[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:07

Super dat je dat zo hebt kunnen regelen. Fenegriek is ook een symptoombestrijder. Het onderdrukt alleen maar en in stro zitten net zo goed schimmelsporen dus echt fijn dat dit kan zo op jouw stal.

Marvel

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:17

Hier ging t ook altijd in een net, paar minuten weken, paar minuten uitlekken en dan ophangen. Werd gelukkig erg makkelijk gegeten.

Maar de beste oplossing voor ons bleek verhuizen. De buitenstal heeft het beste geholpen en op droog hooi staan gaat nu al een half jaar goed. Het hoesten van de afgelopen week is denk ik een combinatie geweest van droog hooi en een verkoudheid. Ondanks goed trainen, geen gehoest, snot of piepen. Pfew, vind het voor iedereen prettiger als t hooi gewoon droog kan worden gegeven.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:20

maikeltje schreef:
Super dat je dat zo hebt kunnen regelen. Fenegriek is ook een symptoombestrijder. Het onderdrukt alleen maar en in stro zitten net zo goed schimmelsporen dus echt fijn dat dit kan zo op jouw stal.

Dat inderdaad de reden dat ik toch verplaats, fenegriek helpt tegen het hoesten maar het pakt de bron niet aan.

Fijn dat het zo kan inderdaad, mooi alles op houtkrul, eten goed in de gaten houden en dan komt het helemaal goed. :)

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:39

Ik heb een vraagje en misschien kunnen jullie mij helpen..

Sinds een paar weekjes heb ik een 2,5 jarige pony in mijn bezit.Nou hoorde ik van de staleigenaar dat de pony heel erg stond te hoesten op stal(ik heb hem nog geen 1x horen hoesten eerlijk gezegd)Vorige week was de dierenarts er toevallig en heeft naar zijn longen geluisterd..niks te horen..ook temperatuur ik hem de afgelopen 2 weken voor de zekerheid maar ook geen koorts(geen opgezette klieren of snot.)
Bij de fokker stond hij 24/7 in de wei en staat nu dus sinds dat hij van mij is op stal(komt wel elke dag uit stal)
Vandaag heb ik hem even in de binnenbak los gelaten en heeft hij zich goed uitgeleefd...maar het gekke is dat hij dan niet hoest.

Even alles op een rijtje:

Sinds kort op stal(stro als bodembedekking)
2,5 week geleden gecastreerd
Geen koorts
Schone longen
Geen snot
En bij "inspanning" niet hoesten

De staleigenaar zei dat ik maar een endoscopie moest laten maken maar persoonlijk denk ik dat hij misschien last heeft van stof..
Stro baal ligt ook vlak voor de stal dus als er iemand stro pakt stoft het aardig voor zijn stal..

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.Maandag zal ik de dierenarts bellen om een afspraak te maken!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:40

Even na laten kijken door eenDA is sowieso verstandig bij hoesten want veel jonge paarden lopen een koutje op wanneer ze opeens op stal komen te staan als ze dat niet gewend zijn. De overgang van het land naar opeens binnen staan en verhuizing en daarbij castratie zullen zijn weerstand wel aangetast hebben. Komt hij overdag wel op de wei/paddock? Of komt hij alleen uit zijn stal als jij er bent?

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:51

maikeltje schreef:
Even na laten kijken door eenDA is sowieso verstandig bij hoesten want veel jonge paarden lopen een koutje op wanneer ze opeens op stal komen te staan als ze dat niet gewend zijn. De overgang van het land naar opeens binnen staan en verhuizing en daarbij castratie zullen zijn weerstand wel aangetast hebben. Komt hij overdag wel op de wei/paddock? Of komt hij alleen uit zijn stal als jij er bent?

De dierenarts bel ik maandag zowiezo om een afspraak te maken!
Nou dat dacht ik dus ook dat het de combinatie van overgang naar stal kwam en zeker in combinatie met castratie..of door stof in het stro/hooi(is ie natuurlijk ook niet gewend)
Hij komt op dit moment door omstandigheden tijdelijk alleen de stal uit als ik er ben.Het plan is om hem straks als de 6 weken wachttijd na castratie voorbij zijn weer 24/7 in de wei te zetten(tenminste als het weer mee werkt..de weilanden en paddock zijn zeik en zeik nat op het moment)

Normaal gesproken komen de pony's elke dag in de wei maar wegens omstandigheden is dit even niet mogelijk..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 00:24

Oja natuurlijk, ballen eraf wil niet zeggen dat ie meteen onvruchtbaar is natuurlijk. :D Bij mij staan ze nu ook in de bak in de bagger buiten overdag. De wei lopen ze anders kapot nu. Heb een stuk tapijt in de bak liggen zodat ze in ieder geval niet weg zakken en met droge voeten hun hooi kunnen eten.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 09:19

Eefjuh, weet niet of je pony recentelijk ontwormt is tegen spoelwormen, let op ondanks dat meerdere middelen beweren er werkzaam tegen te zijn moet je echt ontwormen met de werkzame stof PYRANTHEL, jonge paarden zijn hier nog zeer gevoelig voor en moeten eigenlijk met een vast schema ontwormt worden en niet via mestonderzoek.
Ook bij verminderde weerstand kunnen ze op latere leeftijd weer last krijgen. De wormen migreren door de longen en door het hoesten worden de eitjes opgehoest en weer ingeslikt. Wilde dit hier toch even vermelden, ook hier een shet die weer wat hoestte en na ontworming volledig weg.

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:02

jobamara schreef:
Eefjuh, weet niet of je pony recentelijk ontwormt is tegen spoelwormen, let op ondanks dat meerdere middelen beweren er werkzaam tegen te zijn moet je echt ontwormen met de werkzame stof PYRANTHEL, jonge paarden zijn hier nog zeer gevoelig voor en moeten eigenlijk met een vast schema ontwormt worden en niet via mestonderzoek.
Ook bij verminderde weerstand kunnen ze op latere leeftijd weer last krijgen. De wormen migreren door de longen en door het hoesten worden de eitjes opgehoest en weer ingeslikt. Wilde dit hier toch even vermelden, ook hier een shet die weer wat hoestte en na ontworming volledig weg.

Toevallig heeft de staleigenaar vrijdag mest onderzoek laten doen en heeft hij gisteren mijn pony (en de rest van de paarden)ontwormt(Hij doet dat liever zelf zodat hij weet dat alle paarden tegelijk ontwormt worden)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:58

voor 1 paard hooi weken is nog wel te doen. maar als je meerdere paarden hebt en bij elkaar in
de paddock staan. dan moet je voor ze allemaal weken. is veel werk.dan is kuil makkelijker :\

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:10

Daarom vind ik het stomen zo fijn. Dat doe ik 's morgens voor allebei de paarden in de ton, stomer aan, en en 20 min later kan ik het voeren en is het heerlijk warm en zacht maar niet zwaar en doorweekt. En zo'n bak is net genoeg voor mijn grote tinker en zware belg.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:40

wat voor bak had jij ook alweer?
Ik zie het stomen hier niet echt gebeuren. Ze vreten ruim 20 kilo weg... En de stomers kan vaak niet zoveel in. Mijne moeten echt onbeperkt hebben anders wordt ze onrustig.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:44

8nnemiek schreef:
Daarom vind ik het stomen zo fijn. Dat doe ik 's morgens voor allebei de paarden in de ton, stomer aan, en en 20 min later kan ik het voeren en is het heerlijk warm en zacht maar niet zwaar en doorweekt. En zo'n bak is net genoeg voor mijn grote tinker en zware belg.

Daar ga ik idd ook nog eens naar kijken, lijkt me erg fijn idd!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 03:31

Eefjuh, het nadeel van o twormen uit handen geven is dat je niet weet met welke werkzame stof ze ontwormt zijn.
meestal wordt er een middel met werkzame stof ivermectine gepakt en helaas werkt dit niet voor spoelwormen. Vraag het eens na met wat er ontwormt is.

Stomen is echt wel fijn maar ook niet altijd de gewenste resultaten, pony doet het er goed op maar is niet volledig hersteld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 07:24

Ik heb er pas geleden een artikel over in mijn blog geschreven: http://www.abcreatief.com/blog/hooi-sto ... en-stomer/
Daar staat ook een foto van mijn eigen zelfgemaakte stomer; een kliko van zo'n 120 liter en daar gaat een kilo of 8 tot 10 in.
Als je er een van 240 liter maakt dan kan er al 16 tot 20 kilo in, en je hebt ook regentonnen van 300 liter.

Het werkt hier vooral heel goed als ik het hooi los trek. Je ziet wel eens dat mensen er een volledig pak in leggen wat nog op elkaar geperst zit, maar dat werkt niet goed.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:22

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Pulmitranq tabletten bij paarden die hoesten of dampig zijn?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:42

Bedankt iedereen voor de info.. Afspraak is gemaakt op de kliniek voor volgende week maandag.. Hopelijk weet ik dan meer.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:05

3timesmom schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Pulmitranq tabletten bij paarden die hoesten of dampig zijn?

Heb ik een paar jaar gebruikt, paard had toen een ernstige luchtweginfectie gehad en veel gehoest, we dachten dat het nooit meer over zou gaan, na veel med. enz., (die dus maar tijdelijk hielpen), heb ik jaren Pulmitranq gebruikt, gaf het ook als ik weer een snotneus zag, nu al weer een paar jaar gestopt want ze is helemaal genezen!
Ik vond dat het wel hielp, ter ondersteuning van de algehele conditie en dus ook voor conditie luchtwegen, weet ook dat het bij andere paarden hielp, maar ook van een paard waar het niks deed.
Zal per paard verschillend zijn.

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:32

jobamara schreef:
Eefjuh, het nadeel van o twormen uit handen geven is dat je niet weet met welke werkzame stof ze ontwormt zijn.
meestal wordt er een middel met werkzame stof ivermectine gepakt en helaas werkt dit niet voor spoelwormen. Vraag het eens na met wat er ontwormt is.

Stomen is echt wel fijn maar ook niet altijd de gewenste resultaten, pony doet het er goed op maar is niet volledig hersteld.

Dat is inderdaad het nadeel..Ik heb wel gezegd dat de pony met PYRANTHEL ontwormt moest worden aangezien de andere spuiten niet werken.Ik zal vanavond nog even navragen of hij daar ook echt daadwerkelijk mee ontwormt is..

Verder heb ik de dierenarts gebeld en hij zegt dat het echt door de veranderingen komt die de pony de laatste weken heeft meegemaakt.
Maar voor de zekerheid moet ik hem temperaturen en in de gaten houden dat hij geen koorts krijgt of gaat snotteren.

Buffelmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:00

Uitslag van vanmiddag:
Hij zit vol met slijm, heeft vernauwing door verdikkingen vanwege de continu aanwezige ontsteking/allergie reactie. Mijn vriend blijft daar een week logeren en hij wordt elke dag vernevelt. Ventipulmin om de longblaasjes open te zetten, Prednison om de ontsteking tegen te gaan en nog iets wat het slijm vloeibaar/los maakt. De diagnose is RAO en nog geen COPD, er zit nog wel rek in zijn longen. Als hij straks weer thuiskomt krijgt hij een andere box die op 7meter afstand van de stro stallen ligt. Er zit een box naast voor een kleine pony, als daar iemand in komt dan gaat er zaagsel in die stal. Hij gaat weer op kuil of gedompeld hooi. Hij wordt natuurlijk nooit meer 100%, maar er was zeker een reële kans dat hij hier een stuk beter uitkomt en straks weer met zijn vriend in de bak kan spelen en buitenritjes kan maken.Misschien straks nog 2x per jaar een kuur Ventipulmin siroop of een puffer. Maar nu geen puffer omdat hij daar nu niet diep genoeg voor inademt. Voor nu durf ik weer een beetje hoop te hebben voor de toekomst. Het blijft natuurlijk spannend hoe hij eind van de week is...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:27

Sterkte buffelmans, ik hoop dat hij snel opknapt :(:)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:11

Buffelmans schreef:
Uitslag van vanmiddag:
Hij zit vol met slijm, heeft vernauwing door verdikkingen vanwege de continu aanwezige ontsteking/allergie reactie. Mijn vriend blijft daar een week logeren en hij wordt elke dag vernevelt. Ventipulmin om de longblaasjes open te zetten, Prednison om de ontsteking tegen te gaan en nog iets wat het slijm vloeibaar/los maakt. De diagnose is RAO en nog geen COPD, er zit nog wel rek in zijn longen. Als hij straks weer thuiskomt krijgt hij een andere box die op 7meter afstand van de stro stallen ligt. Er zit een box naast voor een kleine pony, als daar iemand in komt dan gaat er zaagsel in die stal. Hij gaat weer op kuil of gedompeld hooi. Hij wordt natuurlijk nooit meer 100%, maar er was zeker een reële kans dat hij hier een stuk beter uitkomt en straks weer met zijn vriend in de bak kan spelen en buitenritjes kan maken.Misschien straks nog 2x per jaar een kuur Ventipulmin siroop of een puffer. Maar nu geen puffer omdat hij daar nu niet diep genoeg voor inademt. Voor nu durf ik weer een beetje hoop te hebben voor de toekomst. Het blijft natuurlijk spannend hoe hij eind van de week is...

heel veel sterkte en hoop dat hij opknapt. :(:) hou je ons op de hoogte?. ik heb een vraag aan jou. als je het zadel op de fjord lag en je deed de singel vast. reageerde hij daar dan ook op? of als je zijn borst aan raakt met de hand.

Buffelmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:38

Nee hij reageerde niet raar op mijn hand op zijn borst, juist lekker als je daar ff goed rost.Op het zadel of de singel ook nooit raar gereageerd. Ik had alleen zelf het idee dat een singel om je barst je het ademen moeilijker maakt (het idee van je bh), dus toen we nog wat stapte zat ik zonder zadel. Vanaf april alleen heel af en toe wat aan de hand gestapt als het redelijk/goed ging. En dat was in zijn geval dus ook goed hoorde ik gister, anders was er wel meer stuk geweest. Als het goed is kunnen we straks in ieder geval weer stapritjes maken, en dan kijken hoe ver je komt. Ik hou jullie op de hoogte als ik weer wat weet.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:16

Jeetje, heel veel succes buffelmans!

Hier gaat alles nog steeds goed. Gisterochtend stond meneer alleen wat zwaarder te ademen in stal, ik laat dag en nacht z'n 0 grams regendeken op(ademende outdoordeken), dus ik denk dat hij het gisteren een beetje te warm had in stal. Ben benieuwd hoe hij zo staat. Heb wel rubberen matten op de kop kunnen tikken! Heb er 11 gekocht, die heb ik nu over de breedte vooraan neergelegd waar zijn hooi ligt en z'n waterbak en voerbak hangen. Z'n doorligplekken genezen gelukkig goed. Hij heeft ook niet meer op het beton gestaan in stal :D. Helaas blijft het een varken in stal 8)7

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:53

Wat zoudenjullie geven bij een llelijke kuch waar je zelf plaatsvervangend keelpijn van krijgt? Ze wilt ook direct drinken na een kuch. Dacht zelf aan bronchoford maar misschien dat ook een gewoon supplement verzachtend in voor de keel?