Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
maikeltje schreef:Super dat je dat zo hebt kunnen regelen. Fenegriek is ook een symptoombestrijder. Het onderdrukt alleen maar en in stro zitten net zo goed schimmelsporen dus echt fijn dat dit kan zo op jouw stal.
maikeltje schreef:Even na laten kijken door eenDA is sowieso verstandig bij hoesten want veel jonge paarden lopen een koutje op wanneer ze opeens op stal komen te staan als ze dat niet gewend zijn. De overgang van het land naar opeens binnen staan en verhuizing en daarbij castratie zullen zijn weerstand wel aangetast hebben. Komt hij overdag wel op de wei/paddock? Of komt hij alleen uit zijn stal als jij er bent?
jobamara schreef:Eefjuh, weet niet of je pony recentelijk ontwormt is tegen spoelwormen, let op ondanks dat meerdere middelen beweren er werkzaam tegen te zijn moet je echt ontwormen met de werkzame stof PYRANTHEL, jonge paarden zijn hier nog zeer gevoelig voor en moeten eigenlijk met een vast schema ontwormt worden en niet via mestonderzoek.
Ook bij verminderde weerstand kunnen ze op latere leeftijd weer last krijgen. De wormen migreren door de longen en door het hoesten worden de eitjes opgehoest en weer ingeslikt. Wilde dit hier toch even vermelden, ook hier een shet die weer wat hoestte en na ontworming volledig weg.
8nnemiek schreef:Daarom vind ik het stomen zo fijn. Dat doe ik 's morgens voor allebei de paarden in de ton, stomer aan, en en 20 min later kan ik het voeren en is het heerlijk warm en zacht maar niet zwaar en doorweekt. En zo'n bak is net genoeg voor mijn grote tinker en zware belg.
3timesmom schreef:Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Pulmitranq tabletten bij paarden die hoesten of dampig zijn?
jobamara schreef:Eefjuh, het nadeel van o twormen uit handen geven is dat je niet weet met welke werkzame stof ze ontwormt zijn.
meestal wordt er een middel met werkzame stof ivermectine gepakt en helaas werkt dit niet voor spoelwormen. Vraag het eens na met wat er ontwormt is.
Stomen is echt wel fijn maar ook niet altijd de gewenste resultaten, pony doet het er goed op maar is niet volledig hersteld.
Buffelmans schreef:Uitslag van vanmiddag:
Hij zit vol met slijm, heeft vernauwing door verdikkingen vanwege de continu aanwezige ontsteking/allergie reactie. Mijn vriend blijft daar een week logeren en hij wordt elke dag vernevelt. Ventipulmin om de longblaasjes open te zetten, Prednison om de ontsteking tegen te gaan en nog iets wat het slijm vloeibaar/los maakt. De diagnose is RAO en nog geen COPD, er zit nog wel rek in zijn longen. Als hij straks weer thuiskomt krijgt hij een andere box die op 7meter afstand van de stro stallen ligt. Er zit een box naast voor een kleine pony, als daar iemand in komt dan gaat er zaagsel in die stal. Hij gaat weer op kuil of gedompeld hooi. Hij wordt natuurlijk nooit meer 100%, maar er was zeker een reële kans dat hij hier een stuk beter uitkomt en straks weer met zijn vriend in de bak kan spelen en buitenritjes kan maken.Misschien straks nog 2x per jaar een kuur Ventipulmin siroop of een puffer. Maar nu geen puffer omdat hij daar nu niet diep genoeg voor inademt. Voor nu durf ik weer een beetje hoop te hebben voor de toekomst. Het blijft natuurlijk spannend hoe hij eind van de week is...