Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

p_ponypaard

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:58

door appelmoes.... maar goed daar zitten denk ik nog weer meer suikers in dan voer

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:49

p_ponypaard schreef:
door appelmoes.... maar goed daar zitten denk ik nog weer meer suikers in dan voer

Dat denk ik ook maar hij lust ook geen appelmoes.
Heb een tijdje pijnstillers in poedervorm (bute/buut?) moeten geven ook met appelmoes.
Nou hij had er een hekel aan! Hahaha.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:10

Ik breek het pilletje in stukjes en gooi het door de muesli. Je ziet het als hij hem 'proeft' maar eet hem wel op. Door de biks lukt het niet, dan valt het pilletje teveel op en eet hij er netjes 'omheen'. Ik heb het een tijdje met een spuit gegeven, maar dat is niet te doen dagelijks. Ontstekingsremmers en pijnstillers doe ik nog wel in een spuit en daar maak ik al geen vrienden mee. Wil hem ook magnesium gaan geven, dus daar moet ik nog een creatieve oplossing voor zoeken. Hij is zo wantrouwend tegenwoordig! Appelmoes is nog een optie, die heb ik nog niet gebruikt ;) Eens kijken hoe lang het duurt voordat hij die truc door heeft.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:47

p_ponypaard schreef:
Jens blijft trouwens hele vieze en snotterige ogen houden.... hebben jullie nog tips wat ik hier aan kan doen? (supplementje?)

Je zou echinacea druppels kunnen geven, maar eigenlijk werden de ogen van Willy beter toen hij aan de pergolide kwam, dus misschien nog beetje in de gaten houden misschien?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:55

Ikzelf geef het pilletje echt zelf of door iemand anders (met boterham of krentenbol inderdaad ;-) ) want het is zo belangrijk dat het binnenkomt. Vroeger deden we het in stuk appel maar dat had hij op een gegeven moment door en accepteerde het niet meer.

Als ik het in het eten zou doen, zou willy het er echt weer uit mieteren of uitspugen, zou ikzelf niet meer aandurven. Het is natuurlijk wel heel erg belangrijk dat het werkelijk binnenkomt en op een gegeven moment worden ze heel slim om het pilletje te herkennen.

Ik geef het pilletje met opzet apart van het "echte eten" zodat ze trek blijven houden in het eten en daar niet te achterdochtig over worden. In ons geval wordt de boterham of krentebol wordt als "beloning" gegeven na het werken of borstelen.

Het maakt natuurlijk niet uit hoe je het geeft ALS het maar echt binnen komt en dat je daar zeker van bent!! Want ze worden slim hoor na een tijdje! En natuurlijk dicht voor dan wel juist na het echte eten zodat ze nog niet misselijk zijn tijdens het eten of in ieder geval al goed gegeten hebben.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:06

cynthiar schreef:
Met zijn hoeven en huid gaat het goed. Hij plast en drinkt normaal. Heeft nog kuiltjes boven zijn ogen. Heeft al meer dan 1,5 jaar geen last meer van vieze ogen, heeft ie dus wel gehad. Zweten doet hij sinds ik de Provarium breeding ook niet meer abnormaal. Had vandaag in een warme binnen bak gereden en was nieteens heel erg bezweet, een ander paard wat er bij reed was helemaal nat terwijl die alleen gestapt had en ik veel had gedraaft en een paar rondjes galop.
Hij heeft een paar maanden terug wel een lymfeklier ontsteking gehad, maar binnen 2 dagen was het al weer genezen, terwijl de DA had gezegd dat hij nog wel flink ziek zou kunnen worden.
Dus ja dan denk ik dat zijn weerstand nog wel redelijk is. Vind het wel moeilijk om te bepalen wanneer te beginnen met pergolide.
Als je met Pergolide gaat beginnen, moet je dat dan elke dag op het zelfde tijdstip geven? En hoevaak per dag. Ik moet het ook zelf gaan geven dan en dat kan lastig worden als het elke dag op hetzelfde tijdtip moet ivm werk. En personeel laten doen waar ik sta, is niet zo goed idee want die vergeten nogal weleens wat.
Geeft hier nu eigenlijk iedereen Pergolide?

Aangezien ik wat vragen heb gesteld zal ik ook nog even reageren, lijkt me wel zo aardig :D ;)
Hmm, klinkt verder dan wel goed moet ik zeggen. Hoeveel magnesium geef je? Dat kan ook helpen met de vetverdeling he? Als je biomag geeft, zou je evt 2 schepjes kunnen geven, maar misschien doe je dat al wel ;-)?
Het exacte tijdstip is niet zo belangrijk voor pergolide maar het is denk ik wel handig als het bijvoorbeeld altijd 'savonds is of als je 2 keer zou geven dat het dan ochtend en avond is steevast zodat dosis per 24 uur wel beetje constant is. Schommelingen in de dosis hebben namelijk wel echt effect in hoe je paard zich dan kan voelen..

Als je verder tevreden bent, moet je het misschien nog even aankijken, maar die harde manenkam en die vetverdeling daar wil je eigenlijk wel vanaf eigenlijk lijkt me. Is de vacht alleen langer of ook anders van structuur dan vroeger?? Dat is ook wel van belang wat mij betreft ...

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:16

Hoi meiden,

Ik had even een vraagje wbt inenten,kan dit gewoon bij een cushing paard die gevoelig is voor bevangenheid?

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:22

Ik ent altijd gewoon en ik heb nooit geen reacties waargenomen bij mijn pony

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:29

Willy wordt ook altijd gewoon geënt en ik geloof niet dat hij er erger op reageert dan de rest van onze paarden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:20

Kan je een merrie met cushing eigenlijk laten dekken of zit daar een verhoogd risico aan vast?

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:29

Geen idee, wat ik wel weet dat merries met cushing verminderd vruchtbaar kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Nanda op 31-05-10 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:36

Nanda schreef:
Geen idee, wat ik wel weet dat merries met cushing verminderd vruchtbaar zijn.

Dat hoeft niet altijd.
Dat kán.

Ik ken een merrie met Cushing en die heeft een gezond veulen gehad.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:39

aangepast :D

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 13:45

De vraag is misschien of het erfelijk is? Volgens mij is dat nog niet duidelijk. Een broertje van Indy heeft ook Cushing. Maar goed dat zegt dus niets.

Nog even terugkomend op het toedienen van de pergolide. Ik merk juist dat Indy met zijn dagelijkse eten niet wantrouwend is, maar juist met de tussendoortjes die IK geef, zoals een appel of boterham. Dan spuugt hij het juist uit! Voorheen was hij nooit zo kieskeurig.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:22

Hoi,
Ik heb iets meer info van de bloeduitslagen van Meine,
Acth , cortisol en zijn insuline zaten allemaal op het randje, dus wel / niet.
Hij hoefde niet behandeld te worden hiervoor, ik kreeg als advies om hem alleen ruw voer te geven en hem in het najaar/winter nog eens te testen.
Ik vertelde dat hij maar heel weinig kreeg van save & sound en dat dit speciaal voor dit soort paarden was.
Uit de reactie te horen kreeg ik de indruk dat ze niet veel af wist van dit voer.
En nu ? nu weet ik het even niet meer.
Hoop van de week de uitslagen thuis te krijgen.

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:43

Ik heb in dit topic eens gevraagd of jullie dachten dat Mex Cushing had.
Hij heeft volgens mij gelukkig geen cushing. Hij is heel goed door de rui gekomen en heeft nu nergens geen last meer van.

Jullie allemaal succes met je paardjes

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:32

onne schreef:
Hoi,
Ik heb iets meer info van de bloeduitslagen van Meine,
Acth , cortisol en zijn insuline zaten allemaal op het randje, dus wel / niet.
Hij hoefde niet behandeld te worden hiervoor, ik kreeg als advies om hem alleen ruw voer te geven en hem in het najaar/winter nog eens te testen.
Ik vertelde dat hij maar heel weinig kreeg van save & sound en dat dit speciaal voor dit soort paarden was.
Uit de reactie te horen kreeg ik de indruk dat ze niet veel af wist van dit voer.
En nu ? nu weet ik het even niet meer.
Hoop van de week de uitslagen thuis te krijgen.

Is Provarium Breeding misschien een goed idee ter ondersteuning?
Het heeft mijn paard (met klachten in lichte mate) goed geholpen. Hij krijgt daarnaast ook nog een middel waar MSM in zit ivm artrose-klachten.
Hij zit een stuk beter in z'n vel.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:56

Ik geef Illo nou z"n provarium breeding in een beetje appelmoes omdat hij nu dag en nacht op de wei staat en ik niks bij wil voeren. Hij vind het heeeerlijk, hij likt mijn vingers er bij af!

@ Fargo, ik geef hem nu ik keer per week een half schepje magnesium, anders heeft hij een overschot en dat ruik je aan zijn urine/mest.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 08:57

Willy at de laatste tijd zijn avondhapje niet zo goed op, het was hem gewoon te veel, maar daar zit wel de MSM, biomag en provarium breeding in. Dus nu minder muesli, daar de spulletjes door met wat peen en appel. Als hij dat bijna op heeft, wat Lucerne erdoor en dan eet ie alles weer netjes weg. Daarna als hij nog wil nog wat lucerne. Doe ik er direct lucerne doorheen dan wordt het een zware hap om weg te krijgen en blijft er veel van de muesli over en dat is nu juist niet de bedoeling.
Dus even met een trucje de belangrijke zaken naar binnen werken en daarna kan hij lekker lucerne eten zoveel als hij nog wil van wat ik aanbied.

Cynthiar: ah dat snap ik van die halve schep.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:03

Pfff.... nu gaat mijn paard ook kloten met de medicijnen naar binnen krijgen.
Ze word erg achterdochtig :D

Zou het kwaad kunnen om de tablet tot poeder te stampen, nat te maken en dan in het voer?

Is luzerne trouwens iets dan paarden vaak erg lekker vinden? Zit hier niet veel melasse in?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:10

Melody21 schreef:
Pfff.... nu gaat mijn paard ook kloten met de medicijnen naar binnen krijgen.
Ze word erg achterdochtig :D

Zou het kwaad kunnen om de tablet tot poeder te stampen, nat te maken en dan in het voer?

Is luzerne trouwens iets dan paarden vaak erg lekker vinden? Zit hier niet veel melasse in?

Je kan het misschien wel stampen maar weet je dan zeker dat het echt naar binnen komt? Probeer anders eens een stuk krentebol of boterham waar je het tussenstopt?

Luzerne zit wel iets van melasse in, maar dat verschilt volgens mij ook wel per merk. Het voordeel is dat er goede eiwitten in zitten, die én goed te verteren zijn en goed voor je paard zijn. Wij zijn op een gegeven moment begonnen met luzerne omdat Willy toen zijn hooi/kuil niet goed at. Dat is nu geen probleem meer, maar het biedt nog steeds gezonde structuur en hij vindt het lekker. Wij gaan er van uit dat Willy zijn suikerhuishouding e.d goed op orde heeft en daarom krijgt hij ook wel peen, appel en luzerne.
Er wordt meestal ook wel wat hyper gedaan over de melasse in luzerne, er zit maar bar weinig in dat van Hartog. En anders wordt het gewoon te stoffig schijnt het (heb wel eens bij hen geinformeerd namelijk).

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:15

Mijn paard zit nu 2,5 maand aan de pergolide,en knapt echt een heel stuk op! Hij blijft alleen last houden van hoefzweren na zijn bevangenheid,is het ene been net over zit er in de andere hoef weer een zweer...nu zijn zijn zolen heel week geworden doordat hij de winter in nat zand heeft gestaan ivm bevangenheid..heb egyptische zalf gekocht,hebben jullie verder nog tips om de zolen harder te maken? Hij is afgelopen maandag ingeent,vond t toch spannend omdat ze als t ware een ziekte inspuiten...maar tot nu toe merk ik nix aan hem..Hij staat sinds gister aan de safe and sound van dodson&horrel,vind het erg lekker! Pakt de pergolide op den duur goed de ontstekingen aan in t lichaam? Dan doel ik op hoefzweren enz...hij krijgt een half pilletje..

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:16

msm en magnesium en echinacea krijgt hij ook al een tijdje...Nu vond ik zijn urine gister erg geel,is dit een overschot aan magnesium?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:21

Misschien dat Cynthiar dat weet van het overschot aan magnesium? Er is nog ander paard in dit topic dat op een gegeven moment ook overschot had, maar weet niet zo gauw meer wie?

Ik zou denk ik teren om een zool harder te maken, maar het beste kan je dat eigenlijk aan je smid vragen want teer kan natuurlijk ook weer afsluiten..

Hoe is het met Petertje en zijn voeten??
En met de anderen die veel last van zweren hadden, is dat nu beter onder controle of blijft dat toch een probleem?

Willy heeft (gelukkig) geen last van hoefzweren..

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:27

Ik heb haar even een pb,tje gestuurd:)
ik heb ook teer idd,maar dat sluit af...

Denk dat ik eerst maar even met die egyptische zalf in de weer ga!

Mijn paard heeft in zijn hele leven 1x een hoefzweer gehad,en nu na de bevangenheid constant...dit klopt natuurlijk wel met t plaatje cushing.