[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:18

Ash, Parasietencompositum wordt voorgeschreven als preventief middel maar ook bij schimmels in de darmen en bij de ziekte van Lyme.
Je zou het kunnen geven na de wormenkuur.

Heb je Equest Pramox gegeven? Die doodt ook lintwormen. Eigenlijk kun je de Equest het beste rond dec./jan. geven omdat er zich dan ingekapselde bloedwormlarven ontwikkelen en die wil je juist aanpakken zodat je dan minder kans hebt dat de larven zich tot wormen ontwikkelen.
Bloedwormen op zich kun je ook gewoon met ivermectine bestrijden.

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:18

Ik heb geen tijd en zin om alle pagina's door te lezen, maar de pony die ik rij heeft IR. Duurde even voordat wij erachter waren. Hij krijgt nu dagelijks magnesium en vitamine E. Daarnaast krijgt ie ook Equilife brokjes door de muesli (ook speciale muesli) en staat op speciaal beslag. Het gaat al vanaf april dit voorjaar goed. Daarvoor ging het steeds een paar weken goed en dan was ie weer een paar weken bevangen. Vorige week alleen een dipje gehad doordat ie heel stijf en stug was..... We hopen dat dit door de Equilife brokjes komt. Die waren namelijk al een paar weken op en konden niet geleverd worden. Als het goed is komen ze vandaag.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:41

Hij heeft de variant gehad die ook de lintworm aan pakt. Durf de naam niet te zeggen. Zit nu in het buitenland en het doosje ligt op stal.
Ja ik dacht er ook aan om die te geven na de ontworming.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:54

Ash, weet je of het een groen doosje was waar de wormspuit inzat, of eentje met goudkleurig en blauw? De "gewone" equest zit in een groene doos, de Equest Pramox ( uitgebreider) zit in een blauwe met goudkleurige doos. Volgens mij pakt de Pramox ook horzellarven aan, misschien kan je je daarover iets herinneren?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:10

Nee ik heb alleen de naam gehoord. Doosje nog niet gezien omdat ik toen al in het buitenland zat. Stalgenoot heeft hem toegediend.
Morgen ben ik weer in Nederland en dan ga ik gelijk kijken. Wanneer het in een blauw/goud doosje zat hoef ik mij geen zorgen te maken?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:35

Jet schreef:
Ash, weet je of het een groen doosje was waar de wormspuit inzat, of eentje met goudkleurig en blauw? De "gewone" equest zit in een groene doos, de Equest Pramox ( uitgebreider) zit in een blauwe met goudkleurige doos. Volgens mij pakt de Pramox ook horzellarven aan, misschien kan je je daarover iets herinneren?

Horzellarven kun je ook met ivermectine doden, daar heb je niet speciaal de moxidectine voor nodig.

Die moxidectine heb je alleen rond dec./jan. nodig (nu zijn er nog geen ingekapselde larven) omdat dat de periode is dat de ingekapselde bloedwormlarven in het lichaam aanwezig kunnen zijn en moxidectine (Equest) de enige is die deze larven doodt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:48

Singasong, ik weet dat horzellarven ook in evermectine zitten, maar het was alleen even om Ash_ het verschil uit te leggen tussen de twee doosjes en het verschil in werking van de twee pasta's van Equest.

Ash, ben toch wel benieuwd welke jouw paard nu heeft gehad, goede reis deze kant op!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:12

liljebo schreef:
Haha... ja idd... momenteel ben ik ook eerlijk gezegd aan mijn eind. Drie zieke paarden op een rij, een heleboel zorg, dierenartsen, klinieken, rekeningen etc, daarnaast achter raken met mijn werk en lichamelijk zelf gewoon helemaal niet in orde (helaas chronisch). Stond daarstraks met het opruimen van de stal gewoon te trillen op mijn benen.
Een voor een.... dat klopt wel. En de uitslag afwachten.
Ik heb altijd een graasmasker gebruikt, maar dat heeft dus totaal niet voorkomen dat mijn ppny ongemerkt steeds zieker werd. Ik ben ermee gestopt toen hij teveel gewicht begon te verliezen en zijn ziekte dus (blijkt nu) in een vergevorderd stadium was. Blijkbaar is een graasmasker hier niet de oplossing.

Sterkte, ik zit met hetzelfde probleem.
Ik heb na januari ook geen paddock meer. Ga aan de slag moeten gaan en inventief zijn, want ook deze weide is niet van mij.
Ook bij mij helpt versoberen niet, dus enkel hooi en niets anders.
Mijn beste ervaring is: prolisan (80 euro/liter), magnesium van PN, psyillium van PN, equilife F4F, vitE/selenium en de kruiden van Jan Jonas (130 euro per pot en daar doe je bijna een maand mee). Dit alles bij elkaar geven is gruwelijk kostelijk (reken maar meer dan 500 euro per paard per maand), maar het helpt je paard erdoor. Ik ga 1 paardje laten inslapen (het zusje van het andere paard) die al van haar 1 jaar ziek is.
Ik ben er zelf doodziek van, kan niet meer eten en ben er zelf fel door vermagerd omdat ik het zo moeilijk heb met die keuze, maar heb geen andere keus.
Het paardje was eindelijk beter geworden (na honderden diagnoses en mijn inzet is ze vorige winter helemaal genezen verklaard geweest door de kliniek en een befaamde hollistische arts: Walter Schollaert in België), maar heeft een zware klap gekregen, de finale klap in augustus, door de jaloerse buurman die een hoop gras in haar paddockje gegooid heeft en toen is ze helemaal toegeklapt.
Het voelt vreselijk aan, deze beslissing, maar ze komt er zo wie zo niet meer door. Ik heb altijd gedacht dat ik haar kon redden en daar geloofde ik echt in, daar was ik in geslaagd ook, maar dit overwint ze niet meer, het is te erg geweest (ze heeft een dag haar linkerachterbeen niet meer kunnen neerzetten).
Haar zus is ook ziek geworden (voornamelijk IR), ik zet nu alle hens aan dek om haar erdoor te krijgen. Vermoed wordt dat naast IR, ook nog ernstige darmstoornissen, want ze heeft zichtbaar krampen (vaak gaat ze het linkerachterbeen krampachtig omhoog trekken, alsof ze een krampje heeft ergens aan de linkerkant van de buik thv de lenden.) Vorig jaar heeft ze enkele keren kolieken gehad. Niet dat ze begint te rollen, maar krampachtig de buik samentrekken en niet meer eten.
De merrie heeft altijd een enorme eetlust, schrokt alles binnen wat ook maar eetbaar is. Ik heb er absoluut geen zin in, maar ik moet nu ook het hooi weken om de suikers eruit te spoelen, alles in een net zodat ze niet alles tegelijk opeet.

Heeft iemand ervaring met het feit dat paarden linksachter moeilijker het been kunnen neerzetten als ze pijn in hun buik hebben? Het zou allemaal met darmproblemen en IR te maken hebben, maar dit is zo vreselijk ingewikkeld allemaal, dat ik niet weet wat precies aan de hand is waardoor ze dat been moeilijker kunnen neerzetten...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:54

Zo dat klinkt behoorlijk heftig allemaal.. maar eerlijk gezegd begrijp ik er niet zo veel van. Hebben beide paarden IR? Dan kunnen ze niet 'genezen verklaard' zijn want een IR paard geneest niet. Wél kun je door veel beweging en het juiste dieet de ziekte onder controle houden. Daar heb je overigens helemaal niet al die - meestal niet werkende - fratsen van de homeopaat en de kruiden van die andere figuur voor nodig.

En wie zegt dat het neerzetten van het achterbeen te maken heeft met buikpijn? Als IR niet goed behandeld wordt kan het paard wel hoefbevangen worden, het lijkt me niet onmogelijk dat dit het geval is bij jouw paard. Peesproblemen kunnen overigens wel voorkomen maar dat verwacht je eerder bij Cushing (PPID) en dat is natuurlijk wel gerelateerd aan IR.

Misschien met je 's aangeven wat je nu precies voert - en, heb je een foto van de paarden? Hoe oud zijn ze, ras?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:04

Het gaat nog enkel over het oudste paard, die nu 7 is. Het andere paardje wordt volgende week ingeslapen die zo gezegd genezen verklaard is door Dr. Walter Schollaert.
De oudste zus is 7 jaar, Lusitano, gekocht in Frankrijk toen ze 5 jaar was, in deze staat (was een maand voor ik haar gekocht had:
http://www.mijnalbum.nl/Album=6X76M6WO
Het buikprobleem, dat ze het linkerachterbeen moeilijker kan neerzetten, heb ik ook gezien bij de zus. Er zijn krampen aan de linkerkant, te zien aan het feit dat de merrie soms krampachtig haar linkerachterbeen opheft en de buik aan de linkerkant van de liezen krampachtig samentrekt. Op echt slechte momenten doet ze koliek, niet meer eten en met pijnlijke buik voor zich uitstarend.
Ze heeft een keiharde manekam (universiteit Gent heeft me vlakaf gezegd dat ze geen IR onderzoeken. Ik heb het dus nog niet laten onderzoeken).
Verder zijn de spierwaardes wellicht verhoogd doordat ze zo stijf is.
Ik geef enkel droog hooi die uit de Franse Ardennen komt (grof stengelig en hard), in een grote net met mazen van 3,5cm op 3,5 cm.
Zo is de merrie momenteel (m'n excuses voor de foto's, maar heb voor het ogenblik geen fototoestel meer, dit zijn de laatste foto's die genomen geweest zijn).
http://www.mijnalbum.nl/Album=3WSQ8KYP

Mocht iemand advies hebben, ik heb ook een afspraak met de veearts maar hier in België houden ze zich daar blijkbaar niet mee bezig want advies die ik krijg heeft niet geholpen.
(mager hooi in hooinet, elke dag een half uur longeren en vaak berijden enkel in stap, opbouwen naar draf toe. Dat is enige advies die ik gekregen had, naast het geven van vitE en detoxen).

Via een fokker uit de streek ben ik onlangs te weten gekomen dat hij een paard had met net zelfde probleem en die zou ziek geworden zijn van een schimmel in het gras.
Volgens mij heeft deze merrie dus een combinatie van IR en verstoorde darmen (de mest is nochtans normaal).

Ik ben erg gehecht aan deze merrie en wil haar graag nog helpen. Probleem is dat ik na januari alleen een weide met gras en vier boxen heb. Dus geen paddock meer. Ik weet me echt geen raad meer....

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:22

Ook onze ir shet is op, morgen word ze ingeslapen, helaas slaat niets meer aan en staat ze op 3 dubbele dosis pijnstillers.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:56

Veel sterkte. Het is vreselijk, hou je goed. Mag ik je vragen waaraan ze pijn heeft?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:36

Iemand hier ervaring met Havens Natural Balance?
Volgens de website van Havens is het melassevrij en vrij van toegevoegde suikers, en nog veel meer 'gezonde eigenschappen' worden genoemd. Er staat dat het speciaal voor insulineresistente paarden is bedoeld. Maar zetmeelgehalte is 36,7%, suiker 2.8%

Dit is de link naar het product, iemand een mening hierover?

http://www.paardenvoeders.nl/files/31_c ... e%20NL.pdf

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:17

Mijn mening, echt veel te veel zetmeel.

Kev, heel veel sterkte!

Cambiar, ik zou toch zorgen voor een paddock.
Hier trouwens geen koliekerige verschijnselen ofzo.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:36

Doosje was zilver met blauw van de ontworming! Is dat die ook de larven dood?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:57

Ash_ schreef:
Doosje was zilver met blauw van de ontworming! Is dat die ook de larven dood?

:j ja,dat doet de moxidectine,praziquantel vermoord de evt. lintworm.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:18

Dyonne schreef:
Mijn mening, echt veel te veel zetmeel.

Kev, heel veel sterkte!

Cambiar, ik zou toch zorgen voor een paddock.
Hier trouwens geen koliekerige verschijnselen ofzo.

Hoe moet ik dat doen? Ik heb toelating gevraagd aan de verhuurder en het immo bureau en mag niet. De vriend van de verhuurder woont vlak achter de weide en gaat alles doorbrieven. Mede door zijn fout mag ik geen paddock aanleggen. Ik riskeer elk moment om deze weide ook kwijt te raken. Dat is het precieze probleem.
Als ik een paddock aanleg, ben ik de weide kwijt. Het contract is elk jaar opzegbaar......(vanaf mei).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:20

Weet niet op wat voor ondergrond je woont en wat niet mag. Je kunt met schrikdraad toch een stuk afzetten. En zorgen dat daar in elk geval geen gras is, bij voorkeur zand, maar goed, eventueel kun je ook een stuk verharden bijvoorbeeld.
Bij IR gewoon op de weide zetten is vragen om problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:41

mensen hier bekend met producten van agrobs?

Mijn pony doet het echt nu goed op voer zonder melasse,eindelijk zachte nek,werklust(soms teveel),dunne koker en betere hoeven,goede vacht.
Ik voer aspero,van agrobs,samen met dieetmix maar ben ook wel geinteresseerd in andere producten van ze.

Pony is wel enorm heet...misschien is dat gewoon zijn karakter,wat 2 jaar lang niet zichtbaar was omdat hij slecht in zijn lijf zat??
Kent iemand dat??
(door vermoedelijk IR en scheef/vast in de spieren...hij was sloom,extreem braaf en nu heter en schrikkerig...)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:04

Onze ir ijslander geef ik vito, magnesium en glucobalance en doet t super.
Staat wel op de wei maar wel schraal.

Onze shet is nu zowel hoef als spierbevangen, lopen is pijnlijk en trilt van de inspanning.
Ze is 25+ en heeft al jaren problemen die we prima onder de knie hadden maar nu mis en knapt niet meer op. Vanmorgen slecht, vanavond op een drafje naar me toe... Ze maakt t zo niet makkelijk want twijfel nu weer enorm.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:03

Cambiar schreef:
Het gaat nog enkel over het oudste paard, die nu 7 is. Het andere paardje wordt volgende week ingeslapen die zo gezegd genezen verklaard is door Dr. Walter Schollaert.
De oudste zus is 7 jaar, Lusitano, gekocht in Frankrijk toen ze 5 jaar was, in deze staat (was een maand voor ik haar gekocht had:
http://www.mijnalbum.nl/Album=6X76M6WO
Het buikprobleem, dat ze het linkerachterbeen moeilijker kan neerzetten, heb ik ook gezien bij de zus. Er zijn krampen aan de linkerkant, te zien aan het feit dat de merrie soms krampachtig haar linkerachterbeen opheft en de buik aan de linkerkant van de liezen krampachtig samentrekt. Op echt slechte momenten doet ze koliek, niet meer eten en met pijnlijke buik voor zich uitstarend.
Ze heeft een keiharde manekam (universiteit Gent heeft me vlakaf gezegd dat ze geen IR onderzoeken. Ik heb het dus nog niet laten onderzoeken).
Verder zijn de spierwaardes wellicht verhoogd doordat ze zo stijf is.
Ik geef enkel droog hooi die uit de Franse Ardennen komt (grof stengelig en hard), in een grote net met mazen van 3,5cm op 3,5 cm.
Zo is de merrie momenteel (m'n excuses voor de foto's, maar heb voor het ogenblik geen fototoestel meer, dit zijn de laatste foto's die genomen geweest zijn).
http://www.mijnalbum.nl/Album=3WSQ8KYP

Mocht iemand advies hebben, ik heb ook een afspraak met de veearts maar hier in België houden ze zich daar blijkbaar niet mee bezig want advies die ik krijg heeft niet geholpen.
(mager hooi in hooinet, elke dag een half uur longeren en vaak berijden enkel in stap, opbouwen naar draf toe. Dat is enige advies die ik gekregen had, naast het geven van vitE en detoxen).

Via een fokker uit de streek ben ik onlangs te weten gekomen dat hij een paard had met net zelfde probleem en die zou ziek geworden zijn van een schimmel in het gras.
Volgens mij heeft deze merrie dus een combinatie van IR en verstoorde darmen (de mest is nochtans normaal).

Ik ben erg gehecht aan deze merrie en wil haar graag nog helpen. Probleem is dat ik na januari alleen een weide met gras en vier boxen heb. Dus geen paddock meer. Ik weet me echt geen raad meer....

Toen ik met mijn merrie naar Laarakker ben geweest hebben naast ze IR is ook geconstateerd dat ze met schimmels in de darmen (de schimmel zat ook al in andere organen) te kampen had. Haar mest was helemaal normaal maar ze stond dikwijls met erg opgetrokken buik, volgens Laarakker was dit een teken van een schimmelinfectie. Uiteraard als het paard pijn/gevoelig is in de buik zal deze ook opgetrokken worden.

Ik heb voor de schimmel micro comp van Phytonics moeten geven. Ik heb dit gezien de ernst van de schimmelinfectie uiteindelijk bijna 5 maanden gegeven. Het heeft wel geholpen want paard is er helemaal doorgekomen en is nu terug helemaal beter. Dit natuurlijk ook doordat de IR nu onder controle is.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:21

madelief88 schreef:
Volgens de website van Havens is het melassevrij en vrij van toegevoegde suikers, en nog veel meer 'gezonde eigenschappen' worden genoemd. Er staat dat het speciaal voor insulineresistente paarden is bedoeld. Maar zetmeelgehalte is 36,7%, suiker 2.8%

Ja, ik heb ervaring met Havens Natural Balance! Mijn shet van 26 en IR staat sinds 2.5 maand hier op, en ze doet het er erg goed op!
Het ziet/ruikt ook erg goed, maar omdat er toch teveel inzit (bijna 40% zetmeel en suiker) en de zak nu op was ben ik nu net over gestapt op Cavalor Sensitive (dit is maar 20% suiker en zetmeel), maar in november ga ik naar Care4Live van Pavo (hier zit 10% suiker/zetmeel in, maar dit voer kan je nu nog niet krijgen in de winkel ;-) ) want Care4Live lijkt me nog wat natuurlijker. Ziet er op de foto's ook erg goed uit. Valt me op dat er nu door paardenvoeders ook aandacht aan deze ziekte wordt gegeven!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 01:01

madelief88 schreef:

Nou wat een 'gezonde eigenschappen'...niet dus ! Ieder voer dat meer dan 10% zetmeel/sukers heeft, is NIET GOED voor een paard met insuline resistentie. Dat zijn dus in principe alle voeders waar een groot aandeel aan graan in zit (Muesli, brok)/ Pavo komt binnenkort met Care4Life uit, dat lijkt me een beter optie.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:02

Thanks iedereen voor de feedback!
Ik snap niet dat ze het dan zo neerzetten, als het zo duidelijk is dat het juist niet goed is voor IR paarden?
MaiNat, fijn om te lezen dat jij er goede ervaringen mee hebt.
Care4Life hoor ik veel dingen over, vandaar dat ik bij Havens in het assortiment heb gekeken of er iets soortgelijks was...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:30

Ja Madelief, dat vraag ik me ook wel eens af.. maar het antwoord is toch gewoon gebrek aan kennis bij producenten én gebruikers en de kassa die moet rinkelen!