna) een dag overslaan en dan nog 1x.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:47

Ninx schreef:
Een korte vraag: wanneer bij stress, veranderingen, medicatie, er weer iets lijkt op te spelen en je wilt abler inzetten.
Hoeveel en Hoelang geef je dat dan?
En hoe zit het dan met de melding dat het na gebruik kan vergergeren door explosieve toename van maagzuur?
Is het dan niet contra productief?

Ninx schreef:
Maar zo'n minikuur geeft men vaak de halve dosering toch?
Bij mij is dat dan maar 1 zakje.
Hoelang doen jullie dat dan (rond spannende momenten) en hoeveel?

Niet.

Daar is omeprazol wat mij betreft niet geschikt voor.
Niet voor een paar daagjes zeg maar.

Overleg dit soort dingen alstjeblieft met je veeaarts!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:08

ow.. ik dacht dat omeprazol juist wel geschikt voor was... voor stresspieken...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:18

CharlyBrown schreef:
ow.. ik dacht dat omeprazol juist wel geschikt voor was... voor stresspieken...

Ja, nu raak ik ook even in verwarring....

Ik begrijp dat er wellicht geen 100% sluitend antwoord is, maar 2 ervaren mensen zeggen tegengestelde dingen.
Ik zou denken dat een halve dosering ook half werkt, zorgt voor een fractie minder maagzuur, waardoor de boel een beetje tot rust kan komen.
Maar wellicht denk ik er te eenvoudig over?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:24

Ik heb het dus wel eens voor een wedstrijd gebruikt.... was meer als test.. om te kijken hoe hij zich zou voelen. Want soms heeft hij wel eens een terugslag na een wedstrijd.. Dat beviel toen heel goed.

maar laatste keren zonder supplement of medicijn op wedstrijd gegaan.. Dat ging toen ook helemaal goed. Dus kan wellicht ook toeval zijn....

Maar ik had dus wel eens begrepen dat je het wel kan gebruiken, bij een stress moment.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:13

Ik doe het ook voor stressmomenten, maar dan wel alleen bij echt flinke stress. Baal als een stekker dat ik niks meer heb liggen, bestelling meteen gedaan. De mijne loopt weer te gapen namelijk...en is weer wisselend opgeblazen. oorzaak? Werkzaamheden aan gasleidingen recht naast ons perceeltje. Is gewoon wat spannend en dat is niet zo erg. Wel dat hij er zo veel op staat te letten, dat hij veel te weinig hooi eet. Volgens mij is het bijna een jaar geleden dat hij er echt last van had dus ik baal hier flink van. Als ik in huis had gehad, had ik hem nu echt wel een kleine dosis willen geven. Gelukkig zag ik net dat ze gaan verplaatsen, dus hopelijk is de rust vandaag weer terug en valt de schade mee.
Doe ik met oud en nieuw ook om dezelfde reden. Combinatie van stress en te weinig eten zorgt gewoon dat zn maag kan opspelen. Het maagzuur een beetje remmen voorkomt dan dat hij zweren krijgt.
Dit gaat trouwens idd in overleg met mn veearts.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:16

In principe duurt het al 24 tot 36 uur voordat het echt werkt.

Maagzuurafbrekende dingen als rennies, calciumcarbonaat etc werkt snel voor overtollig maagzuur.
Omeprazol remt de aanmaak, maar is dus traagwerkend.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:57

Ik heb nog 70 zakjes Abler voor wie wat over wil nemen. Mijn paard is er nu helemaal af en het gaat hartstikke goed, ondanks dat hij onlangs nog weer antibiotica heeft gehad. Ik houd wat zakjes achter de hand maar hoef er geen 100 oid op voorraad. Stuur maar een pb als je interesse hebt!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:39

Vraagje voor jullie; op wat voor hooi doen jullie maag-paarden 't het beste? Juist fijner, grover of misschien natuurgebied (kruiden) hooi? Rijk of arm? En qua kleur? Lichtgroen, donkergroen, geel, bruin?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:22

Fijn weidehooi heeft de voorkeur. Kruidenhooi laat mijn paard staan.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:00

Mijn paard is erg kieskeurig met zijn hooi, ik voer alleen wat hij op dat moment lekker vindt... Dit is meestal vrij groen en niet al te stengelig. Wat ouder en grover zou op papier misschien beter moeten zijn, maar uiteindelijk is het vooral belangrijk dat hij het lekker vindt en er veel van eet.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:04

idie van mij doet het het beste grofstengelig wat minder groen hooi. wat van belang is dat het grofstengelig is voor hem.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:15

Grof en groen. Grof is het belangrijkste. Met fijn hooi heeft hij direct weer slappe mest, maar bij hem kan dat ook komen door zn slechte darmen, ik durf niet te zeggen wat de invloed van zn maag is.

Abler was snel met leveren dit keer! Donderdag bestelt en gister al binnen!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:36

Ik heb nog 40 zakjes. Iemand die ze wil overnemen?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:08

Klinkt interessant!!!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:45

Ik lees net in de krant een stuk van een Zwolse internist die plijt voor het gebruik van kopieën van geneesmiddelen en mijn oog viel toen op het onderstaande stukje tekst.

Afbeelding

Zullen de medicijnen voor de paarden nu dan ook eindelijk goedkoper gaan worden? Ik ben ervan overtuigd dat er veel paarden baat bij zouden hebben die last hebben van hun maag maar dat veel eigenaren nu echt niet zoveel geld uitgeven aan die dure medicijnen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:06

Zolang Gastroguard het patent heeft, lijkt me niet... Voor mensen was het altijd al veel goedkoper.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:51

Hoipiepeloii schreef:
Zolang Gastroguard het patent heeft, lijkt me niet... Voor mensen was het altijd al veel goedkoper.

Maar mijn da had het er vorig jaar al over dat het patent binnenkort zou verlopen en ik neem aan dat hij het dan over Gastroguard had (wat ik toen mee kreeg) en niet over de medicijnen voor mensen......

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:56

zwanepol schreef:
Hoipiepeloii schreef:

Maar mijn da had het er vorig jaar al over dat het patent binnenkort zou verlopen en ik neem aan dat hij het dan over Gastroguard had (wat ik toen mee kreeg) en niet over de medicijnen voor mensen......

De prijs is volgens mij al iets omlaag gegaan en er zijn ook andere merken nu maar goedkoop is het nog niet...

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:17

Daar weet ik het fijne inderdaad ook niet van.

Heeft iemand hier misschien nog wat zakjes over ter overbrugging tot mijn nieuwe bestelling er is..? Ga het niet halen ben ik bang :(

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:35

Ik heb ook zakjes overgenomen en wil gaan beginnen maar nu heb ik toch nog een paar vragen.
Excusses als ik er in dit topic overheen gelezen heb :o

1. Ik zou 3 zakjes moeten geven, moet dat direct de hele dosis of moet je eerst opbouwen?
2. Wanneer kun je het beste geven, in de ochtend of in de avond?
3. Die van mij krijgen eerst wortels voordat ze naar buiten gaan rond 8.00 uur en dan geef ik het paard waarvoor deze kuur bedoeld is een schepje magnesium over de wortels heen. Als ze s'avonds tussen 23.00 en 24.00 binnen komen krijgen ze ook weer de wortels (met magnesium). Kan ik dit er bij voeren met wat muesli of komt dat niet goed met die combi van wortels (is vocht?) en magnesium?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:37

Je kunt direct met 3 zakjes beginnen. Tijdstip waarop je het geeft maakt niet uit en het voer is ook prima!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:44

Hoipiepeloii schreef:
Je kunt direct met 3 zakjes beginnen. Tijdstip waarop je het geeft maakt niet uit en het voer is ook prima!

Bedankt voor de snelle service :D
Dan ga ik vanavond beginnen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:01

Probeer alleen wel iedere dag rond hetzelfde tijdstip te geven :) Maar dat wist je vast al!