[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Moderator Algemeen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:16

wow wat ziet Wisse er goed uit zeg, schitterend die manen. Shanti heb ik vannacht echt zonder deken moeten zetten. Ze stond zo ontzettend te zweten op stal, heb haar lekker afgespoten en toen laten rollen, maar na een uur was ze nog te nat om de deken om te doen. Het was dus keizen of delen...

Heb er ook een nwe aanwinst bij, hopelijk zonder ZE (tot nu toe geen last van)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:21

hey, je hebt haar te koop staan zie ik!
(is het trouwens niet handiger om te vermelden dat ze onder deken moet staan??)
Wat heb je nu voor nieuwe :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:56

Ik heb mijn pony de hele dag en nacht met de halsdeken staan. Echter heb ik het idee dat de manen (1e helft richting schoft) afvallen. Heb ook echt het idee dat het elk jaar erger aan het worden is.

Laten jullie de dekens in de nacht ook op? Hj staat dan in een stal met buitendeur.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:02

opisop_shop schreef:
hey, je hebt haar te koop staan zie ik!
(is het trouwens niet handiger om te vermelden dat ze onder deken moet staan??)
Wat heb je nu voor nieuwe :)

moet toch even nwe advertentie plaatsen en daar zal ik het inzetten.

Heb nu een fjord x fries Beide rassen zijn gevoelig voor ZE, maar deze man blijkt mazzel te hebben.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:28

Ben nu een aantal dagen bezig met derfen.
Tot nu toe was er nog niks kapot aan de huis alleen wel erge jeuk.
Ze heeft nu ik smeer wel hele plukken haar onder de buik uit gebeten.
Weet niet of het van de derfen komt of van het warme zweeterige weer.
Ik hou toch nog maar even vol, maar vindt het wel eng.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:19

ik heb een hele goede tip om te kijken of je eczeemzalf/smeersel werkt!!!!!!!!

ik was vanmorgen bij appie om te kijken hoe het gaat, en we hebben nu veel van die blinde vliegen op de wei hangen.
ben dus zelf 2x geprikt door zo'n ellendeling :\

dus ik sta te krabben en bedenk me van hey!!! wat zou er gebeuren als ik sweet Itch er op zou smeren??

dus er op gedaan, en ben nu thuis en jeuk is weg en bult ook.
hihi ,dat werkt dus.

:D :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:20

koetjeboe:
sla even een dag over met die derfen en kijk hoe het gaat.
soms is het namelijk helemaal niet goed om dag in dag uit plekken in te smeren.
dan sluit je vaak d ehuid af en kan dat juist gaan broeien en jeuken.
ik merk zelf eigenlijk dat het beste resultaat nog geeft als je om de dag smeert

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:00

Klaartje blijft gewoon met haar deken opstaan.

Ik zet haar nu een keer per dag onder de sproeier. Gewoon met haar deken op en daarna mag ze lekker gaan rollen in het zand. Ze is dan wel behoorlijk vies.

Halen jullie dan allemaal de deken af?

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:13

Ik haal wel één keer per dag de deken eraf. Dit doe ik ook als het niet zo warm is.
Ik klop de deken dan goed uit en Guus kan even rollen.

Gister stond hij wel onder zijn deken te zweten.
Verder nog geen tekenen van jeuk!! Ik ben zo blij dat hij tot nu toe nergens last van heeft.
Hopen dat het zo blijft!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:07

Hebben jullie allemaal zo een boett deken? Zijn er nog andere exceemdekens goed zijn?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:51

Ik heb het zo nog niet eerder gezien omdat mn peerdje eigenlijk niets aan te zien was toen ik haar kocht, hier en daar een kaal plekje waar geen haar zat, maar niet van die wonden.
Het gaat tot nu echt supergoed zonder deken, ze schuurt niet, ze jeukt niet.. :D

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:59

ik meld me hier ook weer, ik kocht in België een smeersel wat super hielp bij Vera, alleen ben ik verhuisd van Limburg naar Zuid Holland en dat spul kan je hier dus niet kopen (kocht het bij een apotheek in België).
Ik heb nu huidemulsie van Aphythom, maar dat is voor Vera niet de oplossing.
Nou heb ik daarstraks een proefflesje Derfen besteld, hoe zijn daar de ervaringen mee hier?

En voor degene die foto's zocht van eczemers, heb je wat aan deze foto?

Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:41

Gisteren is hier de deken even af geweest.
Pony onder de sproeier gehad, en deken weer op.
Droogt prima onder de deken hoor, geen probleem.
En zorgt echt niet voor meer jeuk (moet je wel het zand goed van je paard afspoelen).

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 18:28

Auke staat momenteel van 's ochtends tot 's avonds zonder deken. Voor de schemering moet hij hem nog wel om merk ik, maar verder kan hij dus lekker luchten :)

Wat betreft dagelijks smeren: In de gebruiksaanwijzing van Derfen staat ook dat je het om de dag moet gebruiken ipv dagelijks.

saskia_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:00

Tempus schreef:
Hebben jullie allemaal zo een boett deken? Zijn er nog andere exceemdekens goed zijn?

Ik heb een Pagony eczeemdeken vergelijkbaar met een Boett en ben geswitched naar een Rambo Sweet Itch met dit warme weer. Daar zweet onze Tinker niet of nauwelijks onder zelf met 34 graden. De pagony ga ik gebruiken in na- en voorjaar en voor de zomer de Rambo.
Vind de buikflap constructie bij de Rambo ook prettiger. Zo ga ik de Pagony ombouwen.
Hij staat 24/7 onder de deken. Ik 'lucht' en poets wel elke dag.

Ik ben vier dagen geleden gestart met de Hippo Ex Cema. Iemand hier al ervaringen mee?

Met de derfen kreeg ik huidirritaties (brandachtige wondjes) ook met om de dag smeren. Maar misschien ligt dat ook aan het hele warme weer?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:03

derfen bestaat voor 3 kwart uit olie.
Vind ook niet gek met die zon dus dat er soort van brandwondjes van komen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:03

saskia_l schreef:
Tempus schreef:

Ik heb een Pagony eczeemdeken vergelijkbaar met een Boett en ben geswitched naar een Rambo Sweet Itch met dit warme weer. Daar zweet onze Tinker niet of nauwelijks onder zelf met 34 graden. De pagony ga ik gebruiken in na- en voorjaar en voor de zomer de Rambo.
Vind de buikflap constructie bij de Rambo ook prettiger. Zo ga ik de Pagony ombouwen.
Hij staat 24/7 onder de deken. Ik 'lucht' en poets wel elke dag.

Ik ben vier dagen geleden gestart met de Hippo Ex Cema. Iemand hier al ervaringen mee?

Met de derfen kreeg ik huidirritaties (brandachtige wondjes) ook met om de dag smeren. Maar misschien ligt dat ook aan het hele warme weer?

Aahzo, dacht dat sweet itch van rambo ook koel was. Ben benieuwd wat voor deken er voor onze haf voorzien is. Bij hem wordt nu nog niks opgesmeerd, enkel die sputop elke 2 maand ( was blijkbaar niet elke 2 weken)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:29

op zoch is de pagony best wel goed,maar die moet gewoon goed passen.
paard van stalgenoot van me heeft een pagony op,maar die zweet daar wel heel erg onder.
eigenlijk zou dan een dunne lichte vliegendeken handiger voor zijn met warme temperaturen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:39

vraag ik me af trouwens, volgens mij had Wisse het eigenlijk best wel heel erg warm onder zn Agradi!

*wacht nu al een tijdje op het Horze-masker zodat hij een witte eczeemdeken opkan*

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:19

ik heb nu met dit warme weer de deken maar af gelaten. gaat al een paar dagen goed. ze stond zo enorm te zweten... vraag me af of ik niet een andere deken moet kopen voor er bij die wat minder warm is... deze die ik nu heb is te warm merk ik wel. al is hij verder perfect...

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:35

Hallo,

Ben niet eerder in dit topic actief geweest, maar heb toch een vraag over staart en maneneczeem, en het leek me dat ik in dit topic de meeste ervaringsdeskundigen kon vinden...
Een vriendin van mij heeft een Andalusier en die heeft dus SME. Hij staat niet op stal, maar in een paddock van ong 45m2. Hij heeft wel een schuilplek en een stuk bestrating. De paddock is omheind door wat struiken en hekwerk met gaas ertussen. Hij heeft geen deken op.
Momenteel is het niet echt aan hem te zien dat hij SME heeft, het gaat goed. Nu vind ik het alleen heel jammer dat hij niet op de wei mag. Mijn vriendin zegt dat hij door het gras (suiker/eiwitten), meer aantrekkelijk wordt voor de mugjes. Nu heb ik op internet gekeken en dat klopt inderdaad. Ik probeer haar alleen te overtuigen dat hij gerust een kwartiertje per dag het land op kan, al is het maar voor zijn mentale toestand (niet dat hij nu ongelukkig overkomt hoor, maar toch). Zijn er meer mensen die hun paard met SME op de wei zetten zonder deken, al is het voor een kwartiertje per dag, of kan dat al kwaad?
Een deken wilt ze niet....

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:39

Dat verschilt geheel per paard.
Maar als het paard en zijn eigenaresse er verder geen moeite mee hebben dat hij niet op de wei staat, waarom zou jij je daar dan druk om maken? :o

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:45

Citaat:
Maar als het paard en zijn eigenaresse er verder geen moeite mee hebben dat hij niet op de wei staat, waarom zou jij je daar dan druk om maken?

Daar heb je een punt, maar ik zie hem regelmatig in een andere paddock staan die langs een grasstrook loopt en hij kruipt bijna het hek onderdoor om bij een grassprietje te komen. Dus ik dacht: zou een kwartiertje per dag op de wei ook al teveel zijn?
Het lijkt mij gewoon lekker voor het paard, that's all. (als het zou kunnen natuurlijk! als hij in 15 minuten zoveel gestoken wordt dat hij last krijgt van zijn SME eczeem dan snap ik ook wel dat het niet gaat... maar ik vraag mij dus af of het met 15 min per dag ook al kan optreden..)
Laatst bijgewerkt door LesleyLady op 03-07-10 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:47

Een kwartiertje lijkt mij niet heel veel kwaad kunnen, maar zoals ik al zei, dat hangt heel erg van het paard (en de wei ;) ) af.
Vraag me alleen af, zal het niet juist stressvol voor hem zijn als hij na een kwartiertje er alweer af moet?

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:59

De wei is momenteel vrij droog en kort omdat er ook nog andere pony's op lopen en omdat het zo droog is.. Het is wel 'koeiengras' overigens...

Citaat:
Vraag me alleen af, zal het niet juist stressvol voor hem zijn als hij na een kwartiertje er alweer af moet?

Ja, dat zou kunnen, het is niet zo'n druktemaker hoor.. En wellicht dat het met een appeltje vrij makkelijk zal gaan want daar is hij dol op... De wei is overigens niet heel groot en grenst aan een paddock dus daar zouden we hem ook nog heen kunnen leiden, als we het bijvoorbeeld vlak voor etenstijd doen en we het eten in de paddock zouden geven...