[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:11

hoezo te laat? Onze pony schuurt nog niet...., maar denk dat als er zo'n warme periode eraan komt, dat de kans wel groter is dat ze er mee gaat beginnen.

Zou deze maat wel passen op een appaloosa van 94 cm met een ruglengte tussen de 80 en 85 cm.

Eczeemdeken 1 XXXS 75 - 95 cm Kleur navy

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:11

cow_girl schreef:
Ok, dus eigenlijk moet ik haar voor 20.00 uur binnen hebben staan en na 07.30 uur kan ze weer naar buiten???

Volgens deze link: http://home.hccnet.nl/v.d.horn/weersver ... ergang.htm

helaas, het is geen exacte wetenschap. Naar mate het seizoen vordert lijkt het wel alsof die mugjes er steeds vroeger zijn. Mijn paard heb ik wel eens ondanks de deken al aan het eind van de middag binnen moeten zetten met de deur dicht Boos!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:19

Anke schreef:
hoezo te laat? Onze pony schuurt nog niet...., maar denk dat als er zo'n warme periode eraan komt, dat de kans wel groter is dat ze er mee gaat beginnen.

Zou deze maat wel passen op een appaloosa van 94 cm met een ruglengte tussen de 80 en 85 cm.

Eczeemdeken 1 XXXS 75 - 95 cm Kleur navy

oke, het verschilt per regio denk ik. hier zijn de muggen en vliegen enzo al weken lang actief...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:27

Bij ons zijn de vliegjes gelukkig ook nog niet echt actief... maar met deze warmte gaat dat denk ik niet lang duren.

Mijn pony heeft nog geen last (klopt het nu gauw af)

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:28

Kinke schreef:
cow_girl schreef:
Ok, dus eigenlijk moet ik haar voor 20.00 uur binnen hebben staan en na 07.30 uur kan ze weer naar buiten???

Volgens deze link: http://home.hccnet.nl/v.d.horn/weersver ... ergang.htm

helaas, het is geen exacte wetenschap. Naar mate het seizoen vordert lijkt het wel alsof die mugjes er steeds vroeger zijn. Mijn paard heb ik wel eens ondanks de deken al aan het eind van de middag binnen moeten zetten met de deur dicht Boos!

Maar doen meer mensen dit dan? het binnen en buiten zetten van hun exceempaard?

OF gebruikt iedereen echt een deken en laat um de hele dag buiten staan?

Wil graag meerdere (hopelijk positieve) reacties.....

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:33

Mijn paard had er gister alweer last van! De manen zaten alweer aan de bakrand zag ik. Ik heb Layla gewoon een deken opgedaan gister. Vind het flauwekul om haar binne en buiten te zetten, wat een gedonder! Ik laat haar mooi buiten staan met een deken op.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:04

Vorig voorjaar heb ik geprobeerd om hem rond de schemer 's avonds binnen te houden.
's ochtends was toen nog niet nodig omdat hij 's nachts op stal staat, en tegen de tijd dat ze eruit gaan is het al licht.

In het begin had ik het idee dat het wel hielp, totdat hij aan dingen in de stal begon te schuren.
Vanaf mei alleen nog maar buiten, dus ook 's nachts.
Dat gaat prima.
Hij heeft vanaf half maart een eczeemdeken op.

Zolang hij nog 's nachts op stal kan gaat de deken dan af, wanneer hij ook 's nachts buiten staat laat ik hem aan.
Wel elke dag even uittrekken, als het geen 'rij'dag is doe ik hem ook even af, lekker borstelen en controleren of alles nog heel is.

Ik vond het trouwens geen gedonder om hem binnen te zetten. Mij is geen moeite teveel om hem minder jeuk te laten hebben.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:06

Marjolein_18 schreef:
Mijn paard had er gister alweer last van! De manen zaten alweer aan de bakrand zag ik. Ik heb Layla gewoon een deken opgedaan gister. Vind het flauwekul om haar binne en buiten te zetten, wat een gedonder! Ik laat haar mooi buiten staan met een deken op.

Ik heb het er graag voor over ... om haar binnen en buiten te zetten!!!

Als dat het juiste kan zijn voor haar dat helpt is het voor mij zeker géén gedonder.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:10

Breken jullie paarden als ze binnen staan de tent niet af? Die van mij pikt t echt niet als ik hem als enige binnen zet... En hij schuurt zich bovendien helemaal kapot op stal.
Daarom krijgt hij gewoon een dekentje op.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:16

Ik heb 2 paarden en ik zet ze dan allebei binnen.
Alleen is idd niet handig.
En zodra het schuren te erg wordt zodat hij aan de muren en voerbak begint te schuren, gaat hij gewoon niet meer op stal.
Alleen onder begeleiding, dus dan kan ik gaan helpen (borstelen, azijn erop, koelpacks etc), en maar heel kort.
Bijvoorbeeld om de deken even af te doen, of om zijn muesli te eten, of in te spuiten met veerust, dat soort dingen.
Ik heb ook zo'n borstelframe in de stal hangen en tot nu tot gaat dat heel goed.
En zo'n schuurmat van de paardendrogist, jolly scratch heet ie geloof ik.
Dan blijft de schade beperkt.

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:28

mijn shet met zomerexceem staat dag en nacht buiten ..
en krijgt die jaar een hals eceem deken op

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:21

Dendie schreef:
Breken jullie paarden als ze binnen staan de tent niet af? Die van mij pikt t echt niet als ik hem als enige binnen zet... En hij schuurt zich bovendien helemaal kapot op stal.
Daarom krijgt hij gewoon een dekentje op.

Er staan nog een paar paarden op stal savonds... nu nog wel... ik weet niet voor hoelang, dus ze staat nog niet alleen. En ze schuurt gelukkig nog niet, dat is ook nog niet begonnen, wel ben ik al bezig sinds gister met alles toch maar in te smeren, maar meer voordat het te laat is.

En zodra ze eenmaal begint op stal, ja, dan zal ze standaard naar buiten moeten, anders maakt ze der eigen helemaal gek. Dan kan ik het alleen maar proberen te verminderen.

Maar ik ga van het goede uit en hoop dat ik der dit jaar kan helpen door der op tijd naar binnen te doen en sochtends weer naar buiten... kijken of het werkt toch? moet toch alles geprobeerd hebben.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:36

Maandag komen de mensen van janssens fharmacutica langs.
Ze komen op gesprek om te kijken of mijn paard voldoet en komen de volledige werkwijze uitleggen.
Ben benieuwd.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:11

Ja, hou je ons op de hoogte?

Hebben zij ook een website?

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:29

Bij mijn weten niet,ik zal er maandag eens naar informeren.
zij zochten hun paarden en pony's uit via de paardenklinieken.
mijn da had me ingeschreven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:51

Kinke heeft zo'n 6 maanden per jaar haar eczeemdeken op, ik wil haar zoveel mogelijk buiten laten en de stal is voor ons een echte noodoplossing

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:02

Hoi,

Vorig jaar heb ik die van mij ook 's avonds binnen gezet en 's ochtends weer naar buiten. Ik heb ook zo'n borstelframe in de stal hangen. Vorig jaar ging het erg goed. Ze schuurde wel maar dan aan die borstelframe en niet aan de wanden etc. Andere jaren kon ik haar echt niet binnen zetten, ze ging net zo lang door tot bloedens aan toe, Weet dus niet of het kwam omdat ik haar 's avonds binnen zette of dat ze een veilig middel had om te schuren. Want ik zette haar niet om 16.00 al binnen maar ongeveer om 19.30.
Ze gebruikt de borstelframe nu ook dan niet vanwege de jeuk van de muggen maar meer van het verharen. Ze heeft hem vorig jaar ook goed gebruikt want de borstels zijn behoorlijk plat nu, vooral aan de onderkant.

Mirjam

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:02

Waarmee wassen jullie de manen en staart van jullie eczemers?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:35

als ik die al was, dan doe ik dat met teershampoo, dat werkt jeukstillend.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:15

Of cojosol shampoo. Vind ik ook wel fijn.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:15

Ik heb mijn powny vandaag gewassen met T-z shampoo van equi...

lottev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:33

hebben jullie ook niet dat je pony er zelf voor kiest om binnen te gaan staan als de vliegjes actief zijn?
Mijn shetje weet het precies en gaat dan lekker zijn inloopstalletje in.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:33

maar hebben ze in de loopstal geen vliegjes dan? kan me haast niet voorstellen...

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:48

Hallo,

ik heb een vraagje, ik weet niet precies waar het hoort, maar hier het verhaal:

Mijn verzorgpaard heeft een grote kale plek bij de keel en een kale plek bij boven haar oog en bijna bij haar voorhoofd. Ook heeft ze allemaal insecten?? bij de schoft zitten, allemaal krioelende beestjes. Wat moet ik nu doen? Ik ga vragen of de veearts mag komen, maar dat kost hem allemaal te veel geld, dus alle tips zijn welkom!

Groetjes, Michelle

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:28

mirtje27 schreef:
Hoi,

Vorig jaar heb ik die van mij ook 's avonds binnen gezet en 's ochtends weer naar buiten. Ik heb ook zo'n borstelframe in de stal hangen. Vorig jaar ging het erg goed. Ze schuurde wel maar dan aan die borstelframe en niet aan de wanden etc. Andere jaren kon ik haar echt niet binnen zetten, ze ging net zo lang door tot bloedens aan toe, Weet dus niet of het kwam omdat ik haar 's avonds binnen zette of dat ze een veilig middel had om te schuren. Want ik zette haar niet om 16.00 al binnen maar ongeveer om 19.30.
Ze gebruikt de borstelframe nu ook dan niet vanwege de jeuk van de muggen maar meer van het verharen. Ze heeft hem vorig jaar ook goed gebruikt want de borstels zijn behoorlijk plat nu, vooral aan de onderkant.

Mirjam

En wat doe je nu dan? deken op? en standaard naar buiten?

Die van mij heeft gelukkig nog niet geschuurd dus ik hoop dat ik der zo der van de jeuk af kan houden.... het is het proberen waard niet waar.