Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jet schreef:Ash, weet je of het een groen doosje was waar de wormspuit inzat, of eentje met goudkleurig en blauw? De "gewone" equest zit in een groene doos, de Equest Pramox ( uitgebreider) zit in een blauwe met goudkleurige doos. Volgens mij pakt de Pramox ook horzellarven aan, misschien kan je je daarover iets herinneren?
liljebo schreef:Haha... ja idd... momenteel ben ik ook eerlijk gezegd aan mijn eind. Drie zieke paarden op een rij, een heleboel zorg, dierenartsen, klinieken, rekeningen etc, daarnaast achter raken met mijn werk en lichamelijk zelf gewoon helemaal niet in orde (helaas chronisch). Stond daarstraks met het opruimen van de stal gewoon te trillen op mijn benen.
Een voor een.... dat klopt wel. En de uitslag afwachten.
Ik heb altijd een graasmasker gebruikt, maar dat heeft dus totaal niet voorkomen dat mijn ppny ongemerkt steeds zieker werd. Ik ben ermee gestopt toen hij teveel gewicht begon te verliezen en zijn ziekte dus (blijkt nu) in een vergevorderd stadium was. Blijkbaar is een graasmasker hier niet de oplossing.
Dyonne schreef:Mijn mening, echt veel te veel zetmeel.
Kev, heel veel sterkte!
Cambiar, ik zou toch zorgen voor een paddock.
Hier trouwens geen koliekerige verschijnselen ofzo.
Cambiar schreef:Het gaat nog enkel over het oudste paard, die nu 7 is. Het andere paardje wordt volgende week ingeslapen die zo gezegd genezen verklaard is door Dr. Walter Schollaert.
De oudste zus is 7 jaar, Lusitano, gekocht in Frankrijk toen ze 5 jaar was, in deze staat (was een maand voor ik haar gekocht had:
http://www.mijnalbum.nl/Album=6X76M6WO
Het buikprobleem, dat ze het linkerachterbeen moeilijker kan neerzetten, heb ik ook gezien bij de zus. Er zijn krampen aan de linkerkant, te zien aan het feit dat de merrie soms krampachtig haar linkerachterbeen opheft en de buik aan de linkerkant van de liezen krampachtig samentrekt. Op echt slechte momenten doet ze koliek, niet meer eten en met pijnlijke buik voor zich uitstarend.
Ze heeft een keiharde manekam (universiteit Gent heeft me vlakaf gezegd dat ze geen IR onderzoeken. Ik heb het dus nog niet laten onderzoeken).
Verder zijn de spierwaardes wellicht verhoogd doordat ze zo stijf is.
Ik geef enkel droog hooi die uit de Franse Ardennen komt (grof stengelig en hard), in een grote net met mazen van 3,5cm op 3,5 cm.
Zo is de merrie momenteel (m'n excuses voor de foto's, maar heb voor het ogenblik geen fototoestel meer, dit zijn de laatste foto's die genomen geweest zijn).
http://www.mijnalbum.nl/Album=3WSQ8KYP
Mocht iemand advies hebben, ik heb ook een afspraak met de veearts maar hier in België houden ze zich daar blijkbaar niet mee bezig want advies die ik krijg heeft niet geholpen.
(mager hooi in hooinet, elke dag een half uur longeren en vaak berijden enkel in stap, opbouwen naar draf toe. Dat is enige advies die ik gekregen had, naast het geven van vitE en detoxen).
Via een fokker uit de streek ben ik onlangs te weten gekomen dat hij een paard had met net zelfde probleem en die zou ziek geworden zijn van een schimmel in het gras.
Volgens mij heeft deze merrie dus een combinatie van IR en verstoorde darmen (de mest is nochtans normaal).
Ik ben erg gehecht aan deze merrie en wil haar graag nog helpen. Probleem is dat ik na januari alleen een weide met gras en vier boxen heb. Dus geen paddock meer. Ik weet me echt geen raad meer....
madelief88 schreef:Iemand hier ervaring met Havens Natural Balance?
Volgens de website van Havens is het melassevrij en vrij van toegevoegde suikers, en nog veel meer 'gezonde eigenschappen' worden genoemd. Er staat dat het speciaal voor insulineresistente paarden is bedoeld. Maar zetmeelgehalte is 36,7%, suiker 2.8%
Dit is de link naar het product, iemand een mening hierover?
http://www.paardenvoeders.nl/files/31_c ... e%20NL.pdf
madelief88 schreef:Iemand hier ervaring met Havens Natural Balance?
Volgens de website van Havens is het melassevrij en vrij van toegevoegde suikers, en nog veel meer 'gezonde eigenschappen' worden genoemd. Er staat dat het speciaal voor insulineresistente paarden is bedoeld. Maar zetmeelgehalte is 36,7%, suiker 2.8%
Dit is de link naar het product, iemand een mening hierover?
http://www.paardenvoeders.nl/files/31_c ... e%20NL.pdf